Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
64 besök idag (52205 totalt)
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481


Trådstartare
Hittade ett par E36 M3 speglar för E46 som blir bra på bilen.
Först ska det lösas så att dem sitter monterade ordentligt sedan ska dem lackas gröna som resten av bilen.


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481


Trådstartare
Lite jobb med elsystemet.
Även den elektroniska huvudströmbrytaren är inkopplad och fungerar bra.

Provmontering av kablar på Awimexerna


Kommer att köra med Angeleyes som ljus framåt för att synas.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481


Trådstartare
Här kommer lite bilder på anpassning av slangar till kylaren.
Kylaren kommer från en E46 STCC bil.
Slanganslutningarna på kylaren var O42 och slangarna var O38, vi svetsade dit 38mm anslutningar och så passade det även bättre med slangarna.
Vart lite moddning av originalslangarna.






_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Blir kanonbra! Även om det var lite uttjatat runt Fast and the Furious eran så gillar jag E36 M3 speglarna, funkar på nästan allt.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 876



Kanonläckert!

kort fråga: vore det inte snyggare med svarta backspeglar, istället för gröna?

_________________
Magnus Falk
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Snyggt med splittern!! Vad är metallpluttarna för något? Slitpuckar?
Vad väger den?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



PH-Racing skrev:
Nu börjar bränslesystemet vara klart, tank på plats inkl tillluftfilter
Alla slangar inkopplade inkl returen.



Är det skvalp skydd eller annat inuti tanken och hur är det byggt?
Annars finns risk att pumpen kommer suga i sig luft i vänster kurvor redan vid halv tank.
Vilket betyder att du då bara har kanske 15 liter soppa att köra på innan du måste tanka.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
PH-Racing skrev:
Nu börjar bränslesystemet vara klart, tank på plats inkl tillluftfilter
Alla slangar inkopplade inkl returen.



Är det skvalp skydd eller annat inuti tanken och hur är det byggt?
Annars finns risk att pumpen kommer suga i sig luft i vänster kurvor redan vid halv tank.
Vilket betyder att du då bara har kanske 15 liter soppa att köra på innan du måste tanka.


Det är en försänkning vid slang-anslutningarna till pumparna sen är det även skum i botten så jag tror att det ska funka. Annars så får jag göra något åt det, kanske en catch-tank. Skummet i borde hålla bränslet på plats.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481


Trådstartare
stilldouble skrev:
Kanonläckert!

kort fråga: vore det inte snyggare med svarta backspeglar, istället för gröna?



Funderade på kolfiber laminering, men vi provar med grönt om det inte blir snyggt kan jag laminera dem då, bara svarta tror jag själv inte på. Men det är ju en smakfråga, så där finns det inte rätt eller fel.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Snyggt med splittern!! Vad är metallpluttarna för något? Slitpuckar?
Vad väger den?


Metallpluttarna är genomgående och är till för att hänga upp splittern i stötfångarbalken med aluminium rör för att man lätt ska kunna demontera den inför lastning, jag har inte kommit så långt att jag monterat dessa ännu.
Har inte vägt den ännu.
Kommer att ha hasplåtar på undersidan, för att inte slita på kolfibern när man glider över kurbs.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



PH-Racing skrev:
RallyQuattro skrev:
PH-Racing skrev:
Nu börjar bränslesystemet vara klart, tank på plats inkl tillluftfilter
Alla slangar inkopplade inkl returen.



Är det skvalp skydd eller annat inuti tanken och hur är det byggt?
Annars finns risk att pumpen kommer suga i sig luft i vänster kurvor redan vid halv tank.
Vilket betyder att du då bara har kanske 15 liter soppa att köra på innan du måste tanka.


Det är en försänkning vid slang-anslutningarna till pumparna sen är det även skum i botten så jag tror att det ska funka. Annars så får jag göra något åt det, kanske en catch-tank. Skummet i borde hålla bränslet på plats.


Det kommer då tyvärr inte att fungera.
Har 2 kompisar som hade likadant fast 40 liter tank och skum i som påstods hindra skvalp men det gjorde det inte..
När det var halvtank så sög den luft I vänster kurvorna.

Så du behöver bygga om, kanske du kan få dit en liten 2L tank bredvid och under så det blir självfall från stora tanken och dit drar du även returen från din fuelrail.
Alltså catch tank fast utan pump i någon av tankarna eller i mellan dom, det kanske kan lösa problemet du kommer få annars.

Eller så går du hela vägen med separat catchtank och pump från huvudtanken som fyller catchtanken.
Men då blir det 2 pumpar som går hela tiden. dock kan du då ha en klenare pump som fyller catchtanken.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



RallyQuattro skrev:
PH-Racing skrev:
RallyQuattro skrev:
PH-Racing skrev:
Nu börjar bränslesystemet vara klart, tank på plats inkl tillluftfilter
Alla slangar inkopplade inkl returen.



Är det skvalp skydd eller annat inuti tanken och hur är det byggt?
Annars finns risk att pumpen kommer suga i sig luft i vänster kurvor redan vid halv tank.
Vilket betyder att du då bara har kanske 15 liter soppa att köra på innan du måste tanka.


Det är en försänkning vid slang-anslutningarna till pumparna sen är det även skum i botten så jag tror att det ska funka. Annars så får jag göra något åt det, kanske en catch-tank. Skummet i borde hålla bränslet på plats.




Det kommer då tyvärr inte att fungera.
Har 2 kompisar som hade likadant fast 40 liter tank och skum i som påstods hindra skvalp men det gjorde det inte..
När det var halvtank så sög den luft I vänster kurvorna.

Så du behöver bygga om, kanske du kan få dit en liten 2L tank bredvid och under så det blir självfall från stora tanken och dit drar du även returen från din fuelrail.
Alltså catch tank fast utan pump i någon av tankarna eller i mellan dom, det kanske kan lösa problemet du kommer få annars.

Eller så går du hela vägen med separat catchtank och pump från huvudtanken som fyller catchtanken.
Men då blir det 2 pumpar som går hela tiden. dock kan du då ha en klenare pump som fyller catchtanken.


Jag instämmer här.

Jag har en tank med 2st membrapumpar. Dessa super bra och har bra flöde. Inget vidare tryck, men det behövs inte. De pumpar till en catchtank. Från toppen på catchtanken har jag en retur till stora tanken. Där är ett eget litet kretslopp med lågt tryck. jag både fyller och har returen i toppen på catchtanken.

I botten på catchtanken har jag en stor pump som skickar till fuelrail. I toppen på catch sitter returen från fuelrail. Så högtrycks kretsen är mellan catchtank och rail. Har aldrig haft problem med detta. Funkar klockrent.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481


Trådstartare
Cammo skrev:
RallyQuattro skrev:
PH-Racing skrev:
RallyQuattro skrev:
PH-Racing skrev:
Nu börjar bränslesystemet vara klart, tank på plats inkl tillluftfilter
Alla slangar inkopplade inkl returen.



Är det skvalp skydd eller annat inuti tanken och hur är det byggt?
Annars finns risk att pumpen kommer suga i sig luft i vänster kurvor redan vid halv tank.
Vilket betyder att du då bara har kanske 15 liter soppa att köra på innan du måste tanka.


Det är en försänkning vid slang-anslutningarna till pumparna sen är det även skum i botten så jag tror att det ska funka. Annars så får jag göra något åt det, kanske en catch-tank. Skummet i borde hålla bränslet på plats.




Det kommer då tyvärr inte att fungera.
Har 2 kompisar som hade likadant fast 40 liter tank och skum i som påstods hindra skvalp men det gjorde det inte..
När det var halvtank så sög den luft I vänster kurvorna.

Så du behöver bygga om, kanske du kan få dit en liten 2L tank bredvid och under så det blir självfall från stora tanken och dit drar du även returen från din fuelrail.
Alltså catch tank fast utan pump i någon av tankarna eller i mellan dom, det kanske kan lösa problemet du kommer få annars.

Eller så går du hela vägen med separat catchtank och pump från huvudtanken som fyller catchtanken.
Men då blir det 2 pumpar som går hela tiden. dock kan du då ha en klenare pump som fyller catchtanken.


Jag instämmer här.

Jag har en tank med 2st membrapumpar. Dessa super bra och har bra flöde. Inget vidare tryck, men det behövs inte. De pumpar till en catchtank. Från toppen på catchtanken har jag en retur till stora tanken. Där är ett eget litet kretslopp med lågt tryck. jag både fyller och har returen i toppen på catchtanken.

I botten på catchtanken har jag en stor pump som skickar till fuelrail. I toppen på catch sitter returen från fuelrail. Så högtrycks kretsen är mellan catchtank och rail. Har aldrig haft problem med detta. Funkar klockrent.


Hej
Jag funderar på om det finns alternativ enklare lösning än att göra om allt.
Jag funderar om det inte går att svetsa i en skvalpplåt.

Nån som har en bra ide hur den skulle kunna se ut?
Och hur hög skulle den behöva vara?

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Jag hade byggt med catch.

1 g blir 45 grader på soppan, så ganska hög plåt.

Sen har vi scenariot acceleration, inte heller optimalt för det med anslutningarna år sidan.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 154




_________________
Martin Viberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Vibbe skrev:
nån som provat
https://dsportmag.com/the-tech/stopping-fuel-starvation-holley-hydrama . . . .


Hydramat kostar tyvärr mer än en catchtank, här har ni lite priser:
https://www.hansenracing.se/category/search?searchText=hydramat


Men du kan ju förbättra fuelcellen med flera skvalp skydd inuti, men jag skulle nog då även bygga ut den i botten, alltså du borrar ett runt hål typ 5cm brett i mitten av tanken i botten och där under har du en till tank på kanske 2 liter där hålet hamnar i mitten i taket och från den tanken suger du bränslet.
Med en rör bit under 5cm hålet så blir det svårare för bränslet att skvalpa ur sen små luft hål i hörnen i nedre tanken och fuel rail returen går via rör ner i denna extra tank men kanske även behövs luft hål i toppen på röret så det inte finns risk för motstånd i returen.
Bygger man rätt så borde man klara sig bra utan extra sug pumpar och bara köra på 1 pump utanför som nu.
men blir ju stora ombyggnader av befintlig fuelcell.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Vibbe skrev:
nån som provat
https://dsportmag.com/the-tech/stopping-fuel-starvation-holley-hydrama . . . .


Hydramat kostar tyvärr mer än en catchtank, här har ni lite priser:
https://www.hansenracing.se/category/search?searchText=hydramat


Men du kan ju förbättra fuelcellen med flera skvalp skydd inuti, men jag skulle nog då även bygga ut den i botten, alltså du borrar ett runt hål typ 5cm brett i mitten av tanken i botten och där under har du en till tank på kanske 2 liter där hålet hamnar i mitten i taket och från den tanken suger du bränslet.
Med en rör bit under 5cm hålet så blir det svårare för bränslet att skvalpa ur sen små luft hål i hörnen i nedre tanken och fuel rail returen går via rör ner i denna extra tank men kanske även behövs luft hål i toppen på röret så det inte finns risk för motstånd i returen.
Bygger man rätt så borde man klara sig bra utan extra sug pumpar och bara köra på 1 pump utanför som nu.
men blir ju stora ombyggnader av befintlig fuelcell.


Jag har funderat lite hur jag kan tänkas göra och har bestämt att jag inte kommer att göra om allt runt tanken, som det skulle innebära om jag skulle ha in en catchtank.
Det får bli en senare lösning att göra om allt om det inte funkar som det är tänkt nu.

Detta är en ide på en lösning, som jag tror bör kunna fungera ner till några liter kvar i tanken.

Jag har tänkt att jag kapar loss försänkningen där pumpanslutningarna sitter, pumpanslutningerna får sitta kvar.


Jag bockar till som en lite låda med 3 väggar som får agera skvalpskydd.
Skvalpskyddet kommer att vara lite öppet i hörnen och den svetsas fast i botten på tanken och runt försänkningen. Jag kanske får göra några fler hål?


Jag har tänkt att det får vara en glipa mellan väggen och skvalpskyddet på ca 10mm, då kan ju bränslet rinna ner där enkelt.
Sen svetsar vi fösänkningen på samma plats som tidigare.


Bild på försänkningen inifrån.


Bild på försänkningen utifrån.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Kan du se till att returen går ner där och fyller på i den lådan du bygger så hjälper det helt klart!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481


Trådstartare
erikjakan skrev:
Kan du se till att returen går ner där och fyller på i den lådan du bygger så hjälper det helt klart!


Returen och avluftning sitter på ovansidan av tanken, jag tänker att jag vill att den varma soppan som kommer tillbaka från motorn ska blandas och kyla ner sig.
Funkar inte det så får jag väl dra ner ett rör till försänkningen.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481


Trådstartare
Hej
Finns det några tumregler när det gäller dimensionering av oljekylare?
En 4,8l V8 men 8 liter olja i motorn och ca 400hk, hur stor oljekylare behöver man?
Jag har AN10 kopplingar på in och utgång i motorn.
Kan man välja en för stor oljekylare?

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Nej inte för stor, tänker det var 34 grader på knutan..
Men med en luftkyld kylare KAN du få svårt att reglera oljetemp om du inte kör med oljetermostat.
Värmeväxlare klara detta bättre ( kylvattnet reglerar( om du har tillräcklig effektiv vattenkylare)). Sen är väl frågan hur effektiv värmeväxlarn är. ...
Jag en Laminova oljekyl. Men dras med lite hög oljetemp tycker jag ( mäter i tråget) har köpt loggrejer nu så tänkte mäta hur effektiv växlaren är..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
64 besök idag (52205 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande