Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 C2 -94
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (9275 totalt)
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Jocke Rydell skrev:
Wow. Vilken omhändertagande den fick i dina händer.
Vingen gör verkligen susen på 993:an. Nu är det bara RS trösklar kvar då


Tack Jocke!
Bilen är ju trots allt nästan 30 år så det är klart att den behöver lite spa behandling.

RS trösklar är sourcade och på G.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Åtta trackdays hitintills i år, och det bara tuffar på. Nej, man är inte snabbast på banan men det är jäkligt roligt. Otroligt trist att de flesta gamla bilar har försvunnit från banorna, svårt att hänga på en GT4 RS på 500 hästar, men som sagt väldigt roligt och omaskerat att köra.

Här i söder har vi vårt eget koncept, 964 Tribe Hangout, dit det bara kommer 964 och 993 bilar, och då från stora delar av norra Europa. Väldigt roligt koncept där vi det här året körde en dag på Sturup, en dag rundtur på Österlen och sedan en dag på Knutstorp. Middagar med Mingel på Ystad Saltsjöbad. Tekniksnack/seminarier och coaching. Väldigt svårt att ha tråkigt dom här dagarna. Mycket kontakter och vänskap knyts.

Några bilder från årets möte, såklart med min bil i fokus 😊. Fler bilder finns på www.964tribehangout.com/










- Jag till vänster med två tyska vänner -

Slutligen några bilder när bilen var klar efter lack. Magisk kväll, helt tomt på folk i Smygehuks hamn.







_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Fina bilder på fina bilar. Fanns många godbitar på denna träff.
-Vad har hänt med din egen kärra? Är du klar med uppdateringar osv.?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Kjell 944 skrev:

-Vad har hänt med din egen kärra? Är du klar med uppdateringar osv.?


Klar? Nä!

Till det yttre är den klar.

Inne har den begåvats med halvbur från Heigo, Recaro SPG stolar och Momoratt.

Motor, bytt fläktrem och dragit åt mycket skruvar och bultar

Växellåda, väntar på diffbroms som för närvarande har semester på mitt skrivbord.

Chassi, under utvärdering

Bromsar, nya skivor och klossar

Vikt, här skulle jag behöva jobba med att få ner den, bra fart på raksträckorna, tung att få in i kurvan och exit ut ur kurvan är det otroligt svår att få fart i bilen.

Jag vill inte riktigt gå "all in" med den här bilen, den skall kunna användas till vardags också, nästan i alla fall.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Anders F@lk skrev:
Kjell 944 skrev:

-Vad har hänt med din egen kärra? Är du klar med uppdateringar osv.?


Klar? Nä! ...

...Jag vill inte riktigt gå "all in" med den här bilen, den skall kunna användas till vardags också, nästan i alla fall.


Är inte du för rutinerad för att ens tro lite på det där!!??

Snygg bil för övrigt.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
AL skrev:
Anders F@lk skrev:


...Jag vill inte riktigt gå "all in" med den här bilen, den skall kunna användas till vardags också, nästan i alla fall.


Är inte du för rutinerad för att ens tro lite på det där!!??

//AL


I refuse to answer on the ground it may tend to incriminate me


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Kul att se träffen med luftkylda bilar på bana, det har blivit en utdöende art tyvärr, troligtvis pga priserna på bilarna.

Hur mycket väger den idag? Har för mig att 993or är överraskande tunga.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul att se träffen med luftkylda bilar på bana, det har blivit en utdöende art tyvärr, troligtvis pga priserna på bilarna.

Hur mycket väger den idag? Har för mig att 993or är överraskande tunga.


Ja verkligen en tråkig utveckling, eller man kanske skall säga avveckling
Värdet upp på bilarna är helt klart en bidragande faktor. Men i motsats till det är kostnaden för att driva runt en gammal i det här fallet -elva är mikroskopisk jämfört med en GT3 eller GT4 av generationerna efter 2010. Därefter drar kostnaderna iväg med raketfart. Jag skaffade 993an för det var så kul att köra 964an och det ÄR kul att köra 993an, inte riktigt lika vasst som min gamla RS men kommer jag lite närmre så är jag ännu gladare.

Tjänstevikten på 993an standardutrustad är bara 10kg mindre än en 997GT3 3.8. Men så skiljer det 165hk till förmån för GT3an. Inte så underligt att den upplevs lite trött. Målet är att komma närmre mot 964an i vikt. Jag skall försöka få upp den på vågar inom några veckor och gärna göra ett test på rullande landsväg.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



Tycker det inte bara är äldre bilar som saknas, även "vanliga" Porschar. Var på Kinnekulle och det var bara GT3 och gt4 bilar....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Anders F@lk skrev:
[.....
Ja verkligen en tråkig utveckling, eller man kanske skall säga avveckling
Värdet upp på bilarna är helt klart en bidragande faktor. Men i motsats till det är kostnaden för att driva runt en gammal i det här fallet -elva är mikroskopisk jämfört med en GT3 eller GT4 av generationerna efter 2010. Därefter drar kostnaderna iväg med raketfart. .....


Jag skruvar ju inte större saker än bromsskivebyte själv och har ju tanke på en 996 GT3. Är jag dum i skallen om jag tror att den kan vara någorlunda vettig att driva runt (förutsatt man inte har exceptionell otur, vad som helst KAN förstås alltid hända) jämfört med luftkylt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2909

Namndispens
Namndispens

safe skrev:
Tycker det inte bara är äldre bilar som saknas, även "vanliga" Porschar. Var på Kinnekulle och det var bara GT3 och gt4 bilar....


Jag tror många går på export pga den dåliga kronkursen, ja lite som många Ferrari som verkar exporteras...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Anders F@lk skrev:
[.....
Ja verkligen en tråkig utveckling, eller man kanske skall säga avveckling
Värdet upp på bilarna är helt klart en bidragande faktor. Men i motsats till det är kostnaden för att driva runt en gammal i det här fallet -elva är mikroskopisk jämfört med en GT3 eller GT4 av generationerna efter 2010. Därefter drar kostnaderna iväg med raketfart. .....


Jag skruvar ju inte större saker än bromsskivebyte själv och har ju tanke på en 996 GT3. Är jag dum i skallen om jag tror att den kan vara någorlunda vettig att driva runt (förutsatt man inte har exceptionell otur, vad som helst KAN förstås alltid hända) jämfört med luftkylt?


Bra val Magnus!
996 GT3 är nog den mest prisvärda GT bilen, bra prestanda, rolig att köra, billig att driva (nåja, det är i alla fall vad jag brukar säga till Monica). Med lite chassimods så är det en ännu bättre bil.

Såklart hänger den inte med en 991 GT3. Utveckligen går ju framåt.
Tyvärr är det svårt att hitta bilar numera, det mesta går som sagt snabbt utomlands. Den svenska kronan blir allt sämre dag för dag.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Bamsefar skrev:
safe skrev:
Tycker det inte bara är äldre bilar som saknas, även "vanliga" Porschar. Var på Kinnekulle och det var bara GT3 och gt4 bilar....


Jag tror många går på export pga den dåliga kronkursen, ja lite som många Ferrari som verkar exporteras...


Så är det, vilken handlare man än pratar med så beskriver dom samma sak, Fransmän och Tyskar är här och länsar förråden.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul att se träffen med luftkylda bilar på bana, det har blivit en utdöende art tyvärr, troligtvis pga priserna på bilarna.

Hur mycket väger den idag? Har för mig att 993or är överraskande tunga.


Cédric skrev:


Hur mycket väger den idag? Har för mig att 993or är överraskande tunga.


Gjorde en liten sammanställning direkt från Bilregistret på bara effekt och tjänstevikt. Vad gäller körbarhet säger det såklart ingenting. Min 944 tar alltså förstaplatsen men är definitivt inte snabbast runt en bana. System, växellåda, bakhjulsstyrning, etc. har massiv inverkan.

993an är alltså marginellt tyngre än en 997 GT3 men lättare än en 964 enligt transportstyrelsen.

Det skall bli intressant att väga den på riktigt.



_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Intressant lista!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Ang. Körbarhet så är det ofta väldigt olika på väg och på bana tycker jag, på väg är det rätt angenämt med "momentig" motor, typ en icke linjärt växande effekt kurva med varv, snarare fallande. Men på bana är det inte nödvändigtvis så. Där faller det ofta i mitt tycke på hur växel-lägena hamnar i förhållande till kurvor och utgångar.

Sen är det en bra poäng Anders har, systemet, som jag läser in interaktioner i. Hur spaken är i förhållande till ratten, enkelt att snabbt nå nästa växelläge och så.

Men det som slår mig med bilarna i listan är att de är rätt bra tunga allihop. Nu har ju Magnus kört mycket tungt redan, men jag tänker däckskontot måste lida en del eller?

För övrigt var det en av de dummaste saker jag gjort, att provköra en 996 gt3. Jag tänkte aldrig i he kan det vara motiverat med multipel av vanlig c2's pris, men jo. Det är motiverat.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Alla BMW jag har haft har varit jobbiga på däckskontot men mer pga skulderslitage, insideslitage och annan ojämn slitagebild som varit helt omöjligt att få bort med hjulvinklar. Vad jag vet så håller många Porschar hjulvinklarna bättre i schack när man tar i lite, det verkar finnas hjulvinkelinställningar som kan ge hyfsat jämnt slitage om man ger sig den på det?

M3 CSL var väl ganska snarlik i både vikt och effekt mot den samtida 996 GT3an. M2 och M3 E36 limo tyngre.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Ang. Körbarhet så är det ofta väldigt olika på väg och på bana tycker jag, på väg är det rätt angenämt med "momentig" motor, typ en icke linjärt växande effekt kurva med varv, snarare fallande. Men på bana är det inte nödvändigtvis så. Där faller det ofta i mitt tycke på hur växel-lägena hamnar i förhållande till kurvor och utgångar.

Sen är det en bra poäng Anders har, systemet, som jag läser in interaktioner i. Hur spaken är i förhållande till ratten, enkelt att snabbt nå nästa växelläge och så.

Men det som slår mig med bilarna i listan är att de är rätt bra tunga allihop. Nu har ju Magnus kört mycket tungt redan, men jag tänker däckskontot måste lida en del eller?

För övrigt var det en av de dummaste saker jag gjort, att provköra en 996 gt3. Jag tänkte aldrig i he kan det vara motiverat med multipel av vanlig c2's pris, men jo. Det är motiverat.


Helt rätt Pontus, mycket att ta hänsyn om man jobbar med varvtider, inte bara hur många pållar man har. Ett högre vridmoment vid lägre varv gör större underverk än fler hästar. 944an är en snabb bil men jag fegar eftersom jag inte har ABS.

993ans varvstopp går i varvstopp en bit innan liton på Knutstorp. Shortshiftar jag till trean måsta jag lägga i tvåan igen nere i backen, Där nere är man fullt upptagen med att bromsa och styra, växla ned samtidigt är hart när omöjligt.

Varje bil har sin egenhet och det är bara att svälja eller lägga ner en förmögenhet att anpassa till Knutstorp, men sen kommer man till nästa bana.

Bilarna är bra tunga jämfört med en Lotus och det är lite av tidens tand, bilarna blir större. Men vad som förbryllar är att 993an är tyngre än en 997 GT3. Jämför man däckslitage och bromsslitage som är till 993ans fördel, starka fördel, så kan bara det ökade slitaget bero på hastighet och kraft.

På M3an som Magnus likt (fast Magnus bil var en CSL) jag körde så var framdäckskontot extensivt beroende på e46ans Ackerman där inre framhjulet släpade med i kurvan.
På min gamla 964❤️ var däckslitaget oehört jämnt. Framdäcken höll dubbelt så länge som bakdäcken. På GT4an höll inte framdäcken länge. GT3an var något snällare på framdäcken än GT4an.
996 GT3 slitagebild tror jag är snarlik 964, bara något mer.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Angående däckskonto,

Direkt märkbart är att jag tappar fart ut ur kurvorna, vilket straffar sig ända till nästa kurva osv.
De flesta av banorna går mestadels i högervarv och det är mycket tydligt hur mycket en diffbroms betyder för exit ut ur kurvan. Höger bakdäck är läge att byta medans vänster bara är lite slitet. På 964an med diffbroms var det alltid jämnt slitet mellan bakdäcken. Dags att stoppa i den där diffbromsen som ligger på hyllan och dammar

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Ville egentligen bara säga 2 saker!
Grymt vad fin du fått bilen. thumbs up
Vet sådana som haft 993 (i samma färg) men 997GT3 MkII effekt.......Och ändå sålt den.

Och vidare så håller jag med dig gällande 996GT3, troligen den sista av GT bilarna som har hyffsade driftkostnader och ändå pinnar på skapligt.
Sådana vet jag också såna som sålt......

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
mittmotor skrev:

..,Och ändå sålt den. :conf


...och ändå är det 964RS'n jag ångrar mest att jag sålde. Så här efteråt förstår man hur bra den var/är.
Sen alla grymma stinter vi hade, ...happy days! 🤗

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 C2 -94
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (9275 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande