Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3.0 -94 S54 - 318whp/356nm
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (20165 totalt)
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Mappning inbokad den 13/4 så nu gäller det att skruva på. Har beställt en ny airbox från Karbonius. Jag valde deras CSL Race variant för att slippa en lös snorkel. Nu håller jag tummarna för att det passar med. Nya 288/280 kamaxlar med 12,5 lyft hade varit trevligt med. Men jag drar mig för dem dyra vipporna. Men jag överväger att köra med mina gamla vippor och nya kamaxlar.

Jag har påbörjat kabelhärvan till motorn. Jag har behållt mycket av "kanalisationen" och dragit i nya trådar. Jag har använt tefzel kabel till allt. En del jobb kvarstår på motorhärvan men det närmar sig ett slut där. Efter det så ska jag gå över till chassiehärvan. Som det ser ut nu blir det en PMU 16 i fronten och en PMU 16 som tar hand om allt där bak. ECU och en PMU sitter där passagerarairbagen annars sitter. På detta viset får jag dit handsfaket och kan lätt klicka dit täcklocket för airbagen.








Även hämtat en golvmatta. Tänker att det kan bli trevligt med lite komfort.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Nya framsteg.

Bränslesystemet är ihop! ( hoppas jag ). Monterade ett Bosch 0 450 905 021 bränslefilter. Men gällande filter hittar man ju inget flödesdiagram eller så. Men jag tror nog att detta ska fungera bra.




Kabelhärvan är så gott som klar den med.


Nästa steg är att renovera vanosen. Sen kan jag fylla upp motorn med olja och förhoppningsvis starta den. Men jag väntar på kamlåsningsverktyget från BMW.


Har även fått hem ett väldigt trevligt paket!


_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Snyggt jobbat, både el, insug & resten av bilen ser toppen ut thumbs up

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Helrätt bygge, S54, uppgraderad ABS, CSL-insug, mums thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Rasmus.H skrev:

Jag har påbörjat kabelhärvan till motorn. Jag har behållt mycket av "kanalisationen" och dragit i nya trådar. Jag har använt tefzel kabel till allt. En del jobb kvarstår på motorhärvan men det närmar sig ett slut där. Efter det så ska jag gå över till chassiehärvan. Som det ser ut nu blir det en PMU 16 i fronten och en PMU 16 som tar hand om allt där bak. ECU och en PMU sitter där passagerarairbagen annars sitter. På detta viset får jag dit handsfaket och kan lätt klicka dit täcklocket för airbagen.

thumbs up för genomtänkta elsystem.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Hatten en , ett riktigt fint elsystem . Riktigt snyggt .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Blir kanonfint alltihop!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Tack för all respons ! Det uppskattas

Igårkväll gav jag mig på vanosen. Kvarstår lite arbete med "rattle repair kitet" från Beisan. Och efter det en ordentlig tvätt av vanosenheten och byte av tätningar. Blir troligtvis en omborrning av vanoshuben då den fått några märken från skadan på drivhuben.






_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2136



Snyggt! Skulle behöva göra samma grej nån dag.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Mycket seriöst och snyggt bygge

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Vanosen renoverad och klar. Fästen för elfläkt och oljekyl har producerats. Kvarstår lite arbete med motorelen. Men motorn har fyllts upp med olja och soppa systemet har täthetstestats.




_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Nu är den startad. Hade en del strul med att hitta triggersignaler.


_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Igår var jag uppe hos PPF för mappning av bilen. Det gick bra och motorn levererade bra med effekt. Det slutade på 318whp/356nm.

Sinterlamellen får bytas ut. Den hugger onödigt mycket vilket verkar lite svårt för tomgångsmotorn att fånga upp.

Nu återstår bättringslackeringen innan den kan slutmonteras. Jag har även beställt en ADU 7 dash och passande instrumenthus från Animalracing. På detta sätt kan jag klara mig med mindre kablage och enkelt få in ingångar som jag kan skicka vidare via CANbusen. Samt att jag lätt kan få upp lite fler temperaturer/varningar.





_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Nästan exakt vad S54:an i min lämnade när förra ägaren fick den mappad/bänkad, med snarlika modifieringar. Kommer skjuta på fint i din bil den där motorn! Kan rekommendera byte av utväxling och underdrive till kringutrustningen så hamnar det på en ny nivå, då behövs inte nya kammar... till en början iallafall.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Grattis, riktigt drömprojekt detta!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Det ser ju så sjukt biffigt ut med det där insuget.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Westersund skrev:
Nästan exakt vad S54:an i min lämnade när förra ägaren fick den mappad/bänkad, med snarlika modifieringar. Kommer skjuta på fint i din bil den där motorn! Kan rekommendera byte av utväxling och underdrive till kringutrustningen så hamnar det på en ny nivå, då behövs inte nya kammar... till en början iallafall.


Jag hoppas och tror att det ska bli lite mer skjuts i den nu än med s50in. Den kändes dock aldrig trött då heller iofs.

Som du säger ett byte av utväxling står på att göra listan.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
erikjakan skrev:
Grattis, riktigt drömprojekt detta!


Tack, det kändes som helt ok siffror iaf.

Jag tror inte att du sitter på så tråkiga projekt/bilar själv du !

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Cammo skrev:
Det ser ju så sjukt biffigt ut med det där insuget.


Ja, det gör mycket på det intrycket av motorn

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Hämtade bilen från lackering för snart 2veckor sedan. Hela bilen har inte lackerats om men det blev rätt mycket ny lack. Nu kämpar jag vidare med elsystemet för belysning m.m.

Försöker även beställa hem en ny elvärmd ruta från Ricky Evans i UK. Men det går så där just nu tyvärr.

Försöker även beställa en huv från Kewlar & Carbon i Polen men där får man sällan svar.








_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Efter väldigt mycket om och men slutade det med en elvärmd ruta från Liteglas. Ricky Evans som var ett billigare alternativ visade sig krångligt efter brexit.


Sedan jobbar jag på att få till en panel till ratten med knappar och vred.



Hämtade en huv hos ACM i tisdags. Det fick bli det då ingen av dem andra jag kikat på verkade ha tid. En del justering kvarstår.



Nu kvarstår arbete med elsystemet även om en del är gjort. Behöver även titta på en lösning av splitter. Jag är inne på en GT variant men med ett plan som fortsätter in under motorn.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3.0 -94 S54 - 318whp/356nm
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (20165 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande