Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Fiat eBarchetta
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11   >>
26 besök senaste veckan (22548 totalt)
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2145



En manuell kuggstång lär gå lättare än en pluggad servokuggstång. Brukar ju vara lite annan utväxling på manuella kuggstänger. Fanns Barchetta med manuell styrning? Punto fanns iaf med manuell styrning, en sån kuggstång borde väl passa?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5553


Trådstartare
Rikard L skrev:
En manuell kuggstång lär gå lättare än en pluggad servokuggstång. Brukar ju vara lite annan utväxling på manuella kuggstänger. Fanns Barchetta med manuell styrning? Punto fanns iaf med manuell styrning, en sån kuggstång borde väl passa?

Det där var ju faktiskt bra input i "simplify, then add lightness"-anda thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



2fast4u skrev:
Några provturer senare kan man estimera räckvidden med nya batteriet till ca 28mil vid landsvägskörning och det får väl anses vara godkänt. thumbs up

Stör mig på surrandet från elservopumpen i den annars snudd på heltysta bilen. Elservopumpen är det klart dominerande ljudet i låga hastigheter och den låter dessutom ganska fult. Provade koppla ur och tog en provtur utan. Vikten på framaxeln har ju sjunkit jmf original så jag ville veta hur det kändes helt utan servo. Är ju uppvuxen med att "riktiga sportbilar har inte servo" men det känns som om det var ett tag sen jag växte upp för det där var väldigt ovant. Servot dämpar ju väldigt mycket av återkopplingen från hjulen så det var en ovan ström med information från vägen som kom i ratten. Nu kopplade jag bara ur elen till servopumpen så när man vrider på ratten så pumpar man manuellt omkring olja i servosystemet vilket bidrar till en lite konstig känsla. Det lockar lite att peta i en direktverkande elservorattaxel istället. Tyst och fint, men svårt att få plats med utan större ingrepp under instrumentpanelen. Får suga på hur jag ska göra där.


Finns ju även styrväxlar med inbyggt elservo. Tex Honda Civic EP3. Oklart hur man styr dom men det kan du säkert klura ut. Är lite krux med fästen etc men det går säkert att lösa om det finns plats. De sägs dock ha rätt dålig styrkänsla mot hydraulisk växel. Men dålig styrkänsla kan också bero på gammalt ruttet gummi i rattaxeln

Kul bygge. Eldriven cab är nog rätt mysigt och en biltyp där eldrivlinan passar bra.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6213



2fast4u skrev:
Rikard L skrev:
En manuell kuggstång lär gå lättare än en pluggad servokuggstång. Brukar ju vara lite annan utväxling på manuella kuggstänger. Fanns Barchetta med manuell styrning? Punto fanns iaf med manuell styrning, en sån kuggstång borde väl passa?

Det där var ju faktiskt bra input i "simplify, then add lightness"-anda thumbs up


Alla gamla folkliga Fiatar har en fin liten kuggstång. 126/127/128 X/19 etc.

Finns inte ens bromsservo på x1/9.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5553


Trådstartare
Sitter och myspysslar lite grann. En guessometer som berättar hur långt man kommer innan batteriet är tomt är ju inte fel. Både batteristatus och körd distans har jag ju koll på så en algoritm som adapterar mot hur man kör och räknar fram rangen har jag haft ett tag. Nu har jag dessutom en display att visa det på. Klar förbättring! thumbs up
Bilen är ju en nittiotalare och jag vill behålla det utseendet så det blev en display som sitter dold under askkoppslocket. Lite cad och 3d printande så hade jag en panel som passade.


Har man väl displayen så kan man ju lägga till en knapp så man kan hoppa mellan olika visningslägen för att kunna se batteritemp och annat som finns att se.


Blir nog bra det där när det monterats på plats.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Du är allt en "klurig gubbe" thumbs up
synd att du bor för långt från blekinge.. hade gärna haft dig som el stöd..
så kanske drömmen om ett elmodifierat fordon hade blivit sann--

_________________
Michael Thulesius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Så där gjorde jag på våra demobilar vi byggde i Trollhättan, satte allt "ingenjörigt" under orginallock t ex förvaringsfack i mittkonsollen. Behöver du koppla in dig med dator för att kolla/flasha nåt med USB så är det gött att ha ett sånt uttag där under locket också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



MaZ> Och sen fyra gipsskruv för att dra fast en nödstoppsknapp rakt genom instrumentpanelen, det är sen gammalt...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Ragnar skrev:
MaZ> Och sen fyra gipsskruv för att dra fast en nödstoppsknapp rakt genom instrumentpanelen, det är sen gammalt...


Skriv inte så, Ove kan ju få hjärtsnörp av blotta tanken!


Gipsskruv förresten ... varför inte träskruv? Jag trodde att de skulle greppa bättre, om jag tänker på rätt sorts gipsskruv.



Lite mer OnT: Projektet är coolt, om jag inte redan skrivit det. Det vore också väldigt intressant att se hur en Spontonelslportbil skulle se ut, om den designades från grunden. För du har väl inte tillräckligt många projekt redan nu?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Ragnar skrev:
MaZ> Och sen fyra gipsskruv för att dra fast en nödstoppsknapp rakt genom instrumentpanelen, det är sen gammalt...


Nä det var ju elgubbarna på Saab som gjorde så, vi på eAAM var "lite" mer raffinerade. Tog lite tid att få "provbilsbeteendet" ur de som använde bilarna bara...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5553


Trådstartare
Jahaja. Här var det gott om plats igen ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



E det dags för hotrod Leaf motorn nu
Eller en "ny" kuggstång utan servo?

_________________
Michael Thulesius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5553


Trådstartare
... och ett värmepaket för att utöka säsongen thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Bytt plats på batteri och motor så klart.

Men räcker verkligen det lilla blybatteriet ett varv runt banan?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5553


Trådstartare
Barchettan delar mycket med samtida Punto och den fanns utan styrservo så en sån styrväxel har införskaffats. Passar gör den, men för att skoja till det så är det en annan splines till rattstången.

Lyckligtvis så är skillnaden i diameter tillräckligt stor för att en adapter ska få plats så fram med delningsapparaten, hyvla och fräs så hade jag en tapp som passade i bägge ändar.

Och efter lite kärlek i svarven så hade jag min lilla adapter klar.

Då är det redo att skruva ihop thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2145



Tur du är en händig man (imponerande adapter, vissa hade nog bara svetsat ihop något).

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Hur gjorde du dom invändiga splines? Stickapparat/chip hyvel? Utvändigt ?
Hur lång TID?
Snyggt!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5553


Trådstartare
Michael Th skrev:
Hur gjorde du dom invändiga splines? Stickapparat/chip hyvel? Utvändigt ?
Hur lång TID?
Snyggt!!!

Stång i delningsapparat, vertikalt monterad. Slipade ett hyvelskär med rätt profil och satt i spindeln som jag låste i rotationsled. Sen är det bara att hyvla på, en tiondel i taget tills rätt djup uppnåtts, vrida delningsapparaten till nästa splinesläge och repetera. Utvändiga splinesen är frästa då det går fortare, men fortfarande samma delningsapparat, men horisontellt monterad och ett profilskär i fräsen med rätt vinkel. Tog väl nån dryg timme inklusive slipa fram skäret för att hyvla invändiga splinesen. Provade så jag hade glappfri schlurppassning innan jag tog ut pinnen ur delningsapparaten.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Riktigt snyggt att tillverka adaptern. Härligt med servolöst, brukar funka bra förutom vid fickparkering men det är ju inte det man göra hela dagarna. Går iofs att mecka dit elservo men tröghetsmomentet från elmotorn på rattaxeln verkar filtrera bort information ifrån framdäcken. Då blir det ingen City Steering från Punto heller vilken iofs är rätt rolig med massor med servoverkan så man bara kan snurra runt ratten vid parkering.

Antar att det blir PTC värmare från Leaf på slangarna till standard värmepaket? Eller satsar du allt på ett värmepumpssystem med R744 dvs koldioxid och högt tryck från en ID4

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5553


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Antar att det blir PTC värmare från Leaf på slangarna till standard värmepaket? Eller satsar du allt på ett värmepumpssystem med R744 dvs koldioxid och högt tryck från en ID4

Hmm ... värmare ... hmm, jag har ju en pulsjetmotor liggande. Det borde väl ändå vara en kupevärmare av klass thumbs up

Eller så blir det en värmare från Opel Ampera/Chevy volt.

Stulen bild från nätet
Valet på denna kom sig av det enkla skälet att den är kompakt och jag vet hur CANprotokollet ser ut för att få liv i den. Den är provkörd med reglering från min arduino som driver instrument, range guessometern och lite annat småjox. Det är en vattenvärmare på ca 5-6kW som kopplas in mot original värmeväxlare så det blir en väldigt enkel installation.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5553


Trådstartare
Det ser ut som om någon kastat ner en gammal tjock-tv i motorutrymmet


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Andra projekttrådar
Fiat eBarchetta
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11   >>
26 besök senaste veckan (22548 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande