Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Torrsump | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (9409 totalt) |
Så har jag oxå utan problem, stämmer mätaren, läser du av rätt? |
||||
japp 100 psi är max värdet och mätaren passerar med lätthet. Det verkar som trycket ökar och jag är nästan mer rädd för att det sitter restern från slangarna eller något i motorn som strycker och höjer trycket.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Skaffa en mekanisk mätare och kolla av hur högt tryck du egentligen har. Kontrollera utväxlingen - oftast brukar man köra med ca 2:1 (dvs pumpen snurrar hälften så fort som motorn). Fjädern är bara till för finjustering, så om du ska göra något är det drivningen som skall bytas först. |
||||
Det förhållandet gäller när pumpen är anpassad till motorn i fråga, men sätter man en pump till en V8 på en liten fyra så stämmer det inte längre. Det finns förvisso ett varvtal pumpen inte bör överstiga och ett som den inte bör understiga för att suga oljan från tråget.
Du kan gå ned till 35-40% av motorvarvet. Det beror inte på retur dimensionen. Jag har kör an10 utan bekymmer. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
20 bar vid tomgång verkar nästan orealistiskt mycket.
Min pump kanske klarar att pumpa upp ~25-30 psi på tomgång
Pumpen verkar ju inte konstigt stor heller, skit i systemet eller fel på mätutrustning är min gissning. |
||||
mätaren är mekanisk men jag tycker den är lite skum ändå. Om pumpen är förstor kan man väl utöver den interna tryckreduceringen göra ett ställbart hål i trycksystemet med återledning till tanken?
Ska koppla loss pumpen idag och köra den på frivarv. Den interna tryckreduceringen kan ju också vara igensatt av någon anledning. Tråkiga bekymmer så nära mappning. Svårt att sätta fingret på exakt vad som är fel. I värsta fall måste motorn isär och rengöras. Det kan inte bildas luftfickor i systemet som gör att det blir mottryck för pumpen? Det känns som en bra idee att köra den med borrmaskin en längre stund än de korta stunder den varit igång hittills _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
1 1-2kg på tomgång och 6kg på 7000 rpm är ok. Men kall så är 6kg inget konstigt. Visst kan man ha återcirkulation om man har koll på läget. 2 En racing V8 kan ha 9 tiondelar i spel på 8 vevlager. Samt att en hel del olja går till vippor mm där det även används för kylning. En 2 litersmotor med 4-5 tiondelar i spel ären vesäntlig skillnad i oljeförbrukning. 3 Luftfickor är inte troligt som orsak. Kolla att ventilen inte har fastnat på grund av skräp. Varför inte prova ett större pumphjul? Du har väl inte vänt på oljefilteranslutningarna? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Har hämtat en nya mätare och ska kolla idag.
Motorn är en 6 cyl motor med dubbla turbosar så de borde ju gå åt endel olja tycker man, Just nu hoppas jag på fel på mätaren alt. ventilen hängt sig. Mätaren har trillat i golvet en gång så det är inte alls omöjligt att den är trasig. Gällande hjulet så är jag skeptisk eftersom problemet uppstår vid tomgångsvarv, dvs 500rpm på pumpen men jag tänker kanske fel. oljan kommer in i filtret ytterring och lämnar det i mitten. Det skall väl vara rätt? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Lyckan är total, kolven i tryckregulatorn hade hängt sig. Nu ställde jag ner trycket max och fick lite för lågt tryck på tomgång = troligen går det ställa perfekt. Det ger sig när jag varmkört lite mer. Tack för all hjälp
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Skruva banåkabil Torrsump | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (9409 totalt) |