Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spakställ BMW E36 m.fl. CAE, Coolerworks, Samsonas, m.m.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (1316 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Fredin skrev:
BTG skrev:
Westersund skrev:
Kör man med chassimonterade spakställ hjälper det till att byta till stöddigare motor- och växellådskuddar.


Tips på vilka och hur mycket stöddigare de behöver vara?


Testat strongflex jättefina dyra motor och växellådskuddar. Men byta tillbaka till orginal efter 1 vecka. Går inte bruka bilen med dessa. Så mycket vibrationer och oljud. Finns inget bruksvärde kvar i bilen med dessa. Ev kan det funka med bara motorkuddarna och orginal till växellåda.


Tack för input! Min bruxas inte men jag kör den ner till Ringen.

Jag är också rädd att börjar man byta till stöddigare kuddar så går annat sönder. Någonstans måste rörelserna tas upp.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Fredin skrev:
Testat strongflex jättefina dyra motor och växellådskuddar. Men byta tillbaka till orginal efter 1 vecka. Går inte bruka bilen med dessa. Så mycket vibrationer och oljud. Finns inget bruksvärde kvar i bilen med dessa. Ev kan det funka med bara motorkuddarna och orginal till växellåda.


Skulle inte säga att Strongflex är dyra direkt, men det är ju relativt. Sitter såna på min M3 (motor och växellåda) och jag tycker att dom är en väldigt bra kompromiss mellan original och helt stumma, kör helt stumt på Z3 och det är en helt annan grej ljudmässigt. Har man kvar ljudisoleringen skulle jag säga att Strongflex är något man kan bruksa och till ungefär halva priset av Powerflex.
Helst vill man inte köra olika hårdheter på kuddarna för det innebär att motor och växellåda vrider sig olika mycket vilket kan ge utmattningsskador på sprängkåpan med tiden, har man väldigt mycket effekt kommer problemet fortare.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



BTG skrev:
Tack för input! Min bruxas inte men jag kör den ner till Ringen.

Jag är också rädd att börjar man byta till stöddigare kuddar så går annat sönder. Någonstans måste rörelserna tas upp.


Om du inte har förstärkt framvagnsbalken där motorkkuddarna sitter kan jag rekommendera det.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Westersund skrev:
BTG skrev:
Tack för input! Min bruxas inte men jag kör den ner till Ringen.

Jag är också rädd att börjar man byta till stöddigare kuddar så går annat sönder. Någonstans måste rörelserna tas upp.


Om du inte har förstärkt framvagnsbalken där motorkkuddarna sitter kan jag rekommendera det.


Jopp, på förekommen anledning är den nu mera förstärkt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Westersund skrev:
Fredin skrev:
Testat strongflex jättefina dyra motor och växellådskuddar. Men byta tillbaka till orginal efter 1 vecka. Går inte bruka bilen med dessa. Så mycket vibrationer och oljud. Finns inget bruksvärde kvar i bilen med dessa. Ev kan det funka med bara motorkuddarna och orginal till växellåda.


Skulle inte säga att Strongflex är dyra direkt, men det är ju relativt. Sitter såna på min M3 (motor och växellåda) och jag tycker att dom är en väldigt bra kompromiss mellan original och helt stumma, kör helt stumt på Z3 och det är en helt annan grej ljudmässigt. Har man kvar ljudisoleringen skulle jag säga att Strongflex är något man kan bruksa och till ungefär halva priset av Powerflex.
Helst vill man inte köra olika hårdheter på kuddarna för det innebär att motor och växellåda vrider sig olika mycket vilket kan ge utmattningsskador på sprängkåpan med tiden, har man väldigt mycket effekt kommer problemet fortare.


Håller typ med, förutom att jag inte kunde bruka med strongflex. Testade den dyra, blåa alu med liten röd polybussningar i.
Åker full inredning men hatar ljud och vibrationer som detta i en gatbil.
Har själv oxå en "tävlingsbil" med hårda kuddar men det är ju skillnad.
Helt stumma har jag dock svårt för

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126



Du har möjligtvis inte 3D-filerna så att du kan dela?

DownforceGarage skrev:
Coolerworx även här

Korta spaken som jag har passar under org damask med.
För PRO spaken finns dessa 3D printade.



Mvh Totte

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 481



Suvi spak har jag och den känns riktigt bra, har inte kört med den ännu.


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Problemet är fortfarande att du måste vinkla spaken och "fram back" är en fast färdväg.
Så ordnar man quickshift så är det endast "fram back" och inte sidledes, då det fortfarande är samma vinkel.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



allemeck skrev:
Problemet är fortfarande att du måste vinkla spaken och "fram back" är en fast färdväg.
Så ordnar man quickshift så är det endast "fram back" och inte sidledes, då det fortfarande är samma vinkel.


Skulle säga att man inte vill korta rörelsen i sidled, kommer bara resultera i missade växlar som bäst och som värst en övervarvad och skrotad motor.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Skruva banåkabil
Spakställ BMW E36 m.fl. CAE, Coolerworks, Samsonas, m.m.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (1316 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande