Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Allmän snacktråd Nürburgring | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 18, 19, 20 >> 150 besök senaste veckan (40660 totalt) |
Jag ska åka ner när det är fint vårväder där nere, inget regn please
Brukar det vara galet mycket folk vid påsk? det är heldagskörning TF 4 dagar i rad då _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
Ja de brukar vara mycket jädrigt mycket folk. 300 + på turisten. Enda stunden på dagen som funkar är tidig morgon. |
||||||
Är nere hela påskhelgen.
Kör även ett tomt släp ner (tar hem bilen som står där nere). Kan mot ersättning transportera en annan bil ner om nån har intresse av det _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Inte idealt ...men jag åker ner över påsken ändå Lite beroende på vilken vädertjänst man kollar så ser det ut att bli helt ok. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
Det var väldigt mycket folk redan igår måndag. Helgen kan bli intressant. För egen del så avstår jag gärna att köra dessa storhelger när det är så kaotiskt på banan och rutom. Det blir till att ta cykeln upp till Adenauer Forst och titta på spektaklet med ett par kalla Bit istället. Vädret är fint och soligt, men kallt med minusgrader på natten. _________________ Mvh David Ek lu nd BTG 7,16.9 TD |
||||||
Info inför påsken 2023
Inför påskhelgen och fredagen har lokala ordningsmakten informerat om att man kommer att hålla extra kontroller av ombyggda bilar utan TüV och med extra fokus på ljud. Tipset är som alltid att inte låta mycket utanför banan på de vanliga vägarna och speciellt inte i byarna. _________________ Mvh David Ek lu nd BTG 7,16.9 TD |
||||||
Hur funkar det med ombyggda utländska bilar som är godkända i andra länder (tänk SFRO) men kanske inte möter Tyska lag fullt ut? Att man inte får låta för mycket eller har en "streamer" i framrutan som går för långt kan vi bortse ifrån. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
På sistonde så kör de mer och mer på linjen att du är i Tyskland, så bilen ska följa tyska regler (oavsett vad eventuellt Genevekonventionen säger). Finns till och med exempel på att de beslagtagit bilar som inte "dög", där du sedan måste hämta med släp/bärgare för transport ur landet.
Blir ju ett moment 22 av detta, iom att i Tyskland skriver man in i princip allt i regbeviset, vilket är motsatt mot många andra länder, där man bara tittar på om bilen är besiktningsduglig. I Sverige är man väl rent av motvilliga mot att skriva in extra info i regpapprena? Se till att inte sticka ut, undvik jättevinge och massa dekaler är ett bra tips, förutom att ha ett OK avgassystem. Men som slutsats, ska du vara garanterad att klara en kontroll, så måste alla förändringar vara antingen TüV-godkända, med bevis, eller ha papper med dig om StVZO på detaljen. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
Det blir lite av ett dilemma, ja. Tänkte mest på exteriöra och interiöra förändringar, var inte direkt ovanligt att se ganska stora splitters, vingar och helburar på bilarna runt Ringen. Blir lite svårare för polisen att kontrollera bromsar, chassi och drivlina. Men jag håller med dig angående att hålla det mer diskret om man vill undvika problem. Betalar man böter på plats eller får man ett inbetalningskort? _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Bur är definitivt vanligt och helt OK, om den är inskriven i papprena (vilken den är på alla tyska bilar skulle jag vilja påstå, svårt att fuska med). Aero är nog mer vanligt att folk riskar, bara för att en e90m3 är godkänd med en vinge, så innebär det inte att det är godkänt med samma vinge på en e46, t ex. Det är säker 50/50 på de bilar du ser, om de är godkända eller ej.
Tyska polisen har ögon de med, precis som du. Sitter det Brembo-ok eller coilovers på en bil, så kommer de titta i papprena efter den förändringen... Böter, valbart tror jag, de tar kort också har jag hört. Säger inte att det är omöjligt att köra omkring här med en moddad bil, bara att man måste inse risken och kanske välja att avstå körning när Harry är aktiv (vilket inte är hela tiden, de har perioder när de kör kontrollerna). Runt Påsk skulle jag aldrig köra med något icke godkänt fordon (plus att det är alldeles för mycket bilar ändå på banan). _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
Böter för trafikbrott brukar för utlänningar betalas på plats. Kan till och med bli så att man får ta ut pengar för att polisen vill ha cash, då kort inte alltid har täckning. Tyskar får ett inbetalningskort.
_________________ Johan B |
||||||
Kan nämna at vi i Norge kör lite samma som Tyskland, att alla mods ska vara besiktigad, godkänd och inskriven i reggpapperna. Även något så litet som ändrade fälgdim, däckdim eller sänkfjädrar.
Nu är det många som skiter i allt pappersarbete och bare kör, sen skruvar bort grejer till besiktningen, men då riskar man ju at bli stannad och få körförbud tills bilen är besiktad innanför vad reggpapperna säger. Därför tog jag med Kadetten från Sverige till Norge, får ju aldrig reggad helbur i Norge direkt, men är det reggad i et EU land måste Norge acceptera det _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||||
Insåg precis hur mycket jag har regler, jäkla tyskar alltså, så kåta på auktoritet 😅😅
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Det låter något dyrt sätt att lösa det hela på? Norge och import av bil, brukar inte alls vara att leka med? _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Påsken blev nog den mest kaotiska jag upplevt här på många år. Får gå tillbaka till 2007 för något liknande.
Rekordnotering med 545 bilar samtidigt på banan och enorma köer. (Som jämförelse brukar jag åka hem om det är 200 samtidigt i vanliga fall.) Stora kontroller av ordningsmakten precis som utlovat var det också. _________________ Mvh David Ek lu nd BTG 7,16.9 TD |
||||||
Låter som en "dröm"... _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Sen är ju kaoset mest utanför banan. Vilket gör att det inte går att köra av från utfarten. Själva körningen var rätt okej, likt en nivå på 200 bilar. Men sen hade du 345 bilar som stog i tre led över hela rakan i kö för att köra av Jag hade massor av kul på banan även med mycket bilar, och gillar helhetsupplevelsen när det finns mycket kul och knäppt att titta på även utanför banan. Trevligt att ses också! _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Daniel Ricciardo has secured another outing in a Red Bull F1 car, with the Australian set to tackle the Nordschleife during showrun activities at the 12h Nurburgring event in September.
Ricciardo opted to take a year out of racing in 2023 after parting ways with McLaren at the end of last season, instead returning to former team Red Bull and moving into a third driver role. https://www.formula1.com/en/latest/a _________________ Janne Ström |
||||||
Nürburgring Allmän snacktråd Nürburgring | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 18, 19, 20 >> 150 besök senaste veckan (40660 totalt) |