Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Dynodiskussion, hur avslöja en fuskare(film)
<<   1, 2
1852 besök totalt
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744


Trådstartare
Eftersom filmerna jag postade visar HP och lb/ft så gäller ju 5250rpm regeln.
Det får vi bortse från då vi kör Europeiska standardiserade systemet med HK och Nm.

Så på Europeiska bromspapper kan vi inte nita dit fuskaren lika enkelt
Men det går enkelt kalkylera vridkurvan och se om hästkrafterna är korrekt.

Här är en enkel webkalkylator som gör jobbet åt er, knappa in vridet och varvet bara.
https://www.electrical4u.net/calculator/torque-nm-to-horsepower-hp-con . . . .

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ISO Std är inte hk utan kW (kiloWatt)
1 kW = 1,36 hk = 1,34 hp (ca ca)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744


Trådstartare
fuling skrev:
ISO Std är inte hk utan kW (kiloWatt)
1 kW = 1,36 hk = 1,34 hp (ca ca)


Ja precis, men det var inte det jag for efter.
I filmen påsåt de att vrid och effekt ALLTID ska mötas vid 5250rpm, korrekt!
Men bara i deras mätesystem med hp och lbft

Jag har sett diskussioner i Sverige där de försökt hackat sönder ett bromspapper gjort med hk och nm med regeln om 5250, de hade lite koll mao,, men inte riktigt koll hela vägen fram jussom

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Om man har god tillgång på luft/kylning i dynonon så borde man kunna använda dynon för att stresstesta motorn så han upptäcker eventuella problem med kylning etc innan man åker till banan.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744


Trådstartare
Ja det gör man i samma veva som man låser motorn på statiska varvtal(om man har sån dyno)
Ni hör ju i Banks filmen att statiska pull med kontroll(av värme etc etc) ger mer effekt på papperet än pull med svep.

Detta pga motorns inertia inte påverkar nåt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Kadett4wd skrev:

Ja precis, men det var inte det jag for efter.
I filmen påsåt de att vrid och effekt ALLTID ska mötas vid 5250rpm, korrekt!
Men bara i deras mätesystem med hp och lbft

Jag har sett diskussioner i Sverige där de försökt hackat sönder ett bromspapper gjort med hk och nm med regeln om 5250, de hade lite koll mao,, men inte riktigt koll hela vägen fram jussom


Om man räknar med Nm så möts kurvorna vid 7127rpm istället

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744


Trådstartare
Exakt.

Jag åkte faktiskt på niten själv för en massa år sen, och det är bra man blir tillrättad =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Ett ämne som aldrig slutar

Jag råkade ofrivilligt få "Dyno queen" siffror på min 635a.

Kylfläkten vart så effektiv i kombination med att det var kallt på tidig vårkant.
Vi hade kanske bara +7°C eller så.

Siffrorna stämde väl ganska okej, men vad hjälper det när man måste sänka tändningen, pga spikningar när man väl kommer ut på vägen i varmare väder.

Dock sporrade det ju mig till att byta till större intercooler senare

https://www.youtube.com/watch?v=gTbK-mbqBDM

Helt sjukt snart 10 år sedan nu

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Är detta verkligen korrekta siffror på en Dynojet som även Garrett själva har som reklam för sin turbo?

En liten G30-660 allltså 54mm turbo som på en dynojet visar 605hp som jag antar är 605 whp !?
Och 875 wNm

I så fall är det race bränslet Ignite Red 114 (E90) som ger den höga effekten?

G30-660 .83AR
DW 1200CC Injectors
Ignite Red Fuel
ECU Master EMU Black
Stock 1JZ VVti 3.0 GTE bottom end (stock)
BC 264 Cams/springs/retainers

https://www.garrettmotion.com/news/newsroom/article/adam-lz-605-horsep . . . .

Och vad har Garrett gjort för special för att få en liten 54mm turbo att kunna flöda 61 lb/min
En EFR6758 med samma mått flödar ju bara 53 lb/min

Jag har inte sätt någon annan som fått ut så hög effekt ur dessa Garrett så är det "dyno fusk" ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744


Trådstartare
Dynojet är kända för att visa höga siffror, så det är inget att använda som verifiering mot andra bänkar.
Detta pga nån historia kring Harley Davidsson som ville få liknande siffror som andra maskiner, just för att sälja....
Jag kan inte hela historian ur minnet utan ni får söka kring ämnet.

Och att Garrett nyttjar deras siffror är en flopp, troligen beroende på att garrett hade/har en ny generation människor jobande hos sig och vill slå sig in på onlinemarknaden.
De har ju försökt flera ggr att skapa flashiga hemsidor för att locka folk.

Och ny teknik i turbos gör att man häpnar hur liten inducer som behövs.
Dina EFR turbos är numera gammal omodern teknik jämfört med nya turbos.
Exempel: endast 62mm inducer så kör man låga 8or numera(och med ca 280km/h slutfart),, med FWD!!!

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



600whp på E90 är ca 550whp på bensin
Med tanke på att det är en 3L maskin så hamnar såklart kompressorn i ett mer gynnsamt område.
EFR 6758 är en 7+7 bladig kompressor med peakflöde på ~53Lb vid PR 3
G30-550 har 9 bladig kompressor utan splitblad med peakflöde på ~60Lb vid PR 2.5
Fler blad gör högre verkningsgrad men varje blad hindrar högre massflöde.
Båda har 54mm inducer och 67mm exduser.
Så största skillnaden är att Garretten är byggd för lägre PR och får därav högre peak massflöde.
Hade EFR designat om sina hjul för samma PR som Garrett så hade de flödat än mera än Garretts pga färre blad på inducern.
Så det är inte en orimlig bänkning. Dock är det väldigt bra matchad turbo mot motorn för att lyckas visa dessa höga siffror på liten inducerdiameter.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Racetech
Dynodiskussion, hur avslöja en fuskare(film)
<<   1, 2
1852 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande