Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spännande test av 3dscanner
<<   1, 2
2089 besök totalt
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Det låter bättre och bättre thumbs up

En einstar står nu officiellt på önskelistan

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



DaWa skrev:


Det verkar ruggigt bra! thumbs up Einscan har väl gått lite från "andra hållet" dvs haft scanners mer mot professionell inriktning och nu den här som är mer i konsumentklass. Många av dom andra, typ min revopoint har väl börjat i andra änden.



Nja, jag skulle säga att Einscan har gått från ungefär samma håll. För ett gäng år sedan skaffade jag en skanner från Einscan (Shining 3d) som då var bland det billigaste man kunde köpa som inte byggde på en Kinect sensor. Den marknadsfördes som en konsumentprodukt och senare utvecklade Einscan dyrare grejer i ett annat segment. Skillnaden är i så fall att Revopoint har "crowdfundat" sin utveckling vilket jag tror skapat en trogen skara följare.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Yo-1 skrev:

Nja, jag skulle säga att Einscan har gått från ungefär samma håll. För ett gäng år sedan skaffade jag en skanner från Einscan (Shining 3d) som då var bland det billigaste man kunde köpa som inte byggde på en Kinect sensor. Den marknadsfördes som en konsumentprodukt och senare utvecklade Einscan dyrare grejer i ett annat segment. Skillnaden är i så fall att Revopoint har "crowdfundat" sin utveckling vilket jag tror skapat en trogen skara följare.


Aha okej, där ser man! Jag hade bara sett deras dyrare scanners tidigare och trodde att detta var deras första i konsumentklass.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Nu kom det stora testet.


_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41422

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Så jävla bra genomgång thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Verkar som att Einstar är bäst allround, klarar ju karossdelar och spindeln galant. Mindre grejer än en spindel är inte ofta man behöver scanna. Väldigt bra genomgång.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41422

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Fick hem min Einstar idag. Första intrycket är att den är hästlängder före alla andra 3d scanners jag testat. Visst datorn klöks och får jobba hårt men resultaten är nog tom användbara vilket inte är fallet för andra budget scanners jag testat. Lets get digitizing!

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Ja menar, detta var första lilla testet. Verkligen lovande.


_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41422

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nice!

Vad blev totalkostnaden för den o var köpte du den?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



3d-jake,12 840kr. Beställde den 25e. Kom idag.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Fan va kul! Fick hem min nya dator igår så ska fixa till den först sen beställa en Einstar. Dina resultat är imponerande. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Sarén
Jönköping
Här sen Jun 2011
Inlägg: 20



Jag beställde min Einstar på 3d-prima, 12995kr. Beställde Måndag morgon fick den dagen efter thumbs up

_________________
Robin Sarén
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Fick hem min Einstar från 3D Prima i fredags och testade den idag. Var lätt att registrera och aktivera scannern och har man kollat på Making for Motorsports review så är det lätt att komma igång med scanningen. Gjorde ett rätt hjärndött val och tog en centrummutter från en BBS fälg för att prova precisionen. Ett symmetriskt objekt med svart plast på undersidan (gängorna) och dessutom mindre än vad "small objects" valet är i Einstars mjukvara (100x100x100 till 200x200x200 mm). Var lite svårt att få till i början men sen satte jag dit markers i form av hålförstärkare till papper, billigt och bra och det fungerade. Precisionen kan man inte klaga på även om små objekt inte är Einstars styrka. Tror det ska gå att scanna svarta grejer också om man har ett mjukt och jämt fördelat ljus runtomkring i kombination med markers. Och med mindre objekt underlättar det nog att ha ett turntable, vilket jag inte har än.

Exempel på hålförstärkare (jag hade en gammal förpackning från Biltema men dom har slutat med dom):

https://www.amazon.se/Just-stationery-H%C3%A5lf%C3%B6rst%C3%A4rkare-5930-72/dp/B00F895JWW




_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Jag har gått loss på detta. Min kompis köpte en scanner. En Revo tror jag den hette. Vi har scannat en grej nu, som jag vill ha in i SolidWorks. Jag lyckas inte. Nån som vet? Jag ska göra en riktig 3d modell så jag kan fräsa en "kopia" på delen jag har scannat.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Sarén
Jönköping
Här sen Jun 2011
Inlägg: 20



Testa i Fusion 360, här är ett klipp hur man gör med gratisvarianten av 360 för att få en body. Han visar även hur han gör hela filen till en cad.
https://www.youtube.com/watch?v=CeMHqa9Pxn8

Scannade en bit av min front (ca 20x20cm) mkt radier osv, när man inte har "prismatic?" funktionen när man gör faces så får man problem då det blir så många olika faces(Jag fick sådär 450,000st), det gillar inte datorn.

Själv väldigt ny med cad/3dscanning/printing, göra prylar för 3d printern osv klarar ju alla idag med youtube. Så ifall någon vet hur man gör en body av en mesh så att det går att trycka på den utan att datorn låser sig i 30sec-10min så skulle det uppskattas thumbs up

_________________
Robin Sarén
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Hej hej!

Kul med 3d scanning.

Jag har hållt på med det i många år nu.

Första var en sense3d 1st gen.

Andra en sr300 intelsense

Just nu använder jag en Revopoint pop 1st gen.

Kan säga att utan en rejäl dator kommer man ingen vart.
I verkstan har jag en dedikerad cad dator med quadro grafikkort och 128gb ram.

Med den datorn blev skanningarna även från min första sense3d riktigt bra.

Har sneglat på Einstar och det är nog den skanner jag tror mest på för vettiga pengar.

Att göra om en 3d scan till nått o fräsa är bara att glömma. Man behöver rita upp prylen i cad för att sen kunna fräsa den.


3d scannat med sense3d:





Grönt Sense, brunt värsting 3d scanner.




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Skruva banåkabil
Spännande test av 3dscanner
<<   1, 2
2089 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande