Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Piper Cub 2023
1336 besök totalt
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Ja, eftersom jag tycker att jag har så gott om tid och precis som Joakim von Anka badar i ett överflöd av penningar så är det dags för nästa projekt...

Jag såg en Youtube-fil (video? men så kan man ju inte säga/skriva för då avslöjar man hur gammal man är) om 3D-printade RC-flygplan. Dör fanns en länk, och filerna för en Messchersmith, Spitfire, Mustang eller Zero var inte dyra. Men så fanns det även en gratismodell att ladda ner, gjord för LW-PLA, lättvikts-PLA.
Modell: https://3dlabprint.com/shop/piperj3cub/

Är det någon som är mer moderr än mig och gillar byggvideos så finns samma plan här:
https://www.youtube.com/watch?v=vCMJD2DdqGY
https://www.youtube.com/watch?v=cpPV16hEia0

Och hela spellistan från de som gjort modellen (fast jag har inte sett någon av de):
https://www.youtube.com/playlist?list=PLcpmwpTOtMxQmPWVW-KHZ2hnrGrJmrl . . . .

Lättvikts-PLA har den egenskapen att den expanderar när man skriver ut den, så det går åt mindre material och är modellerna gjorde för det blir det ungefär halva vikten.
Lagerhöjden blir 3mm med defualt-inställningarna som följer med modellen och det verkar funka bra.

Eftersom jag är korkad och inte tänkte på Påffe som behöver få en motor istoppad, en Martini-Seven så behöver få delar utbytta och ditsatta och dessutom ett Legoprojekt (nåja, två. Men mer om det senare) så gick tankarna snabbt på en välbehövlig service av 3D-skrivaren och ett gäng uppgraderingar. Uppgraderingar beställdes innan jag hann tänka efter, likadant med LW-PLA.

Sen följde 3D-printmeckande... sen pågår det printande... dag ut och dag in när jag jobbar hemma.

Dagsläge, vingen i princip utskriven (inte vänster skevroder) och nosen på kroppen.


Vänster vinge.


Hade jag vetat vilket meck det är med att limma ihop ski... planet så hade jag inte börjat, i mitt huvud så var det ett 10-minutersjobb totalt. Men det är ett 10-minutersjobb för varje del som skall limmas känns det som

Höger vinge och skevroder limmade, som gångjärn används en bit PLA/PETG.

För att hålla uppe humöret finns drickaförrådet jämte när det limmas:


Mål
Alltså... det finns inget vettigt mål.
Målet är att uppgradera skrivaren, testa att skriva ut ett flygplan och flyga det. Flyga det är en väldigt bred definition, i detta fallet så är målsättningen att det skall lyfta, kunna flyga runt lite utan att krasha och överlever det ett landningsförsök så är det bra men inte viktigt. RC-flyg var trots allt ~35 år sedan jag höll på med.

Fråga
Alltså... jag har börjat skriva ut ett radiostyrt flygplan utan att ha koll på saker, ungefär som vanligt.
Radiomaster TX12, det verkar vara en vettig radio i "rätt" prisklass och som kan användas till tex drönare om man vill testa på det sen. Men Radiomaster nämns "aldrig" i de drönar/FPV-grupper jag hänger i på Facebook så är det vettigt? Någon här har säkert bättre koll.

Nuläge, Stigbergets 10-årsöl framför Rejsa:

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146



Roligt! Jag och sonen har någon billig Spektrum sändare som vi kopplat till div. flygplan/mottagare och den har fungerat bra. Vet dock inte hur den är till drönare.

Ett tips om du ska flyga planet är att öva i någon rc-flygsimulator först (det behövs lite känsla för små roderutslag) Jag flög också en del rc-flyg för 30 år sedan, men sonen som övat i datorn är mycket bättre

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Jag "sliter" på... Så jävla dumt projekt att ge sig på.

Nu har jag iaf fått skrivare att fungera bra, behöver inte "levla bedden" (vilket uttryck va!!!) ofta men det gjorde jag å andra sidan inte innan heller. Sen jag satte silikonduttar istället för fjädrar så har den hållt sig på samma plats.
Likadant med byggplattan nu, har inte rengjort den (mer än skrapa bort purge, etc, med handen) på säkert 30 utskrifter.
Jag slår igång den, väljer fil att skriva ut och sen går jag därifrån (och upp en våning) och kommer ner när jag tror den kan vara klar.

Men hur funkar LW-PLA då? Bra, men med en stor nackdel. Det blir "stringing" till förbannelse om jag skriver ut flera saker samtidigt.
Istället får jag skriva ut en bit i taget, skitkul när den största tar ~5h och de minsta några minuter. Det blir ett jäkla spring i trappan för att ta loss det som skrivits ut, ta bort "purge", etc, från plattan och sen välja nästa fil när de tar från någon minut till 30 min.
Vissa delar får jag rensa med kniv från stringing i ytorna där de ska limmas men det går snabbt och enkelt.
Men vem vill läsa en massa text?

Rodret har skrivits ut i kväll, består av 4 delar som nu är sammanlimmade. thumbs up


Limma? Hur svårt kan det vara? Sketsvårt...
Jag provade Biltemas CA med aktivator och gjorde som på några Youtube-videos: på med lim på ena delen, spraya andra med aktivatorn och för ihop delarna. Det funkar skitbra! Så jäkla bra så limmet hugger direkt och det finns ingen tid för att "finlira" hur de ska sitta ihop.

Så tipset är att inte göra så på de två största bitarna som tar ~4h per styck att skriva ut.
Sen hittade jag Youtubevideosarna som hade på lim på ena delen, förde ihop delarna och sen spejade aktivatorn på skarven bara.
Kör inte med det limmet utan med vanligt CA som ger mig tid att finlira (övertala) ihop delarna.


Är det inte det ena så är det det andra, sa gubben som sket i vasken. Jag tror ordspråket gick så iaf.

Mer saker som behövs skrivas ut igen, vänster skevroder.
"Gångjärn" består av vanligt filament, PLA eller PETG. I detta fallet så gjorde jag som på andra sidan, hade i ett filament får att det skulle passa ihop när jag limmade ihop det. Men jag glömde dra ut det. Fastlimmat deluxe, bara att skriva ut tre nya delar och göra om.


Överst första nosen utskriven i PLA bara för att testa, samt kroppen bakom som jag avbröt.
Under det kroppen som jag "limmade" ihop toksnett tillsammans med en nos som går att använda
Unders delarna till kroppen och roder.

Jävla småpill... jag behöver nog småpillsglasögon har jag kommit på dessutom så nu har jag ålderdomsdepression.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Det är otroligt tillfredställande att läsa om ett projekt när även misstagen redovisas. Det tillför en nivå av realism som jag definitivt kan relatera till. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034



Vill du levla upp printandet sen så har jag 3Dlabprints Spitfire modell nånstans på en hårddisk.

Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul att läsa om ett - helt klart - för att vara Rejsa annorlunda projekt!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Printandet och limmandet har fortsatt.
Hade jag vetat hur mycket tid det skulle ta så vette fan om jag börjat.

Skrivaren har ju varit ett under av tillförlitlighet på sistone, men den började bete sig skumt en dag och det tog ett tag innan det visade sig vad som var felet (för jag kunde ju inte hitta det själv, det var absolut inte samma som hänt tidigare ).

För länge sedan i samband med en annan lagning beställdes det hem ett gäng saker, bla saker som verkar gå sönder för många så det kom hem fina saker i metall istället för plast. En av de sakerna som gav sig då var att tänderna i kopplingen till "bowden tube" gav upp och den kunde åka fritt hur den ville. Eller enklare, motorn pushar på filamentet rätt ut i luften.
Nu hade samma sak hänt, den silvriga saker hade gett upp...

...och på den fiffiga nya förbättrade metallhållaren jag hade köpt så var det naturligtvis större gänga och det fanns ingen i reserv hemma. Så bytta tillbaka och sätta dit en sån guldaktig koppling.
Ingen jobbigt, men tar tid.

Det byttes filament till vanligt PLA och det printades motor!


Det fanns några skarvar jag inte bara fick till, jag la timmar på att försöka få ski... att passa ihop utan att det gjorde det. För vissa delar var det att jag inte vågade ta i tillräckligt mycket (det tog ett tag att komma fram till) men när de väl kommit ihop så gick de enkelt att ta isär och sätta ihop, för andra så blev det karva med kniven och fixa för att få ihop det.

Dagsläget:




I printern just nu är sista delen, landningsställ i PETG. Egentligen skall det printas hjul i TPU men det har jag inte så jag får vara "kreativ" med hjulen.

Sen är det bara resten, radio, servon, motor och sen krasha.

Förresten så spelar S.P.O.C.K i Stockholm snart, det vore något att gå på! Minns fortfarande när okända Backyard Babies var förband till S.P.O.C.K för länge sedan. En bra och minnesvärd kväll, av flera anledningar.

Tills nästa uppdatering:

(Om det har hänt, eller inte har hänt, förtäljer inte historien )

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Det är otroligt tillfredställande att läsa om ett projekt när även misstagen redovisas. Det tillför en nivå av realism som jag definitivt kan relatera till. thumbs up


Vem vill veta när allt går bra?
Det finns fina youtube-videosar när de sätter ihop modellen, allt bara glider på plats och limmet smetar aldrig ut sig. Otroligt tråkiga.

Mats Karlsson skrev:
Vill du levla upp printandet sen så har jag 3Dlabprints Spitfire modell nånstans på en hårddisk.


Det vore något.
Men ambitionsnivån just nu är inte att det blir en till hobby, utan lyfter planet och kan svänga runt lite så är målet uppnått. Överlever det en landning är det en stor bonus, men inget jag räknar med.

Christian Jansson skrev:
Kul att läsa om ett - helt klart - för att vara Rejsa annorlunda projekt!! thumbs up thumbs up thumbs up


Tack!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55



Kul projekt! Inte utan att man blir sugen själv. Synd att delarna inte är utformade med någon form av styrning för sammanfogningen, men det kanske helt enkelt inte ryms.

Vad finns i corneliusfaten?

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
Andra projekttrådar
Piper Cub 2023
1336 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande