Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 109, 110, 111 ... 128, 129, 130   >>
14 besök idag (362112 totalt)
Lowflyer
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 23



Tack för svaret Janne.
Ligger väl i linje med hur mina tankar går. Men jag är inne på att kasta bladfjädrarna och montera 3 eller 4-länk bak. Har inte fått upp bilen på lyften så jag kan se hur utrymmet ser ut än (Faktiskt inte fått upp billyften heller, flyttade in relativt nyss så det är lite jobb i garaget innan jag hugger tag i bilen)
Lådor som förbinder främre subframe med trösklarna har jag läst mig till att det skall göra stor skillnad på karossens styvhet. Satt tydligen på cabbarna. Har du sådana? Vad gav mest, de eller sub frame connectors?
Jag är väldigt osäker på om jag skall bygga bur eller inte. Bilen blir primärt en åkbil för gatan.

_________________
Jan Dersjö
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Jag kör vidare med bladfjädrarna, det finns en lite rolig utmaning i att se hur bra det kan bli

Torque box är en riktigt bra uppgradering som man absolut ska göra, här är några bilder från min montering:




Subframe connectors är lika viktiga, tittar man på hur bottenplattan ser ut så är det inte svårt att räkna ut var den svaga punkten finns, vi har ju ändå ett tak men cabbarna.... kommer ihåg min 70:a cabbe innan subframe connectors, dörrspringorna rörde sig många mm när man körde på ojämn väg eller hissade bilen..



Får du dit torque box, subframe connectors och ett bra exportstag så har du en bra start. Vill du ha montecarlo stag så satsa på ett rejält hembygge istället för de där kromade böjda pinnarna som så många på internet gillar


Ett litet förtydligande på Shelbysänkningen, om den inte redan är gjord så gör den men:

På nätet finns massor av bilder på mallar och många som säljer färdiga borrmallar, av någon anledning verkar inte folk fatta vad de gör och lyder internet blint, gör inte det.
När du flyttar inre övre bärarmsinfästningen så påverkar du hur camber rör sig när hjulet fjädrar, internet förespråkar en sänkning på 1" ( märkligt att den optimala sänkningen blev just 1".. ), jag vill hävda att ytterligare sänkning bara är av godo. Någonstans kommer man till det läge att yttre kulbulten börjar jobba i en ogynnsam position men du kan absolut sänka 35mm.
Dessutom tycker jag att man ska passa på att flytta bärarmen så långt bakåt det går för att introducera lite mer caster från början, tillsammans med justerbara reaktionsstag kan du få bra caster och samtidigt förhindra att hjulet hamnar för långt fram i hjulhuset ( vilket du hade riskerat om du bara har justerbart reaktionsstag och vill ha 5-6° caster )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Janne J skrev:
... absolut sänka 35mm...

eller 1 3/8" vilket ger ett mer harmoniskt beteende i bilen

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
2fast4u skrev:
Janne J skrev:
... absolut sänka 35mm...

eller 1 3/8" vilket ger ett mer harmoniskt beteende i bilen


Jag tror det är fler metriska skruvar än tumgängat i bilen numera, kan vara bra att ha disharmoni att skylla på om jag kör riktigt uselt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



får jag komma med en fråga
ang Shelbysänkning
när man har servostyrning kan man läsa at man inte ska göra en Shelbysänkning
samtidigt skriver andra att det går bra
vet du va som är rätt

_________________
henrik nielsen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
fordcapri skrev:
får jag komma med en fråga
ang Shelbysänkning
när man har servostyrning kan man läsa at man inte ska göra en Shelbysänkning
samtidigt skriver andra att det går bra
vet du va som är rätt


Kan inte se att det skulle ha någon betydelse om man har servo eller inte, jag har gjort det på båda delar.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Lowflyer
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 23



Janne J skrev:


Får du dit torque box, subframe connectors och ett bra exportstag så har du en bra start. Vill du ha montecarlo stag så satsa på ett rejält hembygge istället för de där kromade böjda pinnarna som så många på internet gillar


Ett litet förtydligande på Shelbysänkningen, om den inte redan är gjord så gör den men:

På nätet finns massor av bilder på mallar och många som säljer färdiga borrmallar, av någon anledning verkar inte folk fatta vad de gör och lyder internet blint, gör inte det.
När du flyttar inre övre bärarmsinfästningen så påverkar du hur camber rör sig när hjulet fjädrar, internet förespråkar en sänkning på 1" ( märkligt att den optimala sänkningen blev just 1".. ), jag vill hävda att ytterligare sänkning bara är av godo. Någonstans kommer man till det läge att yttre kulbulten börjar jobba i en ogynnsam position men du kan absolut sänka 35mm.
Dessutom tycker jag att man ska passa på att flytta bärarmen så långt bakåt det går för att introducera lite mer caster från början, tillsammans med justerbara reaktionsstag kan du få bra caster och samtidigt förhindra att hjulet hamnar för långt fram i hjulhuset ( vilket du hade riskerat om du bara har justerbart reaktionsstag och vill ha 5-6° caster )


Jag har exportstag och ett kromat böjt montecarlo-stag ;-)

Tipsen runt sänkningen var bra. Hade nog gått blint på Internet annars.... Har du modifierat bärarmarna så att kulbulten jobbar utan att knäckas i ändlägena?

_________________
Jan Dersjö
Citera
Lowflyer
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 23



På din cabbe bytte du till kuggstång om jag inte minns fel, vad är anledningen till att du behåller snäckan på detta bygge?

Jag tycker du har fått till en väldigt snygg stil på din bil. Vad har du för diameter på fälgarna?

Sen gillar jag dina tekniska uppgraderingar. Som du säger är ganska många färdiga lösningar dyra och inte alltid så bra i mina ögon.

Har du uppgraderat bakhjulslagren till biffigare grejer eller åker du med standard?

_________________
Jan Dersjö
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Lowflyer skrev:
På din cabbe bytte du till kuggstång om jag inte minns fel, vad är anledningen till att du behåller snäckan på detta bygge?

Jag tycker du har fått till en väldigt snygg stil på din bil. Vad har du för diameter på fälgarna?

Sen gillar jag dina tekniska uppgraderingar. Som du säger är ganska många färdiga lösningar dyra och inte alltid så bra i mina ögon.

Har du uppgraderat bakhjulslagren till biffigare grejer eller åker du med standard?


Har inte upplevt några problem med 35mm sänkning, det finns marginal på kulbultens rörelse.

I och med att kuggstången hamnar bakom framaxeln så blir själva paketeringen väldigt utmanande, headers är inte att tänka på och avgasrören måste ändå slingra sig jobbigt mycket för att komma förbi kuggstången. Dessutom blir vinklarna på knutarna på rattstången inte optimala.
Tycker inte det är bra lösning med kuggstång om man inte väljer att byta spindlar så att den hamnar framför framaxeln, och då är man ju i stort sett inne på en ny framvagn. Jag är nöjd med min Borgesonservo med shelbyns pitman och hjälpstyrarm.

Åker med 17*8 ET0 runt om, 225/45 däck.

Åker med standard bakhjulslager, dock köpte jag utan att tänka på det billiga NAPA lager och de höll inte speciellt bra, bytte till SKF ( eller var det Timken? ) och nu håller det.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Gjorde en snabb hjulinställning, camber är ju med shims så jag tillverkade några nya:



Efter att ha kört lite fram och tillbaka på gårdsplan för att sätta fjädringen så hamnade jag på 2.9° negativ camber, känns som ett bra värde att börja med.

Toe stod 5mm in på varje hjul så jag satte upp mätutrustningen:



Provade Figgz länk och den fungerade bra men jag är lite konservativ och tycker mina snören och tumstock är smidigare ( väldigt analogt ) .
Jag sätter upp alltsammans och sedan vet jag av erfarenhet att det är 20.5 cm till navet på framhjulen och 28 cm på bakhjulen, det tar inte många minuter innan jag kan börja mäta och då är det tumstock mot fälgkant ut till snöret. Hade 15 cm fram på fälgen och 14.5 bak = 5mm toe in/hjul, skruva ½ varv på justeringen på styrstaget så hamnar vi ganska rätt, en provtur och sedan mäta igen och ev finjustera.


Bytet av utväxling på bakaxeln påverkar hastighetsmätaren, det är ca 20% lägre varvtal vid samma hastighet så jag ändrade antalet pulser som mätaren räknar med 20% från 7000 till 5600. Kommer att kontrollmäta mot gps och se så att det stämmer annars blir det lite mer justering.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Du borde fixa "glidplattor" så går det snabbare att justera toe. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



MaZ skrev:
Du borde fixa "glidplattor" så går det snabbare att justera toe. thumbs up


+1 thumbs up

Två plastfickor med lite konsistensfett emellan funkar väl ändå bra?


Janne J skrev:

Provade Figgz länk och den fungerade bra men jag är lite konservativ och tycker mina snören och tumstock är smidigare ( väldigt analogt ) .


Roligt att du provade! Ännu roligare att du tycker om din metod bättre, då får vi en ännu bättre kaffediskussion på nästa bytlånekörning .
Jag gillar när man kan bolla metoder och verkligen leta för/nackdelar med de olika, Då hittar man ofta lite lägen där den ena metoden är smidigare än den andra, vilket kan vara bra om man behöver snabbkolla eller noggrannhetskolla något.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Figgz skrev:
MaZ skrev:
Du borde fixa "glidplattor" så går det snabbare att justera toe. thumbs up


+1 thumbs up

Två plastfickor med lite konsistensfett emellan funkar väl ändå bra?




Två masonitskivor med fina ytan mot varandra med fett eller olja emellan så håller det för mer än ett försök

Jag har kört snörmetoden med gott resultat på ett par bilar. Men behöver bygga ett kit liknande Jannes så det går snabbare att komma igång. Lyft av något slag är en stor fördel. Fyrhjulslyft med inbyggda domkrafter har jag upplevt smidigast (som vi hade i lokstallet Fredrik) men det har man ju inte hemma i garaget.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Ja precis, behöver inte vara nåt för 4000Kr/sida eller i billetfräst beryllium.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



2 bitar klick-golv med det blanka mot varandra blir ganska lagom halkigt också...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
MaZ skrev:
Du borde fixa "glidplattor" så går det snabbare att justera toe. thumbs up


Jag har ett par sådana här ( lånad bild ):



Men är för lat för att använda dem ( tycker det går väldigt bra utan, bara rulla lite fram och tillbaka )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Figgz skrev:



Roligt att du provade! Ännu roligare att du tycker om din metod bättre, då får vi en ännu bättre kaffediskussion på nästa bytlånekörning .
Jag gillar när man kan bolla metoder och verkligen leta för/nackdelar med de olika, Då hittar man ofta lite lägen där den ena metoden är smidigare än den andra, vilket kan vara bra om man behöver snabbkolla eller noggrannhetskolla något.


Vi får ta med penna och papper så vi slipper använda bestick och servetter som senast

Jag gör ofta ändringar och tar en provtur för att känna resultatet, ibland tar jag med verktyg och kryper under bilen på någon parkeringsplats utanför någon kyrka eller liknande och skruvar på toeinställningar.

Till slut har man lärt sig hur mycket vridning på justeringarna på styrarmarna som ger hur mycket toe in/ut.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up

Fint jobbat, bara våren kan komma någon gång!

Jag skaffade för några år sedan en sådan här, funkar också väldigt smidigt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
thumbs up

Fint jobbat, bara våren kan komma någon gång!

Jag skaffade för några år sedan en sådan här, funkar också väldigt smidigt.



Tackar

Jag har tittat på en sådan toemätare, behöver den mycket plats runt bilen, jag har så galet trångt i garaget.


Tog en testrunda, har haft lite strul med bränslepumpen och bytte tillbaka till den gamla, nu funkar det bra igen
Avgassystemet har lite för dålig marginal någonstans, måste krypa under och försöka hitta var det är.
Sänkte bilen ytterligare 15mm bak redan i höstas men däcken tar i skärmkanterna och jag har redan hackat bort ganska mycket av kanterna, kanske bäst att höja lite ändå.

Byte av utväxling var en riktig lyckoträff, motorns karaktär passar så mycket bättre med 3,00-1.
80 km/h är 1400 varv och att ligga i 130 är helt ostressat.




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



"Likeknappen intryckt och fasttejpad"
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Häggåns rastplats är sevärd så här års!


Gött att du får fin kvittens på jobbet!!


Janne J skrev:

Jag har tittat på en sådan toemätare, behöver den mycket plats runt bilen, jag har så galet trångt i garaget.

Nej, man klarar sig egentligen med ca 15 - 30 cm frigång. Av praktiska skäl så är det dock behändigt att ha en halvmeter fritt på en sida av bilen och man behöver kunna komma runt bilen (eller åtminstone framvagnen) med kroppen för injusteringen av lasern.
Borde inte vara några problem i ditt garage, komma åt runt om och
mäta behöver man ju även med snör-metod.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 109, 110, 111 ... 128, 129, 130   >>
14 besök idag (362112 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande