Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjulmuttrar...
573 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag är lite kluven till hur jag ska lösa hjulmuttrar till bakfälgarna på Kadetten.. Hålen är bara 22-23mm i diameter, eller om de var lite mindre.. En 17 hylsa gå inte in.

Pinnbultarna är långa (går iofs korta) så dom når nästan hela vägen ut (kanske är 10mm kvar).

Hålen i sig är ca 43mm djupa.

Så de förlängda 50mm hjulmuttrarna jag har med 17 fattning når inte ut så jag kan få på en hylsa :/


När jag googlat runt finns det en variant som är slät de första 40mm och sen en Hex fattning, dessa är för korta är jag rädd.

Det finns både 80 och 90mm alu muttrar, borde funka! Men kostar en tusenlapp cirkus för 20st, behöver egentligen bara 8st (inte samma problem fram). Dessa känns samtidigt onödigt långa :/

Sen finns det släta med intern hex eller XNZ som är 45mm i stål, dessa kan fungera om jag kortar pinnbultarna eller använder en mindre spacer (typ 5mm, vilket säkerligen skule fungera de med).

Är det någon som har något mer tips på lösingar? Finns det ännu längre med intern fattning? Finns det min 45mm långa med intern fattning i alu som inte kostar 1500+? Problemet går lösa, men jag vacklar över vilken väg jag vill gå..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Cassius skrev:
Jag är lite kluven till hur jag ska lösa hjulmuttrar till bakfälgarna på Kadetten.. Hålen är bara 22-23mm i diameter, eller om de var lite mindre.. En 17 hylsa gå inte in.

Pinnbultarna är långa (går iofs korta) så dom når nästan hela vägen ut (kanske är 10mm kvar).

Hålen i sig är ca 43mm djupa.

Så de förlängda 50mm hjulmuttrarna jag har med 17 fattning når inte ut så jag kan få på en hylsa :/


När jag googlat runt finns det en variant som är slät de första 40mm och sen en Hex fattning, dessa är för korta är jag rädd.

Det finns både 80 och 90mm alu muttrar, borde funka! Men kostar en tusenlapp cirkus för 20st, behöver egentligen bara 8st (inte samma problem fram). Dessa känns samtidigt onödigt långa :/

Sen finns det släta med intern hex eller XNZ som är 45mm i stål, dessa kan fungera om jag kortar pinnbultarna eller använder en mindre spacer (typ 5mm, vilket säkerligen skule fungera de med).

Är det någon som har något mer tips på lösingar? Finns det ännu längre med intern fattning? Finns det min 45mm långa med intern fattning i alu som inte kostar 1500+? Problemet går lösa, men jag vacklar över vilken väg jag vill gå..


Köp en smal kvalitetshylsa?

Ta upp hålen i fälgarna lite så du kan använda dina vanliga hylsor?

_________________
Roland Johansson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Cassius skrev:

Pinnbultarna är långa (går iofs korta) så dom når nästan hela vägen ut (kanske är 10mm kvar).

Hålen i sig är ca 43mm djupa.

Sen finns det släta med intern hex eller XNZ som är 45mm i stål, dessa kan fungera om jag kortar pinnbultarna eller använder en mindre spaccer (typ 5mm, vilket säkerligen skulle fungera de med).

Är det någon som har något mer tips på lösingar? Finns det ännu längre med intern fattning?



Så här blev lösning för mig med egentillverkade spaccers



Mutterns längd och ytterdiameter är anpassad efter spaccerns mått
mm passning typ

Dessa muttrar finns på en välutrustad däckverkstad, sitter bland annat på lätta lastbilar.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag vet inte om du missförstod problemet Nisse?

Hålen i fälgarna är 22-23mm i diameter, på framfälgarna är det 35mm grovt gissat. Sen är det 43mm djupt.

Denna typ skulle passa, ingick den här typen av skruvar med fälgarna. Men för att jag ska få in insex nyckeln behöver dom vara absolut minimum 45mm eftersom pinnbultarna är så pass långa som dom är (vilket finns att få tag på) helst 50mm, hade inte gråtit om jag hittade I alu istället för stål heller



En annan variant är denna, men då är dom 40mm under sexkanten så tight även det.. hylsan kommer nöta mot fälgen varje gång = tråkigt.



Alternativ tre är typ detta. Då i alu, och lite dyrare än jag hade hoppats på. Är dock främst inne på dessa just nu. Dessa just är 90mm långa i 7075-T6, finns även 80mm långa har jag sett vilket nog är mer lagom.



Denna typ är det jag har, dessa är 50mm ca, inget av hex fattningen ligger utanför fälgytan.



Sen vet jag inte om det finns fler alternativ eller om någon har tips på något motsvarande alt. 3 fast till bättre kurs (dom ligger på en tusing-1200ish) Tittade lite efter om det finns "sätes spacers" för att få ut muttern lite men tror inte det är någon bra lösning...

Finns även denna sort, men har inte hittat längre än typ 45mm där heller




Bearbeta fälgarna går ju men då ska dom lackas så inte alun oxiderar in under klarlack. Så det känns också onödigt, kostnaden blir nog högre än 90mm muttrar också :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Räcker det inte att svarva ner en lång 17mm hylsa?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1750



vad är det för fälgar? låter väldigt dumt om fälgarna är byggda som du beskriver

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Cassius skrev:
Jag vet inte om du missförstod problemet Nisse?

Hålen i fälgarna är 22-23mm i diameter, på framfälgarna är det 35mm grovt gissat. Sen är det 43mm djupt.

Denna typ skulle passa, ingick den här typen av skruvar med fälgarna. Men för att jag ska få in insex nyckeln behöver dom vara absolut minimum 45mm eftersom pinnbultarna är så pass långa som dom är (vilket finns att få tag på) helst 50mm, hade inte gråtit om jag hittade I alu istället för stål heller

Jag kör med muttrarna överst du visar... så jag är helt med på bekymret
Det går väl att korta av pinnbultarna.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Det är JapanRacing JR6or. Just dessa är nog gjorda främst för bilar med skruv och inte muttrar. Framfälgarna har dubbla mönster, 4x100 för mutter, 4x108 för skruv.




Som synes går pinnbulten nästan hela vägen ut, och mina 50mm muttrar är det bara toppen som sticker ut på.

Pinnbulten går ju absolut korta, jag har använt extra långa för att de var de jag fick tag på då samt att det ger bättre möjlighet för tunnare spacers ifall det skulle behövas. Alternativet vore som sagt superlånga alumuttrar, jag är bara rädd att man ska ha otur och dra av dom ovan pinnbulten :/

Intern fattning är kanske bäst ändå..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Fräs/borra upp hålen i fälgen?

"Superlånga" alu-muttrar skulle jag undvika.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En lång insex/xzn med hål i verkar ju vara en lösning men frågan är om det blir tillräckligt hållfast för att dra åt/lossa.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
safe skrev:
Fräs/borra upp hålen i fälgen?

"Superlånga" alu-muttrar skulle jag undvika.


Medför en lackering som jag gärna slipper. :/ Långa alumuttrar är jag också tveksam till, lite därav denna tråd.

steffe skrev:
En lång insex/xzn med hål i verkar ju vara en lösning men frågan är om det blir tillräckligt hållfast för att dra åt/lossa.


Inte hittat längre än 45mm, däremot hittade jag 45mm's för 250 spänn vilket kändes som en summa jag tordes chansa på. Dessa ligger på posten, ska bara hämta ut dom så får jag se.

5mm spacer bak borde matcha upp 90mm breddarna perfekt med. 80mm hade varit perfa utan spacer, sen får jag sträcka den aningens för att passa bra mot karossen så där är jag nere på 85-87mm breddning. Blir intressant att testa när jag hämtat ut muttrarna.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Hjulmuttrar...
573 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande