Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud Sprint -84 CAR Challenge kl3 #92
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (1911 totalt)
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare



Ibland blir det inte riktigt som det var tänkt från början, men kanske bra ändå!

Den här bilen köpte min bror (Beatwise här) redan 2008, med avsikt att köra CAR Challenge. Det tog lite längre tid än väntat att få till racerbil av det påbörjade projektet vi hämtade i Karlstad och det hann komma en 147 GTA emellan som kom ut på banan istället. Sprinten såldes till Norge. Lång historia kort så hämtades den hem förra sommaren, återigen från Karlstad, och hamnade i mitt garage.

Jag har lekt på Alfa-klubbens banmöten ett par-tre år med en av klubbens "vandringspokaler", en Alfa 33 kallad "Illbattingen" byggd för bankörning för länge sedan. Efter många år och bedömt sådär 2-2500 mil på bana var den mer än lovligt mjuk i karossen, både av utmattning och ärligt talat en hel del rost.

Planen var ursprungligen att flytta motor och hjulupphängning till Sprinten för att fortsätta leka på banmöten, men så växte hornen - kanske man skulle göra racer av den i alla fall, som det var tänkt från början. 🤔

Nu är väl tärningen så att säga kastad, Covid och lite annat grusade förhoppningarna att vara med på första banmötet 8/5 på Gelleråsen och Sportvagnsmeeting är också utom räckhåll - men attans om det inte skulle stå en Sprint på startlinjen på Kullen i augusti!

Recept ungefär som följer.
- Alfasud Sprint -84, ursprungligen 1,5-liters dubbelfugge på 95 hk.
- 1,7 16v insprutning från 33 16V, lätt moddad mapp från Squadra Tuning till orig Motronic, bedömt ca 23k mil oöppnad
- Växellåda "Sud-Sune special" med tätare steg 3/4/5 och kortare slutväxel, Quaife diffbroms
- Coilovers på original fjäderben fram, gul Koni insatsdämpare, kulled i topplagring
- AHM racefjädrar bak och udda deCarbon-dämpare, aningen schimsad för camber
- polybussningar överallt
- bromsar fram original 33 16v ventilerade skivor m DS3000 (än så länge)
- bromsar bak - *håll i er* - original trummor 😎
- 195/50R15 på för närvarande Stilauto Stefan, tokslut Toyo 888 - måste uppdateras

Målvikt är 802 kg tom för att klassa in bra, vi får se vad den väger när jag kommit så långt.

På att göra-listan närmast:
- Koppla klart motorn (el, elektronik, soppa)
- Anpassa avgassystemet från 33an + racekat
- Hjälpfjädrar till coilisar fram
- Huvudströmbrytare
- Regnljus + extra bromsljus högt monterat (är det CAR special?)
- Skruva i stol, bälten och ratt
- Få till vagnboksbes
- Makroflex i sidorutor dörrar
- Ställa toe fram (typ det enda som går att justera i framvagnen original)
- Nån sorts spoiler behöver komma på därfram

Sen start, invägning och förenklad cornerweight för att åtminstone balansera upp fram.

Som ni märker är ambitionen mera driftsäkerhet och kul racing än absoluta banrekord. Räknar stenhårt med att starta sist i första rejset, säsongsambitionen är att ta målflagg i de rejs vi kommer till start.

Tråd på alfapower.nu finns här: https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35637

_________________
Martin Atterhall
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Hejja, hejja!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare
Vagnbokad och race-pimpad, snart kanske klar för tävling också! Bråkar med avgassystemet som just nu smattrar på nåt infernaliskt, svartflaggsvarning på det så det får bli version 2.5.

Det blir premiär i CAR Challenge på Kinnekulle nu på söndag om inte himlen ramlar ner, eller nåt.




_________________
Martin Atterhall
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Galet snygg vagn det där.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 415



Kul projekt, alltid läckert med Sud Sprint!

Kommer bli riktigt bra

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare
OneYet skrev:
Galet snygg vagn det där.


Tack! 😁🏁

_________________
Martin Atterhall
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare
Tack, jag hoppas det! Den gick snällt och utan hyss på "shake-down" förra banmötet på Kullen - 1.03.9 som bäst med stabila 1.04or när det inte var för mycket trafik. Inga världsrekord, men OK förstavända.

Måste få till avgaseriet så man får vara med på banan. Valsa skärmkanter behövs också. Sen är det nära! 🙃

_________________
Martin Atterhall
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



sune i blekinge... såg han har en dylik vagn stående som han skulle bygga på sist jag var där i höstas...
ql..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare
Michael Th skrev:
sune i blekinge... såg han har en dylik vagn stående som han skulle bygga på sist jag var där i höstas...
ql..


Sune är allas vår boxer-nestor, mentor och idol! 😜

Han har en svart Sprint som är på gång, tror jag.

_________________
Martin Atterhall
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



"Alfa Sune" lärde jag känna 85... när jag köpte min första Alfaromeo alfetta .4 dörrars -76..
har iofs 2 rostiga Alfetta gt stående -76 och resterna av en Ar75.. .. har varit några AR genom åren.. bla..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare
Nytt auspuff på plats, om något är det lite väl diskret (och tungt.) men med en stabil baryton som låter mycket större än vad motorn är. Nu kaliber 2,5 från strax efter grenröret- som är lååångt på boxrarna, till efter växellådan - och ända bak. Läcker som ett såll, men svetsa ihop får vi göra i vinter.

_________________
Martin Atterhall
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2136



Fan vad skoj, blir kul att se denna på sön!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare
Eldh skrev:
Fan vad skoj, blir kul att se denna på sön!


Väderprognosen har lättat lite- jag är ingen stor fan av våtkörning så det känns bra. Ska bli sjukt kul att få se vad det duger till i race. Vi ses där!

_________________
Martin Atterhall
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare
Premiär-rejs-rapport från #92!



Packade ihop och lastade släpet på lördagförmiddagen och styrde kosan mot Kinnekulle. I höjd med Arboga började regnet falla, och gjorde så mer eller mindre konstant hela vägen ner. Just då kändes inte banpremiär i tungt regn särskilt lockande - men man kan ju alltid hoppas... Avlastning på banan och kulinarisk upplevelse i form av en i sedvanlig ordning (infoga valfritt adjektiv) Hällekis-pizza, sen blev det kudden i god tid.

Söndagmorgonen såg först helt OK ut, men när vi stack ut näsan för att ta oss till banan öppnades portarna och det vräkte ner - attans också! Första träningspasset låg (som vanligt) direkt efter banvisning. Regnet höll i även om det inte vräkte ner längre och banan var i princip jämnblöt med pölar lite här och var. Här inträffar första nybörjartabben: Kortslutning i skallen när vi skruvar på r-däcken (den blir för bred för trailern med dem på - så smalare transportdäck måste till...) skiftar jag fram och bak mot tidigare, av någon outgrundlig anledning. Minst slitna däcken fram, alltså... Det, tillsammans med lite rattrost/orutin i väta resulterade i inte mindre än två besök i spenaten när det släppte bak och tydligen lilte syrliga kommentarer på funkis-radion. Nåja, det får man väl tåla - inte alls nöjd med den upptakten, dock.

Till andra träning åkte framhjulen bak, och tvärs om, samtidigt som det slutade regna och torkade upp på banan. Hej vad skoj! Nu blev det mera mitt före och bilen kändes stabil som tidigare. Lite problem med upplåsning höger bak vid inbromsning inför Kvarnen och efter Mohlins knäpp där vi dekorerade landskapet med små rökpuffar, om inte annat för att lägga ridåer för medtävlarna. Ytterligare reducering av bromskraft bak rådde senare bot på det. Måttliga tider på träningen, hamnade rätt snabbt i trafik.

Kvalet kördes i två grupper där jag utifrån träningstiderna kom i snabba gruppen (den andra benämndes "snabbare" gruppen...). Jag såg Ola glida iväg tidigt till line-up och jag tänkte att här hänger jag på, det var fler som tänkte likadant så jag kom väl ut som fjärde bil eller nåt. Vi hade bara 10 min körning så det "sådär" med taktiserandet men jag satte i alla fall tredje snabbaste tid i klassen efter Sune och Ola, inte så illa pinkat i premiärrejs!

Stillastående start i första rejset för dagen (Race 7 enl programmet) som seden bjuder, min tid placerade mig i högerspår med Ola till vänster och Markus Tåbäck i 156an framför. Dag Aronsson i svarta GTVn bakom mig. Här gällde det att stå på för att inte tappa placering. Jag kom iväg riktigt bra när lamporna slocknade, men fick snabbt hejda mig då Markus framför inte gjorde detsamma. Dag hittade luckan efter Ola och drog förbi till vänster så där satt jag bakom 156an med en hel kolonn på vänstersidan. I utgången från kurvan under bron missade Jonas H den lille röde i backspegeln och siktade på ett högerspår in mot Kvarnen. Jag valde att inte gå i närkontakt utan hälsade på gräset med höger hjulpar och tappade ett par placeringar till. Efter något varv hade fältet sträckt ut sig något och Henrik Ahnfeldt, Johan Persson, Jonas Hoffsten och jag hade bildat en liten klunga "mitt i fältet". Då lyckas Henrik gå på tvären in i Kvarnen under viss dramatik och oreda - dock ingen närkontakt. Jonas och Johan tar sig förbi Henrik som mitt i allt räddar upp situationen och kommer iväg precis så han kan stänga dörren för mig. Nu blev det ju allvar - vild jakt påbörjas, Henke ska jag ju bara förbi (vi delar garage...)! Fantastiskt kul körning där vi kubbades i typ 3-4 varv. Jag är liiiite snabbare på baksidan vågar jag påstå, men Henke stängde igen bra som den rejs-räv han är och blottade ingen lucka där det gick att peta in näsan. Medan jag jagar Henke snurrar Jonas H över TV-krönet men vi kan passera utan större risk efter varandra. På rakan är vi skrämmande lika snabba, så inget att hämta där heller. På typ fjärde varvet tänker jag att nu måste jag lura honom på nåt vis och går ett annat spår över Mohlins istället för långt till höger som jag brukar (där Henke fått "stänga till" varje gång tidigare) - det var nästa nybörjar-fel. Jag tänkte att Henke kanske lärt sig och fortsatt skulle hålla in höger, men icke... Han tappade mig i spegeln och fortsatte sitt ordinarie spår, vilket för mig verkade som att han höll ut vänster - dit jag skulle. Vänsterhjulen ut över bankanten och piruetten blev ett faktum. Där passade Claes H på att varva också, med Robin hack i häl. Som tur var ett gap till Hugo så jag kunde ta mig upp på banan och iväg. Släppte förbi Hugo, Ronny och Sune och kunde sen defilera in på en femteplats i klassen.

Andra rejset för dagen går med rullande start - första gången nånsin utan någon som helst träning på det... spännande! Första startförsöket blir rödflaggat av för mig okänd anledning, så in i depå för att börja om. Ut igen och försöka hitta formering. Jag i vänsterspår med Johan P framför och Henke till höger. Claus Bernhard i motorstarka GTVn bakom Henke. Det går ganska fort på formeringsvarvet fram till Depåkurvan ungefär där täten drar av högst påtagligt för att invänta att lamporna slocknar. Här gör jag blåbärs-tabbe nummer tre och missar att växla ner då jag är helt fokuserad på att hålla position... Så när lamporna slocknar försvinner alla runt omkring när jag trycker pedalen i botten och upptäcker att jag kör på trean i typ 50 km/h - inte mycket flås i Labilen då! Nåja, det är bara att ladda om och försöka göra det bästa av läget. Jag jagar efter dem där framme och är rätt snart ikapp vår danske vän Claus. Hans GTV är tung och motorstark jämfört med lilla Sprinten så vi har heeelt olika körstil. Där jag vill ha hög fart genom kurvorna måste han bromsa och tar sedan igen det så fort det går att sträcka ut en aning. Vi tampas intensivt och har jättekul i stort sett hela rejset och först på näst sista varvet (tror jag det var) lyckas jag peta in näsan och ta mig förbi i Backböjen och få till en liten lucka så jag kan hålla undan upp till Bron där jag går betydligt fortare och sen få till ett "säkert" gap. Tar målflagg som sjua i klassen.

Målet jag satt upp för dagen var att komma till start och ta målflagg i båda rejsen -och det är jag är riktigt nöjd med att vi fixade, Labilen och jag! Bilen är helt uppenbart hyfsat konkurrenskraftig i klass 3, det är föraren som är ett riktigt rejs-blåbär (konstigt vore det väl annars). Föraren har lärt sig att det är stooor skillnad på att "bara" köra fort på banmöte och att göra detsamma i rejs när det allt som oftast är nån annan som gör allt vad de kan för att ställa till det för dig och antingen köra förbi eller är bara är i vägen... Men det är skitkul!

Nu laddar vi om för finalen i oktober, liten ToDo-list blev det som vanligt även om bilen verkar ta det hela med möjligen ett lätt höjt ögonbryn.

_________________
Martin Atterhall
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare
Kastar ut en livlina här då den lokala mekverkstaden inte fixar leverans i tid:
Rekommendation önskas på vettig mekanisk verkstad - gärna i Stockholmsområdet, men OK på annan ort också - som kan fräsa till ett par bromsoksadapters på en dryg vecka, helst utan att man vehöver donera en njure för att lösa ut dem.

CAD-modell finns och är utprovad, dock dålig hållfasthet på prototypen...



_________________
Martin Atterhall
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Kolla med https://www.rolleslitz.se
Hoppas det löser sig så vi ses på Gelleråsen, jag anmälde mig idag

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare
matfo skrev:
Kolla med https://www.rolleslitz.se
Hoppas det löser sig så vi ses på Gelleråsen, jag anmälde mig idag


Grymt! Försöker ringa honom.

Ses gör vi oavsett, frågan är mest var bromspunkterna ska vara...

_________________
Martin Atterhall
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare
Nästan ett år sen senaste uppdatering, somnade jag helt?

Nä, förra säsongen får väl ses som en utdragen shake-down och några rejäla rookie-missar som ställde till det.

Inför säsongen fick bilen en bantningskur i form av flera plastrutor och ett lättare batteri (ca 17-18 kg lättare tillsammans) samt nya däck, nu skulle det tusan i mig åkas räserbil!

Första rejs på Gelleråsen blev antiklimax redan efter första träning när jag "bara skulle känna lite" på skruvarna som håller kamremsspännarna (hade ju förstås glömt att kolla dem för säsongen...) - klick, sa det i alla fall, så gick en av pinnskruvarna åt fanders. Surt, men oändligt glad att den gjorde det i depån och inte med full macka ut ur Ejes...



Bara att åka hem och slicka såren, en positiv grej var i alla fall att jag fick leverans av stiliga adaptrar för montering av fränare bromsar fram. Skiva 284 mm från Alfa 155 V6/Q4 och Wilwood Dynalite med DS3000 ska väl räcka för att få stopp på den ändå rätt lätta bilen. Originalbromsarna med 230 mm -skivor bromsade helt OK men var lite oprecisa och tenderade att gå lite varmt.



Fick också fatt i en lätt huv som sparade sådär 12 kg till, på rätt ställe också....



Nu bar det av mot Kinnekulle - race 2&3 i serien. Kvalade kasst och startade långt bak. Kom iväg hyfsat och hade fantastisk kubbning med Dag von B i 116-Giulietta. Riktigt kul racing när två väldigt skilda ekipage (Giuliettan är bakhjulsdriven med fin-fin viktfördelning medan Sprinten är framhjulsdriven med viktfördelning som en slägga) går så lika fort på totalen men i helt olika spår.



Tyvärr fick vi båda vika ner oss, Dagge med motorkrångel och strax därefter blev min vänster fram till en rejäl pepparkvarn när, som det visade sig, navet gick av jäms med spindeln. Det var helt och hållet ett misstag av chefsmekanikern som varken läst rätt i manualen vad gäller åtdragningsmoment för stora muttern som håller drivaxeln eller för den delen säkrat den ordentligt. Snöpligt, när det gick så bra!



Fullt upp med icke-rejsorienterade aktiviteter i kombination med missförstånd och bristande insikt vid beställning av delar gjorde att jag tyvärr fick stå över rejsen både på Sportvagnsmeeting och Mittsverige under sommaren.

Men skam den som ger sig, så vi packade släpet och drog till finalrejset på Kullen i september. Kval i ösregn resulterade helt överraskande i startplats ett i klassen (trea på griden)! Söp tyvärr bort den med en piruett under bron på väg tillbaka efter Kvarnen på första varvet då jag tog i lite väl med kalla däck och tappade till femma i klassen. Jagade på, lyckades ta mig förbi flera och kom i mål på en andraplats - Yay, första podieplatsen och pokal!



Rullande start i andra rejset och hårt tryck för att hålla position. Det gick riktigt bra ända fram till hornen växt ut lite för långt och jag gav mig på att köra om vår "nestor" Sune i en i princip likadan bil strax före den ökända vänstern in under bron. I "ostört" spår kan jag gå med full macka genom kurvan och ändå komma i bra spår inför Kvarnen - men nu fegade jag ur och väntade liiite för länge med instyrning och kom ut på curbsen efter, tappade greppet i bakvagnen och vek då in över banan - där Sune förstås kom. Kollision oundviklig och vi landade båda två i sandfållan. Efteråt kan vi konstatera att vi båda hade änglavakt och vi är fortfarande vänner och helt överens om att det var en "race incident" där vi båda gjort vad vi kunde.

Intressant nog flaggades loppet av då vi var på sista varvet och därmed bärgades en tredjeplats trots debaclet!

Det betydde tre bucklor med hem - en andraplats, en tredjeplats och en plats i skamvrån...



Filmer från Kullen
Race 9: https://youtu.be/CBtDZwwBl2A
Race 10: https://youtu.be/AV2XU1YvFQg

Smällen tog i princip rakt på B-stolpen så en del riktning behövdes och förutom en annan dörr behövdes en ny tröskel - fanns som tur att få tag i som ekonomiplåt. Blev toppenbra med lite fin röd färg på!







De ruggiga trumbromsarna bak är förhoppningsvis snart historia, ett par ovanliga baknav (från Alfa 33 16v med ABS som hade skivbromsar) är bärgade och tillfixade med nya lager, skivor och ok från 155/164 med DS2500. Förhoppningsvis betyder det att jag kommer kunna flytta bromspunkter en aning framåt



Oljekylare har också kommit på plats under vattenkylaren och fått ett par andningshål, så tempen förhoppningsvis kan hållas i schack.



Säsongspremiär är 20 maj på Gelleråsen, då ska #92 stå på grid!

_________________
Martin Atterhall
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 201



🦾

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare
Hur gick det då? Här följer rapporter från det som varit hittills i sommar!

Är det inte lite märkligt att man (jag...) alltid har väldigt mycket kvar att göra sista dagarna före race? I år lite extra så eftersom det gick en del tid åt att räta plåt osv. Vi kom i alla fall iväg med rak plåt, skivbromsar bak, oljekylare på plats och ny cool instrumentering som både visade och loggade data! Chassi-sättning och "tuning" inskränkte sig till en nödtorftigt inställd toe (lite ut) och nån sorts spontan corner-weight helt bortom alla rekommendationer och teorier.

Dagen bjöd på strålande solsken och fantastiska förutsättningar. Eftersom shake-down genomförts enligt principen "upp ur garaget, vända på gatan och köra upp på trailer" var det med lätta fjärilar vi gled ut på första träning. Bromsbalansen var såklart helt off efter bytet bak, men det gick att få till hjälpligt. Rattvridaren var dock mer än lovligt rostig och varken rytm eller flyt ville infinna sig under träningarna.

Klasskollegan Patrik Hermansson fick trist nog kasta in handduken pga känningar från en tidigare skoter-skada, men han hyrde snabbt in Ola M som hyrkusk - han var på plats utan egen bil så det passade ju bra. Ola är dock anmäld i klass II och poäng/placering räknas där han är anmäld.

Depåbild på Cirkus Atterhall, just där helt utan action (Sebastians GTV6).



Kvalet kändes inte mycket bättre, till råga på allt hade jag glömt fylla på bensin inför kvalet så efter några varv blev det mer än lovligt segt ut på rakan efter den långa depåkurvan, när all bensin förflyttat sig i tangentens riktning. Det blev i alla fall snabbaste tid i klassen (drygt 1.20,5) och start på position 10, bakom Sune (Sud, klass II) och bredvid Christian C (75 V6, kl II).

Stående start i första rejset och kom iväg hyfsat, framför passerade Sune och Christian en blå BMW (vi samkör vissa tävlingar med BMW Cup i år) men fältet radade upp sig snyggt därefter. Den blå BMWn hade något maskinfel och stannade senare efter Hårnålen där jag också kunde passera. Jag fick hyfsat häng på Christian och tyckte att det gick rätt bra trots allt, tills det återigen bluddrade ut ur Depåkurvan sådär efter fem varv, eller så - jag hade fyllt på för lite soppa, igen! Attans bananer! Som tur var hade jag lyckats bygga en rätt bra lucka bak till Ola och Dagge så nu blev det till att praktisera "eco-driving" och hoppas på det bästa... En BMW dundrade förbi på rakan och senare också Dag von Segebaden och ytterligare en BMW, de undrade nog vad jag höll på med... I mål kom jag i alla fall, till all lycka också som första bil i klass III - så klang och jubel, första klassegern!

Naturligtvis hade jag lyckats fippla av kameran före start, så utan dokumentation för detta race.



10e startposition också i andra racet, nu rullande bakom en rosa BMW med Fredrik Einarsson i 147 GTA bredvid. Det blev lite struligt in mot Trösen och Ola lyckades smita förbi på innern, den sluge banräven. Jag tänker att det får vi ändra på... Någon annan som tänkte hitta ny placering var den snabbe BMW-förare som missat rejset före och därför startade sist. Inför Ejes gjorde han en missbedömning och kom brakande genom fältet på insidan i alldeles för hög fart för att kunna ta kurvan vettigt. Det blev plåtkontakt igen (på höger sida den här gången) för #92 och Dagge Aronsson kunde smita förbi medan BMWn fortsatte ut på gräset på vänstersidan framför mig. Tilltufsad och omkörd steg blodtrycket en aning, men det är bara att bryta ihop och komma igen. Jag hängde på Dagge, han är snabb på rakan! Efter nåt varv kunde jag bromsa mig förbi inför Trösen och ta upp jakten på Ola som nu nästan var ett halvt varv framför. Det gick vägen och så småningom kunde jag sega mig förbi på rakan. Framför Ola den rosa BMWn jag startade bakom, som jag sen kunde göra om inbromsningstricket med lite senare, den här gången med lite hjälp från Hugo som kom för att varva.

Så i mål som första klass III-bil igen. Dubbelseger i premiären, kan det bli bättre? (Skulle vara utan bucklor på bilen då...) Mycket nöjd med dagen!



Eftersom Murphy var med under dagen tog så klart batteriet i kameran slut - men här är delar av andra racet i alla fall...



Lagom utschasade gled vi hemåt, framåt kvällen. Vi har helt osynkat fått till en rätt homogen "livery" på bilarna i familjen, röd Guigiaro-bil med svart huv och grå spoiler är det som gäller! (Och grå dragtraktor...)

[/youtube]

_________________
Martin Atterhall
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70


Trådstartare
Kort rapport från Nationaldagsrace på Kullen!

Nationaldagen bjöd på strålande rejsväder med sol från klar himmel. Lite väl strålande kanske, det blev duktigt varmt på banan och rätt halkigt, faktiskt. Bilen hade jag hunnit räta ut efter gosekramen från BMWn på Gelleråsen, men inte så mycket mer - samma set-up igen alltså.

Efter den lätt äventyrliga avslutningen förra säsongen kändes det inte helt självklart att ladda på för allt vad tygen håller in under bron. Inte blev det bättre av att ena slangen till oljekylaren på Dan-Erik Hanssons 75a valde att hoppa av ungefär vid depåutfarten på första träningen och därmed tömma större delen av oljetråget in mot och igenom kurvan där - viss halkvarning, åtminstone mental... Saneringen gick bra så särskilt illa var det egentligen inte, men det satte sig i bakhuvudet vilket också syns på tiderna. Det var inte bara värmen...

Oavsett, kvalade hyfsat och startar dagens första rejs långt bak men som etta i klass III, med Ola i ny bil (156 3,0 24v) till höger och Mattias Rehn (75 3,0 12v) som hade rejspremiär framför. Kom iväg hyfsat bara för att rätt snart bli omkörd av Fredrik Einarsson i 147 GTA som kom farande som en kanon när han väl fått ner alla hästarna i backen... Därefter praktiserades kolonnracing och för min del ett rätt händelselöst lopp. Bilen är supersnäll och tål mer attack än vad jag lyckades uppbåda, men det blev målflagg som första klass III-bil.



I andra rejset rullande start i högerspår bakom Einarsson och med Mattias till vänster. Startsnabba Dagge Aronsson som startade bakom Mattias lyckades klämma in näsan på innern och tog sig förbi in under bron - rackarns bananer! Dagge är bra på att göra sig "bred" och jag försökte hålla mig synlig i hans backspeglar, än på ena än på andra sidan men dörren stängde han igen bra. På tredje varvet kom Anders Karlsson (också premiärlejon med 75 3,0 24v i klass I - men med lite motorproblem) upp på rakan där jag inte har en chans att hålla emot hans hästkraftsmonster och jag valde att inte hålla emot utan han fick åka förbi in under bron. Jag lyckades dock ta tillbaka position bakom Dagge upp mot Mohlins knäpp, vet inte om Anders fick motorstrul och höll undan eller nåt. Jakt igen alltså! Dagge är snabb på rakan och jag måste få till utgången ut på rakan alldeles perfekt om jag ska kunna ge honom en match, men så blev det inte. Däremot fick jag varvet efter till det i Kvarnen och kom bättre ut ur den ner mot bron. Sida vid sida in i den rätt skarpa kurvan där jag hade fördelen av ytterspår kunde jag ta backen upp mot krönet med lite mera fart och var förbi. Jag insåg att det var för långt till klass II-gänget så jag siktade in mig på att hålla undan och hitta lite fart under bron igen, vilket väl gick "sådär" men i alla fall bättre.



I mål som klass-etta igen så dubbelseger också på Kullen! Dessutom med bil utan (flera) plåtskador och allt annat helt

Laddar nu om för Sportvagnsmeeting på Knutan, det ska bli skoj!




_________________
Martin Atterhall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud Sprint -84 CAR Challenge kl3 #92
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (1911 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande