Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 (Projekt) Dags för hjulinställning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (8874 totalt)
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Reg besiktning genomförd. 👍
Sååå skönt att det gick utan problem. Numer står skyddsburen i papprena.

Men vanliga besiktningen gick inte riktigt igenom. Måste byta tillbaka till original lamporna. Det är tydligen xenon-lampor på nu. Tänkte inte på det.
Och skruva dit antennen. 😂

Sen är det bara ut och åka.. Tjohoo.


_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Grattis!! Skön känsla!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Tack!
Mkt skön känsla!!

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Hallå.
Behöver lite hjälp med mina lampor.

Ljusreglaget.
När spaken är intryckt är allt släckt. Helljustutan funkar.

Halvt utdragen, då lyser position ljus både fram och bak och även instrumenteringen. Halvljuset funkar INTE. Helljustutan funkar, men inte konstant helljus.

Helt utdragen, då slocknar höger positionljus både fram och bak. Även instrumenteringen slocknar. Men halv och helljuset funkar som det ska.

Kan det ha med xenonkonverteringen att göra?
Hur funkar era ljusreglage?

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Ser er reläbox likadan ut?


_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Jag är ingen BMW expert men normalt så ska ju alla funktioner fungera med fullt utdrag så att position och instrument slocknar kan inte vara korrekt. Känns som att enklaste är att prova med en annan switch eftersom du vet att lamporna funkar som dom ska.
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536





Såhär ser min box ut (88:a med nästan ingen extrautrustning).

Vad jag kommer ihåg så är funktionen på ljusreglaget som du skriver men som Mats skriver så ska positionsljusen fungera också med spaken helt utdragen. Tippar också som Mats på glapp i spaken, lätt att kolla iaf.

Grattis till regbes. thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203



Jag tror jag ska ha ett extra ljusreglage som passar på en svensksåld bil liggandes i garaget som du kan låna för att utesluta själva reglaget.

_________________


BMW e30 v8
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Strålande Gustav!
Hör av mig via PM om adress o tid.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Efter lite felsökning och framförallt grym hjälp av Gustav så löste det sig med lamporna.
Gustav, som hade en extra ljusomställare låg, valde att ta en 3mil lång tur(enkel resa) i snöstormen bara för att hjälpa mig felsöka. Och när vi testat ljusomställaren och det inte hjälpte tog han fram elschemat på tfn och började felsöka. Men kände ganska snabbt att ett relä var lite varmare än de andra.
Bytte mot ett liknande relä som satt under ratten och felet följde med relät, Perfekt!!! Felet funnet.
Dagen efter åkte jag till Mekonomen och handlade ett nytt relä och lite lampor. Plötsligt fungerade allt som det skulle.
Skruvade dit antennen (som jag också hade fått anmärkning på), bytte positionljusen och xenon till original.. Lånade 10L bensin av grannen och sen åkte jag in och bes bilen..
Vilken skön känsla..💪💪
Nu får jag köra två år precis som den står..

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203



Alltid kul att kunna hjälpa till att lösa problem Synd bara att jag inte kunde ta min e30 ut till dig.
Hoppas bilen beter sig bra nu framöver så att ni kan börja använda den

_________________


BMW e30 v8
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Men snart kan vi mötas upp med våra E30in.

Lycka till och säg till om jag kan hjälpa dig med något.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Händer inte mkt just nu.
Kört en del.
Hör att det skrapar någonstans när jag släpper på gasen och rullar. Så det ska åtgärdas..

Har även fått dit en finfin "sitta-still-stol".
Måste köpa fästen till passagerarstolen och ett rattnav till mocka ratten.
Skulle även vilja ha pinnbultar till hjulen.
Tips på vart man bäst handlar allt? Kanske finns Rejsa rabatter??

Näst på tur är en enklare bilstereo.
Grabben vill ju kunna lyssna på musik när vi är ute och kör. Och eftersom det är ett litet projekt så letades det i gömmorna och köptes lite nytt på Elmia.


_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Längesen jag uppdaterade. Varit iväg på jobb.
Men lite har hänt.

Enklare bilstereo installerad, baslåda, framsystem och ett par slutsteg. Perfekt övning för grabben och samtidigt lära sig lite och +12v och jord.

Dessutom fått dit Snap-off rattnav till mockaratten och 6-punkts bälte.

Inför Bimmers på Mantorp köpte jag nya däck, Nankang NS2R(tror jag att de heter), att kränga på gamla Hartge fälgarna, men eftersom jag kom hem till Sverige igen strax innan Bimmers hann jag aldrig hitta någon som kunde kränga om dem.
Så det blev att åka dit på mina nya "guldiga" fälgar.
Tyvärr ingen körning för mig. Siktar på att köra på Sviestad snart ist, med nya däck.

Har även beställt stolsunderrede till passagerarstolen. Hoppas den passar.

Näst på tur ska jag försöka få dit M50 insuget, ev annat grenrör också.
Om jag byter insug och ev grenrör, måste jag köpa t ex ett Fekzen chip? Eller kommer jag märka skillnad ändå?
Någon som monterat M50 insug på en M52? Svårt?
Har kollat lite filmer och det verkar lite klurigt och verkar finnas olika sätt att göra det på??
Ska även kolla om jag får dit glasfibermotorhuven/framskärmarna och breddare.

Här kommer ett par bilder.





Lyckades även få åka med ett par driftare på Bimmers..
Sjuuuukt kul. Även om den första körde slut på kopplingen efter tre varv och den andra satte sig hårt i vallen första attackvarvet, var det en upplevelse.
Lärde mig den hårda vägen att HANS nog ska införskaffas.


_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Längesen jag uppdaterade.
Har hunnit med två körningar på Sviestad.
Riktigt bra anordnade event och galet rolig körning.

Första gången var på Sportbilsdagen.
Hade köpt och fått på Nankang NS2R och PFC belägg.
Körde nog 30-40 varv och allt bara flöt på. Inga problem med överhettning av däck eller bromsar som fejdade.
Däremot snurrade jag ut på långa raksträckan. Vilken aha-upplevelse. Första gången jag körde bakhjulsdrivet. Kunde inte alls gå på gasen på samma sätt som med min Megane RS.
Överlag RIKTIGT roligt och inga bekymmer.
Enda negativa var att alla bilar körde samtidigt. Jag som nybörjare vill gärna bara köra med de lite långsammare bilarna. Nu kom det porschar och körde om på raksträckan som att det var ett möte. Blev lite stressad av att ha så pass mkt snabbare bilar bakom mig x antal kurvor.

Tyckte dock att däcken slets lite väl mycket på ytterkanterna och inget i mitten av slitbanan.


Andra körningen var i ons.
Fyllde på med mer luft (2,2) för att få ett jämnare slitage på bakdäcken.
BIG mistake. Snurrade i första kurvan... Hahahahahaha. Körde lugnt och fint för att få upp värme i däcken, tyckte jag...
Så det var bara att åka in i depå och släppa ur lite luft(2.0). Men fortfarande väldigt halt. Kändes som att jag krypkörde.

Till nästa stins släppte jag ut ännu mer och lyckades bygga upp bra med värme i både fram och bakdäck. Kunde börja pressa mer och lite på bilen.
Däremot var bakvagnen riktigt hal hela dagen.

Två funderingar.

1. På vägen dit dog instrumentpanelen.
När jag startar bilen hoppar panelen igång tills startmotorn gjort sitt, då går alla mätare ner.
Lyset funkar fortf.
Vad tror ni? Relä? Jordfel? Instrumentpanelen?

2. Funderingar på min hala bakvagn.
Jag har ställbara krängningshämmare både fram och bak. Idag sitter de i de yttersta hålen bak, tänker att det borde vara det mjukaste läget. Tänker jag rätt?
Vad händer om jag byter till hålen längre in, blir bakvagnen ännu halare eller får jag mer grepp?
Kör med Nankang NS2R 205/45-16. Måste jag gå upp i dimension bak? Vet att 205 inte är optimalt, men tycker jag borde få mer grepp än detta.
Nu får jag släpp i stort sett alla kurvor utan att provocera alldeles för mkt.

Fler ideer?

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Din krängare är i mjukaste läget, det är en bra utgångspunkt. Skulle du sätta den hårdare skulle det överstyra ännu mer. Nog för att E30 bakvagnarna inte är jättebra men det ska inte släppa i varje kurva i "krypfart", måste vara något helt galet med hjulinställningen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



Ser att din Volvo-sträva sitter riktigt illa till, vilket är svårt att undvika mht karossformen. Jag rekommenderar starkt att du byter stoppningen på den biten till den FIA godkända typen där hjälmen kan slå i.


_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Tack för tips.
Volvo-sträva. Är det den som triangulerar mellan B-stolpen och Taket?

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



Jepp, korta snedstaget ovanför ditt vänstra öra. Du konstaterade att HANS är ett bra påhitt efter den lilla vurpan. Ett huvud är förvånansvärt tungt och våra klena nackmuskler har ingen chans att hålla emot. Vid en våldsammare krasch när huvudet slungas kan inte rörisoleringen inte ta upp energin utan hjälmen kommer slå igenom in i burröret. FIA isoleringen är jämförelsevis stenhård vilket brukar väcka en del frågor till man förklarat hur det fungerar.

And by the way, gIllar bilen stenhårt. Min favorit BMW.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



TurboB skrev:
Ett huvud är förvånansvärt tungt och våra klena nackmuskler har ingen chans att hålla emot. Vid en våldsammare krasch när huvudet slungas kan inte rörisoleringen inte ta upp energin utan hjälmen kommer slå igenom in i burröret. FIA isoleringen är jämförelsevis stenhård vilket brukar väcka en del frågor till man förklarat hur det fungerar.


För att ytterligare spä på det...
Jag var med om en smäll i en E30 på Mantorp, kraften i smällen gick rakt åt höger. Även fast stolen var fäst regelmässigt i golvet så böjde sig golvet och lutade sen inåt i bilen (det var väl axelremmen på vänster axel som gjorde att det inte kom längre). Så det är inte bara huvudet som kan röra sig, i mitt fall så hade det varit åt andra hållet hade jag slått i huvudet i något.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul att du kommit ut o fått köra lite!

Hal bakvagn:

1. Din justerbara krängare bak ser grov ut. Kan mycket väl vara för hård oavsett valt monteringshål.
Jag har en original M-chassi krängare på min och mer behövs INTE. I BMW-cup var det inte ovanligt att det kördes helt utan inkopplad krängare bak.
Vanligt misstag att någon tänkt grovt=bättre och sabbat väghållningen. Typiskt symptom är halt i bak.

2. Som tidigare skrivits - kolla vinklarna på bakvagnen. Din är inte ombyggd till justerbara vinklar men krökta E30- länkarmar har jag varit med om - då blir vinklarna väääldigt fel...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 (Projekt) Dags för hjulinställning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (8874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande