Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12 >> 454 besök senaste veckan (26423 totalt) |
Gav mig i kast med fälgarna som behöver renoveras. Plast"skruvarna" får man slå loss o borra ur (5.5mm) annars smälter de till en härlig gegga i lackugnen. Gick rätt snabbt trots allt men nu måste jag hitta nya...
Blir kostsamt med original polerad kant men kommer bara ångra mig annars. Min bil fick tydligen en extra torpedväggsdämpning alldeles gratis strax innan lack. Annars går rostjakten vidare, t.ex torsionsfäste-balken båda sidor Efter mkt letande hittade jag Den Perfekta Stereon som varken har AUX eller USB i fronten (endast bak) samt allt annat jag vill ha i en huvudenhet. Lite väl mkt krom men det ska fixas. |
||||||
Intressant uppsättning bilar du har, jag har inte kopplat ihop alla? förrns nu.
Fick också flashback från när jag kapade stolsbalkarna på 635an, för att sänka ner e36 stolarna. Ingen kul kapning med vinkelslip, både stor eldrisk, och risk att få kapstänk på insidan på rutorna. Finns rätt mycket plast fake prylar på ebay. https://www.ebay.com/itm/192345572062?hash=item2cc8b082de:g:3a4AAOSwoBtW6H44&amdata=enc%3AAQAHAAAAwLYIVG5H7JZXKHPBkg%2FsAavY%2Ff6XEXteavOuU%2F3qciaTu91I2S1Y1n5pZSzwoLCAzEVYwVNwvwxcI%2FwpxPJgaqQA%2Fp60wXB9Wsnl%2BJGYnZewkEsjxZuqJIlSvqZmTXQDo9QHy3TYinm%2B73n9lz3dpTx15rrYumXIFf%2B%2BaJ8QWshgRCwnTbU0yhkWeh4nWv3Q1JBEI3WV7J2N1lN9Kgz0eySENSfE0vJUvTUHIfZEee4jyH0PrINA6bEhwOAammJiTw%3D%3D%7Ctkp%3ABk9SR_buuZeQYQ _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Hehe fattar det, tackar!
Jo tacksamt när det mesta är ur bilen nu utom rutorna men de har klarat sig. Tack för tipset, inte illa! Får leta efter ngt mindre i silverfärg 🙂👍🏻 |
||||||
Hitta några universal som liknar orginal går nog, men det finns en kille som gör kopior av orginalet i aluminium, med texten "speedline" o allt. Ska kolla om jag hittar...
_________________ Besar J Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09 http://www.garaget.org/Besar |
||||||
Spridarna från Kappamotorn rengjorda med nya filter/tätningar.
Såg alla helt ok ut och med en liten förbättring efteråt - klart värt att göra! 1600kr fr BJP Race. Termostateni (75 3.0 kör jag vidare med) funkade visserligen i min bil men om man ändå byter alla andra servicepryttlar så... (bra med gammal reserv kanske, samma med vattenpumpen). Arese Parts hade för 600kr/frakt. |
||||||
Fälgarna är halvklara, pulverlackade.
Det som fattas innan klarlack är poleringen av kanten. Veeeeem fixar sånt..? Helst på västkusten! Eller uppland/sthlmsområdet funkar. Ett alt. är att behålla dem såhär, tycker nog faktiskt det blir snyggare. Men inte original! 100 nya fuskskruvar beställda. 👍🏻 Hittade av en slump en Nardi-knopp som ser ut som om det var ett dyrare tillval till 75, samma form-ish, växellägen, emblem, skinn och kant som håller uppe damasken (hasar som bekant alltid ned på 75..). Otroligt nog passade den damasken i äkta skinn jag köpte för 3år sen.. Helt perfekt! |
||||||
|
||||||
Svårt med fälgarna !
Egentligen ska ju en sådan yta svarvas, för att få rätt finish. Så man behöver ha bra uppspänning, rak fälg och en CNC svarv om det ska bli perfekt. Med ritnings underlag som stämmer för att radier etc. ska bli korrekt. Dessutom har man bara ett försök mer eller mindre, annars svarvar man ju ner tjockleken för mycket. Försöker man med slippapper, och / eller polera blankt, blir ju loggorna och lacken där kass. Säger jag att du ska strunta i att polera, ja jag tror det _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Tack! Any year now!
Precis, jag har slarvat med vokabulären, menar svarva egentligen, det är ju så de var fr början. Men ja, det lutar åt silver faktiskt. Har fått tipset Felga i Alvesta jag ska kolla med först. |
||||||
Det fixar Erik på https://www.wheeldoctor.se/ _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
|
||||||
|
||||||
Ännu inget bestämt ang fälgarna men ett par svetsjobb är klara, thank god. Vissa tar tid!
Rosten vid förardörren såg ruggig ut och man fick kapa i två lager plåt för att få bort allt. Dessutom ligger en dräneringsslang till takluckan precis bakom svetsområdet... Fick isolera med alu-tejp, borra 2 nya hål för stormejseln som håller undan slangen ett par cm. Borde funkat, hoppas det. Efter karosstätning sprayades tunnt vax tamejfan en hel burk med sprinkler inuti. (Det mesta rinner ut under bilen såklart) Titta inte för nära på svetsarna.. inte ens med nyfylld tub är min Clas Olsson svets ngt vidare bra. Strax under detta område finns genomföringen för huv-vajern. Strax ovanför finns ett annat tätt utrymme där vatten gärna droppar in från huv-gångjärnen. Och inte finns det ngt hålrumsvax där inte. Rost! Som man inte ser förrän man plockar ut instr.-brädan. Gaaaahhh... Enda sättet att "fixa" detta är med liten stålborste & rostomvandlare. Och färg! Sen massor med vax. Borrade ett hål i botten för hålrumsvax, går att plugga med inköpta gummipluggar. Inifrån hjulhuset: Torpedväggen äntligen helt rostfri! |
||||||
Snyggt jobbat! Alla har inte diplom i svetsning eller utrustning men kul att se att det faktiskt går. : Jag kämpar själv på med mediokra kunskaper och utrustning.
|
||||||
Tack, ja den är inte jättetjock... Skillnaden mot min Fiat Argenta är stor, man förstår varför Alfan knappt väger ngt. Men skönt att det sitter ihop lite bättre än innan iaf & att det kommer hålla i många år framåt.
|
||||||
Ett par milda förstärkningar, delvis inspirerad av IMSA och Dtm-bilarna.
Inget "all-in" men bättre än original, ihop med tvärstaget i alu som ska få sina fästen senare. Som synes är det lite rostfix kvar i casterfästena Här anar man en gammal kap-modd från Autoalfa Hittade bra plast"skruvar" i silver (inte krom!) som kräver en viss diameter minus klarlacken (0.7mm). Fälgarna är 'period' och motorns debutår.. Tyvärr (som tur var) upptäcktes en skada däckverkstan står för, en tilltryckt innerkant från däcksmaskinen. Så den fixas just nu hos Fälgfixarn-tjejen i Sisjön. Polerad/svarvad kant visade sig nästintill omöjligt, iaf till ett rimligt pris. Så nu blir de SILVER, egentligen även snyggast. Och pulverlack är mkt mer hållbart än bara klarlack. En av 75orna därute som råkat bli mest lik min egen framtida är Gurkans turkiska TS, har valt samma väg: |
||||||
|
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12 >> 454 besök senaste veckan (26423 totalt) |