Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 21, 22, 23   >>
516 besök senaste veckan (74612 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Fränt. Hur lång tid tog det att få klart?
Vad kostade det "typ"?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Ragnar skrev:
Sådär, färdigslipat:


Eftersom gjutningen var så slät så bad jag dom slipa motsvarande HTC Superfloor Guld, men utan riktig högglanspolering utan mer något som motsvarar 400 grit. Betonghuden är borta, men det är bara lokalt man ser stora stenar, utan istället ser det mer ut som polerat grus Tycker det blev en riktigt trevlig yta, utan att vara för bilhandlarflashig. Ska bli intressant att börja använda!


men oj så vackert!!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Blir det ett gäng äkta mattor på golvet sedan. så inte ytan skadas..snyggt men inte pråligt sa fan, när han målade svansen ärtgrön.

_________________
Michael Thulesius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Hela garagebygget är så in i h...e smakfullt gjort. Fasen vad bra det där blir thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
orjankarlsson
Borlänge
Här sen Maj 2004
Inlägg: 41



Om du vill ha den bästa "röd färgen" finns i annat än rött

https://goranssons.se/rodfargstillverkning/

Är helt överlägsen Falu Vapen på det mesta , nackdelen är att den är tjockare så man får jobba lite mer.

_________________
Örjan Karlsson
Moby Dick R32 GT-R -93
KTM 1290 R -16
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Knotan: hoppas på under 300kr/kvm inkl moms efter rot. Låt oss se vad fakturan landar på.

Fortsatt bygget med lite ventilationsrör:




Sen hängde jag ångbroms:


... å så till slut 330m gles. Mycket skruva blev det...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Snyggt, vad är det för takhöjd?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
3,0 meter, minus innertaket

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Jaha, ytterligare ett avstannat projekt? Nej, riktigt så illa är det inte. Haft fullt upp med lite flytt av prylar mm. Mer uppdateringar kommer, men tills vidare så blir det inte så garageig post om lite stensättning. Vill inte ha grönsaker upp mot fasaden, så jag passade på att återanvända lite av all natursten vi har här på tomten och började göra en stensättning runt ladan:





För att passa in stilmässigt med alla 1700-talsmässiga stensättningar vi redan har förbjöd sambon laser och även vattenpasset fick onda ögat. Så jag körde mer organiskt. Tycker det passar in fint!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Snyggt!

Men även snören var ju raka på den tiden Om du nu fick använda det verktyget

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jättesnyggt!

Gillar sambons inställning, allt behöver inte vara i våg

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Vattpass kan ju vara bra så man ser till att de i alla fall inte lutar mot huset .

Markduk under mot ogräs? Är det effektivt? Ska också lägga lägga lite sten vid fasaden.

_________________
Markus Ålind
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Satan i gatan så snyggt!!

smart sambo som förbjud vissa modernare hjälpmedel vilket osökt påminner mig om när jag i min ungdom (någorlunda iaf) hjälpte en kompis att renovera / bygga om hans 100-åriga hus, där vi reste nya väggar med vattenpass, det skulle vi inte gjort dom nya väggarna stod förvisso rakt men "följden" att övriga huset blev snett.... bara att riva och resa om på nytt med enkom ögonmåttet som verktyg.

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Tack tack! Under är det ju husets dränering mm, vilket här innebär minst 50cm makadam. Markduk övervikt för att inte få in jord och löv under arbetet. Nu stenflis (Makadam 2-4) på markduken som underlag till stenarna. Eftersom stenplattorna varierar mkt i tjocklek så behövs ett dugligt lager under för att få de "jämna" i ovankant. Fyller sen med stenflis mellan stenarna.
Ogräs lär inte komma underifrån, utan det gäller väl att hålla efter hur mkt organiskt material (löv mm) som lägger sig där över tid.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Ska vattenpasset funka ordentligt så måste libellen vara fylld med rakvatten

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



2fast4u skrev:
Ska vattenpasset funka ordentligt så måste libellen vara fylld med rakvatten

Viktigt att hålla sig nykter också, kröka skall man ju inte göra om det skall bli rakt.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Axly skrev:
2fast4u skrev:
Ska vattenpasset funka ordentligt så måste libellen vara fylld med rakvatten

Viktigt att hålla sig nykter också, kröka skall man ju inte göra om det skall bli rakt.
"Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli".
Men vad gör man för att saker ska bli rakare med tiden (Gilette)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Mycket tjusigt!
Kul med dina uppdateringar thumbs up

Men fiberduk under stensättningar avråder jag ifrån. Endel ogräs kommer uppifrån och slår rot i fiberduken. Bättre är den svarta plast-markduken, i den får inte ogräset fäste.
Tyvärr så vet jag detta av egen erfarenhet.


_________________
SO Johansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Har varit dålig på att uppdatera här då vårpysslandet till stor del var sekundärt - behövde tömma en hyrd lokal och tillfälligt packa ihop verktyg mm för att flytta hem dom, trots att nya garaget inte är helt klart.
Men visst arbete har det ju blivit trots allt, primärt med fokus på installationsskikt och bärande väggyta. Med rik fantasi för bra-att-ha har det gödslats med uttag för el och tryckluft, innan ytterligare isolering lagts dit och allt förseglats med ett antal tusen meter råspont:




Även den ogarageiga sidan har fått sitt. Nackdelen med bra-att-ha approachen blir att även sådana installationer som är tänkta för en eventuell framtid nog ändå bäst förbereds idag. Som om det någon gång hade behövts en WC på ovanvåningen. Lika bra att förbereda bjälklaget....



Appropå golv så var nu det sedan tidigare löst lagda trägolvet där uppe torrt, så bra semestertidsfördriv att lossa det, slå ihop det och skruva fast det på riktigt:


Annan bra-att-ha-förberedelse är luftintag för ev FTX. Ska kondensisoleras, så är man då lite teoretiserande så får det bli en separat, platsbyggd, isolationsstrumpa runt röret på dess väg genom ytterväggen:




Se där, ytterligare några regniga semestertimmar bortblåsta!

Men jag ska inte klaga på semestervädret. Förra året sken solen, och jag gjöt platta och reste stomme. I år regnar det, och jag kan snickra inomhus. Helt ok.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Ett annat minidelprojekt var att snygga till slangarna upp ur plattan i teknikrummet. Kommer upp tight mot en innervägg, och det var svårt att få den grova betongen från plattan att rinna in bra mellan de mindre slangarna i samband med gjutning. För att lösa interfacet mot innerväggen och få till rimlig lösning mot framtida tätskikt så fick det bli att gjuta upp en liten klack i finbetong.

Då slangarna delvis kom upp under framtida innervägg fick det bli en lite speciell gjutform där klacken hamnade under innerväggen. Lite bockad aluminiumplåt blev en bra gjutform:

Resten byggdes av lite formskiva med några snuttar regel för styvhet:

Bröt formen ett par dagar senare, och resultatet blev som förväntat:



Med denna på plats kunde jag stänga till väggarna runt teknikrummet med ytterligare några meter råspont:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



ser din Atlas C kompressor.. ärvde en dylik efter far... bara ÄLSKAR den.. tyst och behaglig... innan har jag haft kompressorer utanför garaget.. nu har jag den brevid mig.. bra skit !!!!

sedan som innan skitsnygga jobb du gör !!!! thumbs up thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 21, 22, 23   >>
516 besök senaste veckan (74612 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande