Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
100 besök senaste veckan (59184 totalt)
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Svarva? 🙈

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Christian Hedblom skrev:
Svarva? 🙈


svetsa då. jag va trött när jag gjorde

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Jag har bestämt mig för att göra om bakvagnen. Tyvärr så är de de så här att jag gjorde bort mig när jag jag satte dit bakvagnen för många år sen. Jag har mätt och mätt och mätt tills jag kräks. Mätt på min vanliga v50 för referens men jag får inte ihop det. Bilen har MEGA bumpsteer.

Så för ett par veckorsedan sa jag FUCK IT!!

Så har tänkt såhär: bygga en jig på en original P1 bakvagns (s40,v50 etc) så jag vet att den beter sig som en original gör.

Riva ur den gamla och såga ur den gamla ramkonstrukturen jag gjorde, har velat göra om detta i många år nu.

Då bakvagnen är smal kontra fram vagnen så kommer jigen göras så den sen går att att bredda ut till rätt bredd iom att original p1 subframe sågas på mitten och breddas ut till samma spårvidd som fram axeln.


Men nu har jag tröttnat på att göra om och göra nått halvdant.

Så jag har fått låna en bänk från Raceproof Christian som bilen ska Vägas in på och sen ställas i ridehight för att byggas på.







Och sagt och gjort så löste jag en v50 bakdel med allt som behövs.

Mitt offer


Och vad som är kvar


Jag har även handlat på mig ca 20m burrör som ska bli den nya arkitekturen bakom huvudbågen. Så med de sagt så kommer de bli en WTAC chassie typen. Kommer bli mycket att göra om men jag är mer taggad än någonsin på att få till en bil som beter sig som den SKA göra med alla geometriska saker på rätt ställen.

Jobbar extremt mycket nu så är inte hemma i garaget för ens vid mitten mars. Men ska bli kul att sparka i gång projektet igen.

_________________
Björn hall
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Kul utveckling, hoppas den blir klar inom närmsta åren bara

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
GustafB skrev:
Kul utveckling, hoppas den blir klar inom närmsta åren bara


de hoppas jag med.........

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Så har börjat fixa lite i garaget. Bakdelen på v50in är vänd upp och rensad på saker man inte behöver.








Dax att handla lite matrial och börja lura på en JIG

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
jigen påbörjas med att ställa den halva v50in i våg.
så allt jag gör nu kan bli "rakt" sen när man vänder på steken.



tanken med detta va att kunna bredda spårvidden utana tt samma länkarmsgeometrin, den sabbade jag sist när jag inte visste vad jag gjorde.

så först byggs en grund stomme. där efter kommer ett lager med 45mm profil som sitter innuti 50mm profiler då är toleranserna 0.5 mm per sida så de kommer inte märkas.




nu när allt sitter fast så kommer vi till de roliga, ena sidan på jigen är flyttbar i sidled.
så med stoppskruvarna urskruvade så kan jag efter att ha sågat av subframen på mitten så va de bara att dra i sär den dom 160mm den skulle breddas.





bakvagnen blir samma totalbredd som framvagnen nu minus 10mm per sida. vi kommer anvönda en 10mm spacer som en tuningfacktor i framtiden.

jag hade ju min gamla bakvagn så jag snodde helt sonika 160 mm från den på samma ställe.






bakvagnen ihopsvetsad och den står fortfarande på jigen och ska då ha samma geometri men vara bredare.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
nu när bakvagnen är breddad så kan vi börja med andra saker.
vi gjorde ett rejält ryck jag och 3 polare.

jag har tänkt att göra en en snygg och smidig instation av ett pushrod bygge i bakvagnen. där man även ska kunna fästa krängarlänken i vippan så när man öppnar bakluckan så kan justera: höjd, dämpning och krängare på samma ställe. Toe värde får man dock göra på en av länkarmarn, camber justering kan nog gå att göra från bagaget eventuelt.


min första tanke va att göra vippan så här och min tanke va då att de är la 45 grader från varandra blir ju 90 totalt och de måste ju va rätt? nej nje nej FEL FEL FEL......



de blev super fel så jag gick till en kollega på chassie avdelning på jobbet och fick en crashcours i trignometri och pushrod lösningar. Så för att inte få några progressiva krafter som påverkar fjädern så ska vid full infjädring ska de va 90 grader mellan pushrod fästet och pivotpunkten (dvs där vippan sitter fast i bilen och roterar runt) och sen ska dämparens fästpunkt vid full infjädring aldrig gå över 90grader mot Pivot punkten.
på så sett så blir allt kraften linjär med fjädern. hade den gått förbi 90 grader så hade den börjat bli mjukare och fjäder faktorn blir då negativ och bilen kommer då slå igenom om den når denna höjd.

en snabb skiss av Mathew


så med Mathews färska deriktiv så började jag och Niklas Maissari skissa på en ny vipparms lösning.

med en snabb mock up med var ungefär var vi kan ha allt så slog de oss båda att Camber länkens inre fäste sitter ganska jäkla bra där asså.......

sagt o gjort, hitta en lång M12 va dock ett problem men efter 10 min så såg jag en hög topplocksbultar, M12, Bingo!


en första vippa med lite olika hål för att kunna prova slag mm.



efter lite mätande och testande olika varianter så kom vi fram till denna.


Med en dämpare ihop dragen med ett spänband så letade vi upp 90 grader och till den och loppa dit ett fästen i subframen.


Niklas sned till ett snyggt fäste för pushroden på spindeln och böra för att kunna göra ett prov så tog vi en gammal länkarm som va i rätt längd.


nu har vi ett schyst mock up på pushroden och kan prova.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
hur gör jag för att lägga in en video på den?

_________________
Björn hall
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



Björn H skrev:
hur gör jag för att lägga in en video på den?


youtube o länka den här

_________________
henrik nielsen
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare


_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
The big Cut

samtidigt som bakvagnen byggdes ihop med pushrod lösningen så satte jag Carl Winberg på att såga ur allt gammalt som va byggt bakom huvudbågen i bilen, De är fel och jag vill inte se det mera!


med instruktioner från mig hur vi fick ta de i sektioner från bakstammen helavägen till huvudbågen så släppte han inte avtryckaren på hela dagen.




Calle gjorde ett häst jobb med kapningen, skulle säga att de va nog 8h konstant sågande sen så va de tomt.


bilen som nu bara är ett skal bakom huvudbågen förstärks i dörrgångar och även bakåt så att bakskärmar inte kollapsar av sin egen vikt.


och nu kan vi prova att sänka ner den på bänken för att få en lite försmak om hur allt kan bli i framtiden.



_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
de har hänt en hel del men jag missar att uppdatera här.

bilen hamnade på Jigen och är utskuren ännu mera.




efter bilen hamnat på jigen så har jag gjort lite extra förstärkningar i karossen och slita och kapat ur alla delar av buren som vi grovkapade. nu är de bara insidan av ytterplåten kvar.

bakvagnen skulle tillbaka igen fast nu ska de göras Rätt! den breddade subframen på Jigen 3d scannades för at kunna ta ut alla punkter för länkarnar och på så sett kunna köra kinematiken bak precis så som vi vill ha den.




_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Efter 3d scanning av bakvagnen så hjälpte Niklas maissari att mäta in den rakt och i rätt höjd på riktbänken

jag svarvade till ett set ordentliga hylsor som bakvagnen ska svetsas fast i. hela bakdelen kommer ju sitta fast i buren nu.


en skiss gjordes på buren med lite snören


frågade runt lite, kollade SBF reglerna och oven om vi hamnar mellan 2 reglementne typ så med lite olika varianter på buren så blev detta va vi började bygga efter.


bara börja notcha rör nu då.




efer de va gjort så svetsa vi lite med. gjorde allt som man kom åt med allt på plats.





Tieblades infästingen passade ganska bra med dom mindre hylsorna jag svarvat så jag sågade upp ett hår i burröret och fälde in den.




den andra sidan på bussningen fick en fjäder i 3mm plåt som håller den på plats








ska greja lite mer i helgen nu. sen har jag en ganska stor nyhet som kommer om några dagar hoppas jag på.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
jag har även tänkt om lite och kommer designa om vippan för att dämparna ska ligga såhär ist. då går kraften rakt imot nästa dämpare och i den leden som strukturen på bakramen är stark. annars hade man fått förstärka Subframen mera för att den ska ta last så mitt på



Airjacksen som är där kommer sitta så den inte går igenom den kommande Diffusorn sen heller, så vi får ha med en stöddig kloss att köra in under bilen när den ska lyftas.

_________________
Björn hall
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Mycket imponerande

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Aaaa jag gillart!!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Imponerande arbete!

_________________
Matthias Karlsson
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Mycket imponerande

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
HJÄLP REJSA!


jag ska göra ett nytt svänghjul för jag kan inte göra en adapter från VAG svänghjul till volvo veven pga plats brist och att de kommer bli en fet klump långt från ngt lager.


Så, jag har hittat vilken motor som TCR bilarna har, de ska va dessa enligt bild nedan.

jag vill köpa ett beggat svänghjul så jag ta startkrans från det. men de ser ut som dom flesta är dubbelmasse och då ganska dyra även beggat. jag vet att jag slänga alla pengar på bilen men ett par tusen för ett svänghjul som man ska skrota 99% av mot om samma svänghjuls diameter finns på ett enkelmasse beggat mm så hade vart kanon.

jag är helt lost i VAG världen. så hade behövt hjälp med att hitta ett svänghjul jag kan använa kransen av



_________________
Björn hall
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Det går inte att göra som de valt att göra här, med startkrans från automat och sen ett svänghjul ovanpå? (scrolla ner)
Nu vet jag inte vad som finns på VAG-sidan, kanske inte är applicerbart.

https://pmcmotorsport-shop.com/product-eng-4805-Adapter-kit-Volvo-Modu . . . .

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
100 besök senaste veckan (59184 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande