Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Komplett lösning för huvudströmbrytare i miata? | 5 besök senaste veckan (6817 totalt) |
Jag har läst trådarna här på rejsa om hur en 6-polig brytare ska kopplas, så det ska nog gå, och jag har läst Kristoffer Rydqvist's artikel om installation, men jag funderar istället på att montera brytaren vid batteriet i bagaget...
Vad tror ni om det? I en öppen bil måste man ju inte ha den utvändiga avstängningen vid vindrutans bas, så det gäller bara att få fram en vajer till föraren... Var köper man förresten lämpligast vajer och utlösningshandtag? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Kan ju lusa ner tråden med bilder på mitt montage (som är fusk eftersom min dator styr generatorn).
Dragögla modell budget vid A-stolpe. Riktigt simpelt stopp för vajerhöljet (dvs bara inklämt på en plats där det inte kommer igenom) Brytarens andra brytande krets bryter utgående ström från tändingslås till motorstyr (som även styr laddningsregleringen på min (Miata 98 och nyare) Baksidan på brytaren Brytens slutande krets används inte här för att dränera generatorns "b-lindning"(?). På min så bryts jorden från batteriet (kabel från batteriet till brytare till ny jordpunkt i chassit). Framsidan av brytaren mitt i stereopanelen. Visst är wirelösningen "avancerad" . Jag kan inte ta äran av en enda pryttel i detta eftersom Kronos redan gjorde det rätt från början. Jag har av misstag testat den live och det fungerar (varför jag var där och vevade med handen kan man fundera över, växelspaken är ju en hel decimeter därifrån). Det var tom så enkelt som att ställa tillbaka brytaren och jag tappade nog en sekund på det varvet (inget långt motorstopp mao). |
||||
Har du inte inte kopplingsschemat till 93an så du kan klura ut färger på lämpliga kablar att bryta (och jorda genom motståndet)?
http://www.madracki.com/miata/wiring |
||||
Jag valde en helt annan väg, men kanske får revidera lösningen då jag får struligt med vajer in till kupén...
Så här ser det ut (det blir i a f väldigt lite extra kabel): _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Bumpar tråden med en sisådär tio år
ska sätta in en huvudbrytare i min 2002:a och har inte lyckats hitta ngn bra guide.... så om någon sitter inne med en sådan eller kan bistå med tips och trix i största allmänhet mottages detta tacksamt cheers! /C _________________ Carl Josefsson Mazda MX-5 2002 Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718 |
||||
Har du kollat på denna?
http://www.mx5racingclub.se/forum/vi Funkar bra på min bil (-99). _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
thanx för dyka in i detta /C _________________ Carl Josefsson Mazda MX-5 2002 Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718 |
||||
Lånar Patrik Skoogs schema (efter Victors mod): Som jag utgick ifrån och klämde in i min bil m.h.a. Victor, mer här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pontus Fyhr |
||||
Kanske ska förtydliga lite. Jag kopplade enligt "Dave's kill switch" men följde detta tips, vilket underlättade mycket: Eftersom det är svårt att komma åt batterikabeln på startmotorn och det ser ut som om kabelskon på startmotorn är samma för 2 oika kablar så blir det extra besvärligt att dra en ny kabel till startmotorn använd original batterikabel från startmotor till huvudströmbrytare det går att lossa den kabeln hela vägen under bilen från växellådan till bakaxeln men var försiktig för det ligger 2 tunna ledningar till inuti skyddshöljet kapa kabeln vid bakaxeln och dra upp den i mittkonsolen dra ny kabel från batteriet till huvudtrömbrytaren,jag lägger den inne i bilen. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Jag har kopplat in huvudströmbrytarna och reläerna i min 924S med helt nydraget elsystem enligt detta. När jag väl fick igång generatorn/laddningen så blir effektmotståndet som är kopplat mellan jord och 87 på relä2 väldigt varmt, dumt nog hade jag lagt krympslang om motståndet ...det ryker ju extra bra Laddningslampan/laddningen funkade inte så jag kopplade in en fusk-lampa direkt mellan B+ och D+ på generatorn, efter att jag även bytt laddningsrelä fick jag igång laddningen. Fråga-1 - där det står Generator på 30 och 87A på elschemat har jag kopplat in kabeln D+ för laddningslampan, det ska väl inte vara B+ som ska in där på det stackars klena reläet? Fråga-2 - kan det vara fusklampan på generatorn som fuckar upp relä2 och gör att effektmotståndet får jobba för hårt? Tacksam om nån som kan el kan hjälpa mig! jag kan inte så mycket el utan har bara försökt att väldigt noggrant koppla enligt schemat. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||
Hmm, enligt den skissen är 87a på relä 2 tillkopplad vid draget relä, men det brukar vara tvärt om (87 är tillkopplad vid draget relä). Det förklarar varför effektreläet blir varmt under drift. Har du bild på ditt relä där man ser schemat som brukar vara tryckt utanpå?
_________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06 |
||||
Här är bild på reläet jag har bara försökt koppla som det var på schemat ... Tack för hjälpen Victor. Ska jag byta plats på mina stift 87 och 87A ? _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||
Nu verkar allting fungera som det ska och inget blir varmt. Det enda som inte funkar är att laddningslampan i instrumentet lyser aldrig men laddningen kickar ändå igång, förmodligen gör effektmotståndet på 10 W 1 ohm som är kopplad till "avstängningsreläet" samma jobb som lampan skulle gjort. Jag behöver heller ingen fusklampa nere direkt på generatorn att störa mig på.
Tack igen Victor jag hade aldrig hittat detta själv _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||
Hade helt missat att du återkom i den här tråden, kul att det fungerade och att jag kunde hjälpa till! Visst kör du konbana med KSVK ibland? Har för mig jag har sett en Yaris på Syab någon gång. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06 |
||||
Förra året med GRY medans 924:an var på rehab för att komma tillbaka i ännu bättre form. SMC1 med sportvagnsklubbarna kör igång söndag 7/5 på Hultsfred Airport, jag kör GRY då _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||
Skruva banåkabil Komplett lösning för huvudströmbrytare i miata? | 5 besök senaste veckan (6817 totalt) |