Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
11 besök senaste veckan (60713 totalt)
ImaginaryCreations
Klippan
Här sen Okt 2019
Inlägg: 12



Nordictuningdalarna skrev:
Nya motorn påväg ihop.

Toppdeckad, honad av Nilsen Performance och redo att monteras ihop, ARP skruv till Ram och Topp, övrigt original T5 prylar.
Blocket kommer nu bli ca 8kg lättare än förra, sen nya elsystemet och panelen är ~10kg+ lättare.
Dags börja leverera bra tider nu nästa år.


Vad föranleder att blocket är 8kg lättare? Är det för att du bantat bort balansaxeln och org tändspole, eller har du gjort fler mods till blocket för att kapa bort den vikten?

Hur har du löst triggersignal nu när du kör MaxxEcu och inte originalsprutet? Finns det någon smidig lösning för att få dit ett triggerhjul?

_________________
Johan Sahlström
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
ImaginaryCreations skrev:


Vad föranleder att blocket är 8kg lättare? Är det för att du bantat bort balansaxeln och org tändspole, eller har du gjort fler mods till blocket för att kapa bort den vikten?

Hur har du löst triggersignal nu när du kör MaxxEcu och inte originalsprutet? Finns det någon smidig lösning för att få dit ett triggerhjul?


Det nya T7 blocket är lättare än vanliga gamla T5, sen är axlar borta nu också.

Bantat bort original tändspole ?

Kör original vevgivare bara men utan kam/hemsignal. Går lika bra det och inget man märker av direkt.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Kan passa på skicka in en filmsnutt, inte fått nya 6an ännu, men annars är den redo, sånär som en dynomap osv.




_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



fränt med lite eld på ALSen, men svartflaggen på ljudet lär komma fort som satan tror jag.

_________________
Björn hall
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



Björn H skrev:
fränt med lite eld på ALSen, men svartflaggen på ljudet lär komma fort som satan tror jag.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Får man fråga vem som byggt trycksystemet och hur tankarna gick kring intercooler och luftfilter-rör-placering. menar absolut inget illa å bilen går som ett ilsket troll
thumbs up har sett den både i verkligheten och på film, men du pratar om dippar som normala människor inte uppfattar och jag tror du kan kapa dom ett par hundra varv till. och med hjälp av maxxet kommer kommer det bli en helt annan motor och som sagt ingen kritik tror bara det kan bli bättre och du är redan en snabb rackare Robert.

_________________
Johan Axelsson
Citera
ImaginaryCreations
Klippan
Här sen Okt 2019
Inlägg: 12



Nordictuningdalarna skrev:


Det nya T7 blocket är lättare än vanliga gamla T5, sen är axlar borta nu också.

Bantat bort original tändspole ?

Kör original vevgivare bara men utan kam/hemsignal. Går lika bra det och inget man märker av direkt.


Tänker på tändkasseten

Ok, att det skilde så mycket mellan blocken visste jag inte. Men du kör fortfarande T5 toppen va?

_________________
Johan Sahlström
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Björn H skrev:
fränt med lite eld på ALSen, men svartflaggen på ljudet lär komma fort som satan tror jag.


Hahaha så är det, men kommer inte köra såhär hårt sen, bara lite bus

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Cammo skrev:
Björn H skrev:
fränt med lite eld på ALSen, men svartflaggen på ljudet lär komma fort som satan tror jag.




Vore ju kanske inte första gången en UhrSaab tänder en sådan lampa

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Johan Axelsson skrev:
Får man fråga vem som byggt trycksystemet och hur tankarna gick kring intercooler och luftfilter-rör-placering. menar absolut inget illa å bilen går som ett ilsket troll
thumbs up har sett den både i verkligheten och på film, men du pratar om dippar som normala människor inte uppfattar och jag tror du kan kapa dom ett par hundra varv till. och med hjälp av maxxet kommer kommer det bli en helt annan motor och som sagt ingen kritik tror bara det kan bli bättre och du är redan en snabb rackare Robert.


Försöker läsa varför jag skulle ta det illa menat Det gör jag inte iaf =) thumbs up

Jag har byggt allt på bilen, och det är inte en tanke med allt på bilen, utan saken är att denna bilen från början inte var tänkt att få detta öde, var en testbil från början där jag maxade och provade ut turbos och olika varianter, hur mycket effekt eller hur snabbt man kunde köra med vissa mods osv.
Sen hade jag ett grenrör liggande från gamla dragrace Saaben som jag bultade på, därav lite udda turboplaceringen, sen spårade det hela uhr år för år.
Luftfilterplaceringen hamnade där för är ett skyddat ställe från vatten och skräp utanför värme/motorrum.

Ja, jag tror det kommer gå undan lite detta året om jag bara får sätestid i bilen och kör så fort som den förtjänar och kan.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
ImaginaryCreations skrev:


Tänker på tändkasseten

Ok, att det skilde så mycket mellan blocken visste jag inte. Men du kör fortfarande T5 toppen va?


Ja men den rök ju för att jag kör Maxx nu, inte för att tjäna vikt

Jo, de första T5 blocken är ju från typ +80 talet, och när T7 kom 20 år senare så kunde dom ta bort mycket material som var överflödigt men att blocken klarar samma belastning.
Sen väger axlarna ett par kg.
Ja T5 toppen rakt av, den är inte tyngre men har kraftigare ventiler, vilket kan vara skönt. Ingen förlust att köra den.


_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Nordictuningdalarna skrev:
Johan Axelsson skrev:
Får man fråga vem som byggt trycksystemet och hur tankarna gick kring intercooler och luftfilter-rör-placering. menar absolut inget illa å bilen går som ett ilsket troll
thumbs up har sett den både i verkligheten och på film, men du pratar om dippar som normala människor inte uppfattar och jag tror du kan kapa dom ett par hundra varv till. och med hjälp av maxxet kommer kommer det bli en helt annan motor och som sagt ingen kritik tror bara det kan bli bättre och du är redan en snabb rackare Robert.


Försöker läsa varför jag skulle ta det illa menat Det gör jag inte iaf =) thumbs up

Jag har byggt allt på bilen, och det är inte en tanke med allt på bilen, utan saken är att denna bilen från början inte var tänkt att få detta öde, var en testbil från början där jag maxade och provade ut turbos och olika varianter, hur mycket effekt eller hur snabbt man kunde köra med vissa mods osv.
Sen hade jag ett grenrör liggande från gamla dragrace Saaben som jag bultade på, därav lite udda turboplaceringen, sen spårade det hela uhr år för år.
Luftfilterplaceringen hamnade där för är ett skyddat ställe från vatten och skräp utanför värme/motorrum.

Ja, jag tror det kommer gå undan lite detta året om jag bara får sätestid i bilen och kör så fort som den förtjänar och kan.

Jag är definitivt ingen expert men vore det min bil hade jag vänt på intercoolern och kortat in alla tryckrör och försökt få så snälla böjar som det tillåter, luftfiltret på andra sidan,samma ställe om det tillåter så även det röret blir kortare och gärna lika tjockt som flänsen på turbon. Prova själv å andas i ett sugrör och mappa bilen med allt du skall köra med monterat, antar att ni letar dom sista nm/hk ni kan hitta.
Det är en grym bil du har, å snyggt byggt är det också, men vänta du, jag kommer på rakorna å sniffar dig i diffusern å när det börjar svänga får jag väl flytta på mig i vanlig ordning
(det sista var otroligt roligt eller hur)

_________________
Johan Axelsson
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Johan Axelsson skrev:

Jag är definitivt ingen expert men vore det min bil hade jag vänt på intercoolern och kortat in alla tryckrör och försökt få så snälla böjar som det tillåter, luftfiltret på andra sidan,samma ställe om det tillåter så även det röret blir kortare och gärna lika tjockt som flänsen på turbon. Prova själv å andas i ett sugrör och mappa bilen med allt du skall köra med monterat, antar att ni letar dom sista nm/hk ni kan hitta.
Det är en grym bil du har, å snyggt byggt är det också, men vänta du, jag kommer på rakorna å sniffar dig i diffusern å när det börjar svänga får jag väl flytta på mig i vanlig ordning
(det sista var otroligt roligt eller hur)


Det finns ingen chans att vända på IC och få plats med rör och det är bara snälla böjar redan. thumbs up

Luftfiltret och dess rör har ingen begränsning i effekten, kanske om turbon maxas, i nuläget letar jag inte effekt utan har redan "för mycket"
I dynon gav det lite mer botten men ingen effekt av att köra utan filter och rör. Så sugrörsförklaringen där är inget problem. Givetvis har jag ju undersökt och testat olika varianter i dynon på plats
Och det är inget märkbart tryckfall/förlust mellan turbo och spjäll heller så bör inte vara några problem med denna dragningen.


Och igen, letar inte effekt eller nm, har byggt om till Maxx för att kunna kontrollera ner vrid och effekt mer, inte leta med effekt. Som jag kört förr med original styrsystem som ej kan reglera effekt/ladd på varje växel så har jag inte kunna hålla full gas på någon annan växel än 6an, även 5an drar loss om det är minsta ojämnt.
Nu kan jag hålla ner den på alla växlar och kunna fokusera på att köra istället. thumbs up

Haha vi får väl se nu när jag kommer kunna accelerera istället för att pumpa på gasen större delen av rakan

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Förstår, ja den låter vass när man lyssnar på den. och klart jag förstår att det testats hade samma problem själv efter motorbytet, det härliga med maxx är ju man kan ställa å styra i princip hur man vill jag byter ut streetet mot ett race nu för att kunna hålla bättre koll på motorn och även nm/hk kurvorna, den råkade bli helt hemsk i effekten och åt h-vete för dyr för att chansa, men nu ligger båda kurvorna som två härliga 45graders streck från 2-7000 varv
men du å ja spelar i två helt olika divisioner, men det är satans så roligt thumbs up följer dig med glädje, kör hårt

_________________
Johan Axelsson
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Filmklipp från helgens körning med Timeattacknu.se på Gelleråsen.

Första körningen med bilen där bromsar och chassie är rätt och det känns lovande att nå målet 1.10 eller under det, körde 1.12 andra varvet ut på morgonen, och sedan 5 fullgasvarv på 1.11, bäst blev 1.11.35sek innan regnet kom smygande vilket ska vara 3e snabbaste fwd tiden, 1.09.90 är snabbast av Fredrik Gehammar, 2a tid har nu Daniel Wigren på 1.10.31.

Ännu kört väldigt lugnt, tidiga inbromsningar och på låg effekt, samt inte ännu fått den nya lägre 6an som beställdes för snart över 10 månader sedan av wez.. Men förstår han haft mycket jobb med högpriokunder, får hoppas han blir klar till till nästa år iaf

Haft lite problem med att den varit extremt orolig, så det mesta är nollställt nu, men tackar till Magnus Nyholm som med tips hittade varför den betett sig oroligt

Så det känns spännande inför 2023



_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Kul att bilen börjar kännas bra.
Snabba varvtider också. Med lite utsortering kör du snart under 1.10

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
MagnusN skrev:
Kul att bilen börjar kännas bra.
Snabba varvtider också. Med lite utsortering kör du snart under 1.10


Det tror jag nog, 1.10 satt redan den dagen om jag fått några varv till så.
Tror också nya 6an kommer göra en hel del, men främst senare bromspunkter och lite mer attack så kommer det bli bra

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Några bilder från sist.

Nu är den undanställd till 2023, bl.a. bättre ljuddämpare står på listan ja











_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Länge sedan uppdatering här

Nu är den snart redo för en säsong med Timeattack.nu.
Största förändringen är att den nu är tyst som en mus, 2st customdämpare från Ferrita gjorde den tystare än väntat.
Men skönt slippa oroa sig för att bli avflaggad som sist.


Sen är det mest generella småfix då den kändes så bra på Gelleråsen förra finalen.
Övervakar däcktryck nu vilket aldrig är fel.

Sen väntar jag ännu på nya 6an som beställdes hösten/vintern 2021!
Men dom har lovat det är dagar kvar nu, så jag håller tummarna, för det är enda som är kvar nu.













_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare


_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Fick bli lite bus också för show eller Gatebil osv.

Lät dock mindre sådär än gamla längre röret med en utbränd dämpare.




_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
11 besök senaste veckan (60713 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande