Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 488, 489, 490 ... 501, 502, 503   >>
174 besök idag (2501109 totalt)
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Då svarar väl jag då...

Vissa tillverkare vill ju påstå att ATF olja hör hemma i manuella lådor.
Och visst, i en standard bil kan ju detta vara okej, positivt för bränsle förbrukning mm.

Men med dubblat vridmoment i en trimmad bil kan ju kanske en hokuspokus olja som Redline vara bättre.

Åker själv på Redline Shockproof i 635an, och skulle nog inte våga byta till något annat.
(min bil har dock en vanlig mineral växellådsolja rekommenderad)

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



Daniel-635 skrev:
Då svarar väl jag då...

Vissa tillverkare vill ju påstå att ATF olja hör hemma i manuella lådor.
Och visst, i en standard bil kan ju detta vara okej, positivt för bränsle förbrukning mm.

Men med dubblat vridmoment i en trimmad bil kan ju kanske en hokuspokus olja som Redline vara bättre.

Åker själv på Redline Shockproof i 635an, och skulle nog inte våga byta till något annat.
(min bil har dock en vanlig mineral växellådsolja rekommenderad)


Det är ju egentligen helt irrelevant här men jag åker Tremec T56 Magnum och Tremec själva plus såna som uppgraderar dessa lådor både i mildare varianter plus osynkade "rejs" varianter så är det genomgående temat just DXIII ATF

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Jag fortsätter, tror inte TS misstycker med hög trafik i tråden

Just Tremec lådorna blir vad jag förstått grymt trögväxlade om man har för hal olja.
Så där "måste" man nog ha en ATF precis som du säger.

Men jag tror fortfarande att en vanlig manuell växellåds olja har bättre styrka på oljefilmen än en ATF.

Sen om Redline Shockproof har 40% mindre friktion och 250% högre ytstyrka, som det står på flaska det vet jag inte.

Oljor är religion, och jag är nog Redline frälst för växellådan i alla fall

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Är det synkade lådor med gulmetall synkar måste man nästan ha en olja avsedd för just synkade transmissioner. Finns skitbra växellådsoljor men är de inte avsedda för synkar tar synkringarna stryk. Det blir för halt för konorna i synkringarna och de kan inte bromsa upp ingående drevsats tillräckligt och växlarna "slås i".
Har haft samma fenomen själv, men bytte till Motul 300 avsedd för synkade lådor.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Angående oljor

Jag brukar alltid läsa runt och fråga om det finns något nytt när det är dags för byte, gäller även bromsbeläggen just för att se om det blir någon skillnad och förhoppningsvis förbättring.


Jag körde ju med S8 växellådan från början, vet ej vilken olja det var då, men redan 2014 hade jag tröttnat på högt varvtal på motorvägen och täta stegningen som jag skrev om redan på sid 65

Så jag monterade en TDI låda som fick Redline Shockproof Light weight olja på sid 67

År 2017 så frågade jag här om jag skulle fortsätta med den eller prova något annat som tex Payback men då kom det inga svar alls från er, sid 317
Sid 318 så skrev jag info jag fick på Facebook om Payback och Omega, men jag avslutade med att det blir kanske Fuchs Titan.

Så därför nu 6 år senare så tänkte jag att det kanske fanns lite fler som testat Payback? med tanke på att även Sellholm nu verkar köra på enbart den oljan?
Men verkar fortfarande vara svårt att få info från personer som själva kört på Payback?

2018 sid 337 hade jag köpt en Quiafe diff och bytte även till en annan diesel låda och valde oljan Quaife rekommenderade nämligen:

Fuchs Titan Sintopoid LS 75w90 som jag även fyllde i bakaxeln där jag har lamell diff.

2019 höst, jag råkar få i 2:ans växel i stället för 4:an 2gånger så lådan tas sedan isär för kontroll men allt såg bra ut förutom glitter i oljan sid 415

Men jag upplevde även att olje tempen steg för snabbt i lådan och frågade Quaife om Redline fungerade bra och dom svarade att det var okej att köra på den.

2020 vår, eftersom jag hade Redline Shockproof Light weight på hyllan så bytte jag till den oljan.


Bakdiffen vet jag inte om jag bytt olja sedan 2018, men jag har Redline 75w90 LS på hyllan så ska nog byta till den nu eller om det blir att köpa hem och prova Motul Gear 300v LS där.

Men nu är det även dags för ny olja i lådan och frågade därför nu igen om Payback men verkar fortfarande finnas för lite info från personer som kört på den.

Så nu lutar det åt att jag på måndag beställer hem Motul Gear 300 som jag då kommer testa detta år.

Billigaste priset jag hittar nu på Redline Shockproof Light weight är 340kr per burk som innehåller 0.946L
Motul Gear 300v finns för 199kr och 300v LS för 249kr per liter.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Nu har jag beställt 8 Liter Motul Gear 300 för växellådan.
Så nu har jag olja till 3 byten


Så nu har ni fått dags status och fått varit med och välja olja så dags att gå tillbaka i tiden igen där vi var

Maj 2021

Jag tog ju bort allt kablage i dörrarna efter branden 2015, hade tänkt lätta mera med att byta ut dubbelglas rutorna till plast men det har inte blivit av..
Och jobbigt att inte kunna veva eller hissa ner någon ruta i bilen så bestämde mig för att försöka koppla in elhissarna igen.

Dom flesta dörrar har elmotorn på plats som i denna dörren:





Men främre passagerare dörren hade jag ju kapat ur mera men blev ju ingen större vikt sänkning så därför gjorde jag inte det på fler dörrar som tur var.




Som tur var har jag 2 reservdels bilar stående att ta delar ifrån så fick byta rutram från ena så jag fick en hel:




Japp dynon som vi pratat om på flera sidor gjordes juni 2021 så detta gjordes alltså strax innan så inte helt i korrekt följd nu

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Som tur var sparade jag alla elkablar jag rensade ur efter branden, så "bara" lägga ut allt på golvet och börja nysta ur alla kablar..

Det är ju även databox kopplat till fönster styrningen för att kunna öppna och stänga alla rutor när du låser dörren men det behöver jag inte..



Så här alla kablar som går till förare dörrens manöverpanel med kablar som går till dom andra dörrarna.



Sen lite klurande och testande för att hitta rätt kablar för elhiss motorn:


Så nu fungerar fönster hissen på alla rutor och via knapparna vid varje dörr, dels skönt när den står i solen i depån men även att kunna hissa ner förar dörrens fönster när man tex ska visa båt biljetten vid Gotlands färjan m.m. istället för att behöva öppna dörren och kliva ur bilen.


En liten tur i solen 2021-06-19


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:

Så därför nu 6 år senare så tänkte jag att det kanske fanns lite fler som testat Payback? med tanke på att även Sellholm nu verkar köra på enbart den oljan?
Men verkar fortfarande vara svårt att få info från personer som själva kört på Payback?

Jag har kört med Payback i snart 10år typ...och det är nog fler som har kört lika länge.
Och det är ju som några skrivit redan, bara för att det funkar på den min se7en så kanske det
inte funkar i din Audi.... du får helt enkelt prova dig fram

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Intressant, jag tolkade ditt inlägg om svår växlad sponsrad bil som ren varning och trodde därmed inte att du själv körde på Payback?
Jag har bläddrat igenom din tråd och hittar bilder från 2007 men ingen info om din växellåda, är det vanliga synkringar i den eller något special?
Och vilken av alla Payback oljor kör du med?



Jag ringde nu till Sellholm och den oljan dom säljer mest utav och som används till alla gamla Volvo bilar med standard lådor är denna:
#396 SuperTrans 10W

Men den är ju extremt tunn.. den som heter 30w har typ samma viskositet som deras 75w90 olja och 10w är rejält mycket tunnare så kanske inte fungerar så bra med 1000Nm+

Men 30w kanske fungerar bra?
Payback #396 SAE 30W Super Trans Växellådsolja
https://www.kullagret.com/product/payback-396-super-trans-4l-2
4L för bara 870kr thumbs up

Undrar om det är samma som denna oljan?
https://www.schaefferoil.com/239-superlube.html


Så vore intressant att veta vilken av alla olika Payback oljor som folk kör med och vad dom tycker om oljan..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



RallyQuattro skrev:


https://rejsa.nu/im/user/12768/2023-03-30-14-24-57_20210523_181552.jpg . . . .

Så här alla kablar som går till förare dörrens manöverpanel med kablar som går till dom andra dörrarna.

https://rejsa.nu/im/user/12768/2023-03-30-14-26-58_20210523_181608.jpg . . . .



Jävlar vad mycket kablar det är i en sån Här nedan är en bild på hela kabelhärvan till en Lotus Europa från 1968. Ungefär lika mycket som en Audi har till dörrens manöverpanel då


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Kalkyl
Strömsholm
Här sen Maj 2011
Inlägg: 15



Härlig projekt o följa
men ibland svårt o hänga med i alla svängar
vore kul ÄNDÅ o få 402m tider på den även om den är optimerad för bana
bara för att
trevlig helg på er alla
Magnus

_________________
Magnus Sjöström
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Kalkyl skrev:
Härlig projekt o följa
men ibland svårt o hänga med i alla svängar
vore kul ÄNDÅ o få 402m tider på den även om den är optimerad för bana
bara för att
trevlig helg på er alla
Magnus


Men då ser man ju bara hur snabb den är på just den banan, med de väderförhållandena, med de däcken, med den tidtagningsutrustningen och det säger inget om han alltid är över eller under 10 sekunder på 402 m. Sen finns det ju uppförsbacke och nerförsbacke också så det går inte att jämföra med andra bilar ändå Eller har jag förstått de tidigare dynodiskussionerna fel i denna tråd 😂

Frän bil förresten. Verkar gå som tusan så jag vill också se en 402 repa

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



lahi skrev:
Kalkyl skrev:
Härlig projekt o följa
men ibland svårt o hänga med i alla svängar
vore kul ÄNDÅ o få 402m tider på den även om den är optimerad för bana
bara för att
trevlig helg på er alla
Magnus


Men då ser man ju bara hur snabb den är på just den banan, med de väderförhållandena, med de däcken, med den tidtagningsutrustningen och det säger inget om han alltid är över eller under 10 sekunder på 402 m. Sen finns det ju uppförsbacke och nerförsbacke också så det går inte att jämföra med andra bilar ändå Eller har jag förstått de tidigare dynodiskussionerna fel i denna tråd 😂

Frän bil förresten. Verkar gå som tusan så jag vill också se en 402 repa


Du har förstått fel. Det komma bara att köras 201m och sen ange 402m-tiden exakt på tusendels sekund

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
St3v3 skrev:
Du har förstått fel. Det komma bara att köras 201m och sen ange 402m-tiden exakt på tusendels sekund

Jag tycker det är konstigt att du ännu inte kommenterat mina 100-200 tider med att påstå att GPS mätningar kan man inte lite på och att alla supersportbilars tider nog är gjorda med dyr proffs utrustning och därför inte jämförbara med tanke på att du inte tror på något

Dina senaste inlägg påminner om hur det skrevs förr i tiden, tex när jag körde på gamla slicks och satte en bra tid, då var det fusk att jämföra det mot andra bilar som körde på R-däck, och det påstods att nya slicks bara skulle kapa 0.1sek på min bil mot dom gamla slicks jag körde på.
Sen när jag köpte begagnade R-däck och körde fortare än med slicks! ja då plötsligt hette det att bilen måste ju vara uppsatt och byggd för slicks, senare på frågan om hur mycket snabbare nya bra R-däck mot begagnade är så skulle det bli 1 sek per varv, alltså snabbare än slicks och trots det var det fusk om jag körde på gamla slicks

Hängde ju även kvar länge från flera som trodde jag körde på slicks med spydiga kommentarer om att tiderna nog var med slicks trots att senaste gången jag körde på slicks var 2014 med ett kort test maj 2015

Eller pratet förr om att tider med app i mobilen inte är korrekta och jämförbara utan det måste vara transponder och helst körd under en tävling för att varvtiden skulle accepteras?
nu för tiden är väl 99% av tiderna som alla lägger upp gjorda med mobil appar


lahi skrev:
Men då ser man ju bara hur snabb den är på just den banan, med de väderförhållandena, med de däcken, med den tidtagningsutrustningen och det säger inget om han alltid är över eller under 10 sekunder på 402 m. Sen finns det ju uppförsbacke och nerförsbacke också så det går inte att jämföra med andra bilar ändå Eller har jag förstått de tidigare dynodiskussionerna fel i denna tråd 😂


Du har helt rätt, spelar ingen roll vad man gör eller hur, finns alltid flera som inte tror på det.

Hade jag haft så få kablar som du har i din bil så hade det inte behövt lättas och det hade varit enkelt att skarva ihop det igen efter branden som gjorde att jag städade ur över 16kg kablar år 2016
Men nu fick lite sättas tillbaka igen för att få igång el-hissarna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Bamse sa: -Om man är väldigt stark, så måste man också vara väldigt snäll...

(din bil är väldigt stark)

_________________
Magnus Falk
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Min bil är oftast snäll men kan ryta till ibland och bli arg som Bamse också kan

Nu går vi tillbaka långt i tiden med bilder.

Så här fin var bakluckan år 2014




Men en av nackdelarna med att dela garage med flera andra är ju att saker kan hända och en annan råkade knuffa till en tung sak som ramlade och slog buckla i bagageluckan och där är det dubbel plåt bakom.
Så mars 2015 såg det tyvärr ut så här:




Men bara några månader senare hade jag ju branden som då även gjorde att ramen runt nummerskylten blev bubblig, den går ju att byta men då bakluckan nu även var bucklig så fick det vara och jag letade ny baklucka.
juli 2015



Jag lyckades senare hitta en i samma färg men den har blivit liggande, för det kanske händer fler saker..
Men så 2021 tyckte jag det var dags att byta.

Så här har jag lossat den gamla luckan:
2021-07-26

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Allt detta sitter ju i luckan som nu togs bort:





För det var ju intressant att se vad aluminium bakluckan väger i tomt utförande:







Så 7.5kg för bara luckan är ju helt okej vikt.

Och skulle man orka så går det ju att hål borra hela insidan och spara något kilo..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jag hade snarare slängt i 100 kilo i bak på den där bilen, lär ju vara helt galet fel viktfördelning på den nu 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Fattar varför luckan lyftes med 'kran'....
Tangentbordskrigare är sällan vältränade.
(talar av egen erfarenhet)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



erikjakan skrev:
Jag hade snarare slängt i 100 kilo i bak på den där bilen, lär ju vara helt galet fel viktfördelning på den nu 😁


Går dividera mycket om vad som är en bra viktfördelning, men många av framförallt de tyngre audi quattrosarna har inte så himla kass viktfördelning ändå. Framförallt inte med tanke på förutsättningarna

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jag har för mig att det nämnts tidigare i tråden, och minns att den var horribel, men ska man mest jaga tider rakt fram så spelar det ingen större roll 😎😎

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 488, 489, 490 ... 501, 502, 503   >>
174 besök idag (2501109 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande