Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 56, 57, 58   >>
39 besök senaste veckan (218368 totalt)
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166



Önskar att jag också hade en riktig maskinpark och din kunskap så jag kunde göra egna lösningar som du gör.
Fortsätt så. Riktigt kul att följa!

/Raine

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tack så mycket!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Idag luftades de nya bromsarna, så nu är det avbockat också.



En av servoslangarna har hängt med från
donatorbilen och är således 26 år gammal,
kanske inte jättekonstigt att den svettas en del.


Lite trevligare med en ny slang!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Uppehållsväder idag, dags för första provsvängen för
säsongen.



Positivt:
- Bromsbalans flyttad. Stor skillnad. Kan t.o.m bli aktuellt
att välja belägg med mindre bromsvärde till bak jfrt fram.
Fördelen med att bygga som jag gjort nu är att jag, även utan beläggbyte,
kan modifiera balansen mer framåt igen om jag vill genom
att antingen skifta ok eller skivor. Beroende på vad som
skiftas får jag olika mycket påverkan.

- Fjäderbygget bak verkar fungera bra.
Fin känsla i chassit utan att ha ändrat några dämparinställningar ännu.

Negativt:
- Vanosproblem kvarstår. Nej, motorn levererar inte full effekt. Ingen skillnad med eller utan inkopplad avgas-solenoid, så det är högst sannolikt fortfarande styrning av avgaskammen som spökar.

Ovetenskaplig loggning med Racedroid i telefonen indikerar 250-ish hjulhästar över ett antal repor.
Inget att lita på givetvis, men nu har jag kunnat köra tillräckligt för att kunna avgöra att även "seat-of-the-pants" känslan är samma som tidigare säsonger trots
Grp N-mappning.

Blir till att riva isär igen, trist när säsongen precis skall dra igång...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Funkar soleoniden till avgas verkligen?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Har du mätt oljetrycket i vanosen?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
erikjakan skrev:
Funkar soleoniden till avgas verkligen?


Ja, den fungerade med tryckluft påkopplat i alla fall... Är inte nödvändigtvis samma sak som funktion med oljetryck, så är det ju...

GTIDave skrev:
Har du mätt oljetrycket i vanosen?


Det blir nästa steg, före rivning thumbs up . Kollade funktionen på pumpen före ihopsättning och den verkade fungera.

Är lite orolig att kolvstången gått igen...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Men bilen ser grym ut, iaf

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18597



Vanos på avgas? Borde vara en ren emissionsgrej eller? Aktiveras vid kallstart för att öppna avgas tidigare och därför tända katten, eller har den annan funktion på BMW?

Frågar eftersom om du inte kollat funktionen med kall motor så kanske du inte ser att den funkat, om du bara kollat med varm motor och den funkar som jag spekulerar så kommer den aldrig att ändra läge.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Är rätt säker på att både insug och avgasvanos jobbar under gång.

På s54 är det 60 graders rotation på båda kammarna om jag inte minns fel.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



En tumregel, ju mer luft en motor fångar och förbränner desto tidigare måste man öppna avgaskamaxeln för att ventilera ut det.

Så, ja 'Vanos' på avgas är inget konstigt.

Däremot i min pickup(chevrolet colorado, atlas motorn) så är det enbart vanos på avgaskammen.
Det måste då vara emissionsgrej.
För nå effekt ger det inte då insug inte är ändrad.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Men bilen ser grym ut, iaf

Tack Niklas! Kanske en klen tröst just för tillfället...

Gällande Vanos:
Vanos på S50B32 arbetar steglöst under gång på både avgas o insug precis som S54:s dito, ja.
Skillnad i hur mycket ändring som kan göras dock.
60 grader på insug, 48 grader på avgas.

Styrs vad jag fått lära mig utifrån TPS, varvtal, insugstemp o motortemp.

Skulle vara trevligt att få köra med en "hel" motor istället för 2/3, så jag lär tragla vidare.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Christian Jansson skrev:


GTIDave skrev:
Har du mätt oljetrycket i vanosen?


Det blir nästa steg, före rivning thumbs up . Kollade funktionen på pumpen före ihopsättning och den verkade fungera.

Är lite orolig att kolvstången gått igen...


Instämmer med föregående talare, bilen ser grymt fin ut, finare och finare för varje år!

Jag hade problemet (ett av dem... ) att allting såg bra ut, solenoiderna klickade som de skulle, inga felkoder etc men det var ett internt oljeläckage i en av solenoiderna. Man såg det på att oljetrycket dök från 100 bar till 20 vid gaspådrag på tomgång.

Ett annat problem jag hade innan det var att kablaget var skadat, felkoderna i INPA visade vilken kabel och solenoid det var.

Jag har elscheman samt lite annan info om Vanos, hydraulikschema bla, om du inte har dem redan. Några exempel i bilderna nedan.







Exempel på felkod. Siffran 21 i övre vänstra hörnet visar vilken kabel det är avbrott i, kabel till solenoid 1 på avgassidan i detta fallet.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1219



Christian Jansson skrev:







/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
GTIDave skrev:
Erbjuder massa bra info


Tack David - jag tror jag behöver allt du kan erbjuda just nu...
Kanske kan ta det via Google Drive eller liknande?

Efter att ha kollat mer ikväll så är det nog
dags för en djupdykning i elen...



Testkört både insug- och avgasjustering
med motor igång.

1. Rent funktionellt så är Vanos-enheten nog OK. Båda kammarna går utan problem att retardera och avancera.
Kvarstår ifs att mäta oljetrycket, men det verkar förhoppningsfullt att allt fungerar även vid tomgång.

2. Konstaterat att ECU-n definitivt kan påverka kaminställning både på avgas- o insugssida.
I ECU:n ligger som standard en map som vid avstängning automatiskt avancerar avgaskammen och retarderar insugskammen fullt för att ge bästa möjliga inställningar för uppstart.
Ställde manuellt om kammarna med testverktyget, dvs urkopplat från ECU, så att de stod "fel" och motorgången blev oren och stängde av.
Kopplade ihop allt och vid uppstart så hördes självregleringen tydligt.
Kontrollerade även med testverktyget igen och kunde bekräfta att båda kammarna var tillbaka-justerade till "uppstart-position".
Denna metod är ju för trubbig för att ge svar på något annat än just tomgång, dock.

3. Kanske hade kunnat testköra på väg med manuellt omställda kammar för att få testa högre last/varvtal, men vågar helt enkelt inte riskera att något går riktigt åt h-vete...

4. Kontrollerade TPS-sensorn på enklast möjliga vis. Urkopplad så svarar motorn inte på gaspådrag, så den fungerar uppenbarligen.

5. Något är tjall i elen, jag kommer inte åt ECU:n med INPA öht. Vet alltså inte om några - eller vilka - felkoder slängts upp.

Sammanfattningsvis känns det hoppfullt men samtidigt väldigt förvirrande...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
carl.josefsson skrev:



/C

Tack Carl!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Christian Jansson skrev:
GTIDave skrev:
Erbjuder massa bra info


Tack David - jag tror jag behöver allt du kan erbjuda just nu...
Kanske kan ta det via Google Drive eller liknande?

Sammanfattningsvis känns det hoppfullt men samtidigt väldigt förvirrande...


Det går nog bra med mail, är bara Pdf-filer. Detta får du rätsida på, vi får konsultera vidare via PM!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Ett frågetecken uträtat!

Fått kontakt med ECU:n. thumbs up Hittade felet som hindrat kommunikation och det fanns i interfacet mellan bil och dator. Fick tillrättat det och vips så fick skärmen liv.

Har enbart INPA och får tyvärr inte tillräckligt med testmöjligheter den vägen (INPA testar inte Vanos), men nu finns vägar öppna att gå vidare.



På bilden syns en avvikelse och det är lambdavärde för bank 1 (cyl 1-3).

Gjorde en felkodsavläsning efter en stunds varmkörning och mycket riktigt så
kom en kod upp för lambda.
Några fler felkoder fanns men de var samtliga relaterade till saknade sensorer pga motorbyte (ac, oljenivågivare o elfläkt).


Kontrollmätning av lambdasonden visade brunnet värmeelement.
Hade en beggad ersättare liggande så bara att sätta igång att byta.

Som vanligt trångt, fick plocka ner avgassystem och släppa ner motorpaketet så långt jag vågade för att komma åt att trä sensorkabeln över växellådan och få plats med verktyg.

Vanoshuset touchade kylet - men inte mer än så.


Tog hjälp av en dragfjäder för att få över kabeln, kabelhärvan kommer på vänster sida av motorn och avgaset är ju på höger.


Lambdasonden på plats - dags att ta kväll.


När allt är ihop igen får jag fortsätta kontroll av Vanos. För detta krävs programmet DIS - som för tillfället saknas i min arsenal - men är på ingång.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4095



Så mycket lättare felsökningen blir när man kan fråga hur grejorna mår. Nu spelar väl inte värmeelementet i lambdan någon avgörande roll, det är väl bara vid kallstart som det är igång, men det är ändå helt rätt att byta.

Ska bli intressant att se vad den andra programvaran kan ge för ledtrådar.

Bra jobbat

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tack Janne! Lambdasensorn var helt död,
så det var bra att få bytt den.

Fick ihop avgas och det övriga idag och kunde starta upp igen.
Fungerande lambdasensor gjorde att lambdareglering slog igång, den stod still på båda bankarna förut - positivt!

Testade att koppla ifrån båda Vanos-solenoiderna för att provocera fram felkoder.
Enbart en felkod löste ut relaterad till Vanos, och den försvann när insugskammens solenoid återanslöts men avgassidan fortfarande var bortkopplad. Hmmm....

DIS behövs, inget är som väntans tider.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4095



Om lambdaregleringen inte fungerade alls tidigare borde väl ecu'n jobbat i open loop och bara haft någon grundmapp att jobba efter eller?
Ungefär som kallstart hela tiden.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 56, 57, 58   >>
39 besök senaste veckan (218368 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande