Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 56, 57, 58 ... 60, 61, 62   >>
70 besök senaste veckan (324205 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare


På väg...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Lycka till Björn på Knutan, kör så det ryker

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Ser ruskigt bra ut! 👏👏👏

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Då ses vi i morgon thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Men så här fick det bli:

Lyckades inte få ihop bilen till SSK mekrace. Eller till Tracklife. Det eventet som fanns kvar var
MSCCs KM5 på knutan som jag såg att de bjöd in SPVM bilar till (med några förbehåll).
En lördag med 2x test, 2x kval och 2x race.
Underbart att få köra knutan innan vintern!
Hade lite semester att ta igen så kunde åka fredag fm.
Fick med mig Ville, en kompis till pappa (och mig). Han har dessutom rätt körkort så vi kunde dela på körning ner och upp.

Pyste ner på dagen, landade kl 18.15 i depån på Knutan. Kom såklart på efter vägen att jag glömt den
speciella Vagndeklarationen som MSCC ville ha uppvisad (i pappersform) till besiktningen lördag morgon.
Messade Eddie som sade han kunde skriva ut en extra och ta med sig när han anlände på lördag morgon! Tack Eddie!
Talade med CobraBengt som oxå skulle ner och testa sin nya "seven". Han stack kl 16 från kalmar men anlände inte förrens 22.15 till banan.
Han hade blivit tvungen laga sin dragbil vars soppapump gett upp längs vägen. Tur han hade en monterad i racebilen att meka dit! Vilken kämpe!

Någon öl och lite struntprat med SPVM/MSCC kollegor avslutade kvällen!



Väderrapporten hade varit osäker hela veckan med räknade ändå med regn men hoppades såklart på uppehåll.
Vaknade 4 på natten av tungt regnande som smattrade mot husbilen. jaja, såklart. God frukost i varma husbilen på morgonen, rejält blött överallt ute.



Inget konstigt på besiktning vilket var skönt.
Monterade regndäck och drog i 2.2bar.
Hoppade första testsvängen, tänkte att de andra får köra bort det värsta stående vattnet.
På med diskmedel på insidan av vindrutan och ut på andra testet iallafall. Testetkörningen kändes bra! Tog det väldigt lungt och bara njöt.

Allt funkade perfekt! Nya torkaren fungerade bra! Skönt! Var lite orolig att de nya beläggen skulle vara lite för "aggresiva" och låsa upp framhjulen i blötan, men funkade perfekt.
Tyckte faktiskt gammelregndäcken fungerade över förväntan. Lite ovant att köra tillsammans med RS och Clubmanbilarna, men funkade bra.
Dock hade några av RS bilarna bara R däck i blötan, konstigt att tycka de ligger i vägen och man måste köra om...



Fortsatte regna så både kval 1 och 2, var rejält blött.

Satte lite mer fart i kval 1 men det straffade sig direkt då det "plötsligt" blev halt i högern efter rakan, tappade fäste i bak och
fick en rejäl sladd som slutade baklänges ut i gruset i innerkurvan! Splittern snuddade armcot här, men tänkte dock i stunden det var färdigkört och trasigt.

Men blev bara avskavd färg på splittern! Dock rödflagg och traktor tillbaka till spolplattan. Där fick vi ta bort kaross och splitter och
tömma underredet på säkert 25kg sten.
Hann dock få ihop allt till kval 2, 40 minuter senare! Fegade rejält i kval 2, med den hala kurvan i minnet, men bättrade tiden med 1,5 sek.
(Körde dock med väl stor marginal)



Lunch
Lucys dinner var öppet enl inbjudan så tänkte käka där till lunch, tog inte med någon egen lunch.
Men nej, det var väldigt tråkigt. Riktigt dålig tillagad mat så det var synd. Blev frukostmackorna och kaffe till lunch.

Dags för race 1, det hade slutat regna men var blött. Sista varven på kvalet hade fått några torrspår.
Stod och velade en stund om jag skulle sätta på slicksen men Niklas Mårtesson övertygade om att låta regnmackorna sitta på , vilket blev rätt.

Det var fuktigt på större delen av banan med bara några få torra partier.
Satte en 1.13 med regndäcken på på fuktig bana, det började dock torka mer och mer och blev tillslut ganska halt i bak då däcken började överhetta.
Körde i mål iallafall, allt fungerade och bilen gick bra.




Med lite mer fart märktes dock att 3ans växel är alldeles för lågt växlad på denna bana med, det varvar för mycket. Samtidigt är 4an för hög..
Så denna växellåda får gå tillbaka att vara reserv.

Race 2 och sista racet så monterades slicksen. Nu var det upptorkande men inte torrt utom på några ställen, bla i inbromsningen innan vänstern upp mot idioten.
Det var dock väldigt halt i bromsningen efter rakan och kurvan efter rakan så slog av på farten här..
Svårt att få mina breda slicks varma här i kylan och upptorkade så gick inte så fort, 1.08 blev bästa. Men körde racet i mål och njöt hela vägen!

Bilen gick bra och fungerade perfekt! Väldigt nöjd att bytet av beläggcompound kändes bra, väldigt bra bett i bromsarna!

Mina modsportkamrater var bra mycket snabbare med 1.04 tider vilket var galet snabbt på upptorkande.
Dock slutade det tråkigt, Fredrik i gröna ginettan krashade på näst sista varvet (bara matriela skador)
och cobrabengt drabbades av bränsleproblem.

Prisutdelning senare resulterade i första pris för Modsport 1 för mig. (jag var den enda som tog mig i mål i mod1 )

Lastning och hemfärd utan problem sedan, kände mig nöjd allt fungerade och det blev en väldigt trevlig dag, trots regn!

Tack till alla i MSCC för en kanondag och såklart alla som kom förbi och hälsade, ingen glömd.
Tack till Ronny P för de fina bilderna ovan!






_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Kul rapport Björn!

De är alltid en höjdpunkt här. Kul att allt lirade med tanke på alla problem på sistonde

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Härligt med racerapport!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 968



Björn Davidsson skrev:
Prisutdelning senare resulterade i första pris för Modsport 1 för mig. (nån liten text som jag inte brydde mig om)

Hur var det nu, "To finish first, first you have to be Finnish"? eller nej, det var ju i rally, men du fattar
Sjukt kul att du fick till en vettig körhelg!

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Kul att träffa dig och att titta lite på bilen och på race.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Så kul att du kom och körde med oss
Jag blev lite orolig att det var färdigåkt för dig men blev rejält lättad att se dig komma till start i racen thumbs up Nästa gång får vi pratas vid lite mer

Bra kört thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Heja Björn! thumbs up Kul rapport och grattis till segern, som ÄR en seger, även när de medtävlande inte tar sig i mål. "To finish first, first you have to finish!"

Så härligt skönt när allt äntligen lirar, funkar, klickar och fungerar, eller hur? Väl förtjänt. Hoppas att få se dig vid lite fler race nästa år!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Jaha, innan jul har det inte hänt jättemycket. Mest plockat lite i garaget, vinterstädat lite av race/ depåprylarna etc. Fyllde i glykol faktiskt i kylsystemet på bilen, map ev. elavstängningar... destvatten och waterwetter fryser, fråga hur jag vet...
Var hos Olsbergs MSE i nynäshamn på deras öppethus/ vintermarknad, lite tunnare iår på fyndborden men fick tag i lite prylar till kaffepengar. Helt otroligt fin verkstad/ racebilsbyggare!









Men blev några timmar igår i garaget. Har ju tänkt ett tag att såga ny splitter, men inte hittat lämpligt material. Slitskyddsplyfa kostar ju satan numer! Köpte bara en vanlig formplyfa nu istället, men ångrade mig lite, den var krokig....
Nåväl, den får vara mall sålänge så får vi se sen..
Tänker mig göra splittern lite bredare nu och med parallela ytterkanter, det verkar ju modernt...




På bilden är den nu 2m bred, ganska fett. Men kommer nog bli väldigt opraktiskt...

Jag har väldigt länge stört mig på fronten på bilen som är väldigt konstig.
Hittat lite liknande bilar som stämmer bättre....





Den här kalsongblå gillar jag grymt! Möjligen lite väl fläskiga skärmbreddare framför framhjulen där... klippt in min gamla front under... nä, behöver verkligen ta bort midjan jag har där 15-20 cm upp..







Ja, vi får se.. har svårt att se det hinns med plastjobb nu. Är egentligen växellådsrenovering som är prio efter splitter.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Björn Davidsson skrev:
Den här kalsongblå gillar jag grymt!

+1 Hell Yeah!

Björn Davidsson skrev:
Ja, vi får se.. har svårt att se det hinns med plastjobb nu. Är egentligen växellådsrenovering som är prio efter splitter.

Alltså, man måååste ju liksom blanda upp tråkjobbet med lite kulmek också, annars riskerar faktiskt hobbyn bli ett enda slit och inget kul. Klart du ska plasta front! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Inte helt dött här, bara nästan....

Jag blir sjukt vintertrött, det är mörkt, familjen skall ha sitt och framför allt kallt...
Dessutom byggs huset om hemma, barnen skall ju såklart ha varsinna rum innan de slår ihjäl varandra...

Har tagit isär lådan som rasade på gelleråsen. Det var verkligen "bara" två kugg på bottenstocken som gick. Otroligt, de kuggen hade ju kunnat hamna varsom helst... men satte sig på magnetpluggen.









Fick faktiskt tag i en ny bottenstock. På Marketplace av alla ställen!
Så sätter ihop lådan med den men drömmer samtidigt om en dogbox... en TEX eller en Jerico skulle sitta fint...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



För en annan som inte kan.... vad är detta för "söt liten låda" och vad finns för alternativ förutom ovan nämda dogbox (ar)

_________________
Michael Thulesius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Michael Th skrev:
För en annan som inte kan.... vad är detta för "söt liten låda" och vad finns för alternativ förutom ovan nämda dogbox (ar)


Hej ! Den "lilla söta" är en Richmond Super T-10 ( hårt namn va.. ) som är en lätt utveckling av Borg Warner Super T-10 som satt i Muskelbilar och Corvetter från mitten 70 tal till början 80 talet. 4 vxl synkad låda. Richmond köpte patentet samt maskiner av Borg Warner senare och sålde lådan som eftermarknads och racelåda. Camaro cup körde med denna låda i gen 3 och 4 bilarna. Den ligger väl precis på gränsen vad den klarar i vrid och Hk nu i min bil... Lådan är specad till ca 500nm.


Tja, vet inte riktigt, finns nog många alternativ. Det är väl plånboken som sätter stopp... BMW dieselådor kör ju många med i högeffekt bilar, men lådorna är tunga, typ dubbla vikten. ( T-10 väger 30 kg.. ) och sedan är det ju massa växlar att släpa runt på som inte kommer användas.
BMWs DCT låda kan man ju oxå slänga i men det är ju lite mer avancerat med elstyrning samt att det fortfarande då är massa grejor att släpa runt på. Jag är fortfarande inne på att hålla hela bilen lite "KISS"
sen finns det såklart oändlig mängd rena racelådor men där tar budgeten slut. Håller såklart ögonen öppna men där börjar ju priserna på beggat från 50' och uppåt..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Har hänt lite mellan husombyggnaden och svenssonlivet..

Har monterat ihop lådan igen med den bottestocken jag köpte på marketplace.
Pillgöra montera nållagren, hade att göra en sen kväll i garaget.



Pressa i bottenaxeln.


Bottenstock i och känns fint i spel och rull.


Förbered huvudaxel att åka i...


Har monterat ihop allt men missat bild på den. Men ligger en gammal bild nåra sidor bak.. 🤣

Splitterfix, gjort klart och gjort några nya upphängningar till splittern. Hade några protex låsbara och justerbara excenterlås liggande, hittade dem i ett elskåp som skulle slängas.

Splittern inte färdigsågad här, blir nog nåt mer sidostag oxå



Grymt fina, de hänger i stag från chassit och " krok" änden sitter på en liten rörhylsa som staget går in i. Låset håller bara vikten inga rörelser. De skall greja 500 kg står det i specen, vetetusan jag tror på det, låset kanske men kroken lär ju gå innan..


Tänkte renovera huvudcylindern till framkretsen, hade ju lite strul det svampade trots nyren ok och avluftat flera gången. Hittade dock ingen ren.sats hemma utan frakt på det. Köpte ny cylinder istället, var bara nån hundralapp dyrare..


Till reservdelshyllan med den.

Lite plastjobb oxå
Fixat lite skärmar och fästen som gått hårt åt under senaste åren.



Dåligt med "innan" bild men ni som vet vet...
lite färg och polera upp sedan..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Lite smågrejer..

Har fått hem lite elektronik, en OBDX pro från Stannum embedded och lite isolerade givare.

Promodellen har förut möjlighet att läsa en massa givare, även map givare och 4 programmerbara utgångar..



Köpte även lite adaptrar för an12 så jag kan få lite mätdata på oljetempen där.

Temp


Tror ni tempspetsen stör flödet för mycket?


Ähh, provar.

Monterade bromstrycksgivare oxå för OBDXen



( den grå givaren i bakgrunden är bromsljuskontakten..)

Något fäste och sprutskydd så blir det bra.

Har även skramlat ihop ett set BBS Motorsport fälgbanor. Dock så är bak ytterläpparna 2 samt 2,5" tum. Trodde jag hade en 2" liggande men nej.. så fortsätter leta en 2" läpp..eller en 2.5"..
har dock inga ämnen att göra centrum av just nu. Får se om något hittas...


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Den startade i år med



Kom på att jag glömt en sak. Märkte mot slutet av förra året att bilen tryckte ur sig lite kylvatten i övertryckskärlet men det sögs aldrig tillbaka, som det skall göra. Jag har ju ett "recovery" system på bilen. Som de flesta jänkare och många japsar har. Har kollat över kylarlocket, som har viktigt funktion i dessa system. Det verkar dock schysst. Men halsen/anslutningen locket sitter i har sett bättre dar, den övre flänsen har blivit krokig så misstänker den suger luft istället.



Köpte en billetfläns istället och gjorde en ny plåt att svetsa fast den på





Svetsat underifrån..
Inte startat än efter byte, hoppas det är tätt🙄

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Länge sen update. Det har varit mycket jobb, sjuka barn, sjuk fru, sjuk själv..


Termostathuslocket var inte tätt.. fick löda igen porerna.




Var i måndags och provkörde på GTR Motorpark. Kom 5 regndroppar på vägen dit men upphåll hela kvällen. Tog med regndäcken ifall att .
Bilen fungerade bra men kissade lite revir i depån då en slangklämma verkade ha skurit i gängan. Det var till en ny tempgivare till logger. sitter i returslangen i kylsystemet. Lite smörjspray löste det. Annars var det mest halt då jag bara körde på gammelslicksen. De duger nog bara i fortsättningen som garagedäck.. så det var inte direkt svårdriftat..
Allt funkade fint i övrigt!
Dock finns lite att ordna när det gäller kringprylar, behöver se över släpet, spännband behövs nya, etc.

Några kort från MJ foto



Många positiva kommentarer från folk! Det värmer och ger lite energi!
Några "klagomål" oxå: "Den låter ju inget!" "Vad tyst den är!? " "Mx5an låter ju mer!" 95 db ftw..



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Kul att du kom iväg och fick testa lite!

Bli bra det där, verkar ju mest vara hyfsat mindre saker att fixa ( men som ändå tar tid)

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 56, 57, 58 ... 60, 61, 62   >>
70 besök senaste veckan (324205 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande