Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Komplett lösning för huvudströmbrytare i miata?
5 besök senaste veckan (6817 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Jag har läst trådarna här på rejsa om hur en 6-polig brytare ska kopplas, så det ska nog gå, och jag har läst Kristoffer Rydqvist's artikel om installation, men jag funderar istället på att montera brytaren vid batteriet i bagaget...
Vad tror ni om det? I en öppen bil måste man ju inte ha den utvändiga avstängningen vid vindrutans bas, så det gäller bara att få fram en vajer till föraren...
Var köper man förresten lämpligast vajer och utlösningshandtag?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Kan ju lusa ner tråden med bilder på mitt montage (som är fusk eftersom min dator styr generatorn).

Dragögla modell budget vid A-stolpe.


Riktigt simpelt stopp för vajerhöljet (dvs bara inklämt på en plats där det inte kommer igenom)


Brytarens andra brytande krets bryter utgående ström från tändingslås till motorstyr (som även styr laddningsregleringen på min (Miata 98 och nyare)


Baksidan på brytaren

Brytens slutande krets används inte här för att dränera generatorns "b-lindning"(?).
På min så bryts jorden från batteriet (kabel från batteriet till brytare till ny jordpunkt i chassit).

Framsidan av brytaren mitt i stereopanelen. Visst är wirelösningen "avancerad" .


Jag kan inte ta äran av en enda pryttel i detta eftersom Kronos redan gjorde det rätt från början. Jag har av misstag testat den live och det fungerar (varför jag var där och vevade med handen kan man fundera över, växelspaken är ju en hel decimeter därifrån).
Det var tom så enkelt som att ställa tillbaka brytaren och jag tappade nog en sekund på det varvet (inget långt motorstopp mao).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Har du inte inte kopplingsschemat till 93an så du kan klura ut färger på lämpliga kablar att bryta (och jorda genom motståndet)?

http://www.madracki.com/miata/wiring.html

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Tack Niklas!
Krångligare än så behöver man ju inte göra det med vajern.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
P.Hammarsjö
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 36



Min dragning bör vara lik Niklas..

Huvudbrytarhållare i bilen gjorde jag i aluminium. Snabbt enkelt. Svetsade iofs dit en hållare till vajern.


_________________
Per Hammarsjö

Mazda MX-5 Miata 98:a, Roadsport C
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Jag valde en helt annan väg, men kanske får revidera lösningen då jag får struligt med vajer in till kupén...
Så här ser det ut (det blir i a f väldigt lite extra kabel):


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Ser riktigt prydligt ut.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Bumpar tråden med en sisådär tio år

ska sätta in en huvudbrytare i min 2002:a och har inte lyckats hitta ngn bra guide.... så om någon sitter inne med en sådan eller kan bistå med tips och trix i största allmänhet mottages detta tacksamt

cheers!
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Har du kollat på denna?
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=2185&sta . . . .
Funkar bra på min bil (-99).

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



TPR skrev:
Har du kollat på denna?
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=2185&sta . . . .
Funkar bra på min bil (-99).


thanx

för dyka in i detta

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



carl.josefsson skrev:
TPR skrev:
Har du kollat på denna?
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=2185&sta . . . .
Funkar bra på min bil (-99).


thanx

för dyka in i detta

/C


Lånar Patrik Skoogs schema (efter Victors mod):


Som jag utgick ifrån och klämde in i min bil m.h.a. Victor, mer här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100391&postdays=0&posto . . . .

_________________
Pontus Fyhr
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



carl.josefsson skrev:
TPR skrev:
Har du kollat på denna?
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=2185&sta . . . .
Funkar bra på min bil (-99).


thanx

för dyka in i detta

/C


Kanske ska förtydliga lite.
Jag kopplade enligt "Dave's kill switch" men följde detta tips, vilket underlättade mycket:

Eftersom det är svårt att komma åt batterikabeln på startmotorn och det ser ut som om kabelskon på startmotorn är samma för 2 oika kablar så blir det extra besvärligt att dra en ny kabel till startmotorn
använd original batterikabel från startmotor till huvudströmbrytare
det går att lossa den kabeln hela vägen under bilen från växellådan till bakaxeln
men var försiktig för det ligger 2 tunna ledningar till inuti skyddshöljet
kapa kabeln vid bakaxeln och dra upp den i mittkonsolen
dra ny kabel från batteriet till huvudtrömbrytaren,jag lägger den inne i bilen.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Pontus Fyhr skrev:
Lånar Patrik Skoogs schema (efter Victors mod):

Jag har kopplat in huvudströmbrytarna och reläerna i min 924S med helt nydraget elsystem enligt detta.
När jag väl fick igång generatorn/laddningen så blir effektmotståndet som är kopplat mellan jord och 87 på relä2 väldigt varmt, dumt nog hade jag lagt krympslang om motståndet ...det ryker ju extra bra

Laddningslampan/laddningen funkade inte så jag kopplade in en fusk-lampa direkt mellan B+ och D+ på generatorn, efter att jag även bytt laddningsrelä fick jag igång laddningen.
Fråga-1 - där det står Generator på 30 och 87A på elschemat har jag kopplat in kabeln D+ för laddningslampan, det ska väl inte vara B+ som ska in där på det stackars klena reläet?
Fråga-2 - kan det vara fusklampan på generatorn som fuckar upp relä2 och gör att effektmotståndet får jobba för hårt?

Tacksam om nån som kan el kan hjälpa mig! jag kan inte så mycket el utan har bara försökt att väldigt noggrant koppla enligt schemat.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Hmm, enligt den skissen är 87a på relä 2 tillkopplad vid draget relä, men det brukar vara tvärt om (87 är tillkopplad vid draget relä). Det förklarar varför effektreläet blir varmt under drift. Har du bild på ditt relä där man ser schemat som brukar vara tryckt utanpå?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Victor. skrev:
Hmm, enligt den skissen är 87a på relä 2 tillkopplad vid draget relä, men det brukar vara tvärt om (87 är tillkopplad vid draget relä). Det förklarar varför effektreläet blir varmt under drift. Har du bild på ditt relä där man ser schemat som brukar vara tryckt utanpå?

Här är bild på reläet


jag har bara försökt koppla som det var på schemat ...

Tack för hjälpen Victor. thumbs up
Ska jag byta plats på mina stift 87 och 87A ?

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



dubbel

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Nu verkar allting fungera som det ska och inget blir varmt. Det enda som inte funkar är att laddningslampan i instrumentet lyser aldrig men laddningen kickar ändå igång, förmodligen gör effektmotståndet på 10 W 1 ohm som är kopplad till "avstängningsreläet" samma jobb som lampan skulle gjort. Jag behöver heller ingen fusklampa nere direkt på generatorn att störa mig på.

Tack igen Victor thumbs up jag hade aldrig hittat detta själv

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



gtBen skrev:
Nu verkar allting fungera som det ska och inget blir varmt. Det enda som inte funkar är att laddningslampan i instrumentet lyser aldrig men laddningen kickar ändå igång, förmodligen gör effektmotståndet på 10 W 1 ohm som är kopplad till "avstängningsreläet" samma jobb som lampan skulle gjort. Jag behöver heller ingen fusklampa nere direkt på generatorn att störa mig på.

Tack igen Victor thumbs up jag hade aldrig hittat detta själv

Hade helt missat att du återkom i den här tråden, kul att det fungerade och att jag kunde hjälpa till!

Visst kör du konbana med KSVK ibland? Har för mig jag har sett en Yaris på Syab någon gång.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Victor. skrev:
Hade helt missat att du återkom i den här tråden, kul att det fungerade och att jag kunde hjälpa till!
Visst kör du konbana med KSVK ibland? Har för mig jag har sett en Yaris på Syab någon gång.

thumbs up
Förra året med GRY medans 924:an var på rehab för att komma tillbaka i ännu bättre form.
SMC1 med sportvagnsklubbarna kör igång söndag 7/5 på Hultsfred Airport, jag kör GRY då

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Skruva banåkabil
Komplett lösning för huvudströmbrytare i miata?
5 besök senaste veckan (6817 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande