Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Öka ET vs hållbarhet på fälgar | 1, 2 >> 21 besök senaste veckan (9732 totalt) |
Hejsan
Har ett par fälgar jag skulle vilja öka ET ca 5mm på. Funderar dock vad det skulle göra för hållbarheten?? vill inte äventyra den då det är banåkafälgar! orginal är där 10mm gods kvar från konans botten... fälgcantreringen klarar sig oxå om man tar 5mm fälgarna i fråga är BMW M5 E34 17x8" Vad tror ni? _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||
eehhh... nope... ET 25... är positiv offset på dessa fälgar... Du har väl bra erfarenhter av dessa fälgar, ha du åkt sönder någon i navet eller vid bulthålen? _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||
Tänkte lite fel, Har alldrig kört sönder något vid centrum på dessa men ute vid fälgbanan har det gått åt ett par. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Minska avståndet från konans botten till baksidan från 10mm till 5mm skulle jag starkt avråda ifrån. 8-10mm bör du ha kvar. Gå från 15mm till 10mm skulle jag klassa som helt riskfritt. _________________ Roland Johansson |
||||
Så gjorde jag på fälgarna till Mitsubishi Evo IVan jag hade, den överlevde en helg på ringen med de fälgarna..
M5-fälgarna är ju dessutom smidda. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Det är bara vissa m5fälgar som är smidda.
I vilket fall tror jag det går utmärkt att svarva av.. Det är ju hela konen som tar lasten sen..inte bara botten.. Mvh erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Fälgen på bilden är smidd.
Helt vansinnigt att svarva av den. 8"-aren finns dels med et20 dels med et10, vilken har du? Här är länkar för Throwing Star-nördar! http://www.devinder.com/misc/tstars/ http://www.xoutpost.com/wheels/style _________________ Hasse E |
||||
Det är ET20 Varför är det "helt vansinnigt" att svarva av en smidd fälg?? _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||
Du förstör matrealstrukturen. En smidd fälg är ihopbankad till rätt mått och består av långa sega "trådar" och svarvar man så kapar man av dem och försvagar materialet. Tror känslomässigt inte det kommer vara orsaken till haveri men det "fina" är förstört. Att svarva ner och bara ha 5mm aluminium känns tunt oavsett. Ta en 5mm aluminiumplåt på högkant och tänk att hela bilen ska stå på den samt bryta och bända. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Nu vill jag inte verka dryg utan är bara lite frågande
Meen... Smidda fälgar är väl oxå frästa/svarvade i centrum för att få rätt ET samt plan yta. Så jag köper inte riktig resonemanget att man förstör strukturen!? Men låt säga att där tex. var 15mm gods kvar i konan och man sen svarvade ner det till 10mm.. Skulle den fälgen ha sämmre hållbarhet än fälgen som den ser ut idag?? (orginal= 10mm) hursomhelst är jag som många andra tveksam till att ta 5mm... tror nog det hade funkat men känns ändå inte helt safe.. och sen är det knappt lönt att ta 2mm.. Får ta fram släggan och göra mer plats i hjulhuset istället _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||
Jag körde 30+ varv på ringen förra året med mina Style 5, där svarvade vi av 5mm på insidan. Körde även lite härhemma förra året och Mantorp nu i våras. En fälg rök för några veckor sedan men på andra ställen och av helt andra anledningar.
Det har lirat på utan problem men visst jag erkänner att SRM som svarvade fälgen frågade mer än en gång om jag var säker på detta. Med detta säger jag inte att det är safe och du belastar mer än jag inget snack om det men det har iallafall lirat på för mig. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Fölgen på billd har smidd yta = lite gropig inga svarvränder eller bearbetad yta. Däremot var hålen berbetade.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Kan den vara blästrad för original är dom svarvade i anliggningsytan. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Jo så är det, man bearbetar smidda artiklar. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Skruva banåkabil Öka ET vs hållbarhet på fälgar | 1, 2 >> 21 besök senaste veckan (9732 totalt) |