Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Allmän tråd om Toyota GR Yaris
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19
27 besök senaste veckan (29301 totalt)
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268




det här var sannerligen inget fuskjobb till motorras

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



gtBen skrev:


det här var sannerligen inget fuskjobb till motorras


Nej verkligen inte.

Körde samtidigt som den bilen när det hände och pratade med honom efter depåingången.

Trots föraren var säker han sköt motorn och tappad oljetrycket så var han skitstolt att kunnat rulla in efter mjölby in i depån

Blev det en stor sanering och nästa grupp inte fick köra?

Jajamen!

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
joho45
stockholm
Här sen Jan 2020
Inlägg: 7



Detta verkar inte gälla i Sverige? Någon som vet mer ingående vad som gäller i Sverige. https://mag.toyota.co.uk/gr-yaris-track-day-warranty/

_________________
jonas holmqvist
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Växellådorna verkar inte särskilt hållbara heller.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Westersund skrev:
Växellådorna verkar inte särskilt hållbara heller.


Är det många som har gått? Jag har inte koll, men känner inte till så många

_________________
Tord Ringenha11
Citera
joho45
stockholm
Här sen Jan 2020
Inlägg: 7



Krutrök pajade växel 4 för någon vecka sedan. Gick ej på garanti...

Växellådan håller väll rätt bra endå? Folk kör ju rätt hårt med bilarna.

_________________
jonas holmqvist
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



joho45 skrev:
Krutrök pajade växel 4 för någon vecka sedan. Gick ej på garanti...

Växellådan håller väll rätt bra endå? Folk kör ju rätt hårt med bilarna.


En bil som gått timeattack är inte mkt urval tänker jag

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Tord skrev:
Är det många som har gått? Jag har inte koll, men känner inte till så många


Tänkte specifikt på Krutröks GR Yaris, känns väl sådär att 4:an går på en bil som säljs med track pack (och bör klara av dom påfrestningarna). Inte direkt massivt med vrid från den lilla 3-cylindriga maskinen. Sen tycker jag väl inte att det spelar någon roll om han kör TA, dom kör vanligtvis kortare pass än valfri trackday och hinner inte bygga lika mycket värme.
Sen har jag bara googlat lite och då hittar man att det är en del olika problem med växellådorna, kanske inte rena haverier men en del strul.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Westersund skrev:
Tord skrev:
Är det många som har gått? Jag har inte koll, men känner inte till så många


Tänkte specifikt på Krutröks GR Yaris, känns väl sådär att 4:an går på en bil som säljs med track pack (och bör klara av dom påfrestningarna). Inte direkt massivt med vrid från den lilla 3-cylindriga maskinen. Sen tycker jag väl inte att det spelar någon roll om han kör TA, dom kör vanligtvis kortare pass än valfri trackday och hinner inte bygga lika mycket värme.
Sen har jag bara googlat lite och då hittar man att det är en del olika problem med växellådorna, kanske inte rena haverier men en del strul.


Det är ju en rätt billig bil egentligen, men jag har sett att många har blivit negativa. Men jag är fortsatt nöjd med min!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Westersund skrev:
Tord skrev:
Är det många som har gått? Jag har inte koll, men känner inte till så många


Tänkte specifikt på Krutröks GR Yaris, känns väl sådär att 4:an går på en bil som säljs med track pack (och bör klara av dom påfrestningarna). Inte direkt massivt med vrid från den lilla 3-cylindriga maskinen. Sen tycker jag väl inte att det spelar någon roll om han kör TA, dom kör vanligtvis kortare pass än valfri trackday och hinner inte bygga lika mycket värme.
Sen har jag bara googlat lite och då hittar man att det är en del olika problem med växellådorna, kanske inte rena haverier men en del strul.


Sen ska man väl inte helt förkasta hur bilen körts? Jag själv förstår inte alls hur folk kan gå igång och tro att Toyota ska ge någon garanti när man tävlar med trimmad bil med ett spakställ som förkortar växlingstiden någon enormt. Kan lika gärna rasat på grund av en rejäl misshandel eller felväxling av föraren.

Så tror inte man ska ta ett unikt fall som någon regel för bilmodellen.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Plato skrev:
Sen ska man väl inte helt förkasta hur bilen körts? Jag själv förstår inte alls hur folk kan gå igång och tro att Toyota ska ge någon garanti när man tävlar med trimmad bil med ett spakställ som förkortar växlingstiden någon enormt. Kan lika gärna rasat på grund av en rejäl misshandel eller felväxling av föraren.

Så tror inte man ska ta ett unikt fall som någon regel för bilmodellen.


Självklart inte! Däremot tycker jag inte att det skiljer särskilt mycket mellan vanliga trackdays och time attack i hur bilen behandlas, sen kan en person få vilken bil som helst att rasa om den behandlas felaktigt. Tycker inte heller att man kan förvänta sig att få en ny växellåda på garanti när man har modifierat en bil som man sedan tävlar med. Men problematik med växellådorna verkar finnas, det var allt jag ville säga.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Tord skrev:
Det är ju en rätt billig bil egentligen, men jag har sett att många har blivit negativa. Men jag är fortsatt nöjd med min!


Allt är relativt, men det är kul att du är nöjd och har roligt med bilen. Det är det viktigaste.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Inatt släpptes nya versionen av GR Yaris på Tokyo Bilsalong. Toyota ska ha kudos för att de gör det kunderna vill att de gör
Det är inte en homologeringsmodell, men jag vet inte hur det funkar.

Det som är ändrat är:
på insidan; sänkt sittställning 25mm, höjd backspegel, ny instrumentpanel (retro ala 80-tal) där info-skärmen också är sänkt, flyttat lite knappar, usb-c och även för passageraren, plats att lägga en telefon så den ligger kvar, mm mm
på utsidan; ändrade lysen/bromsljus bak, luftutsläpp bak för varm luft, front i 3 delar istället för ett stort sjok, mm mm
prestanda; +20hk, +30Nm, launchcontroll-läge, automatlåda med paddlar kan väljas, flera körlägen, olje-och transmissionsolje-kylare i fronten istället för bling-ljus, intercoolern kyls med vattendimma, mer anpassad för motorsport, (i japan fås den tex med stående rally-handbromsspak,) motorsport fastsättning av fjäderben så de kan skiftas utan att ny hjulinställning behövs, mm mm



Nåja, men vad är väl en bal på slottet ...alldeles, alldeles underbar



media har haft tillgång till den mot nda och har släppt mycket, bla denna

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Vet vi om den kommer till Sverige?

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Centerkonsolen ser ju ut som jag ritat den... makalöst

_________________
Tord Ringenha11
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Mumba skrev:
Vet vi om den kommer till Sverige?

Den ska säljas i Europa och där är det väl EU-godkännande som gäller, och då vi väl med på tåget.
Tord skrev:
Centerkonsolen ser ju ut som jag ritat den... makalöst

Man får vibbar från typ en Buick -87, inget direkt mästerverk.

Men jag ser det som att de har släppt tanken på en fin liten familje-bil, utan att de är mer inriktade på en ändamålsenlig bil för motorsport utan att det är Toyota själv som ska tävla - rally - banracing/bankörning - entusiasten.
Vad blir nästa steg? ...typ en evo-modell med mer kolfiber + mer hk + sek-låda + hel-/halvbur + utan baksäte.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Ska man inte bara vara glad att tillverkare fortfarande tillverkar roliga bensindrivna bilar?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Allmän tråd om Toyota GR Yaris
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19
27 besök senaste veckan (29301 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande