Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips/erfarenheter på däckmaskin & balanseringsmaskin.
<<   1, 2
33 besök senaste veckan (44584 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Getz skrev:
det va framför allt balanserings maskinen som var intresant kränga av och på kan jag redan idag


Balansmaskinerna brukar inte vara något större fel på oavsett pris.
Dock brukar handhavandet/inställningsmöjligheterna ge gråa hår

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
wqer
Herrljunga
Här sen Aug 2008
Inlägg: 7



Uppar denna tråd!

Har gått i tankarna på att skaffa en monterings maskin och en balanserings maskin.

Så tankarna har ju gått ska man köpa nya kina grejjer eller ska man köpa begangnade märkes maskiner.

Nackdelar kina maskiner:
Kan vara dålig kvalite på vissa av dom.

Fördel kina maskiner:
Priset.

Nackdelar märkesmaskiner:
Risken att köpa en som går sönder med en ggr.
Reservdelar
Kostnad att reparera

Fördel märkes maskiner:
Du får vad du betalar för Kvalite

Verktygsbodens maskiner verkar ju helt ok men håller dom? Ska åka och kika på dom lite till helgen vad är viktigast att kolla vid köp?

Vilka märken är det som ok när det gäller Monteringsmaskinen:
Corghi
Hoffman
Faip
Aquilia???

Mer förslag?

Balanseringsmaskiner märken?
Corghi
Faip
hoffman

Mer förslag?

_________________
Johan Grahn
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



har en bekant som köpte båda maskinerna på biltema & är nöjd med dem iaf.

Samt en nyöppnad däcksverkstad i lilla Åstorp har dessa med.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009
Inlägg: 160



Sice
Sicam

Verktygsbodens maskiner är kopior på någon eller några generationer gamla Sicam maskiner. Problemet med kina maskinerna är väl som alltid när dom behöver repareras efter några år. Det finns inte utrymme för leverantören att lagerhålla reservdelar eller ha en serviceorganisation för dom slantar de säljer maskinerna för.

_________________
Andreas Andersson
Citera
wqer
Herrljunga
Här sen Aug 2008
Inlägg: 7



Tackar för matnyttig Info.

Ska åka och kolla lite mer på deras maskiner till helgen och ta lite bilder tänkte jag.



Sant men håller maskinen till ca 300 däck då har den ju mer än betalt sig så. och går verksamheten ihop så kan man köpa nått värre sedan.

_________________
Johan Grahn
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170



Jag köpte en SICE däckkrängare av enklaste model, den är från 2000 ungefär. Klarar 19", men har inga hjälparmar. Krängarmaskinen är ju ganska simpel mekanik så jag är inte direkt orolig att den ska gå sönder. Till dessa så verkar det inga större problem att hitta reservdelar från tyskland tex.

Jag hade inga problem att hitta krängarhuvud och klämklor i plast. Dessa verkar vara lite av universal storlek, men de verkar inte passa på tex biltemas maskin.

Jag köpte även en Hoffman balanserare från 1980 typ. Om elektroniken i den börjar strula så vet jag inte vad jag ska ta mig till. Det finns lite reservdelar och begagnade maskiner, men det kan lätt bli hur dyrt som helst känns det som.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005
Inlägg: 112



Har köpt både en krängare och ballanseringsmaskin från verktygsboden och trivs gott med dom!

Har bytt och monterat däck från 12 upp till 18 tum och det funkar klockrent.
Vissa hårda däck kan vara problem att få av men det går med lite finurlighet.

Har dom som man kan köpa i paket och har kompliterat med ett plasthuvud till krängaren. (som behöver moddas lite för att passa)

Kan varmt rekomendera dessa maskiner, även en kompis som har erfarenhet att kränga däck på dyra maskiner är nöjd med funktionen och kvaliten på dom.

wqer du får gärna komma och provköra mina makiner, om du vill ta en liten tur runt Göteborg när du skall till Borås.

Har verkstad i Älvängen 3,5 mil norr om GBG utefter E45. Och öppet på Lördag 10 -14.

_________________
Anders Alverby

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
wqer
Herrljunga
Här sen Aug 2008
Inlägg: 7



Låter fint vad är det för modell du har har du denna :
http://www.verktygsboden.se/?id=68266
http://www.verktygsboden.se/?id=68267

älvängen där har jag varit ett par gånger. jag hör av mig om jag kommer förbi. Kan du inte skicka ditt nummer som ett pm.

_________________
Johan Grahn
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009
Inlägg: 160



Iloper skrev:
Jag köpte en SICE däckkrängare av enklaste model, den är från 2000 ungefär. Klarar 19", men har inga hjälparmar. Krängarmaskinen är ju ganska simpel mekanik så jag är inte direkt orolig att den ska gå sönder. Till dessa så verkar det inga större problem att hitta reservdelar från tyskland tex.


http://svepang.se har sålt Sice i över 30 år, dom fixar alla reservdelar.

_________________
Andreas Andersson
Citera
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005
Inlägg: 112



Det är dom två maskinerna som wqer länkade till som jag köpt!

Fortfarande skitnöjd med dom, nu rullar det på med sommar däcks monteringen!

_________________
Anders Alverby

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
HP
Gbg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 53



Lånar tråden lite.

Om man inte vill ha en kinamaskin. Vart skall man vända sig för att handla omläggare och balanserare av kvalité som är bra nog för en verkstad?

En googling ger ju bara kinamaskiner....

Gärna runt Gbg föresten men inte nödvändigt givetvis

_________________
Henrik Petersson
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5519



Bord eller inte bord?

...det står att utan bord främst är för alu-fälgar. Är det hopplöst att fästa plåtfälgar på en sådan?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



dstr skrev:
Bord eller inte bord?

...det står att utan bord främst är för alu-fälgar. Är det hopplöst att fästa plåtfälgar på en sådan?

Vad menas med bord?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



HP skrev:
Lånar tråden lite.

Om man inte vill ha en kinamaskin. Vart skall man vända sig för att handla omläggare och balanserare av kvalité som är bra nog för en verkstad?

En googling ger ju bara kinamaskiner....

Gärna runt Gbg föresten men inte nödvändigt givetvis


BOAB

http://shop.boabhjuldelar.se/

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5519



super7 skrev:
dstr skrev:
Bord eller inte bord?

...det står att utan bord främst är för alu-fälgar. Är det hopplöst att fästa plåtfälgar på en sådan?

Vad menas med bord?


En platta som du lägger fälgen på, med klor som hugger tag i fälgkanten.

Utan bord så är det en pinne i mitten, som på balanseringsmaskinerna.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Kompisen som är däckhandlare har bägge typerna av däckmaskiner.
Och jag har bara sett att han använder maskinen som låser fast fälgen i fälgkanten när det är plåtfälg,
men den funkar lika bra till aluminium också.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Klor i fälgkanten är väl gammalt, de flesta maskinen spänner väl i insidan av fälgen. I innerdiametern, backarna går utåt.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Björn Davidsson skrev:
Klor i fälgkanten är väl gammalt, de flesta maskinen spänner väl i insidan av fälgen. I innerdiametern, backarna går utåt.

Maskinen kompisen har kan spänna fast på bägge sätten thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



super7 skrev:
Björn Davidsson skrev:
Klor i fälgkanten är väl gammalt, de flesta maskinen spänner väl i insidan av fälgen. I innerdiametern, backarna går utåt.

Maskinen kompisen har kan spänna fast på bägge sätten thumbs up


Min med men kan inte komma på riktigt varför jag skulle använda klorna. ( till vilken fälg eller del av processen liksom...) nu drog diskussionen iväg här kanske...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Björn Davidsson skrev:
super7 skrev:
Björn Davidsson skrev:
Klor i fälgkanten är väl gammalt, de flesta maskinen spänner väl i insidan av fälgen. I innerdiametern, backarna går utåt.

Maskinen kompisen har kan spänna fast på bägge sätten thumbs up


Min med men kan inte komma på riktigt varför jag skulle använda klorna. ( till vilken fälg eller del av processen liksom...) nu drog diskussionen iväg här kanske...


Man spänner alufälgar utifrån på fälgkanten, sen släpper man loss den innan man fyller på luft och däcket ploppar på plats.
Hatar däckverkstäder som spänner alu inifrån med taggarna.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5519



Jag har kikat igenom filmerna på verktygsbodens hemsida nu. Jag känner mig klokare men beslutet är ändå inte helt självklart.

Jag tror jag börjar på billiga paketet - så får man väl byta upp sig vartefter. Att kunna balansera och enbart gömma vikter bakom ekrar känns inte som så hög prio.

Utan bord verkade smidigt för "spektakulära" fälgar. Det är jag nog för gammal för ändå...

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips/erfarenheter på däckmaskin & balanseringsmaskin.
<<   1, 2
33 besök senaste veckan (44584 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande