Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 35, 36, 37   >>
363 besök senaste veckan (76870 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1218



Men Göta Petter och Jisses vilken Miata-mek Jesus du är!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Kul tråd thumbs up
Brukar inte ha så mycket och bidra med, så jag nöjer mig med och läsa underhållningen istället.

Här är dock en grej;


Går det en balk under som de är svetsade mot, eller sitter de bara i bilplåt?
Det blir rätt bra moment i de där infästningarna när de sitter så långt från golvet vid eventuell smäll där ryggstödet behöver ta last (tex sidokollision, baklänges eller rekylen när man slängs bak i stolen efter en frontalkrock).

Jag hade nog satt lite vingar på dem, dvs stående plåtar ner mot golvet.
Eller till och med triangulerat! Sånt gillar ju rejsa
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Går det en balk under som de är svetsade mot, eller sitter de bara i bilplåt?


Hej Anders,

Men sköjjar-du-mä-mej-äller?! Jo, de står väldigt mycket på balkar! Jag är inte helt självmordsbenägen. De svetsades först i balkarna och sedan lades golvet dit runt pelarna (kan ses tidigare i tråden, någonstans). Det finns nu ett ganska omfattande fackverk under bilen som helsvetsades innan golvet lades ovanpå (och svetsades i fackverket). Jag började pilla med att sätta ihop pelarna med varandra, med lite snygga plåtar mellan dem. Men sedan synade jag stolarna och ändrade mig - pelarna kommer, trots hävarmen, inte på långa vägar vara den klenaste punkten.

Några bälten har min PV dock aldrig haft, för sådant omanligt bjäfs körde de inte med 1951. Men, jo, jag tänkte faktiskt visa min mjuka sida och installera rullbälten på alla fyra sittplatserna i bilen. Var/hur de bältena ska förankras kommer kräva lite klurande och svetsande.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Men Göta Petter och Jisses vilken Miata-mek Jesus du är!

/C

Nu tar vi det lite lugnt här. Det är bara lite plåt - Inte riktigt en bas för en ny religion.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Vi bänglar vidare! Efter att ha tagit beslutet att front och framskärmar ska svetsas ihop med karossen var det bara att sätta igång. Dock hittades en gigatroniskt stor buckla på förarsidan, under ett imponerande laget tennspackel. Det blev till att drrrraaaaa lite.





Bättre. Den glipan kan vi greja med svetsen.


Varför man inte dragit ut bucklan från början är ett mysterium. Hade man inte glidhammare på 50-talet? Kanske hade ägaren aktier i tennindustrin. Lite mera svetsande....





Här tar vi paus med PVn och går över till att förbereda Miatan för ännu en rafflande säsong i Roadsport C!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Vi har startat bussningsfabrik!



Detta är den bästa svarv som finns! "Men Torkel..... det där gamla skrället.... det kan det väl knappast vara?!", tänker ni då. Men det är det, för den råkar vara MIN och den råkar stå hemma hos MIG och att ha egen svarv (oavsett hur uråldrig) är bara så schysst. thumbs up Jag släpade hem den i höstas.

Miatan ska få nya bussningar, överallt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Jag har ett svagt minne av att det finns något filmklipp från typ 10 år sedan där du pratar om några färdiga polybussningar där innerhylsan är flera tiondelar för tjock och de därför kärvar något otroligt, finns det kvar någonstans? Minns det som rätt underhållande.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Victor. skrev:
Jag har ett svagt minne av att det finns något filmklipp från typ 10 år sedan där du pratar om några färdiga polybussningar där innerhylsan är flera tiondelar för tjock och de därför kärvar något otroligt, finns det kvar någonstans? Minns det som rätt underhållande.

Jösses, jag hoppas verkligen att det klippet inte finns kvar!

Ja, det var ett sabla kämpande. Tillslut blev det bra och polyuretanbussningarna har funkat helt OK under många år nu. Men i och med att vänster frams bussningar skrotades på Falkenberg, kombinerat med att jag är vansinnigt trött på att fetta in dem, så gör jag nya i POM nu. Det är ju om inte annat en fin ursäkt för att få svarva lite.....

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Egen svarv ( liksom andra maskiner) är helt klart guld värd..
Pom? Vad har den för hårdhet/ egenskaper? Hur sitter dom fast i bärarmar? Limmade eller I pressade ? Om sista hur blir det med tolleranserna då?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Hittade en länk i din tråd på MX-5 Racing Club som jag tror är det klipp jag tänker på för du hade upptäckt de kärva bussningarna några poster tidigare, men länken funkar inte http://www.youtube.com/watch?v=b8ZTxqXq-

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Michael Th skrev:
Egen svarv ( liksom andra maskiner) är helt klart guld värd..
Pom? Vad har den för hårdhet/ egenskaper? Hur sitter dom fast i bärarmar? Limmade eller I pressade ? Om sista hur blir det med tolleranserna då?

Kommer inte ihåg exakt materialspec, men det är alltså ett POM för glidlager av tuffare slag. Starkt, hårt och självsmörjande. Klart hårdare än polyuretanet och absolut INTE någonting som bör appliceras på en bil som inte är dedikerad banbil. Bussningarna hamras/pressas in i bärarmarna med en halva från varje håll, exakt som Polyuretanbussningar. På Miatan hålls alla bussningarna på plats med genomgående bultar och fästen på var sida, så det finns inget behov att limma fast någonting i bärarmarna.

Toleranserna blir bra. Superlätt material att svarva i. Det är mitt tålamod som sätter gränserna, mer än material och svarv. Jag kunde mäta sju gånger till och svepa bort de där siiiista 0,2mm från bussningarna, men det är ingen mening. Snabb tillverkning av 12 bussningar hittills och enligt mitt skjutmått det skiljer inte mer än 0,4mm mellan den största och den minsta. Hålet i mitten gör jag med ett borr, som du ser på bilden.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Victor. skrev:
Hittade en länk i din tråd på MX-5 Racing Club som jag tror är det klipp jag tänker på för du hade upptäckt de kärva bussningarna några poster tidigare, men länken funkar inte http://www.youtube.com/watch?v=b8ZTxqXq-

Nämen så syyyynd då! Men du, jag kanske kan kompensera genom att erbjuda lite annat pinsamt material i samma stil, som t ex familjerbilder från sent 80-tal eller min pappas videofilmer från diverse skidresor?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Torkel K skrev:
Victor. skrev:
Hittade en länk i din tråd på MX-5 Racing Club som jag tror är det klipp jag tänker på för du hade upptäckt de kärva bussningarna några poster tidigare, men länken funkar inte http://www.youtube.com/watch?v=b8ZTxqXq-

Nämen så syyyynd då! Men du, jag kanske kan kompensera genom att erbjuda lite annat pinsamt material i samma stil, som t ex familjerbilder från sent 80-tal eller min pappas videofilmer från diverse skidresor?
Det är inte denna så?
https://www.youtube.com/watch?v=92zECh-PR38

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Torkel K skrev:
Victor. skrev:
Hittade en länk i din tråd på MX-5 Racing Club som jag tror är det klipp jag tänker på för du hade upptäckt de kärva bussningarna några poster tidigare, men länken funkar inte http://www.youtube.com/watch?v=b8ZTxqXq-

Nämen så syyyynd då! Men du, jag kanske kan kompensera genom att erbjuda lite annat pinsamt material i samma stil, som t ex familjerbilder från sent 80-tal eller min pappas videofilmer från diverse skidresor?
Det är inte denna så?
https://www.youtube.com/watch?v=92zECh-PR38

Tyvärr Niklas, vi vanliga dödliga har inte Youtube-premium. Vi lägger pengarna på startavgifter istället!

(Skämt och sidor och helt allvarligt: Hur går det med den blå, förresten?)

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Ett tips:
Vi brotschade hålet i rätt dimension efter montering av POM bussningar, det gjorde underverk för passformen.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 74



Torkel K skrev:
Vi har startat bussningsfabrik!

Detta är den bästa svarv som finns! "Men Torkel..... det där gamla skrället.... det kan det väl knappast vara?!", tänker ni då. Men det är det, för den råkar vara MIN och den råkar stå hemma hos MIG och att ha egen svarv (oavsett hur uråldrig) är bara så schysst. thumbs up Jag släpade hem den i höstas.

Miatan ska få nya bussningar, överallt.


Nu blir det så där avundsjukt igen, vilka resurser! Kan du tänka dig att karva till några till en liten Alfa på beställning? Mot ersättning, förstås...

_________________
Martin Atterhall
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
TPR skrev:
Ett tips:
Vi brotschade hålet i rätt dimension efter montering av POM bussningar, det gjorde underverk för passformen.
Efter montering? Du menar efter svarvningen, men innan de monterades i bilen, gissar jag. Jo, det är ju ett alternativ, tack för tipset!

Jag sätter den delen av bussningen som pressas in i bärarmarna i chucken och borrar med ett fast borr i svarven, som kanske ses på bild. Om jag inte tänker helt fel borde det räcka i toleransväg. Är det 0,3mm feltolerans mellan hylsa och bussning så blir det en förflyttning på 0,15mm på en av bärarmens infästning. Även om den andra sidan råkar glappa åt andra hållet: Hur stor skillnad kan det göra?

Atterhall skrev:

Nu blir det så där avundsjukt igen, vilka resurser! Kan du tänka dig att karva till några till en liten Alfa på beställning? Mot ersättning, förstås...
Njaaaaa...... Hade du t ex bett om lite krökta eller svetsade (eller krökta OCH svetsade!) rör, så hade jag genast sagt ja. Men jag tror det finns gott om folk här på rejsa som har långt bättre svarvar och som använder dem långt bättre än jag. Dessutom säkert närmare Järfälla än jag är också.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Torkel K skrev:
TPR skrev:
Ett tips:
Vi brotschade hålet i rätt dimension efter montering av POM bussningar, det gjorde underverk för passformen.
Efter montering? Du menar efter svarvningen, men innan de monterades i bilen, gissar jag. Jo, det är ju ett alternativ, tack för tipset!

Jag sätter den delen av bussningen som pressas in i bärarmarna i chucken och borrar med ett fast borr i svarven, som kanske ses på bild. Om jag inte tänker helt fel borde det räcka i toleransväg. Är det 0,3mm feltolerans mellan hylsa och bussning så blir det en förflyttning på 0,15mm på en av bärarmens infästning. Även om den andra sidan råkar glappa åt andra hållet: Hur stor skillnad kan det göra?


Nä, efter montering i bärarm.
Även om POM är betydligt hårdare än PU så deformeras hålet något vid monteringen och stålhylsan går trögt. Så på Inges inrådan så brotschade vi hålen, han hade naturligtvis även en brotsch i rätt storlek.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



TPR skrev:
Nä, efter montering i bärarm.
Även om POM är betydligt hårdare än PU så deformeras hålet något vid monteringen och stålhylsan går trögt. Så på Inges inrådan så brotschade vi hålen, han hade naturligtvis även en brotsch i rätt storlek.

När jag gjorde mina bärarmar på se7en så använde jag en ställbar brotsch

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
TPR skrev:
Torkel K skrev:
TPR skrev:
Ett tips:
Vi brotschade hålet i rätt dimension efter montering av POM bussningar, det gjorde underverk för passformen.
Efter montering? Du menar efter svarvningen, men innan de monterades i bilen, gissar jag. Jo, det är ju ett alternativ, tack för tipset!

Jag sätter den delen av bussningen som pressas in i bärarmarna i chucken och borrar med ett fast borr i svarven, som kanske ses på bild. Om jag inte tänker helt fel borde det räcka i toleransväg. Är det 0,3mm feltolerans mellan hylsa och bussning så blir det en förflyttning på 0,15mm på en av bärarmens infästning. Även om den andra sidan råkar glappa åt andra hållet: Hur stor skillnad kan det göra?


Nä, efter montering i bärarm.
Även om POM är betydligt hårdare än PU så deformeras hålet något vid monteringen och stålhylsan går trögt. Så på Inges inrådan så brotschade vi hålen, han hade naturligtvis även en brotsch i rätt storlek.


Aaaahaaa! Det var ju en bra idé! Jag provmonterar och utvärderar. Hylsan får självklart inte gå trögt i bussningen - då blir det bara skit av alltihop.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
WfQC
Fagersta
Här sen Dec 2018
Inlägg: 40



Jo, som Thomas säger är det brotschning av plastbussningen efter inpressningen som gäller.

Och Torkel, borra inte så stort som +0,3 mm om du har någotsånär rätt mått på OD innan monteringen för då blir det nog glappt i a f och det vill man ju inte ha. Brotschning med ställbar brotsch till lätt löpande passning blir super.

Som överkurs borrade jag även in smörjnipplar i bussningarna som också funkar som stoppskruvar för att undvika att bussningen ev glider i bärarmarna.


_________________
Kari Hautakangas
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 35, 36, 37   >>
363 besök senaste veckan (76870 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande