Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (14551 totalt)
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Såg efter en massa mätande att mina remhjul inte var riktigt linjerade. Numera linjerar remhjul på veven, generatorn och kompressorn efter jag har byggt om lite.
Även en styrrulle mellan generator och vev är spikrak. Tänkte att remsträckaren också satt rakt men jag tror inte den gör det.. Så jävla trångt att se med karossen på men jag tyckte jag kunde se igår att den var något snedställd. Den sitter ändå skruvad på samma platta som den förra sträckaren (jag bytte modell i vinter) men den nya hamnar längre bort från remmen och därmed längre ut på plattan där den är skruvad. Och jag tror inte plåten är helt rak där. Skit.

Tänkte att jag löst alla problem med linjeringen men när jag satte ihop den igår så blev det som på denna film. Ni ser att remmen drar sig utåt på sträckaren och jag är helt 100% säker nu på att alla andra remhjul linjerar. Och visuell kontroll sa att den är lite sned. Skitlite men det räcker ju...

Ska bygga om lite. Snett shims får det bli under som test. River inte alltihop nu


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Hittar felet och fixat! Nu funkar det.
En del av remsträckarens baksida hade en upphöjning som behövde stöd för att den skulle vara rak. Det stödet fanns inte för att det var så jävla trångt 😅 Hade mätt lite fel... Men det är löst och nu flyttar remmen inte sig i sidled längre.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Gött när fel hittas och kan avhjälpas!!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Man får ju gratulera!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4099



Riktigt go känsla när man hittar sådana fel, gött jobbat

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Tackar så mycket Skönt att ha det ur världen. Så nu är det en timmes skruvande till så är Elisen ihop igen. Och om någon vecka är det dags för provtur med Eliten

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Härligt, bra jobbat!
Med detta tempot blir det stora problemet för dig i vår vilken Lotus du ska ta ut en solig dag thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Figgz skrev:
Härligt, bra jobbat!
Med detta tempot blir det stora problemet för dig i vår vilken Lotus du ska ta ut en solig dag thumbs up


Tackar!
Ja, i år kan det blir svårt att välja vilken. Elise för lek på kurviga vägar och Elite för glassätarrundor med barnen. Men den är nog också rätt rolig på kurviga vägar
Blir ännu värre nästa år när kanske Europan också är klar Åååå så jobbigt

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Har varit ute och lekt med Elisen men det blev inga bilder på det. Fytusan vad den går. 1,4 bar blev det som mest men jag varvade inte till varvstopp. Får se vad det blir sen när jag drar den ordentligt. Annat ljud blev det också...
Kompressorn fick ett nytt effektivare kompressorhjul i vinter och den låter fränt och jag har dessutom ett öppet K&N filter i vänster luftintag. Tidigare hade jag en slang därifrån till en luftburk. Så det blir ett fint sugande ljud på den sidan. Får filma sen.


Det blev dessutom några mil med Eliten. Den gick fint hela rundan. Verkar som jag har något tickande missljud men kan kanske vara läck på avgaspackning eller nåt. Hade det varit lyftare så borde det låta hela tiden.
Den kan faktiskt dra loss på 2:an




En bild efter rundan! Min tama kalkon Sven-Arne inspekterar...


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147



Bra jobbat med två fungerande Lotus samtidigt thumbs up ! Eliten låter bra

_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Rikard L skrev:
Bra jobbat med två fungerande Lotus samtidigt thumbs up ! Eliten låter bra


Tack Jag är väldigt nöjd.

Ja, visst låter den fint! Det där tickandet är jag dock lite undrande över men det bör vara läck på avgassystemet någonstans. Eller vad tror du? Borde inte vara lyftare eller något sådant eftersom den inte låter på låglast elelr höga varv. Spikningar tror jag inte heller på. Brukar inte låta så. Iallafall inte på de motorer jag fått spikningar i 😅

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147



lahi skrev:
Rikard L skrev:
Bra jobbat med två fungerande Lotus samtidigt thumbs up ! Eliten låter bra


Tack Jag är väldigt nöjd.

Ja, visst låter den fint! Det där tickandet är jag dock lite undrande över men det bör vara läck på avgassystemet någonstans. Eller vad tror du? Borde inte vara lyftare eller något sådant eftersom den inte låter på låglast elelr höga varv. Spikningar tror jag inte heller på. Brukar inte låta så. Iallafall inte på de motorer jag fått spikningar i 😅


Ja, tickande kan nog vara många olika saker. Avgasläckage, insugsläckage, någon sprucken slang, sliten kamaxel, lyftare etc. Kan du höra var det kommer ifrån om du lyssnar under huven och gasar (kanske lyssna med en slang eller stetoskop)? Plocka bara inte av ventil-/kamkåpor i onödan, de är ett h-e att få täta

_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Trackday med Lotusklubben igår på Knutstorp!

Bilen höll Funkade fint hela tiden. Målen var att den skulle överleva förmiddagen så min 11 åriga son kunde åka med mig på eftermiddagen (får inte ta passagerare på förmiddagen) och det gjorde den. Han var supernöjd och rätt åksjuk

Laddade 1,4 bar ungefär.





_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Min Elite köpte jag i höstas. Lagat en massa glasfiber på den och fixat vattenpump och generator. Sedan har jag bara kört. Tills för en månad sedan... Inte gått igenom motorn och tänkte kanske göra det till vintern men så länge höll den inte. Någon har satt trattarna (som sitter innanför filterna) med vanlig mutter så en sådan vibrerade loss och sögs in i 4ans cylinder. Skit...

Resulterade i sprucket foder, en kass kolv, masserad topp med två trasiga säten och lite sånt.
Nya grejor kommer på torsdag så om två veckor är den förhoppningsvis ihop igen.

Egentligen lite tur att jag fick riva den nu eftersom någon tidigare ägare monterat ihop mycket med blå silikon så det var massor med lösa silikonsträngar lite här och där runt kammarna och även halvt igensatt sil innan oljepickupen. Silikon där också.











_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Tur?? Att det bara var en liten mutter och att resten av maskinen överlevde... men nu vet du ju statusen.... hur sitter fodret i blocket?

_________________
Michael Thulesius
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Michael Th skrev:
Tur?? Att det bara var en liten mutter och att resten av maskinen överlevde... men nu vet du ju statusen.... hur sitter fodret i blocket?


Ja, verkligen. Det är ingen motor man hittar överallt heller. Finns inga nya originalkolvar att köpa men jag lyckades ragga tag i en bättre begagnad originalkolv i England så den åker i tillsammans med ett nytt foder. Byter ringar på alla kolvar och honar loppen när jag ändå rotar samt byter en massa packningar och grejor.
Hade jag inte hittat en begagnad originalkolv så finns det smidda att handla men jag vill inte lägga de 13000:- det kostar på det nu...

Det är våta foder så nedre halvan sitter med tätningsgegga i blocket. Anaerob tätningsgegga... och inget sånt skit som motorn var fylld av när jag delade den

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



lahi skrev:
Någon har satt trattarna (som sitter innanför filterna) med vanlig mutter så en sådan vibrerade loss och sögs in i 4ans cylinder. Skit...

Resulterade i sprucket foder, en kass kolv, masserad topp med två trasiga säten och lite sånt.

Det har jag också lyckats med

Men jag hade sån tur att man borde ha köpt en triss lott....det ända som hände var en ventil blev lite tilltufsad så det räckte med att mira ventil sätet och slipa ventilen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
super7 skrev:

Det har jag också lyckats med

Men jag hade sån tur att man borde ha köpt en triss lott....det ända som hände var en ventil blev lite tilltufsad så det räckte med att mira ventil sätet och slipa ventilen



Sjukt irriterande när det händer eftersom det är så lätt att se till att det inte händer, bara man vet om att problemet finns...

Tur att det inte blev värre än så. Vilken motor var det?

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



lahi skrev:
super7 skrev:

Det har jag också lyckats med

Men jag hade sån tur att man borde ha köpt en triss lott....det ända som hände var en ventil blev lite tilltufsad så det räckte med att mira ventil sätet och slipa ventilen



Sjukt irriterande när det händer eftersom det är så lätt att se till att det inte händer, bara man vet om att problemet finns...

Tur att det inte blev värre än så. Vilken motor var det?

Zetec motorn jag har i se7en.
Men det positiva i det hela var att jag fick tummen ur och gjorde i ordning toppen vintern
efter med ventiler som jag haft liggande länge.....sen lär man sig ju av misstagen så
att förhoppningsvis händer det inte igen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
super7 skrev:

Zetec motorn jag har i se7en.
Men det positiva i det hela var att jag fick tummen ur och gjorde i ordning toppen vintern
efter med ventiler som jag haft liggande länge.....sen lär man sig ju av misstagen så
att förhoppningsvis händer det inte igen


Aha. Ja, ibland måste man ha en push i rätt riktning Hoppas inte detta händer igen. Jag får hem mina delar idag så snart ska Eliten ihop Körde sönder kompressorremmen på Elisen igår men jag har hämtat en ny rem så den är igång igen ikväll.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Varit ute och gasat. Pinnar på bra


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (14551 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande