Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 TS - 95...
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
225 besök senaste veckan (22018 totalt)
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Bilen är ute! 😄 Besiktning bokad till efter påsk... Arbetsordern där får bestämma om jag ska fixa till den eller köpa annat. Förarkurs bokad 2/6 och veckan innan midsommar bär det iväg till Ringen med grabbarna!


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6236



Trevligt...

"Allt va en rökridå för att dra blickarna från en hemlig, regelvidrig diffbroms."

Berätta mer!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Kolja skrev:
Trevligt...

"Allt va en rökridå för att dra blickarna från en hemlig, regelvidrig diffbroms."

Berätta mer!


Man utvecklade en aktiv främre diffbroms till 1994 års säsong. Den vanliga diffbromsen var kopplad till en aktiv enhet som användes av några experimentella Lancia Delta Integrale rallybilar. Denna enhet låste framaxeln/diffbromsen under bromsning, vilket förhindrade att frambromsarna låste sej pga att ett hjul lyft i kurvan. Den största fördelen med detta var att föraren nu kunde bromsa hårt under första delen av kurvan utan att låsa hjulen. Ingen aktiv hjälp som abs, mm va ju tillåten...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6236



elCrillo skrev:
Kolja skrev:
Trevligt...

"Allt va en rökridå för att dra blickarna från en hemlig, regelvidrig diffbroms."

Berätta mer!


Man utvecklade en aktiv främre diffbroms till 1994 års säsong. Den vanliga diffbromsen var kopplad till en aktiv enhet som användes av några experimentella Lancia Delta Integrale rallybilar. Denna enhet låste framaxeln/diffbromsen under bromsning, vilket förhindrade att frambromsarna låste sej pga att ett hjul lyft i kurvan. Den största fördelen med detta var att föraren nu kunde bromsa hårt under första delen av kurvan utan att låsa hjulen. Ingen aktiv hjälp som abs, mm va ju tillåten...


Intressant, ny information för mig. Har du en länk till var man kan fördjupa sig i 155-proveniensen?
Du vet ju att jag har en 155V6 -92 leanbody på lager...

Har även en turbolåda med bromsad diff från Lancia Delta någonstans.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Kolja skrev:
elCrillo skrev:
Kolja skrev:
Trevligt...

"Allt va en rökridå för att dra blickarna från en hemlig, regelvidrig diffbroms."

Berätta mer!


Man utvecklade en aktiv främre diffbroms till 1994 års säsong. Den vanliga diffbromsen var kopplad till en aktiv enhet som användes av några experimentella Lancia Delta Integrale rallybilar. Denna enhet låste framaxeln/diffbromsen under bromsning, vilket förhindrade att frambromsarna låste sej pga att ett hjul lyft i kurvan. Den största fördelen med detta var att föraren nu kunde bromsa hårt under första delen av kurvan utan att låsa hjulen. Ingen aktiv hjälp som abs, mm va ju tillåten...


Intressant, ny information för mig. Har du en länk till var man kan fördjupa sig i 155-proveniensen?
Du vet ju att jag har en 155V6 -92 leanbody på lager...

Har även en turbolåda med bromsad diff från Lancia Delta någonstans.



Ingen länk men denna bok är bra! Mycke bilder och info. 155or växer inte på trän så håll hårt i din! Jag har också haft en med busso men en widebody. Jag håller på att samla delar till en Delta turbomotor så din låda är ju intressant, om du skulle vilja sälja den!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6236



Den boken verkar onekligen lovande... hittade första 48 sidorna här https://books.google.se/books?id=bpxID9TWDS8C&printsec=copyright&a . . . .

Skönt när racingstallet får styra över hur produktionsbilen skall specificeras.

Jag har hört att 155V6Ti inte ens baserades på Busso-motorn utan i grunden är en nerfordrad PRV motor...

Om Delta-lådan blir till salu ska jag tänka på dig. Du kan gärna pm:a mig vad du anser en sådan växellåda är värd med/utan visco-diff enheten (den diffbromsen sitter före höger drivaxel - dvs utanför växellådan).

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Precis, TI 6an är en ombyggd PRV. Man fick använda en motor som nångång funnits i en produktionsbil i koncernen. Lancia hade motorn i nån bil så därför fick man använda blocket. Man valde det eftersom vinkeln är 90 grader - lägre tyngdpunkt.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6236



elCrillo skrev:
Precis, TI 6an är en ombyggd PRV. Man fick använda en motor som nångång funnits i en produktionsbil i koncernen. Lancia hade motorn i nån bil så därför fick man använda blocket. Man valde det eftersom vinkeln är 90 grader - lägre tyngdpunkt.


Bra! Du har koll Crille.

"The PRV was also the basis for the 90° V6 engine used by Alfa Romeo in the 155 V6 Ti in the 1996 DTM/ITC season from Silverstone onwards. The engines in that series required the use of bank separation angle and cylinder bore spacing from a production based engine, and as a 90° V6 has greater room between banks than a 60° V6 for a more optimal induction system, Alfa Romeo used the PRV as a basis as it had been used in the Lancia Thema, a car which shared its platform with the Alfa Romeo 164, as well as the Fiat Croma and Saab 9000.

Other sources declare that the 90° V6 engine in 1996 Alfa Romeo 155 V6 Ti is based on a 2.6 L V8 from 1970 Alfa Romeo Montreal with 2 cylinders removed, as allowed by the rules, however the FIA homologation documentation shows the homologated production engine was a "2850cm3" capacity "V6" engine. The bore spacing of the Montreal engine was too close to be suitable for the 155 V6 Ti in any case. Limone invented the "Montreal V8" story to throw the press off the scent and to satisfy FIAT management who were unhappy that a non-FIAT group developed engine was being used.
"

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Tvättat å skruvat ihop fronten! Bes om en vecka...




_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Kolja skrev:
elCrillo skrev:
Precis, TI 6an är en ombyggd PRV. Man fick använda en motor som nångång funnits i en produktionsbil i koncernen. Lancia hade motorn i nån bil så därför fick man använda blocket. Man valde det eftersom vinkeln är 90 grader - lägre tyngdpunkt.


Bra! Du har koll Crille.

"The PRV was also the basis for the 90° V6 engine used by Alfa Romeo in the 155 V6 Ti in the 1996 DTM/ITC season from Silverstone onwards. The engines in that series required the use of bank separation angle and cylinder bore spacing from a production based engine, and as a 90° V6 has greater room between banks than a 60° V6 for a more optimal induction system, Alfa Romeo used the PRV as a basis as it had been used in the Lancia Thema, a car which shared its platform with the Alfa Romeo 164, as well as the Fiat Croma and Saab 9000.

Other sources declare that the 90° V6 engine in 1996 Alfa Romeo 155 V6 Ti is based on a 2.6 L V8 from 1970 Alfa Romeo Montreal with 2 cylinders removed, as allowed by the rules, however the FIA homologation documentation shows the homologated production engine was a "2850cm3" capacity "V6" engine. The bore spacing of the Montreal engine was too close to be suitable for the 155 V6 Ti in any case. Limone invented the "Montreal V8" story to throw the press off the scent and to satisfy FIAT management who were unhappy that a non-FIAT group developed engine was being used.
"


93-95 användes en 60 graders V6...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Besiktigad med 2a på läckande avgas/ingen mätning...! Klantigt då det stått på listan länge. Men inget på trasig abs, vinge, låg markfrigång etc! Bilprövaren tog ett extra varv runt stationen och kunde meddela att bilen har bra väghållning! ☺️

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare


Så trevligt med en liten lyft! Köpte en pall också så nu kan jag sitta och mecka framvagn utan att få ont i ryggen. Najs.




Byter bärarmar till nya från Fiat Multipla. Som ni ser är de längre så då får jag mer camber! Det blir lite nya damasker och styrleder också.
Avgassystemet är reparerat så snart ska jag återbesiktiga... 😬


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



Aggressivt !

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
TURBOB skrev:
Aggressivt !


😄 Ja det blir fränt! Hur går det med din q4a och allt annat!?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



Just nu är högsta prio Uno Turbon iom jag anmält mig till Kinnekulle 6 juni, lite för att sätta press på mig själv. Till helgen ska det vara färdigsvetsat (små detaljer som t.ex. att dörrstolpar och golv borde sitta fast i karossen). Därefter ska Q4an svetsas så pass att jag kan montera bakaxel och bak-diff så det går att rulla ut den ur garaget då Uno står längst in.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6236



Bra Christer!

Men ska du traila den till banan fortsättningsvis? Annars har du inga däck innerkanter kvar.

Ser att du även justerat camber på staketet till grannen samtidigt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Magnus:
😲 "Golvet ska sitta fast..." Jösses, då har du att göra! Håller tummarna för att tidsplanen håller!

Tony:



... 🙄🤭

Bilen kommer inte att rulla så mycke men planerat är förarkurs på Sviestad och en resa med grabbarna till Nürburgring. 😄 Det blir inget släp men säkert nya däck till nästa säsong...!

Idag återbesiktigade jag med godkänt resultat! Samma gubbe som förra gången och han tog två extravarv runt stationen och kom in med ett leende! "Alltså vad det går undan runt husknutarna, vilken balans och styrrespons!" Naw, tack! ☺️
Bytte till en skalstol med fast rygg och ska montera 6 punktsbälte i veckan. Sen får min bästa meckaniker byta kamrem och göra en hjulinställning. Det är nog allt inför sommaren!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6236



Awwww, denna tråden får mig verkligen att vilja få liv i min gamla 155....

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Kolja skrev:
Awwww, denna tråden får mig verkligen att vilja få liv i min gamla 155....


Ba gört! Alldeles för få levande 155or i det vilda!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Snygt, coolt att kunna byta bärarmar sådär och få gratis camberjustering. Den ser elakt snabb ut!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271


Trådstartare
Japp, askoolt. Plattformen är ett riktigt vuxenpussel! Bottenplattan delas av många Fiat, Lancia, Alfa bla Delta Integrale och Fiat Coupe. Och Multiplan då... Fränast är nog en polack som skruvat i en 20v turbo från Fiat Coupe i sin Multipla! Asballt med 6 st räserstolar i 2 rader! 😃

Bytt stol till en skalstol. Ska monteta 6 punktsbälte så jag håller på att bygga mej ett stag.










Det är ihoppunktat och ska helsvetsas och lackad typ imorn.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 TS - 95...
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
225 besök senaste veckan (22018 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande