Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 36, 37, 38   >>
1300 besök senaste veckan (92493 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
flexplattan/"svänghjulet" kom idag. Passade perfekt. serienr på bild för dom som behöver skaffa.
Momentomvandlaren sitter mot flexplattan med 6s M10 av lämplig kvalite.

bakre medbringaren från e46'an var helt annorlunda i splines och diameter. Så där får jag leta vidare. Jag behöver också skaffa fram en bakre upphängning från 8hp låda och ev. modifera för montera i e46'an.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Benny Steen skrev:
Jag behöver också skaffa fram en bakre upphängning från 8hp låda och ev. modifera för montera i e46'an.


22326767985 från en Z4 passar rakt av, samma infästning i bottenplattan på e46 som z4 och 6HP lådan har samma balkinfästning som 8HP.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
McRae skrev:
Benny Steen skrev:
Jag behöver också skaffa fram en bakre upphängning från 8hp låda och ev. modifera för montera i e46'an.


22326767985 från en Z4 passar rakt av, samma infästning i bottenplattan på e46 som z4 och 6HP lådan har samma balkinfästning som 8HP.


Strålande! Jag minns jag läst det någonstans tidigare. Men tydligen glömt bort det.
Igentligen tror jag det skall vara 6774105 eller någon korsrefererad artikel som är del 2 i bilden och bör passa direkt mot del 1 vars artikelnr tror jag är det du skrev och som också sitter på e46.

Hursomhelst, del 2 av fästet är beställt för 200:- från ebay. Blir en trevligt bolt-on lösning och lådan kommer sitta bättre jämfört med hur dom löst det på senare fästen.



Jag lånade grannes F11 och släckte lite felkoder (137st...) och sedan försökte jag leta fram pt-can1 och 2 för att spela in lite CAN buss meddelande. Vid växelspaken var det för mycket att plocka loss men i motorutrymmet på passagerarsidan vid torpeden sitter DME och där fanns 5st partvinnade par. som indikerar det är någon form av signalbuss. Skall googla fram vilka och sniffa pt-can för skapa ett underlag som kanske Maxeccu kan hjälpa mig med använda för styrning av 8hp lådan.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013
Inlägg: 23



PT-can 1 er blå/röd och röd,
PT-can 2 er vit/gul och vit/blå,

Kolla i NewTis, där hittar du det😉

_________________
Espen Miland
Emigrerat Norrman

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
JaJöss skrev:
PT-can 1 er blå/röd och röd,
PT-can 2 er vit/gul och vit/blå,
Kolla i NewTis, där hittar du det😉


jösses Folk på rejsa är som ett mänskliga NewTis / realoem uppslagsverk. tackar.

Båda verkar finnas i dubbel upplaga. Men det går väl iväg till flera ställen.

Det finns induktiva givare för CAN bus kablar. Men denna gång tror jag jag bara skalar bort någon mm istället.
Blir tidigast söndag om jag får låna grannes bil igen då.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
2002tii
Stavby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 20



Får man sitta som på nålar då till söndag kväll 🤔

_________________
Patrik Karlsson
Citera
JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013
Inlägg: 23



Benny Steen skrev:
JaJöss skrev:
PT-can 1 er blå/röd och röd,
PT-can 2 er vit/gul och vit/blå,
Kolla i NewTis, där hittar du det😉


jösses Folk på rejsa är som ett mänskliga NewTis / realoem uppslagsverk. tackar.

Båda verkar finnas i dubbel upplaga. Men det går väl iväg till flera ställen.

Det finns induktiva givare för CAN bus kablar. Men denna gång tror jag jag bara skalar bort någon mm istället.
Blir tidigast söndag om jag får låna grannes bil igen då.

/b


Om jag har fattat riktig, så är den blå kontakten fran chassie el och till växelådshärvan. I växellåds härvan kopplar dom i hop 2 och 2 lika canbus par och kör så bara en av varje färgpar in i TCU.
På chassie sidan går en av varje färgpar in i ecu och resten mot annat inne i kupén som cas, instrument etc.

Om jag har fattat rätt så används PT-can2 för styrsignalerna mellan DME,, TCU, växelspak samt bränslepumps styrboxen (EKPS).
PT-can1 är mera stöldskyddsinfo och ok info för att få lådan ut av park, samt info till instrumentering om växelläge. 🤔

_________________
Espen Miland
Emigrerat Norrman

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Tack vare all hjälp här på forumet så gick det som en dans att läsa pt-can1 och 2 på grannes bil.
Jag tog loss min maxxecu från e46an och använde den för spela in databussen. Jag använde en skaltång som bilden nedan för dra isär isoleringen några mm på grannes CAN buss sladdar. Hade gjort en egen partvinnad kabel.(använde en borrmaskin för att tvinna den :-)

Can sniffern på maxxecu är bra då den presenterar candata på ett sätt som sedan blir enkelt att öppna i excel eller google kalkylark för städa och sortera data.

MEN man får vara noga att stänga av all utgående CAN meddelanden från maxxecu innan man kopplar den till grannes bil :-)

Jag gjorde 3 inspelningar,
pt-can1 som är rätt pratigt , då det är många moduler på den, hade bara tändning på.
pt-can2 som är mer intressant , en med tändning och en med motorn påslagen och växlade mellan D och R.

Från pt-can2 med motorn på fick jag en lista på alla CAN ID , 28st. och alla deras olika states. skall alltså endast vara TCU,DME, bränslepump modul som existerar på den bussen. Härnäst skall jag kolla vad dom betyder och jämföra med mellan maxxecu och min lösa låda. Då bör man kunna komplettera maxxecu med motsvarande för att få bort felkoderna.

CAN id på pt-can2 motor igång. varje ID har 1-10 olika states. vill någon ha den så majla.

0x08F wheel torque, powertrain 1, 0x8F, receiver instrument cluster, transmitter DME/DDE
0x0A0 request, torque, crankshaft, transmission 2, 0xA0
0x0A5 crankshaft torque 1, 0xA5), receiver EGS, transmitter DME/DDE
0x0A6 crankshaft torque 2, 0xA6), receiver EGS, transmitter DME/DDE
0x0A7 crankshaft torque 3, 0xA7), receiver EGS, transmitter DME/DDE
0x0B0 (request, torque, crankshaft, , 0x0B0) not current, receiver DME/DDE, transmitter DKG,
0x0C2 ISN relaterat
0x0D9 angle of accelerator pedal, 0x0D9), instrument panel receiver, DME/DDE transmitter
0x0F8 DISP_RPM_ENG_DYNS, 0xF8, A: Signal(s) in message invalid.
0x12F terminals, 0x12F) not current, receiver DME/DDE, transmitter CAS
0x145 wheel torque 3, 0x145), receiver EGS, transmitter DME/DDE
0x197 status gear selector switch, 0x197): receiver EGS, transmitter GWS
0x1A1 Interface Integrated Chassis Management (ICM) (Drive Status, Vehicle, 0x1A1) Signal Invalid
0x1AF data, transmission line, 0x1AF) not current, receiver DME/DDE, transmitter DKG,
0x1FC data, drive train 4, 0x1FC), receiver EGS, transmitter DME/DDE
0x2CA ambient temperature, 0x2CA), receiver DME/DDE, transmitter KOMBI
0x328 relative time, 0x328), receiver DME/DDE, transmitter KOMBI
0x396 diagnosis, OBD gearbox, 0x396), receiver DME/DDE, transmitter DKG,
0x397 OBD status, 0x397), receiver EGS, transmitter DME/DDE
0x39A status, transmission control unit, 0x39A), receiver DME/DDE, transmitter
0x3A0 AC/KLIMA VEHICLE CONDITION, 0X3A0) IS MISSING
0x3F9 drive train 2, 0x3F9), receiver EGS, transmitter DME/DDE
0x3FB drive train 1, 0x3FB), receiver EGS, transmitter DME/DDE
0x3FD display data, transmission train, 0x3FD) transmitter EGS
0x512 Ljus
0x518 Ljus
0x7D6 dörr/blinkers



Använde en sådan här skaltång, köpt på biltema eller classe för länge sedan.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Väldigt imponerande! Speciellt för mig som är el-dyslektiker.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Nu börjar man bli sugen att provköra med nya lådan. CANbuss labbning pågår och jag har kontinuerligt kontakt med maccecu, det går faktiskt framåt. Men det är lite annat som krävs för montering också.
Oljan i växellådan skall har en arbetstemp av kring 76 grader. Oljan drivs av en intern pump som sitter på ingående axel på lådan. Pumpen skapar det tryck som sedan solonoiderna jobbar med. Så det är viktigt att oljetemperaturen och viskositet är rätt för att få en bra funktion på lådan.

Orginal sitter det en värmeväxlare(9) med termostatstyrning(10) Man värmer/kyler med kylarvattnet. termostaten finns med och utan plugg för bypass av kylarvattnet.

Jag skall försöka hitta orginalgrejor på ebay och kopplar kylarvatten från slangarna som kommer från/till värmepaketet i kupen som jag drog om i höstas. Man ser ju oljetempen enkelt i lådan.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Benny Steen skrev:
Tack vare all hjälp här på forumet så gick det som en dans att läsa pt-can1 och 2 på grannes bil.
Jag tog loss min maxxecu från e46an och använde den för spela in databussen. Jag använde en skaltång som bilden nedan för dra isär isoleringen några mm på grannes CAN buss sladdar. Hade gjort en egen partvinnad kabel.(använde en borrmaskin för att tvinna den :-)

Can sniffern på maxxecu är bra då den presenterar candata på ett sätt som sedan blir enkelt att öppna i excel eller google kalkylark för städa och sortera data.

MEN man får vara noga att stänga av all utgående CAN meddelanden från maxxecu innan man kopplar den till grannes bil :-)

Jag gjorde 3 inspelningar,
pt-can1 som är rätt pratigt , då det är många moduler på den, hade bara tändning på.
pt-can2 som är mer intressant , en med tändning och en med motorn påslagen och växlade mellan D och R.

Hej Benny.

Kul att det går framåt thumbs up

BMW har lagt in en hel del säkerhet när det gäller att backa, det lär du upptäcka om du nu inte redan gjort det.
Det går inte att backa med dörr öppen och inte säkerhetsbältet på då läggs N in när försöker backa.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
super7 skrev:

BMW har lagt in en hel del säkerhet när det gäller att backa, det lär du upptäcka om du nu inte redan gjort det.
Det går inte att backa med dörr öppen och inte säkerhetsbältet på då läggs N in när försöker backa.
//Nisse


jo, väldligt irriterande... Märkte det när jag krypkörde grannens bil in garaget.
Allt sådant där trams kommer jag koda bort. Det är bara skicka can meddelanden från maxxecu att dörrar och bälten är stängda/kopplade hela tiden. Det bör jag kunna fixa redan nu då det är ett statisk can meddelande som jag kan sno formatet på från en sniffning.

Igår konfade jag upp i Maxxecu att hastighetsignalerna från hjulen (abs sensorna) skall hämtas via CAN från ABS pumpen. Då fick jag bort en felkod till i växellådan eftersom den är petig med fordonshastighet.

Can är för jäkla smidigt när man väl lärt sig jobba med det.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
super7 skrev:

BMW har lagt in en hel del säkerhet när det gäller att backa, det lär du upptäcka om du nu inte redan gjort det.
Det går inte att backa med dörr öppen och inte säkerhetsbältet på då läggs N in när försöker backa.
//Nisse

Jag dubbelkollade det där med bälten osv. Det finns redan inlagt i maxxecu när man aktiverat DCT gen2 styrning. Maxxecu skickar då ut rätt meddelanden på CAN ID 0x297. Även växlingsknappar på ratten 0x207 finns redan. Det är dom 2 översta felkoderna i bilden.

Jag provade genom ha maxxecu avstängt och läsa ut lådans felkoder, då klagar den på bl.a ovan.
Bilden är från xHP när man kör felkodsläsning. Den funktionen finns även utan betala licens.

Jag är nere på bara 5 återstående felkoder just nu. jobbar med få bort dom sista.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Har du koll på kör läges valen?
Sport utan antisladd
Sport
Normal
Eco

Om dom kan ställa några felkoder


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
super7 skrev:
Har du koll på kör läges valen?
Sport utan antisladd
Sport
Normal
Eco
Om dom kan ställa några felkoder
//Nisse

2 av dom återstående felkoderna kommer från ICM som är "Integrated Chassis module" så det är möjligt, men det kan vara mycket annat också.

0xCF19C1 Message missing, Receiver: EGS FA-CAN, Sender KOMBI FA-CAN
0xCF20C1 Message missing, Receiver: EGS FA-CAN, Sender CAS/FEM/ JBBF/FRM FA-CAN
0xCF18D1 Message missing, Receiver: EGS FA-CAN, Sender ICM FA-CAN
0xCF18E1 Message missing, Receiver: EGS FA-CAN, Sender ICM FA-CAN
0xCF1541 Message missing, Receiver: EGS A-CAN, Sender DME/DDE A-CAN

"KOMBI" är från instrumenthuset.", "CAS/FEM/ JBBF/FRM FA-CAN" är förmodligen stöldskyddet, mest jobbigt att lösa.

Man behöver igentligen inte veta vad det är, det räcker att bara replikera samma meddelande från maxxecu och se om felkoden försvinner.

Just nu har jag bara felkoderna, sedan måste jag veta vilket eller vilka (kan vara flera) CAN ID message man skall skicka för att slippa felkoden.
Om jag får reda på vilket CAN id kan jag leta upp motsvarande från min F11 sniffning på grannes bil och skapa. tyvärr är det lite magert med information om sådant här ännu.

Nu är värmeväxlaren beställd. Hittade en komplett med termostat och slangar för 90 euro.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Jag fick firmware från Maxxecu i fredags att testa. Den skickar ut extra CAN meddelanden, den släckte inte några felkoder, men det hade vi inte trott heller. Det var mest för testa firmware med extra CAN. Jag såg i CAN sniffern att det funkade som avsett.

Jag har nu gått igenom delar av sniffade trafiken från grannes F11 och valt ut 3 lämpliga CAN id som eventuellt kan påverka och skickat vidare till Maxxecu. Jag använder google kalkylark för sortera. funkar som excel.

från vänster -> höger nedan:
Byte 0 kontrollsumma, byte 1 räknare, från F0 -> FE. Övrigt är data och utfyllning (padddning). Man återskapar direkt från maxxecu och ser vad som händer med lådans felkoder. Alla värden är i hexadecimala talsystemet, som är vanligt inom programmering. Återkommer med test på lådan när jag fått ny firmware igen.

8B F0 84 03 FF FF FF FF
D6 F1 84 03 FF FF FF FF
31 F2 84 03 FF FF FF FF
6C F3 84 03 FF FF FF FF
E2 F4 84 03 FF FF FF FF
BF F5 84 03 FF FF FF FF
58 F6 84 03 FF FF FF FF
59 F8 84 03 FF FF FF FF
04 F9 84 03 FF FF FF FF
E3 FA 84 03 FF FF FF FF
BE FB 84 03 FF FF FF FF
30 FC 84 03 FF FF FF FF
6D FD 84 03 FF FF FF FF
8A FE 84 03 FF FF FF FF

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
dubbel

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Har provat hela 3 olika firmware jag fått från maxxecu sista dagarna. Dock inga av mina sista felkoder som behagat släppa ännu. Fortsätter gneta på med läsa can.

Fick bakre fästet idag. Fint med OEM lösningar. sitter med 4 skruvar mot lådan. lådan är upp&ner på bilden.
Värmeväxlaren kommer nog i slutet av veckan och nytt tråg/oljefilter skall också beställas.



Sedan har canformance lagt upp sin configurationsprogramvara till CANTCU. Det står också på hemsidan om vad som krävs för "låsa upp lådan,
4. Transmission software unlocking
jag tolkar det som en enkelt "immobilizer reset" räcker. https://www.canformance.net/gettingstarted/

Cantcu har fått fint beröm och funkar ju även fristående, utan eftermarknads motorstyr.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Har inte hunnit labba med låda så mycket i veckan. Värmeväxlaren som jag köpte från Litauen har åkt via Polen. Så den lär inte komma förrän nästa vecka.
jag beställde nytt oljefilter/tråg inkl. 6 liter olja för 160 euro. Dyrt med premium bilar :-)

Hittade en bild hur interna oljepumpen drivs. Kedja från ingående axel. Jag vet inte om lager osv är trycksmörjda men det kanske förklarar hur dom klarar så höga effekter/vridmoment.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Mekatroniken med styrdon och allt är utskruvat och går iväg till e_eklund som håller på med samma sak. Och hunnit skaffa hårdvara/programvaran (kostar ca 400 euro, men tar tid att komma från kina) för göra ISN reset. Vi är båda nyfika på om det sedan kommer räcka.

Monterade 20mm spacers runt om. Blev helt ok! kommer från jspec. mera spårvidd är alltid bra :-)
Enklare byta däck också du det blir "pinnbult" att hänga upp hjulen på. Har inte provat med banfälgar/däcken ännu. Men tror dom är smalare än 18" finfälgarna.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Värmeväxlaren kom idag. Passade mycket bra. Slangar och fästen allting följde med :-)
Det lönar sig noga kontrollera vad som passar innan man beställer Anslutningarna mot växellådan finns i två olika dimensioner beroende på årsmodell osv.

Termostaten har en demonterbar plug om man behöver ha bypass för kylarvatten. Det är också olika gjort beroende på bmw modell.

Värmeväxlaren kommer hamna på förarsidan av motor under insuget någonstans. Det finns hyfsat med plats där under efter jag bytte tlll m50b25 insug.

Mekatroniken har också fått sin ISN reset idag. kommer nog rapport på det senare.



Växellådan är upp&ner på bilden.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 36, 37, 38   >>
1300 besök senaste veckan (92493 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande