Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 482, 483, 484 ... 501, 502, 503   >>
18 besök idag (2500730 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Varvstoppet vid 292km/h som syns på displayen på väggen:












_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Någon bild till kunde du bjudit på.11 st är för lite

_________________
Andreas Nilsson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Vågar man fråga var soppaförbrukningen ligger?

...Jag gissar att du blir inbjuden hedersgäst till Shells årliga julfest...

_________________
Magnus Falk
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Angående bränsleförbrukning så på Gotland Ring maj 2021 körde jag ca 25 mil på ca 84 Liter E85 vilket blir ca 3.4L/mil
Då kanske 7 mil till och från banan och resten på banan, så på banan bör det ju bli över 4L/mil

Till Kymi :
Det var ju en kort stillbilds film så du får scrolla igenom snabbt så blir det en rörlig film

Men du kan ju få tusentals bilder fast som scrollas igenom av sig själva så det blir en film, så här ett kort ihop klipp av flera varvstopp i dyno rummet.


108

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Peter Öhman
Agunnaryd
Här sen Feb 2011
Inlägg: 14



Nice! Alltid kul med ett fint Audi bygge
Finns det någon spec i tråden på hur mycket som är gjort på motorn?
(ja jag är lat och orkar inte leta igenom alla dessa sidor )

_________________
Peter Öhman
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Peter Öhman skrev:
Nice! Alltid kul med ett fint Audi bygge
Finns det någon spec i tråden på hur mycket som är gjort på motorn?
(ja jag är lat och orkar inte leta igenom alla dessa sidor )


Hej
Gå till sidan 1 och första inlägget så finns massa info.
Så läs under NY Motor info detta är nytt efter 2021: så hittar du lite snabb info och texten ovanför finns en del till delar som sitter kvar sen 2016

Sen går du ner till SISTA inlägget på första sidan så hittar du innehållsförteckning över alla sidor med snabb länkar till var 10:de sida.
Så trycker du på länken till sid 450 och går fram en sida så kan du börja läsa om allt som stoppades i nuvarande motor och bilder när motorn byggdes ihop på flera sidor framåt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Peter Öhman
Agunnaryd
Här sen Feb 2011
Inlägg: 14



RallyQuattro skrev:
Peter Öhman skrev:
Nice! Alltid kul med ett fint Audi bygge
Finns det någon spec i tråden på hur mycket som är gjort på motorn?
(ja jag är lat och orkar inte leta igenom alla dessa sidor )


Hej
Gå till sidan 1 och första inlägget så finns massa info.
Så läs under NY Motor info detta är nytt efter 2021: så hittar du lite snabb info och texten ovanför finns en del till delar som sitter kvar sen 2016

Sen går du ner till SISTA inlägget på första sidan så hittar du innehållsförteckning över alla sidor med snabb länkar till var 10:de sida.
Så trycker du på länken till sid 450 och går fram en sida så kan du börja läsa om allt som stoppades i nuvarande motor och bilder när motorn byggdes ihop på flera sidor framåt.


Ahh! Tack då har jag lite att gå igenom.

_________________
Peter Öhman
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
En lite längre varvstopps eld film som jag gjorde innan den nerkortade filmen ovan.


207

synd på en kamera jag hade nära rakt bakom som syns i filmen att den ramlade omkull direkt innan eld lågorna , kunde blivit ballt eld moln över kameran.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Här längre dyno film med kameror på motorn med alla mätare, inuti, från sidan m.m. m.m.



125

Där ser man luftfilter temp som börjar på 43°C och sjunker till 35°C vid varvstoppet = +35 grader i dyno rummet.

Syns även insugs tempen = IAT som börjar på 42°C, sjunker till 37 för att sedan bara rusa uppåt till 70°C vid varv stoppet på grund utav dåliga kylningen och varma luften i dynorummet.

Bränsle temp i stora bränsle tanken höll 45°C som syns i "inuti" filmen efter det sitter det en catchtank med 2st 450L pumpar så blir nog några grader till framme i fuelrails.

Så långt ifrån optimal dyno dag thumbs down Men nu vet jag i alla fall att den kan leverera hyfsat med pulver även i höga värmen och med en trasig kamaxel justering.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Gjorde en ny på bara motorn med SLOW MOTION så man lite lättare kan hänga med alla mätare, men kanske ska göra en ännu långsammare för även denna fick man pausa för att hinna jämföra allt.


31

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Man kan se variationen mellan lambda vänster och höger i filmen på grund utav att ena kamaxeln står 23 grader fel mot den andra upp till strax efter 7000 rpm

och ser man på loggen nedan så i övre rutan så ser du att direkt kamaxlarna slagit om så spretar lambdan rejält mellan Lambda A & B och korrigeringen i nedre rutan grön och röd börjar arbeta.

Och korrigeringen skiljer som mest ca 16%



När kamaxlarna fungerade när jag körde 100-200 så ligger korrigeringen mellan 0-2%

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
På grund utav kamaxel styrningen så kom ju laddtrycket lite senare nu i dynon men försökte rita upp ungefär hur kurvan blev trots det i kompressor mappen och skrev in lite varvtal.



Hade drivlinan hållit för hur mycket som helst så hade jag kunnat låtit laddtrycket skena direkt och kurvan fortsatt i mitten efter 4800rpm.

Men får jag till så laddtrycket går att höja mera så blir det ju nu först efter typ 6-6500 rpm jag vågar höja för att drivlinan ska hålla.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Om vi går tillbaka till mina frågor om hur mycket en högre insugs temperatur påverkar effekten så är det på grund utav detta..

Jag hade ju nu ökat effekten med över 60hk och 30Nm i dynon från den mappen jag körde 100-150 på 1.6 sek och 100-200 på 3.6 sek.

Så om inte värmen stryper så mycket så borde jag ju sätta ny rekord tid?

Så jag blev förvånad 2 veckor efter när bästa tiden nu i värmen bara blev detta:

2021-07-10


Men jag visste ju inte då att ena kamaxeln stod fel, men trots det så gav den ju rejält med effekt i dynon men presterade ändå bara dessa låga tider i värmen?

Och just vid detta test blev det ännu varmare insugstemp för jag stod still och sedan körde sakta och fick en insusgtemp på nästan 60°C innan jag gasade och den sjönk bara till 53 för att sedan stiga till 65 vid varvstoppet.

Så vid varvstopp = 200km/h samma temp som i dynon
men innan vid 100 & 150 km/h typ 20°C högre än i dynon.

Och 30°C högre IAT än när jag körde på 3.6sek

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Sarén
Jönköping
Här sen Jun 2011
Inlägg: 20



Vad använder du när du mäter dina 100-200 tider?

_________________
Robin Sarén
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



RallyQuattro skrev:
På grund utav kamaxel styrningen så kom ju laddtrycket lite senare nu i dynon men försökte rita upp ungefär hur kurvan blev trots det i kompressor mappen och skrev in lite varvtal.



Hade drivlinan hållit för hur mycket som helst så hade jag kunnat låtit laddtrycket skena direkt och kurvan fortsatt i mitten efter 4800rpm.

Men får jag till så laddtrycket går att höja mera så blir det ju nu först efter typ 6-6500 rpm jag vågar höja för att drivlinan ska hålla.


Gillar tråden, bilen och tjafset så länge det inte är personangrepp. Kul att man tycker och tänker olika. Om alla tycker och tänker lika så stannar utvecklingen.
Kompressor mappen visar att kompressorn är för liten för din motor setup.
Om du skulle höja laddet för att komma inom högre verkningsgrads Islands som du har funderingar på. Då kommer även flödet LBS/min öka i motsvarande grad så du kommer även fortsatt landa utanför bra verkningsgrad på kompressorn.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Sarén skrev:
Vad använder du när du mäter dina 100-200 tider?


Den på bilden är en PerformanceBox:
https://www.vboxmotorsport.com/store/index.php?route=product/product&a . . . .
Den har jag även som komplement/backup vid varvtids mätning på banan.
Nackdelen är att dels måste du komma ihåg att trycka in minneskortet innan för att få det sparat, sen finns inget batteri i den utan det är cigg plugg så glappar den eller dras ur så är allt borta om du inte loggat på minneskortet, sen för analys behöver du Windows program, så enklast blir att bara ta en bild av skärmen med mobilen som jag gjort.


Men jag skaffade sedan även en Dragy
https://www.jrm-racing.se/tidtagning/dragy---dragy-mount-kit
Det är en lös GPS puck med batteri och sedan har du Dragy appen i mobilen.
Då har du allt sparat i Dragy appen och kan se kurva och massa info där och även jämföra med andra över hela världen.
Den appen är enbart för "dragrace" så du kan inte logga varvtider på banan osv.
dock har dom släppt en dragy-lap app men den har jag inte testat.
Men nackdelen är då att det är deras egen Dragy GPS puck du måste köpa och jag tror inte pucken heller går att använda med andra appar.
Sen finns ingen strömbrytare osv. så man behöver ladda upp den innan för annars kan man vara säker på att batteriet plötsligt tar slut när du ska köra.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Homegrown skrev:

Gillar tråden, bilen och tjafset så länge det inte är personangrepp. Kul att man tycker och tänker olika. Om alla tycker och tänker lika så stannar utvecklingen.
Kompressor mappen visar att kompressorn är för liten för din motor setup.
Om du skulle höja laddet för att komma inom högre verkningsgrads Islands som du har funderingar på. Då kommer även flödet LBS/min öka i motsvarande grad så du kommer även fortsatt landa utanför bra verkningsgrad på kompressorn.

Hej
Ja så blir det också, men jag vet dock ej hur kurvorna verkligen ligger när allt fungerar som det ska.
Alltså då får jag tidigare laddtryck alltså vid lägre varvtal och AG's fick ju senare lägga omställningen utav kamaxlar för att det blev turbo surge vid runt 2000rpm så då bör den punkten varit långt ut till vänster.
Så den kanske ligger nu ännu längre ut än första punkten nedan, den nedan visar 3000rpm
Dom efter kanske även dom ligger till vänster om mittpunkten och inte hur det låg nu som i mappen ovan.

Sen hamnar jag ju nu nära gränsen 150000 rpm på turbos vid 8500rpm så där kan jag inte höja laddtrycket.

Så tanken är att höja runt 7000 rpm där den nu ger max HK för att få ut ännu mera hästkrafter.


Denna kompressormapp här är nu från Borgwarner's egen räknare där du skriver in motor volym, E85, 2st EFR7163 osv. samt massa annan info som tryckförluster, IC verkningsgrad, mottryck avgassystem m.m.
och där la jag in nu mitt laddtryck m.m. vid 6700rpm som då visar min nuvarande effekt sen la jag in 2bar vid 7k rpm och då skulle den teoretiskt ge 1150 hk, så i verkligheten kanske det blir 1100hk?

Vilket skulle betyda att vid typ 2bar så ger den då över 1000 hk på naven som får bli nästa dyno mål

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
18






Här ser man det enda hålet i väggen där fläkten blåser in luft och den blåser ju då bara mot mitten av fronten.
Så 2 bärbara fläktar fick monteras på sidorna där mina IC's sitter och då sjönk insugs tempen med 10°C

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Det var inte mycket till fläkttrumma, är de nöjda med den setupen?
Jo jag läste ni hade extra, men luftombytet i lokalen är väldigt viktigt.
I SYNNERHET om avgasutsuget inte orkar.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Det var inte mycket till fläkttrumma, är de nöjda med den setupen?
Jo jag läste ni hade extra, men luftombytet i lokalen är väldigt viktigt.
I SYNNERHET om avgasutsuget inte orkar.

Jag har ingen aning om dom är nöjda, men utsuget sitter i taket bakom bilen och det blir inte rökigt eller så i det lilla rummet även om dörrar och portar är stängda.
Men nu när det var så varmt så lät dom portarna bakom bilen stå helt öppna, det syns i ELD filmerna.
Se den andra långa filmen så direkt i början med öppna portar och så syns även utsugen i taket.



Läser precis på FB om kanske ett dyno rekord på en EFR 7163 om den dynon stämmer.

4cyl, 1.8L stroker, IE drag cams, 7163 efr sx-e cover, e85 +direct port meth, walbro 525 return +1440cc. IE rods with mahle pistons. IE intake manifold, apr head studs, TR18t core

hit 625awhp / 557 ft/lb @40psi

Dynojet rullar hos Motoza Performance

40 psi är ju 2.76 bar !

yea it definitely gets outside its intended compressor map. Going to dial it down to 35 psi probably.

Men dom skriver även detta:
The SX-E cover really helped it breath. I think I got a good 40-50 whp outta it.


Jag undrar hur kompressor mappen ser ut med SX-E huset? hittar tyvärr ingen info om det.
Står bara detta på EFR7163:
The optional SX-E compressor cover is great for engines that want slightly earlier spool and a free horsepower bump.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:
Det var inte mycket till fläkttrumma, är de nöjda med den setupen?
Jo jag läste ni hade extra, men luftombytet i lokalen är väldigt viktigt.
I SYNNERHET om avgasutsuget inte orkar.

Jag har ingen aning om dom är nöjda, men utsuget sitter i taket bakom bilen och det blir inte rökigt eller så i det lilla rummet även om dörrar och portar är stängda.
Men nu när det var så varmt så lät dom portarna bakom bilen stå helt öppna, det syns i ELD filmerna.
Se den andra långa filmen så direkt i början med öppna portar och så syns även utsugen i taket.



Läser precis på FB om kanske ett dyno rekord på en EFR 7163 om den dynon stämmer.

4cyl, 1.8L stroker, IE drag cams, 7163 efr sx-e cover, e85 +direct port meth, walbro 525 return +1440cc. IE rods with mahle pistons. IE intake manifold, apr head studs, TR18t core

hit 625awhp / 557 ft/lb @40psi

Dynojet rullar hos Motoza Performance

40 psi är ju 2.76 bar !

yea it definitely gets outside its intended compressor map. Going to dial it down to 35 psi probably.

Men dom skriver även detta:
The SX-E cover really helped it breath. I think I got a good 40-50 whp outta it.


Jag undrar hur kompressor mappen ser ut med SX-E huset? hittar tyvärr ingen info om det.
Står bara detta på EFR7163:
The optional SX-E compressor cover is great for engines that want slightly earlier spool and a free horsepower bump.


Det där var intressant . Kan man alltså köra sx-e hus på en efr supercore ? (Har ett 0,83-hus liggande)

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 482, 483, 484 ... 501, 502, 503   >>
18 besök idag (2500730 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande