Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (18581 totalt)
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Torkel K skrev:
Ser bra ut! thumbs up thumbs up


Tack!

Ja.. jag använder bilen mycket mer på väg än på bana.. och försökt hitta en balans mellan "tillräcklig komfort" och "sport/rejsbils"-känsla.. Behövs fortf. lite små justeringar men börjar bli trevlig setup..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Sådär, äntligen kom jag loss från soffan den här helgen och fick bytt diffen..

Nya sitter i bilen o den gamla torsen ligger på bänken för att få lite service..





Ska bli spännande o se hur skillnaden känns med en 4.3-diff och dessutom lamelldiffad..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Nu har jag nog snart alla delar jag behöver..

Igår var vi iväg till speedshop också för att fixa mellansteget (för de testerna som kommer göras med bara kompressor innan vi smäller dit turbon.. behöver göra lite tester för att se hur motorn svarar på ladd innan jag tar steget till full compound .. så blir det hanterbar felsökning om något skulle knasa sig).. grenröret hängde ihop med resten utan någon flex-del så det fick vi fixa.. till helgen får jag nog svetsat dit den hoppas jag..



eftersom jag sköt den förra motorn med några väl valda misstag och skenande laddtryck så får jag nu turbo-konvertera den här motorn "på nytt".. för att förenkla oljeretur-frågan något så hittade jag en fiffig lösning hos G19 i england.. ett modifierat rör för oljestickan..





Sedan har jag fått hem en 929-bromscylinder (1") som tydligen ska ge lite bättre tryck i bromsarna (reg-bes kräver att huvudbromscylindern byts.. så kan lika gärna uppgradera ordentligt).. jag tror den här tillsammans med sportbromsarna från en nb2 och ex. hawk-belägg kan bli en väldigt bra kombo!..



_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
En liten miniuppdatering..
Idag fick jag lite tid i verkstan, men den gick mestadels åt för att se över kompisens bakdiff till hans Delta integrale..

När allt lugnat sig och han åkt hem, familjen nattats osv så fick jag en prepp-mekstund..

Planen ser ut såhär:

- Fixa downpipe-adaptern så den får ett flexrör (dels flexrör och dels få lite bättre flöde där det idag är en flaskhals)

Prep inför omsvetsning blev gjort idag:




- Provköra nya diffen så allt lirar

- Besikta med sugmotor-setupen

- Provköra diffen lite till och sedan byta oljan i den så allt är ok

- Montera kompressorkit och se hur vvt-motorn svarar på ladd och så att kompressorn lirar som den ska

- Ev. montera och testköra WMI-kittet (metanol/vatten-insprutningen), se om det påverkar karaktär/ladd och isf hur..

- Fixa iordning och montera turbokittet

- Testköra och justera/mappa in laddtryck

- Montera kompressorkitet

- Testköra och justera in laddtrycks-balanseringen och verifiera ladd-nivåerna

- Rita svarta sträck i närområdet

- Montera nya broms-systemet

- Montera nya länkarmarna (som förhoppningsvis har kommit då)

- Regbesikta.



Många av de här punkterna har massa aktiviteter kopplade till sig.. men så ser planen ut i grova drag iaf.. så lite här och lite där.. nån shakedown på nåt SVKG-event och kanske nån torsdagsträffa hoppas jag få till utan att saker sprängs eller går sönder iaf (håll tummarna!) !

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Idag fick jag en stund att svetsa och sedan en för att återmontera.. så nu är jag redo för en första shakedown och koll så diffen lirar bra..

Eftersom jag fått bort en flaskhals i avgaset så ska jag ta en dubbelkoll så afr-värdena inte ändrats för mycket..

Såhär blev övergången från oem-downpipe till mitt rostfria 3" turbosystem som går från kat och bakåt.. inte snyggt men prio va "tätt och funktionellt"



Äntligen är den nere på hjulen igen!


_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



thumbs up


Men flexröret är inte ett sådant som har lika samma fläta på insidan som på utsidan va?

Jag köpte ett sådant på biltema, även om jag visste att det inte är så bra.
Min imploderade på mantorp..
2,5" till 1" avgas ut på rakan

Scrolla ner typ 2/3 av sidan.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97483&postdays=0&postor . . . .

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Fixxe skrev:
thumbs up


Men flexröret är inte ett sådant som har lika samma fläta på insidan som på utsidan va?

Jag köpte ett sådant på biltema, även om jag visste att det inte är så bra.
Min imploderade på mantorp..
2,5" till 1" avgas ut på rakan

Scrolla ner typ 2/3 av sidan.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97483&postdays=0&postor . . . .

Intressant och läskigt!

jag kikade i mitt rör för att se hur det såg ut och man ser ju naturligtvis inte flätan där (då hade den inte varit tät tror jag).. utan en inre sleev som är ledad..

vi får väl se då.. den här lösningen är ganska kortvarig.. som ett mellansteg bara att verifiera lite grejjer när man lägger på ladd (kompressor-setupen i första steget).. ganska snart blir det kraken downpipen om det vill sig väl

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Det finns två varianter.
Räknat lagerna utifrån:
Fläta flex fläta
eller
Fläta flex

Med fläta flex så ser man ingen fläta på insidan, de brukar funka fint då thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Fixxe skrev:
Det finns två varianter.
Räknat lagerna utifrån:
Fläta flex fläta
eller
Fläta flex

Med fläta flex så ser man ingen fläta på insidan, de brukar funka fint då thumbs up


Då kan man ju hoppas det även funkar långsiktigt..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Idag har jag haft möjlighet att köra ett par provturer..

Avgaset verkar hålla tätt iaf.. Diffen känns helt magiskt bra.. den låser upp mycket mer och bättre än original torsen gjorde.. kanske placebo men bilen känns mycket stabilare och jag har en högre känsla av kontroll nu..

Jag hade glömt hur den är att köra.. den känns väldigt "rå".. inte plåt-ren-rå.. men inte långt ifrån.. men jag gillar det!

Fick ta mig en titt på mappen också som jag läste in från när jag tidigare kört överladdat och har fått justera bränslemappen litegrann då referensvärdena skiljer sig nu.. men nu är den redo för en koll hos besiktningen så hoppas få gjort det till veckan.

Har fått rätt blodad tand nu.. jisses!.. säsongen behöver komma igång snart!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kul att följa dina jobb och när man läser att du har varit ute på provtur så känns det absolut som att säsongen närmar sig, inspirerande!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Janne J skrev:
Kul att följa dina jobb och när man läser att du har varit ute på provtur så känns det absolut som att säsongen närmar sig, inspirerande!


Tack Janne!..

jag är riktigt taggad nu.. får se hur säsongen går.. det är mycket som ska testas och många shakedown-körningar om och om igen..

Nästa steg är besiktning, sen är det lite stödmods igen.. att koppla in lite givare och så, så det blir bättre kontroll på temperaturer etc.

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Sådär, nu är bilen besiktad utan anmärkning..

Nu är det dags att gå över saker igen, se så inget vibrerat loss under provkörningarna och kanske justera avgaset något..

I veckan hoppas jag få hem avgasdelarna som fått en omgång coating.. och sen väntar jag på en lättare wg-fjäder så att jag skall ha ett lägre grundtryck att utgå ifrån om jag vill ställa ner laddet ibland..

För övrigt så kan jag väl inte rekomendera att man kör en bil utan innerskärmar innan de sopat gatorna.. och på vägarna häromkring så tror jag inte de behöver sopa vägarna längre.. så är det nån som behöver 04-06grus så vet jag nån som har..

Bilen känns väldigt bra i nuvarande setup.. får se hur långt jag kommer innan vårruset i April.. men som den är nu är bilen redan väldigt "glad" ..

Snart dags för torsdagsträffarna med svkg va?

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Lindkvist skrev:
Sådär, nu är bilen besiktad utan anmärkning..

Nu är det dags att gå över saker igen, se så inget vibrerat loss under provkörningarna och kanske justera avgaset något..

I veckan hoppas jag få hem avgasdelarna som fått en omgång coating.. och sen väntar jag på en lättare wg-fjäder så att jag skall ha ett lägre grundtryck att utgå ifrån om jag vill ställa ner laddet ibland..

För övrigt så kan jag väl inte rekomendera att man kör en bil utan innerskärmar innan de sopat gatorna.. och på vägarna häromkring så tror jag inte de behöver sopa vägarna längre.. så är det nån som behöver 04-06grus så vet jag nån som har..

Bilen känns väldigt bra i nuvarande setup.. får se hur långt jag kommer innan vårruset i April.. men som den är nu är bilen redan väldigt "glad" ..

Snart dags för torsdagsträffarna med svkg va?



Härligt att du är på banan igen. Inte alltid lätt att komma tillbaka med motivation efter motgångar i garaget

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
dvorak skrev:
Lindkvist skrev:
Sådär, nu är bilen besiktad utan anmärkning..

Nu är det dags att gå över saker igen, se så inget vibrerat loss under provkörningarna och kanske justera avgaset något..

I veckan hoppas jag få hem avgasdelarna som fått en omgång coating.. och sen väntar jag på en lättare wg-fjäder så att jag skall ha ett lägre grundtryck att utgå ifrån om jag vill ställa ner laddet ibland..

För övrigt så kan jag väl inte rekomendera att man kör en bil utan innerskärmar innan de sopat gatorna.. och på vägarna häromkring så tror jag inte de behöver sopa vägarna längre.. så är det nån som behöver 04-06grus så vet jag nån som har..

Bilen känns väldigt bra i nuvarande setup.. får se hur långt jag kommer innan vårruset i April.. men som den är nu är bilen redan väldigt "glad" ..

Snart dags för torsdagsträffarna med svkg va?



Härligt att du är på banan igen. Inte alltid lätt att komma tillbaka med motivation efter motgångar i garaget


Ja, men hur länge kan man gå runt och sura?!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Grattis till besiktningen!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Lindkvist skrev:
Ja, men hur länge kan man gå runt och sura?!
Väldigt länge...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Janne J skrev:
Grattis till besiktningen!


Tack!


Niklas Falk skrev:
Lindkvist skrev:
Ja, men hur länge kan man gå runt och sura?!
Väldigt länge...


haha.. .. jao.. iofs.. jag surade ett helt år efter att jag klantat till det och sköt förra motorn .. men nu är det snart #utpåturaldrisur

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
Jobbresor och småbarnslivet.. men idag fick jag min belöning..

Nu har jag lättat min bil från ungefär 2 ton grus som jag hittade i skärmarna.. sen passade jag på att montera tillbaka innerskärmarna.. och förstår nu till fullo de som inte vill ta ut bilen förrän gatorna är sopade



köpte en sånhär och hoppas kunna konvertera givarsignalen från mina temp-givare till något som sprutet kan läsa (från 0-12v till 0-5v):




Här är lite blandade bilder på vad jag pysslat med idag..

1. Monterat IC
2. Monterat kompressor
3. Börjat pussla ihop IC-rören.. försöker minnas hur jag gjorde sist men ungefär såhär blev det..









Det är tajta toleranser överallt men vad göra.. sedan kollade jag om jag kunde klämma in en till bypass på tryckröret mellan SC och det som sedan skall gå till Turbo-in-anslutningen och det verkar funka med någon cm marginal här och där..







_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Gött att se att bilen börjar bli ihop igen, Andreas
Blir det massa banträffar i år?

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187


Trådstartare
camarogbg skrev:
Gött att se att bilen börjar bli ihop igen, Andreas
Blir det massa banträffar i år?


som ett gott försök att jinxa mig själv så har jag köpt både års-SMA och säsongs-biljett till sprintarna

i veckan hoppas jag få grundmappat kompressor-laddat.. ska bli spännande o se om den här kompressorn ger bättre ladd än förra.. den har inte gått lika långt tror jag.. känns fräschare..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (18581 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande