Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 3.0 -94 S54 - 318whp/356nm | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (20165 totalt) |
Mappning inbokad den 13/4 så nu gäller det att skruva på. Har beställt en ny airbox från Karbonius. Jag valde deras CSL Race variant för att slippa en lös snorkel. Nu håller jag tummarna för att det passar med. Nya 288/280 kamaxlar med 12,5 lyft hade varit trevligt med. Men jag drar mig för dem dyra vipporna. Men jag överväger att köra med mina gamla vippor och nya kamaxlar.
Jag har påbörjat kabelhärvan till motorn. Jag har behållt mycket av "kanalisationen" och dragit i nya trådar. Jag har använt tefzel kabel till allt. En del jobb kvarstår på motorhärvan men det närmar sig ett slut där. Efter det så ska jag gå över till chassiehärvan. Som det ser ut nu blir det en PMU 16 i fronten och en PMU 16 som tar hand om allt där bak. ECU och en PMU sitter där passagerarairbagen annars sitter. På detta viset får jag dit handsfaket och kan lätt klicka dit täcklocket för airbagen. Även hämtat en golvmatta. Tänker att det kan bli trevligt med lite komfort. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Nya framsteg.
Bränslesystemet är ihop! ( hoppas jag ). Monterade ett Bosch 0 450 905 021 bränslefilter. Men gällande filter hittar man ju inget flödesdiagram eller så. Men jag tror nog att detta ska fungera bra. Kabelhärvan är så gott som klar den med. Nästa steg är att renovera vanosen. Sen kan jag fylla upp motorn med olja och förhoppningsvis starta den. Men jag väntar på kamlåsningsverktyget från BMW. Har även fått hem ett väldigt trevligt paket! _________________ Rasmus Hallberg |
||
för genomtänkta elsystem. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
Tack för all respons ! Det uppskattas
Igårkväll gav jag mig på vanosen. Kvarstår lite arbete med "rattle repair kitet" från Beisan. Och efter det en ordentlig tvätt av vanosenheten och byte av tätningar. Blir troligtvis en omborrning av vanoshuben då den fått några märken från skadan på drivhuben. _________________ Rasmus Hallberg |
||
|
||
Igår var jag uppe hos PPF för mappning av bilen. Det gick bra och motorn levererade bra med effekt. Det slutade på 318whp/356nm.
Sinterlamellen får bytas ut. Den hugger onödigt mycket vilket verkar lite svårt för tomgångsmotorn att fånga upp. Nu återstår bättringslackeringen innan den kan slutmonteras. Jag har även beställt en ADU 7 dash och passande instrumenthus från Animalracing. På detta sätt kan jag klara mig med mindre kablage och enkelt få in ingångar som jag kan skicka vidare via CANbusen. Samt att jag lätt kan få upp lite fler temperaturer/varningar. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Nästan exakt vad S54:an i min lämnade när förra ägaren fick den mappad/bänkad, med snarlika modifieringar. Kommer skjuta på fint i din bil den där motorn! Kan rekommendera byte av utväxling och underdrive till kringutrustningen så hamnar det på en ny nivå, då behövs inte nya kammar... till en början iallafall.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Jag hoppas och tror att det ska bli lite mer skjuts i den nu än med s50in. Den kändes dock aldrig trött då heller iofs. Som du säger ett byte av utväxling står på att göra listan. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Hämtade bilen från lackering för snart 2veckor sedan. Hela bilen har inte lackerats om men det blev rätt mycket ny lack. Nu kämpar jag vidare med elsystemet för belysning m.m.
Försöker även beställa hem en ny elvärmd ruta från Ricky Evans i UK. Men det går så där just nu tyvärr. Försöker även beställa en huv från Kewlar & Carbon i Polen men där får man sällan svar. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Efter väldigt mycket om och men slutade det med en elvärmd ruta från Liteglas. Ricky Evans som var ett billigare alternativ visade sig krångligt efter brexit.
Sedan jobbar jag på att få till en panel till ratten med knappar och vred. Hämtade en huv hos ACM i tisdags. Det fick bli det då ingen av dem andra jag kikat på verkade ha tid. En del justering kvarstår. Nu kvarstår arbete med elsystemet även om en del är gjort. Behöver även titta på en lösning av splitter. Jag är inne på en GT variant men med ett plan som fortsätter in under motorn. _________________ Rasmus Hallberg |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 3.0 -94 S54 - 318whp/356nm | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (20165 totalt) |