Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur montera nivågivare i ATL fuelcell?
1 besök senaste veckan (613 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 491


Trådstartare
Hej!

Måste uppdatera min bränsletank till FIA-godkänd om jag ska kunna tävla.

Är det några som kör med fia-godkänd ATL fuelcell och kan berätta hur ni fått i nivågivare i tanken?

Finns ju bara en plats på topplattan att ha den på. Och det är ju i samma hål som påfyllningshålet.

Posta gärna lite bilder på hur ni löst detta?
Alternativt om ni kört på annan fia-godkänd fuelcell än ATL?

Välkomnar alla tips o trix.

Mvh//
Chrille

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202




_________________
Tord Ringenha11
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 491


Trådstartare
Tord skrev:
https://www.atlltd.com/industries/motorsport/accessories/level-gauge-systems/fuel-level-gauge-

ATL har givare...


Jo det har jag koll på. Men på topplattan så finns det ju endast 1st hål att montera den.
Och det är ju i påfyllnadshålet.

Kollar man på bilden hos tex. Speeding så är det endast påfyllnadshålet som nivågivaren kan monteras?

https://www.speeding.nu/p/branslesystem-an-kopplingar/branslesystem/fu . . . .

Kör du med ATL fuelcell så får du gärna posta lite bilder på din lösning?

Mvh

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



varför ringar du inte bara speeding o frågor dom.
det ser ut som det finns olika fuel cel unit båda med o utan givare

_________________
henrik nielsen
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



chrillej82 skrev:
Tord skrev:
https://www.atlltd.com/industries/motorsport/accessories/level-gauge-systems/fuel-level-gauge-

ATL har givare...


Jo det har jag koll på. Men på topplattan så finns det ju endast 1st hål att montera den.
Och det är ju i påfyllnadshålet.

Kollar man på bilden hos tex. Speeding så är det endast påfyllnadshålet som nivågivaren kan monteras?

https://www.speeding.nu/p/branslesystem-an-kopplingar/branslesystem/fu . . . .

Kör du med ATL fuelcell så får du gärna posta lite bilder på din lösning?

Mvh


aha, nu är jag med, du kan byta "plattan". Hittade en bild på från Golfen:



_________________
Tord Ringenha11
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 491


Trådstartare
fordcapri skrev:
varför ringar du inte bara speeding o frågor dom.
det ser ut som det finns olika fuel cel unit båda med o utan givare


Jodå, förstår självklart att jag kan ringa dom och fråga.
Men varför ska man inte kunna få lite input från dom här på rejsa som monterat dessa först.

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133



Jag har tagit en rörtankgivare från en BMW som sitter nertryckt inne i tankskummet.

Har ju ändå pumpar i tanken så 2 stift till i kontaktgenomföringen.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Jag är oxå lite nyfiken på nivåmätare som går att "kapa" till att passa i oe-tankar som fylts med skum...
Den där ATLen såg ju lustig ut.. andra har ju en flytring på utsidan som anger nivå.
Andra har ett grövre alurör med antagligen en flytring inuti..?

I första hand skulle jag vilja hitta en nivåsensor som är kapbar (tro den behöver vara 200-300mm) och som kan kopplas mot en VDO mätare..? finns det?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Vet inte hur ditt reglemente ser ut, men jag gjorde så här iaf. Hemmagjord platta, intern catchtank ca 4 liter, pumpar, nivågivare, påfyllning osv. Det blev trångt på plattan, men det går absolut. Bränslefilter lyckades jag tyvärr inte få plats med inuti. Stör mig fortfarande på det.


Returen går ner i tanken (inte catchtanken) och sprutar bort från primärpumpen.
EDIT: inloppet i catchtanken ser kanske lite lustigt ut (sprutar in underifrån). Det går ett rör på insidan som i sin tur sprutar tangentiellt in i ett rör för att undvika skumbildning - kolla torrsumpstankar så förstår du principen.


Stos till påfyllningsslang svetsades ovanpå plattan. Luftning på den röda ventilen.
Om bilen landar på taket så stängs tank och luftning med kulorna (ATL har andra system nu också har jag sett, med luckor, men detta är en rätt enkel lösning).

Efter bilderna togs har jag förlängt tankgivaren så att den når ända ner i botten (och därmed ger maxutslag ca 70mm innan tanken är full, men det känns mindre relevant).
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Jovani skrev:
Jag är oxå lite nyfiken på nivåmätare som går att "kapa" till att passa i oe-tankar som fylts med skum...
Den där ATLen såg ju lustig ut.. andra har ju en flytring på utsidan som anger nivå.
Andra har ett grövre alurör med antagligen en flytring inuti..?

I första hand skulle jag vilja hitta en nivåsensor som är kapbar (tro den behöver vara 200-300mm) och som kan kopplas mot en VDO mätare..? finns det?


Kolla vilka ohm din VDO-mätare är på. Köp en givare avsedd för rätt omvärden.
Längder brukar finnas lite olika, så du får stoppa en tumstock i tanken och mäta innan du köper bara. Kapa kan du nog glömma...

Har du tur så finns det med rätt ohmvärden på Biltemas båtavdelning.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



And ersJepp sson skrev:
EDIT: inloppet i catchtanken ser kanske lite lustigt ut (sprutar in underifrån). Det går ett rör på insidan som i sin tur sprutar tangentiellt in i ett rör för att undvika skumbildning - kolla torrsumpstankar så förstår du principen.


Jag har en nyfiken fråga bara, av mer teoretisk kartaktär kanske.
För mig så ser det ut som skolboksexempel eller till och med lite överarbetat för catchtank. Borde inte catchtanken alltid vara fylld (tilllopp från matarpump större än bränslepumpen till motorn) och då kommer det aldrig att vara något problem med skumbildning? Så egentligen spelar det ingen roll var inloppet sitter?

I torrsumpstanken så blåser man in olja-luft i ett luftfyllt utrymme ovanför oljan så där finns definitivt skumbildning, men jag tänker mig att catchtanken är ett lite annorlunda fall.

Eller tänker jag helt fel?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



And ersJepp sson skrev:
Vet inte hur ditt reglemente ser ut, men jag gjorde så här iaf. Hemmagjord platta, intern catchtank ca 4 liter, pumpar, nivågivare, påfyllning osv. Det blev trångt på plattan, men det går absolut. Bränslefilter lyckades jag tyvärr inte få plats med inuti. Stör mig fortfarande på det.

Returen går ner i tanken (inte catchtanken) och sprutar bort från primärpumpen.
EDIT: inloppet i catchtanken ser kanske lite lustigt ut (sprutar in underifrån). Det går ett rör på insidan som i sin tur sprutar tangentiellt in i ett rör för att undvika skumbildning - kolla torrsumpstankar så förstår du principen.

Stos till påfyllningsslang svetsades ovanpå plattan. Luftning på den röda ventilen.
Om bilen landar på taket så stängs tank och luftning med kulorna (ATL har andra system nu också har jag sett, med luckor, men detta är en rätt enkel lösning).

Efter bilderna togs har jag förlängt tankgivaren så att den når ända ner i botten (och därmed ger maxutslag ca 70mm innan tanken är full, men det känns mindre relevant).


Snygg lösning! Finns det något utlopp i catchtanken så det spiller över när den är full? Såg inget på bilderna. Vad är anledningen till att du inte lät returen gå in i catchtanken?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Anders, hur är kabelgenomföringen tätad?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Marcus Gustafsson skrev:
And ersJepp sson skrev:
EDIT: inloppet i catchtanken ser kanske lite lustigt ut (sprutar in underifrån). Det går ett rör på insidan som i sin tur sprutar tangentiellt in i ett rör för att undvika skumbildning - kolla torrsumpstankar så förstår du principen.


Jag har en nyfiken fråga bara, av mer teoretisk kartaktär kanske.
För mig så ser det ut som skolboksexempel eller till och med lite överarbetat för catchtank. Borde inte catchtanken alltid vara fylld (tilllopp från matarpump större än bränslepumpen till motorn) och då kommer det aldrig att vara något problem med skumbildning? Så egentligen spelar det ingen roll var inloppet sitter?

I torrsumpstanken så blåser man in olja-luft i ett luftfyllt utrymme ovanför oljan så där finns definitivt skumbildning, men jag tänker mig att catchtanken är ett lite annorlunda fall.

Eller tänker jag helt fel?


Alltså, det mesta jag gör blir overkill och av teoretisk karaktär. Annars hade jag ju varit klar för längesedan.

Jo, du har säkert rätt. Dock förväntas ju primärpumpen suga luft också, annars hade ju catchtanken varit överflödig. Däremot har ju bensin lite annan viskositet än olja, och vädrar ur luften snabbare. Men ska man bygga så kan man lika gärna bygga ordentligt, och så slipper man svårdiagnosticerade fel i framtiden.
Det är rätt höga flöden på en obelastad pump, så jag ville inte bara dra ett rör rakt in i en vägg någonstans.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



MaZ skrev:
Anders, hur är kabelgenomföringen tätad?


Jag visste att du skulle fråga det! Funderade nästan på om jag skulle skriva en kommentar direkt till dig i posten

Fyllde kopplingen med svets, borrade hål för varje kabel genom det. Hittade någon gummigenomföring som passade i AN-kopplingen och som sitter klämd från ovansidan med överfallet, samt spårat inuti hålet på innersidan och körde i någon mjukfog som jag inte minns namnet på, men som tålde bränsle och oljor. Eller om det var sån där röd silicontätning. Den är tät iaf.
Kabelisoleringen är godkänd för bränsle också. thumbs up


Westersund skrev:
Snygg lösning! Finns det något utlopp i catchtanken så det spiller över när den är full? Såg inget på bilderna. Vad är anledningen till att du inte lät returen gå in i catchtanken?

Den spiller bara över - fördelen med att ha den intern. Det är inte en platta ovanpå catchtanken, utan bara ett par öron där det sitter nitmuttrar för att kunna fästa den i plattan.
Med facit i hand skulle jag nog gjort en tät topp på den och sen dragit ett rör ner till botten av tanken för att få lite lugnare miljö där inne. Finns ju faktiskt risk att den sprutar rakt på korkpackningen mellan fläns och tank, nu när jag tänker efter. Bra och ha i minnet om det läcker där i framtiden.

Det där med returen är nog hett debaterat ämne, men jag ville inte ha ett flöde till in i catchtanken med potentiellt ytterligare skumbildning. Dessutom har catchtankpumpen överkapacitet jämfört med huvudpumpen eftersom den jobbar obelastad, så därför anser jag att flödet in i catchtanken alltid kommer vara högre än flödet ut ur den.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



And ersJepp sson skrev:

Alltså, det mesta jag gör blir overkill och av teoretisk karaktär. Annars hade jag ju varit klar för längesedan.

Jo, du har säkert rätt. Dock förväntas ju primärpumpen suga luft också, annars hade ju catchtanken varit överflödig.

(med Sundbyberg-röst): Tänkte inte riktigt på det...
Jag tänkte iofs att den lilla (???) mängden luft/skum snabbt skulle tryckas ut i returen till tanken

And ersJepp sson skrev:
Men ska man bygga så kan man lika gärna bygga ordentligt, och så slipper man svårdiagnosticerade fel i framtiden.
Det är rätt höga flöden på en obelastad pump, så jag ville inte bara dra ett rör rakt in i en vägg någonstans.



thumbs up
Jag tittade snabbt på denna pumpen för flöde och med 4L-tank fyller den det på en dryg minut. Jag behövde få en uppfattning om flöden bara.
På Kebaben tror jag vi hade två såna här pumpar, flödar 130l/h styck.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



And ersJepp sson skrev:
Den spiller bara över - fördelen med att ha den intern. Det är inte en platta ovanpå catchtanken, utan bara ett par öron där det sitter nitmuttrar för att kunna fästa den i plattan.
Med facit i hand skulle jag nog gjort en tät topp på den och sen dragit ett rör ner till botten av tanken för att få lite lugnare miljö där inne. Finns ju faktiskt risk att den sprutar rakt på korkpackningen mellan fläns och tank, nu när jag tänker efter. Bra och ha i minnet om det läcker där i framtiden.

Det där med returen är nog hett debaterat ämne, men jag ville inte ha ett flöde till in i catchtanken med potentiellt ytterligare skumbildning. Dessutom har catchtankpumpen överkapacitet jämfört med huvudpumpen eftersom den jobbar obelastad, så därför anser jag att flödet in i catchtanken alltid kommer vara högre än flödet ut ur den.


Tycker att det är jättebra att ha catchtanken intern, har klurat lite på en liknande lösning till M3:an så det är kul att få se ett exempel på en välkonstruerad lösning.

Så länge pumpen som fyller catchtanken kan leverera mer än huvudpumpen så räcker det, sitter ju en sadeltank i min bil så måste nog ha en "jetstrålepump" likt original som fyller på från vänstra halvan rakt in i catchtanken och sen en liknande lösning som du har gjort i övrigt. Ett rör som evakuerar överflödet låter vettigt, kanske rentav ha ett filter på det röret likt det som sitter på förpumpen? Risken är liten men risken finns ändå att det skvalpar in soppa bakvägen som innehåller smuts som huvudpumpen sen drar i sig. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 491


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Vet inte hur ditt reglemente ser ut, men jag gjorde så här iaf. Hemmagjord platta, intern catchtank ca 4 liter, pumpar, nivågivare, påfyllning osv. Det blev trångt på plattan, men det går absolut. Bränslefilter lyckades jag tyvärr inte få plats med inuti. Stör mig fortfarande på det.


Returen går ner i tanken (inte catchtanken) och sprutar bort från primärpumpen.
EDIT: inloppet i catchtanken ser kanske lite lustigt ut (sprutar in underifrån). Det går ett rör på insidan som i sin tur sprutar tangentiellt in i ett rör för att undvika skumbildning - kolla torrsumpstankar så förstår du principen.


Stos till påfyllningsslang svetsades ovanpå plattan. Luftning på den röda ventilen.
Om bilen landar på taket så stängs tank och luftning med kulorna (ATL har andra system nu också har jag sett, med luckor, men detta är en rätt enkel lösning).

Efter bilderna togs har jag förlängt tankgivaren så att den når ända ner i botten (och därmed ger maxutslag ca 70mm innan tanken är full, men det känns mindre relevant).



Intressant med egenbyggd platta och catchtank. Ser riktigt snyggt ut!

Har du några fler bilder på den? Typ på ovansidan av plattan?

Vad är funktionen med den stora kulan bredvid den röda avluftningen?

Mvh

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



And ersJepp sson skrev:
MaZ skrev:
Anders, hur är kabelgenomföringen tätad?


Jag visste att du skulle fråga det! Funderade nästan på om jag skulle skriva en kommentar direkt till dig i posten

Fyllde kopplingen med svets, borrade hål för varje kabel genom det. Hittade någon gummigenomföring som passade i AN-kopplingen och som sitter klämd från ovansidan med överfallet, samt spårat inuti hålet på innersidan och körde i någon mjukfog som jag inte minns namnet på, men som tålde bränsle och oljor. Eller om det var sån där röd silicontätning. Den är tät iaf.
Kabelisoleringen är godkänd för bränsle också. :up


Känner mig hedrad.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 226



Nivågivare? Väger ni inte mängden bränsle inför varje körpass

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Skruva banåkabil
Hur montera nivågivare i ATL fuelcell?
1 besök senaste veckan (613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande