Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Bygge av ny kaross och liknande. Var går det under i SFRO?
2 besök senaste veckan (721 totalt)
Tävlingsteknikern Nicklas
Landskrona
Här sen Apr 2022
Inlägg: 12


Trådstartare
Hej alla bilbyggare.

Jag har nyligen införskaffat en verktyg som jag har velat arbeta med i ca 5 år. Ett engelskt hjul. Jag har sedan tidigare kollat på SFRO:s hemsida samt deras lathund. Samt i boken SFRO:s Bygghandbok 1.2 som jag har.

Jag hade velat bygga på och ändra paneler, byta strålkastare samt baklyktor på någon existerande bil. I stil med vad Carrozzeria Touring Superleggera gjorde med deras DIsco Volante, helt baserad på Alfa Romeo 8C Competizione. Jag vill i stora drag undvika de så kallade "hårdpunkterna" i de självbärande strukturerna. I vissa fall kanske det skulle var nödvändigt att modifiera en den yttre karossplåten på den bakre skärmen men i vissa fall är det bara en större karossplåt men i vissa fall skulle det innebära en "hårdpunkt" så det kan vara olika betydelser från bil till.

Jag ärligt talat vet inte vad de skulle klassas som. Är det ett så kallat "Ändrat fordon" eller "Ombyggt fordon"? Är det ombyggt fordon behöver jag göra annat också så som byta bromsarna eller alternativt motorn och växellådan verkade som.

Jag tänker byta ut och/eller bygga på existerande paneler men jag byter inte ut de till glasfiberpaneler som SFRO:s lathund nämner utan till aluminium alternativt plåtpaneler med egen design om det har någon inverkan på deras underlag.

Jag tänkte det är bättre att höra av mig till er här som kan och har mer erfarenhet innan jag börjar på något fysiskt då jag är bara i design stadiet just nu. Är det redan ett ombyggt fordon vid det tillfället är det lika bra att göra de lite mer speciell design anser jag. Har ni ideér eller vet är jag öppen för svar.

Mvh Nicklas Karlsson-Söre

_________________
Nicklas Karlsson-Söre

Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det är väl ganska bra att fråga SFRO? ;-)

Men jag delar gärna med mig.

"Större del av stomme eller karosseri utbytt" räcker i sig enligt Transportstyrelsens föreskrifter för att bilen ska klassas som ombyggt fordon men avsikten med det som beskrivs i lathunden (och kanske ännu tydligare i nya boken, 2.0) är att det är när bytet av karosseripaneler gör att man behöver förstärka eller ändra i bärande delar som det blir ombyggt fordon.

Förutsatt att du bygger på en någorlunda ny bil (1972 och nyare ungefär, när krockprov blev ett krav) så är det oftast fördelaktigt att se till att det klassas som ombyggt fordon.

Då har du kanske egentligen två val;
1. Se till att dina ändringar av karosspaneler påverkar stommen
2. Byta även mekaniska delar så det klassas som ombyggt fordon

Vad du väljer är upp till dig och kanske också beroende på vad det är för bil du bygger på i grunden. Är det en bil som redan har "bra" drivlina, bromsar etc (säg BMW M-nånting, Toyota Supra...) så är det kanske smartast att kunna behålla tekniken och istället påverka stommen. Bygger du på en bil där det kanske ändå är läge att uppgradera tekniken (säg en billig grundbil med klen motor, bromsar osv) kanske det är enklare att jobba med de delarna.

Vi inom SFRO hjälper dig gärna hitta rätt väg.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Tävlingsteknikern Nicklas
Landskrona
Här sen Apr 2022
Inlägg: 12


Trådstartare
Tack för det snabba svaret.

Jag har vid något tillfälle innan försökt höra av mig till SFRO på deras hemsida angående något annat innan men fick aldrig svar från dem så det är därför jag frågade här.

Då vet jag vad jag skall börjar göra skissa på.

Tack för hjälpen Gustaf. thumbs up

_________________
Nicklas Karlsson-Söre

Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Bra!

Vi brukar försöka vara noga med att svara på allt som går till info-adressen men det händer förstås att det missas.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Andra projekttrådar
Bygge av ny kaross och liknande. Var går det under i SFRO?
2 besök senaste veckan (721 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande