Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Äntligen ett rekordeligt garage
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (17834 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
super7 skrev:
dstr skrev:
Hur bygger man dränerande vallar i garaget? Har avlopp, men inget självfall.

Vad är tanken vallen då?
Att vattnet samlas mot den för att sedan styras mot avloppet med en dusch skrapa typ?


Att lägga som en ring runt bilen/släpet med en mynning vid avloppet. Det som inte hittar dit självt kan jag lösa med en gummiskrapa.

...och gummiskrapa har jag redan, men vill inte jaga vatten över alla 144 kvadratmetrarna (och att saker ska flyta runt.. )

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Limma dit en "gummivall" med rundade kanter ca 15-20 mm hög innanför porten runt den del där du ställer blöta grejer.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Hyr en bilmaskin och bila upp ett litet dike bara

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



dstr skrev:
super7 skrev:
dstr skrev:
Hur bygger man dränerande vallar i garaget? Har avlopp, men inget självfall.

Vad är tanken vallen då?
Att vattnet samlas mot den för att sedan styras mot avloppet med en dusch skrapa typ?


Att lägga som en ring runt bilen/släpet med en mynning vid avloppet. Det som inte hittar dit självt kan jag lösa med en gummiskrapa.

...och gummiskrapa har jag redan, men vill inte jaga vatten över alla 144 kvadratmetrarna (och att saker ska flyta runt.. )
Då är det nån gummislang av den tyngre sorten du är ute efter, men det gäller att få tag på nåt utrangerat, för det jag tänker på kostar mycket per meter.
Kanske finns det nåt lämpligt tätskum som är billigt nog och som lossnar från betongen när du vill, så du kan enkelt bygga upp en cm vall när och där du behöver.
Men det blir nåt att snubbla på oavsett.

Det finns ju köpelösningar av diverse
https://www.google.com/search?q=temporary+water+barrier

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
gluffis skrev:
Hyr en bilmaskin och bila upp ett litet dike bara


Iden är inte så dum... jag har ju en handfräs.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



dstr skrev:
gluffis skrev:
Hyr en bilmaskin och bila upp ett litet dike bara


Iden är inte så dum... jag har ju en handfräs.


Du ser! Jag har en cirkelsåg annars, rätt blad i den så blir det nog fint spår...

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Niklas Falk skrev:
dstr skrev:
super7 skrev:
dstr skrev:
Hur bygger man dränerande vallar i garaget? Har avlopp, men inget självfall.

Vad är tanken vallen då?
Att vattnet samlas mot den för att sedan styras mot avloppet med en dusch skrapa typ?


Att lägga som en ring runt bilen/släpet med en mynning vid avloppet. Det som inte hittar dit självt kan jag lösa med en gummiskrapa.

...och gummiskrapa har jag redan, men vill inte jaga vatten över alla 144 kvadratmetrarna (och att saker ska flyta runt.. )
Då är det nån gummislang av den tyngre sorten du är ute efter, men det gäller att få tag på nåt utrangerat, för det jag tänker på kostar mycket per meter.
Kanske finns det nåt lämpligt tätskum som är billigt nog och som lossnar från betongen när du vill, så du kan enkelt bygga upp en cm vall när och där du behöver.
Men det blir nåt att snubbla på oavsett.

På jobbet runt en press är det limmat fast en plåtvinkel på golvet för att styra oljan mot avloppet

Men det är ju som Niklas säger nått att snubbla på..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Det investerades i en klassisk golvmopp på ÖoB. Med den har det gått bra att hålla undan det värsta.

Släpet har fått plats i ett annat garage, så det står inte och dräller på fingolvet längre.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Nu behöver jag hjälp. Var ska jag ställa däckmaskinerna?

Jag har 4 alternativ som jag velar kring.

1. längst bort i hörnet i bild. Där finns en bit vägg mellan däckstället och sidoväggen.
2. utmed väggen vid vänstra porten. Innanför den porten har jag tänkt ha lyften, så det är praktiskt - men jag tror det kan bli för trångt
3. dela av garaget, arbetsbänk i mitten och däckmaskiner utmed väggen till höger i bild. eller däckmaskiner som gränsar av i mitten?
4. flytta fåtöljerna till mitten och ha maskinerna i hörnet där jag sitter. Tveksamt om dom får plats dock, för porten öppnas inåt.

Nackdelen med 3-4 är att det eventuellt stjäl pingis-yta, vilket iofs inte är primära syftet med garaget. Pingis kan man spela där teslan står, om det kommer en lyft innanför andra porten, men...


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag hade lätt ställt dom borta i hörnet. Slippa ha dom stående i vägen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Utan att fatta exakt vad de olika alternativen innebär så skulle jag säga att du bör undvika att dela av garaget. Det tar mer plats och begränsar utrymmet samt riskerar medföra att du måste "gå runt" det som delar av.
Mitt tips är att ställa maskinerna mot väggen och tänka på att du vill ha korta avstånd att flytta däcken om möjligt. Dvs från bilen till däckkrängaren och sen till balansering och tillbaka. Jag vill iaf inte kånka på däck i onödan om det går att undvika.

Det där garaget inkl utrustning börjar se riktigt bra ut!
Skulle vara skönt att ha nåt liknande för att slippa "garagetetris" varenda gång man ska göra något.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



dstr skrev:
Nu behöver jag hjälp. Var ska jag ställa däckmaskinerna?


Det beror på hur ofta du kommer att använda dem säger jag, utan att veta vad jag pratar om.

Är det 4 gånger per år du tänker lägga om däck, eller kommer du att starta "Daniels däckbytarfirma, skifta till sommardäck för 149:-" nu i veckan?
Det styr hur enkelt du vill kunna nå maskinerna, i första fallet gör det inget om de står "en bit bort" och är lite otympliga att nå för då är meckutrymme/pingisbord viktigare, i det andra så är det definitivt arbetsmiljön (korta transporter/lyft) som är viktig.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ställ grejerna på en SJ-pall eller svetsa en ställning för pallyft, lättare att ta fram när de ska användas och få arbetsyta.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



steffe skrev:
Ställ grejerna på en SJ-pall eller svetsa en ställning för pallyft, lättare att ta fram när de ska användas och få arbetsyta.

Denna metoden kan jag rekomenderar. .. har I princip alla maskiner, plåtskåp på antingen special underrede eller stadiga "sj" pallar endast fräs och svarv på invägda maskinfötter... mycket smidigt att städa eller skapa behovs plats... liksom arbetsbord på låsbara hjul..

_________________
Michael Thulesius
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Tack för all input. Jag var förbi på lunchen och kikade en extra gång. Dom hamnar i hörnet längst bort utmed väggen. Dom kommer inte användas så ofta och det finns el där. Dock ingen tryckluft, så det blir ett annat problem att lösa.

Drömmen om "Daniels Däckservice" finns dock - men då är maskinerna monterade på ett lastbilsflak som jag kan ha som dragbil till/från räserbanorna.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Håller med ovan. Jag har gjort likadant.

Ha så mycket som möjligt löst men på lämpligt fundament så du kommer under med en pallyft och flytta runt grejorna efter behov.

Hur än du planerar nu så kommer du i en framtid att vilja ändra på det.


_________________
SO Johansson
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Mjovars, dom gick att gömma i hörnet.

Det blir 15-spelet när man ska komma åt dom.



_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Förresten,
Pingisbord thumbs up

Flipperspelet?
Ölkylen?


_________________
SO Johansson
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
NBC2 skrev:
Förresten,
Pingisbord thumbs up

Flipperspelet?
Ölkylen?



Kyl för läsk och bubbel finns.

Jag måste spara ihop pengar till en lyft innan något annat köps. Men flipperspel kan det nog bli framöver.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Nu har jag börjat vela. Ska jag ha 2-pelar- eller saxlyft?

Det känns som 99% av mina lyftbehov kommer vara däckbyte, fjäderben, bromsar.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



dstr skrev:
Nu har jag börjat vela. Ska jag ha 2-pelar- eller saxlyft?

Det känns som 99% av mina lyftbehov kommer vara däckbyte, fjäderben, bromsar.
Dyr men verkar vara lätta att plocka med sig när du flyttar (om plattan är tillräckligt bra)
https://maxjax-europe.com/
Men om du aldrig får för dig att joxa med drivlinor och avgassystem så är ju en saxlyft mycket snabbare, speciellt om den kan få stå redo i ett hörn så det bara är att köra på som vilken däckverkstad som helst.
2-pelare är ju alltid ett litet pyssel att lyfta med, speciellt på lite lägre bilar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andra projekttrådar
Äntligen ett rekordeligt garage
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (17834 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande