Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Dynodiskussion, hur avslöja en fuskare(film) | << 1, 2 5 besök senaste veckan (1881 totalt) |
Eftersom filmerna jag postade visar HP och lb/ft så gäller ju 5250rpm regeln.
Det får vi bortse från då vi kör Europeiska standardiserade systemet med HK och Nm. Så på Europeiska bromspapper kan vi inte nita dit fuskaren lika enkelt Men det går enkelt kalkylera vridkurvan och se om hästkrafterna är korrekt. Här är en enkel webkalkylator som gör jobbet åt er, knappa in vridet och varvet bara. https://www.electrical4u.net/calcula _________________ Patrick Wetterskog |
||
Ja precis, men det var inte det jag for efter. I filmen påsåt de att vrid och effekt ALLTID ska mötas vid 5250rpm, korrekt! Men bara i deras mätesystem med hp och lbft Jag har sett diskussioner i Sverige där de försökt hackat sönder ett bromspapper gjort med hk och nm med regeln om 5250, de hade lite koll mao,, men inte riktigt koll hela vägen fram jussom _________________ Patrick Wetterskog |
||
Ja det gör man i samma veva som man låser motorn på statiska varvtal(om man har sån dyno)
Ni hör ju i Banks filmen att statiska pull med kontroll(av värme etc etc) ger mer effekt på papperet än pull med svep. Detta pga motorns inertia inte påverkar nåt. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Om man räknar med Nm så möts kurvorna vid 7127rpm istället |
||
Ett ämne som aldrig slutar
Jag råkade ofrivilligt få "Dyno queen" siffror på min 635a. Kylfläkten vart så effektiv i kombination med att det var kallt på tidig vårkant. Vi hade kanske bara +7°C eller så. Siffrorna stämde väl ganska okej, men vad hjälper det när man måste sänka tändningen, pga spikningar när man väl kommer ut på vägen i varmare väder. Dock sporrade det ju mig till att byta till större intercooler senare https://www.youtube.com/watch?v=gTbK Helt sjukt snart 10 år sedan nu _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Är detta verkligen korrekta siffror på en Dynojet som även Garrett själva har som reklam för sin turbo?
En liten G30-660 allltså 54mm turbo som på en dynojet visar 605hp som jag antar är 605 whp !? Och 875 wNm I så fall är det race bränslet Ignite Red 114 (E90) som ger den höga effekten? G30-660 .83AR DW 1200CC Injectors Ignite Red Fuel ECU Master EMU Black Stock 1JZ VVti 3.0 GTE bottom end (stock) BC 264 Cams/springs/retainers https://www.garrettmotion.com/news/n Och vad har Garrett gjort för special för att få en liten 54mm turbo att kunna flöda 61 lb/min En EFR6758 med samma mått flödar ju bara 53 lb/min Jag har inte sätt någon annan som fått ut så hög effekt ur dessa Garrett så är det "dyno fusk" ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Dynojet är kända för att visa höga siffror, så det är inget att använda som verifiering mot andra bänkar.
Detta pga nån historia kring Harley Davidsson som ville få liknande siffror som andra maskiner, just för att sälja.... Jag kan inte hela historian ur minnet utan ni får söka kring ämnet. Och att Garrett nyttjar deras siffror är en flopp, troligen beroende på att garrett hade/har en ny generation människor jobande hos sig och vill slå sig in på onlinemarknaden. De har ju försökt flera ggr att skapa flashiga hemsidor för att locka folk. Och ny teknik i turbos gör att man häpnar hur liten inducer som behövs. Dina EFR turbos är numera gammal omodern teknik jämfört med nya turbos. Exempel: endast 62mm inducer så kör man låga 8or numera(och med ca 280km/h slutfart),, med FWD!!! _________________ Patrick Wetterskog |
||
600whp på E90 är ca 550whp på bensin
Med tanke på att det är en 3L maskin så hamnar såklart kompressorn i ett mer gynnsamt område. EFR 6758 är en 7+7 bladig kompressor med peakflöde på ~53Lb vid PR 3 G30-550 har 9 bladig kompressor utan splitblad med peakflöde på ~60Lb vid PR 2.5 Fler blad gör högre verkningsgrad men varje blad hindrar högre massflöde. Båda har 54mm inducer och 67mm exduser. Så största skillnaden är att Garretten är byggd för lägre PR och får därav högre peak massflöde. Hade EFR designat om sina hjul för samma PR som Garrett så hade de flödat än mera än Garretts pga färre blad på inducern. Så det är inte en orimlig bänkning. Dock är det väldigt bra matchad turbo mot motorn för att lyckas visa dessa höga siffror på liten inducerdiameter. _________________ AIexander StenvaII |
||
Racetech Dynodiskussion, hur avslöja en fuskare(film) | << 1, 2 5 besök senaste veckan (1881 totalt) |