Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 488, 489, 490 ... 501, 502, 503 >> 174 besök idag (2501109 totalt) |
Då svarar väl jag då...
Vissa tillverkare vill ju påstå att ATF olja hör hemma i manuella lådor. Och visst, i en standard bil kan ju detta vara okej, positivt för bränsle förbrukning mm. Men med dubblat vridmoment i en trimmad bil kan ju kanske en hokuspokus olja som Redline vara bättre. Åker själv på Redline Shockproof i 635an, och skulle nog inte våga byta till något annat. (min bil har dock en vanlig mineral växellådsolja rekommenderad) _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Det är ju egentligen helt irrelevant här men jag åker Tremec T56 Magnum och Tremec själva plus såna som uppgraderar dessa lådor både i mildare varianter plus osynkade "rejs" varianter så är det genomgående temat just DXIII ATF _________________ Patrik Lissjos |
||||
Jag fortsätter, tror inte TS misstycker med hög trafik i tråden
Just Tremec lådorna blir vad jag förstått grymt trögväxlade om man har för hal olja. Så där "måste" man nog ha en ATF precis som du säger. Men jag tror fortfarande att en vanlig manuell växellåds olja har bättre styrka på oljefilmen än en ATF. Sen om Redline Shockproof har 40% mindre friktion och 250% högre ytstyrka, som det står på flaska det vet jag inte. Oljor är religion, och jag är nog Redline frälst för växellådan i alla fall _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Är det synkade lådor med gulmetall synkar måste man nästan ha en olja avsedd för just synkade transmissioner. Finns skitbra växellådsoljor men är de inte avsedda för synkar tar synkringarna stryk. Det blir för halt för konorna i synkringarna och de kan inte bromsa upp ingående drevsats tillräckligt och växlarna "slås i".
Har haft samma fenomen själv, men bytte till Motul 300 avsedd för synkade lådor. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Angående oljor
Jag brukar alltid läsa runt och fråga om det finns något nytt när det är dags för byte, gäller även bromsbeläggen just för att se om det blir någon skillnad och förhoppningsvis förbättring. Jag körde ju med S8 växellådan från början, vet ej vilken olja det var då, men redan 2014 hade jag tröttnat på högt varvtal på motorvägen och täta stegningen som jag skrev om redan på sid 65 Så jag monterade en TDI låda som fick Redline Shockproof Light weight olja på sid 67 År 2017 så frågade jag här om jag skulle fortsätta med den eller prova något annat som tex Payback men då kom det inga svar alls från er, sid 317 Sid 318 så skrev jag info jag fick på Facebook om Payback och Omega, men jag avslutade med att det blir kanske Fuchs Titan. Så därför nu 6 år senare så tänkte jag att det kanske fanns lite fler som testat Payback? med tanke på att även Sellholm nu verkar köra på enbart den oljan? Men verkar fortfarande vara svårt att få info från personer som själva kört på Payback? 2018 sid 337 hade jag köpt en Quiafe diff och bytte även till en annan diesel låda och valde oljan Quaife rekommenderade nämligen: Fuchs Titan Sintopoid LS 75w90 som jag även fyllde i bakaxeln där jag har lamell diff. 2019 höst, jag råkar få i 2:ans växel i stället för 4:an 2gånger så lådan tas sedan isär för kontroll men allt såg bra ut förutom glitter i oljan sid 415 Men jag upplevde även att olje tempen steg för snabbt i lådan och frågade Quaife om Redline fungerade bra och dom svarade att det var okej att köra på den. 2020 vår, eftersom jag hade Redline Shockproof Light weight på hyllan så bytte jag till den oljan. Bakdiffen vet jag inte om jag bytt olja sedan 2018, men jag har Redline 75w90 LS på hyllan så ska nog byta till den nu eller om det blir att köpa hem och prova Motul Gear 300v LS där. Men nu är det även dags för ny olja i lådan och frågade därför nu igen om Payback men verkar fortfarande finnas för lite info från personer som kört på den. Så nu lutar det åt att jag på måndag beställer hem Motul Gear 300 som jag då kommer testa detta år. Billigaste priset jag hittar nu på Redline Shockproof Light weight är 340kr per burk som innehåller 0.946L Motul Gear 300v finns för 199kr och 300v LS för 249kr per liter. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Nu har jag beställt 8 Liter Motul Gear 300 för växellådan.
Så nu har jag olja till 3 byten Så nu har ni fått dags status och fått varit med och välja olja så dags att gå tillbaka i tiden igen där vi var Maj 2021 Jag tog ju bort allt kablage i dörrarna efter branden 2015, hade tänkt lätta mera med att byta ut dubbelglas rutorna till plast men det har inte blivit av.. Och jobbigt att inte kunna veva eller hissa ner någon ruta i bilen så bestämde mig för att försöka koppla in elhissarna igen. Dom flesta dörrar har elmotorn på plats som i denna dörren: Men främre passagerare dörren hade jag ju kapat ur mera men blev ju ingen större vikt sänkning så därför gjorde jag inte det på fler dörrar som tur var. Som tur var har jag 2 reservdels bilar stående att ta delar ifrån så fick byta rutram från ena så jag fick en hel: Japp dynon som vi pratat om på flera sidor gjordes juni 2021 så detta gjordes alltså strax innan så inte helt i korrekt följd nu _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Som tur var sparade jag alla elkablar jag rensade ur efter branden, så "bara" lägga ut allt på golvet och börja nysta ur alla kablar..
Det är ju även databox kopplat till fönster styrningen för att kunna öppna och stänga alla rutor när du låser dörren men det behöver jag inte.. Så här alla kablar som går till förare dörrens manöverpanel med kablar som går till dom andra dörrarna. Sen lite klurande och testande för att hitta rätt kablar för elhiss motorn: Så nu fungerar fönster hissen på alla rutor och via knapparna vid varje dörr, dels skönt när den står i solen i depån men även att kunna hissa ner förar dörrens fönster när man tex ska visa båt biljetten vid Gotlands färjan m.m. istället för att behöva öppna dörren och kliva ur bilen. En liten tur i solen 2021-06-19 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag har kört med Payback i snart 10år typ...och det är nog fler som har kört lika länge. Och det är ju som några skrivit redan, bara för att det funkar på den min se7en så kanske det inte funkar i din Audi.... du får helt enkelt prova dig fram _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Intressant, jag tolkade ditt inlägg om svår växlad sponsrad bil som ren varning och trodde därmed inte att du själv körde på Payback?
Jag har bläddrat igenom din tråd och hittar bilder från 2007 men ingen info om din växellåda, är det vanliga synkringar i den eller något special? Och vilken av alla Payback oljor kör du med? Jag ringde nu till Sellholm och den oljan dom säljer mest utav och som används till alla gamla Volvo bilar med standard lådor är denna: #396 SuperTrans 10W Men den är ju extremt tunn.. den som heter 30w har typ samma viskositet som deras 75w90 olja och 10w är rejält mycket tunnare så kanske inte fungerar så bra med 1000Nm+ Men 30w kanske fungerar bra? Payback #396 SAE 30W Super Trans Växellådsolja https://www.kullagret.com/product/pa 4L för bara 870kr Undrar om det är samma som denna oljan? https://www.schaefferoil.com/239-sup Så vore intressant att veta vilken av alla olika Payback oljor som folk kör med och vad dom tycker om oljan.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jävlar vad mycket kablar det är i en sån Här nedan är en bild på hela kabelhärvan till en Lotus Europa från 1968. Ungefär lika mycket som en Audi har till dörrens manöverpanel då _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Men då ser man ju bara hur snabb den är på just den banan, med de väderförhållandena, med de däcken, med den tidtagningsutrustningen och det säger inget om han alltid är över eller under 10 sekunder på 402 m. Sen finns det ju uppförsbacke och nerförsbacke också så det går inte att jämföra med andra bilar ändå Eller har jag förstått de tidigare dynodiskussionerna fel i denna tråd 😂 Frän bil förresten. Verkar gå som tusan så jag vill också se en 402 repa _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Du har förstått fel. Det komma bara att köras 201m och sen ange 402m-tiden exakt på tusendels sekund _________________ S Örnberg |
||||
Jag tycker det är konstigt att du ännu inte kommenterat mina 100-200 tider med att påstå att GPS mätningar kan man inte lite på och att alla supersportbilars tider nog är gjorda med dyr proffs utrustning och därför inte jämförbara med tanke på att du inte tror på något Dina senaste inlägg påminner om hur det skrevs förr i tiden, tex när jag körde på gamla slicks och satte en bra tid, då var det fusk att jämföra det mot andra bilar som körde på R-däck, och det påstods att nya slicks bara skulle kapa 0.1sek på min bil mot dom gamla slicks jag körde på. Sen när jag köpte begagnade R-däck och körde fortare än med slicks! ja då plötsligt hette det att bilen måste ju vara uppsatt och byggd för slicks, senare på frågan om hur mycket snabbare nya bra R-däck mot begagnade är så skulle det bli 1 sek per varv, alltså snabbare än slicks och trots det var det fusk om jag körde på gamla slicks Hängde ju även kvar länge från flera som trodde jag körde på slicks med spydiga kommentarer om att tiderna nog var med slicks trots att senaste gången jag körde på slicks var 2014 med ett kort test maj 2015 Eller pratet förr om att tider med app i mobilen inte är korrekta och jämförbara utan det måste vara transponder och helst körd under en tävling för att varvtiden skulle accepteras? nu för tiden är väl 99% av tiderna som alla lägger upp gjorda med mobil appar
Du har helt rätt, spelar ingen roll vad man gör eller hur, finns alltid flera som inte tror på det. Hade jag haft så få kablar som du har i din bil så hade det inte behövt lättas och det hade varit enkelt att skarva ihop det igen efter branden som gjorde att jag städade ur över 16kg kablar år 2016 Men nu fick lite sättas tillbaka igen för att få igång el-hissarna. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Min bil är oftast snäll men kan ryta till ibland och bli arg som Bamse också kan
Nu går vi tillbaka långt i tiden med bilder. Så här fin var bakluckan år 2014 Men en av nackdelarna med att dela garage med flera andra är ju att saker kan hända och en annan råkade knuffa till en tung sak som ramlade och slog buckla i bagageluckan och där är det dubbel plåt bakom. Så mars 2015 såg det tyvärr ut så här: Men bara några månader senare hade jag ju branden som då även gjorde att ramen runt nummerskylten blev bubblig, den går ju att byta men då bakluckan nu även var bucklig så fick det vara och jag letade ny baklucka. juli 2015 Jag lyckades senare hitta en i samma färg men den har blivit liggande, för det kanske händer fler saker.. Men så 2021 tyckte jag det var dags att byta. Så här har jag lossat den gamla luckan: 2021-07-26 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Allt detta sitter ju i luckan som nu togs bort:
För det var ju intressant att se vad aluminium bakluckan väger i tomt utförande: Så 7.5kg för bara luckan är ju helt okej vikt. Och skulle man orka så går det ju att hål borra hela insidan och spara något kilo.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag hade snarare slängt i 100 kilo i bak på den där bilen, lär ju vara helt galet fel viktfördelning på den nu 😁
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Går dividera mycket om vad som är en bra viktfördelning, men många av framförallt de tyngre audi quattrosarna har inte så himla kass viktfördelning ändå. Framförallt inte med tanke på förutsättningarna _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag har för mig att det nämnts tidigare i tråden, och minns att den var horribel, men ska man mest jaga tider rakt fram så spelar det ingen större roll 😎😎
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 488, 489, 490 ... 501, 502, 503 >> 174 besök idag (2501109 totalt) |