Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 32, 33, 34   >>
668 besök senaste veckan (93581 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Jag skulle haft den kvar och bara flyttat T-kopplingen enligt bilden nedan:



Annars måste ju bubblorna transporteras mot flödet ut från toppen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jag har liknande lösning på mitt alukyl på BMW:n och det går inte att lufta mitt kyl utan
att den slanganslutningen är öppen.
När jag väl fått kylet luftat så har ju slangen enbart som funktion att re-cirkulera expanderande vatten om det skulle bli riktigt varmt, men den funktionen kan ju vara nog så viktig.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Volvo 850 har inte slangen sådär. Behållaren och termostathuset med slanganslutningen sitter en anings högre än kylaren. Så borde absolut fungera för dig med.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Att jag behöver lufta kylet på den övre anslutningen när det har varit tomt köper jag 100% Men när det är gjort så borde jag kunna plugga den anslutningen och bara köra en slang mellan termostathuset och expansionskärlet?



Helst skulle jag vilja dra om ledningen på detta sättet och delvis ersätta den med ett rör.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Medans man väntar på pulverlackerade detaljer så kan man ju alltid klura på hur kylaren ska skyddas från stenskott.


Växelspak damask
Mittkonsol / förvaringsfack
Handbroms damask
Göra klart stolarna

Fästen strålkastare, väntar på pulverlack
Fästen blinkers fram,
Placering positionsljus fram
Framskärmar / styrstopp
Kontrollera hjullager höger fram

(Värmesköld till katalysator, nedprioriterat)
Reflexer bak, placering 350 mm upp, max 400 mm in.
Backspeglar
Värmereglage kabel
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Känns inte detta is-kubs-galler väldigt glest? Ett stenskott flyger ju (sannolikt) rakt igenom - smack in i kylaren?

_________________
Magnus Falk
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
stilldouble skrev:
Känns inte detta is-kubs-galler väldigt glest? Ett stenskott flyger ju (sannolikt) rakt igenom - smack in i kylaren?


Det ska dit ett nät på insidan av gallret sen med men det är lite jobbigt att rita.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Idag var det ju nästan torrt väglag ute så en kort provtur för att kolla speglarnas funktion företogs.
Speglarna ska nog funka, visst vibrerar dom lite men man ser det man ska se i dom tycker jag.



Körning utan framskärmar på osopade gator rasslar mysigt inte bara i plåten.



Jag tyckte det luktade lite bensin när jag kom in i garaget igen så jag tvångskörde pumpen och hittade ett läckage mellan spridare nr 1 och fuel railen. Ska spridarna ändå ur så skickar jag dom till BJP för genomgång.



Märkte även att insuget inte slår om vid 4000 varv som det ska, detta är ventilen som styr omslaget men när jag jämför denna inkopplingen med Volvos manual så stämmer det inte. Den blockerade porten har jag inte rört sen jag plockade ur motorn ur donatorn men jämför med diagrammet nedan så tycker jag det ser fel ut?



Den blockerade porten ska vara den mitt emot elkontakten?
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Det börjar blir dags att boka tid för SFRO 2 besiktningen nu.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Vilket jobb du har gjort thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Mats Karlsson skrev:


Det börjar blir dags att boka tid för SFRO 2 besiktningen nu.



_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Mats Karlsson skrev:


Den blockerade porten ska vara den mitt emot elkontakten?


Det ser ju ut som att "20" ska sitta längst ner och inte högst upp för att det ska fungera. Är det enkelt att bara testa och byta plats?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Mats Karlsson skrev:


Den blockerade porten ska vara den mitt emot elkontakten?


Det ser ju ut som att "20" ska sitta längst ner och inte högst upp för att det ska fungera. Är det enkelt att bara testa och byta plats?


Japp jag har ändrat om dom nu och väntar på nya spridartätningar innan jag kan prova.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675




Härlig milstolpe Mats! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Tycker fronten ser riktigt ball ut, utan grill.
Skulle man hunna köra bara med ett finmaskigt galler/nät direkt framför, typ 1 cm framför, kylaren som skydd mot stenskott?

_________________
Magnus Falk
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
stilldouble skrev:
Tycker fronten ser riktigt ball ut, utan grill.
Skulle man hunna köra bara med ett finmaskigt galler/nät direkt framför, typ 1 cm framför, kylaren som skydd mot stenskott?


Man måste väl inte bara ha en grill? Om planen går bra så blir det en av varje sort. Jag måste bara hitta ett finmaskigt alunät som är tillräckligt stort ca 400 mm högt och minst 600 mm brett.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Tyckte den såg arg&vild ut, utan grillgaller

_________________
Magnus Falk
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Lite vägning har gjorts nu när allt viktigt är monterat på bilen.
Detta är dock vägt en axel i taget men med den ovägda axeln uppallad till samma höjd som vågarna så det borde vara ganska nära sanningen.

777 kg med 75 kg förare och full tank.


VF 194 HF 181

med förare

VB 216 HB 186


Intressant att se att förarens vikt inte påverkar vikten på höger framhjul alls. Den är 181 kilo oavsett om förare sitter i eller ej. Visst kan man bygga lättare men det var ju inte målet med detta bygget. En fyrcylindrig motor och annan växellåda hade sparat 30-50 kilo. Mindre däck och fälgar hade nog sparat 25-30 kg till. Karossen tror jag inte är så mycket tyngre än en glasfiberkaross men det är bara en känsla, min kaross väger in på ca 25 kilo utan att ha vägt alla delarna.

Sitter och skissar lite på en luftfilterbox för att ersätta det koniska filtret jag har nu om insugsljudet skulle vara ett problem.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Sol och torrt väglag innebar att det stämplades ut kl 15 från jobbet, hem och byta om till garagekläder och trycka tillbaka fuelrailen med de nyservade spridarna även om de nya tätningarna inte kommit ännu, dom får bytas en annat gång. En jordfel till tankmätaren utrotades snabbt, det var en kabelsko som var lite slapp.
Efter det så var det vinterjacka, mössa, vantar och goggles på och sedan rulla ut för ett par km varmkörning.

Jag hade räknat ut antalet pulser som hastighetsmätaren borde se per kilometer med min hjulomkrets och diff utväxling men när jag jämförde med gps i telefonen så saknades det ca 30-40% på hastigheten (har inte kört mycket snabbare än 50 ännu) Ställde in projektet i garaget och tog bruksPassaten och mätte upp en vägsträcka på en kilometer sen kördes samma sträcka med bygget med hastighetsmätaren i autokalibreringsläge.
Efter det så stämmer hastigheten inom 1-2 km/h. Nöjd.

Jag tycker dock att även varvräknaren visar lite lågt så lite frågor i facebook gruppen för T5 Rwd bilar så verkar det som att Volvo använt fyrcylindrig utsignal både på femman och sexan fram till 1999. Det ger ju en felvisning på 25% så i morgon ska varvräknaren plockas ut och ställas om.

Tre plusgrader + vindens kyleffekt kändes trots att föraren var väl påpälsad. Skönt med värme om fötterna dock.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Inga ord, bara

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Benjamin E skrev:
Inga ord, bara


+1

(fast skriver jag några ord så blir det det att det måste varit en fantastisk känsla!)

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 32, 33, 34   >>
668 besök senaste veckan (93581 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande