Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 38, 39, 40   >>
26 besök idag (59247 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Fertan påstås vara lite bättre än de man köper på Biltema mm
https://www.amazon.se/Fertan-22830-rostomvandlare-5-l/dp/B06XVSS5Z9/re . . . .


Tack för tipset, får kolla upp den. Tänker att det inte skadar att prova

Janne J skrev:
Nu ska jag vara brutalt ärlig:
Jag hade inte lagt ett öre på någon rostätare, för det första tror jag inte ett dugg på att den finns något som skulle kunna rädda en rostig plåtbit och få den att bli stabil och hållfast.
För det andra så tycker jag mig se på bilderna att det är lövtunnt och hål lite överallt.
I min värld hade jag omedelbart sågat bort allt rostigt och ersatt med ny plåt.
Om du ändå bestämmer dig för att behålla befintlig plåt tills vidare hade jag bara kört rent med roterande stålborste och rostskyddat det som blir kvar med typ Hagmans F40 eller liknande.

För övrigt är det ett kul bygge thumbs up


Jag hade faktiskt fram slagghammaren efter jag tog bilderna och knackade runt lite. Det var överaskande bra klang i plåten! Vid sidan av lyktan är de rätt kasst, men där spelar de ingen större roll heller. Viktigare är lådan på bild 3, den var helt borta på min andra Kadett och är den väl kass så är plåten bakom också kass så den är bökig att byta.. Men den lät överaskande frisk! De allra mesta verkar vara kraftigare ytrost, ser inte värre ut på någon fläck jämfört med någon annan i alla fall. Kan tillägga att jag skrapat bort den underredesmassa som var lös, de var väldigt lite exponerad rost. Min erfarenhet säger i alla fall att om massan sitter kvar, även om den lätt skrapas bort, så är plåten friskare än där den redan har är borta.

Coupe76 skrev:
Jag har en glasfiberhuv till övers. bara 17 mil från gbg den kan du få!


Tagen! Skickar PM

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Om du ska byta ut C2 fronten så behöver jag typ allt ihop Ser inte alls svårt på att köra ner från Moss, nu som jag bor långt söder i Norge

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jk95 skrev:
Om du ska byta ut C2 fronten så behöver jag typ allt ihop Ser inte alls svårt på att köra ner från Moss, nu som jag bor långt söder i Norge


Well... framskärmarna är uppsågade för breddare + rostiga, huven har ett stort hål i sig och frontplåten är också lite rostig (de är nog den fräschaste delen).

För C2 fronten rekomenderar jag Pesch: https://www.pesch.cz/en/category/opel/opel-kadett-c
345EUR + frakt för två skärmar, huv och frontplåt i glasfiber

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Köp ren fosforsyra hos färghandlarn!

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Cassius skrev:
Jk95 skrev:
Om du ska byta ut C2 fronten så behöver jag typ allt ihop Ser inte alls svårt på att köra ner från Moss, nu som jag bor långt söder i Norge


Well... framskärmarna är uppsågade för breddare + rostiga, huven har ett stort hål i sig och frontplåten är också lite rostig (de är nog den fräschaste delen).


Förlåt, menade lampor och grill, om du ska över på C1an

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jk95 skrev:
Cassius skrev:
Jk95 skrev:
Om du ska byta ut C2 fronten så behöver jag typ allt ihop Ser inte alls svårt på att köra ner från Moss, nu som jag bor långt söder i Norge


Well... framskärmarna är uppsågade för breddare + rostiga, huven har ett stort hål i sig och frontplåten är också lite rostig (de är nog den fräschaste delen).


Förlåt, menade lampor och grill, om du ska över på C1an


De är bara att hämta. Lyktorna satt med 3 skruv var, osäker på om en ramlat bort tidigare.. men en av de tre gick av vid demontage på båda lyktorna.. Går nog lösa ganska enkelt dock. De var väl rostat där



Ren fosforsyra lät lite spännande, vågar man verkligen pensla på det i ett hobbygarage med kass ventilation?

Provat på ena skärmen imorse, passformen är väl hyffsad ändå.. Viss justering krävs ju alltid men får se hur hög nivå jag lägger på det.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Cassius skrev:
Jk95 skrev:
Cassius skrev:
Jk95 skrev:
Om du ska byta ut C2 fronten så behöver jag typ allt ihop Ser inte alls svårt på att köra ner från Moss, nu som jag bor långt söder i Norge


Well... framskärmarna är uppsågade för breddare + rostiga, huven har ett stort hål i sig och frontplåten är också lite rostig (de är nog den fräschaste delen).


Förlåt, menade lampor och grill, om du ska över på C1an


De är bara att hämta. Lyktorna satt med 3 skruv var, osäker på om en ramlat bort tidigare.. men en av de tre gick av vid demontage på båda lyktorna.. Går nog lösa ganska enkelt dock. De var väl rostat där

Grymt! Då får jag planera en visit näröver nån gång under våren

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Det är mycke annat i livet som tar tid också, blir lätt att man tycker det går sakta tills man ett halvår senare funderar över vad man gjort

Jag har som sidospår hållit på i garaget med att skapa mer förvaringsutrymme och plats för att kunna få in min andra Kadett. En större milstolpe börjar äntligen vara klar!





Fullt utdragbara lådor, 55cm djupa. Ryms en hel del pryttlar i dessa Stommen består av 45x70 och 20mm plywood, lådorna är blandat mdf och spånskiva, de dolda lådorna är spånskiva och masonit. Fronten sen är 15mm plywood. Jag har en låda kvar att göra "längst ner till vänster) samt två dolda lådor. Lådskenorna kommer till stor del från gamla ritningshutschar som skulle slängas. MDF och spånskiva är emballage material från början och plywooden överbliven i produktion och skulle slängas. Allt byggt i garaget med skruvdragare och cirkelsåg

Jag skulle ha haft ritat upp någon smart snäpparm till kabelrullarna med så dom inte tar i varandra när man drar ut kabel.. Vanlig Elfa klädstång är det dom sitter på.

Kvar är att bygga ett däckställ där det idag står en garderob (står i motsatt riktning till hur fotona är tagna). Garderobsfronten ska flyttas till höger om arbetsbänken där det idag finns ett intjack. Tanken är sen att sätta ihop dörrarna (pardörrs garderob) med gångjärn i mitten samt en takskena så det blir en dragspelsdörr av det. Sen behöver jag upp med några hyllmeter till också för annat smått och gott.

Utöver det grävs det plintar i trädgården för att snart påbörja 90kvm uteplats och frun pratar allt mer om att köket behöver bytas ut (vilket kommer medföra att riva ut golvet ner till bjälkarna och börja om med skruvlimmad golvspån och kanske några extra strävor så det slutar knarra). Tur man inte är sysslolös

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Cassius skrev:
https://rejsa.nu/im/user/3705/2023-03-02-06-58-46_20230301_225918.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2023-03-02-06-58-46_20230301_225926.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2023-03-02-06-58-46_20230301_225952.jpg


Ny innredning ? Läckert 👌🏻


Har nog nära 7 meter arbetsbänk nu, bekvämt är det eftersom man inte behöver städa bort allt varje gång utan kan ha 4-5 små projekt framme samtidigt hela tiden

Bänkskivan skulle jag fått byta, hade varit bättre med formplyfa till en början men i framtiden är tanken att skaffa en rostfri typ 2mm plåt och lägga på som är bockad över kanten. Verktygstavlorna ska flyttas till den fasta bänken med (den innersta delen står på hjul och är flyttbar)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Cassius skrev:
Mschneberger skrev:
Cassius skrev:
https://rejsa.nu/im/user/3705/2023-03-02-06-58-46_20230301_225918.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2023-03-02-06-58-46_20230301_225926.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2023-03-02-06-58-46_20230301_225952.jpg


Ny innredning ? Läckert 👌🏻


Har nog nära 7 meter arbetsbänk nu, bekvämt är det eftersom man inte behöver städa bort allt varje gång utan kan ha 4-5 små projekt framme samtidigt hela tiden

Bänkskivan skulle jag fått byta, hade varit bättre med formplyfa till en början men i framtiden är tanken att skaffa en rostfri typ 2mm plåt och lägga på som är bockad över kanten. Verktygstavlorna ska flyttas till den fasta bänken med (den innersta delen står på hjul och är flyttbar)


Ja yta är bra . Jag har klätt mina med 3mm 235 riktigt trevlig yta . Å så e den lite blånerad så det blir rätt snyggt också 🙂 har liknade i köket 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Cassius skrev:


Har nog nära 7 meter arbetsbänk nu, bekvämt är det eftersom man inte behöver städa bort allt varje gång utan kan ha 4-5 små projekt framme samtidigt hela tiden



Mmm,, det där är bra, jag har liknande på kortsidan i ena av mina garage, ca 5m långt och verktyg utmed hela väggen snart.
Jag har även satt upp rejält med belysning över bänken, rekommenderas!
Och ett annat tips för den som funderar på att göra liknande, sätt dem på lite över normalhöjd så ni kan stå och jobba med lite böjda armar.
Jag har sen ett par barstolar då jag vill sitta och jobba.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Cassius skrev:


Har nog nära 7 meter arbetsbänk nu, bekvämt är det eftersom man inte behöver städa bort allt varje gång utan kan ha 4-5 små projekt framme samtidigt hela tiden



Mmm,, det där är bra, jag har liknande på kortsidan i ena av mina garage, ca 5m långt och verktyg utmed hela väggen snart.
Jag har även satt upp rejält med belysning över bänken, rekommenderas!
Och ett annat tips för den som funderar på att göra liknande, sätt dem på lite över normalhöjd så ni kan stå och jobba med lite böjda armar.
Jag har sen ett par barstolar då jag vill sitta och jobba.


Denna är 100cm om minnet inte sviker, mycket bekvämt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 263



Snygg bänk/förvaring thumbs up och perfekt när det är typ gratis!
Plåtklätt med lite tjockare plåt är ju bra när man svetsar också, om du inte redan har någon typ av svetsbänk?

"Nån gång" ska jag ta tag i min arbetsbänk och förvaring, men just nu prioriteras mek med bilen den lilla garagetid som finns

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Sakta med säkert tuggar jag mig framåt

Jag fick göra om infästningarna för insuget... borde insett de tidigare men men. Håller å med ett stödfäste vid spjällhuset nu. Sen flytt av oljecatch och placering av tomgångsmotor.

Parallellt håller jag på och passar in ena framskärmen, behöver bara få loss lite mer än nån halvtimma här och var för att kunna göra underarbetet också, jag är lite orolig att det är mer rost på förarsidan kontra passagerarsida med..

Sen blev jag sponsrad glasfiberhuv också! Så nu blir hela fronten i glasfiber, huven saknar dock "insida" så där får jag gjuta av den jag har och para ihop. Då blir det även aero catch som huvlåsning. Nån som har bra tips på sammanfogning av de två glasfiberdelarna? Slipa grovt och polyester emellan eller ska man köra någon form av lim istället?

Allt va de lider blir de en diskret sidokjol för att släppa in mindre luft under bilen från sidan samt en ny frontläpp då Golf GTI är lite i smalaste laget... (kommer man väl igång med plastning är det svårt att hålla sig sen ). Här slog mig något dock.. Fram kommer den bli ganska aggresiv, frontlätt, breddare, huvscoop... Men bak? Visst, jag har en vinge där idag. Men den är helt ärligt ganska pluttig... :/ Tror ni det skulle passa rent estetiskt att para ihop en E30 M3 Evo vinge (för vanlig E30 = lite smalare än till riktig M3) med vingen jag har?



M3an är ju lite avrundat kantig precis som Kadetten.. Helheten blir ju en form av två-plans spoiler som är "justerbar" med läppen. Kanske kan funka?

Nytt gummi till 17"arna är på väg hem också, så jag kan måtta in breddarna ordentligt Blev NS-2R igen, 215/45 fram och 255/40 bak.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Roligt med lite framgång

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Slipa med grovt papper, rengör båda ytorna med aceton, stryk på harts på anliggningsytan, lägg på glasfiberremsor på hartsen, badda med harts igen och skruva ihop delarna(skruvarna tas bort efteråt). Så fäste jag skärmbreddarna på min Commodore för en typ åtta år sedan och hittils har jag inte sett några sprickor.



_________________
Kai Anttila
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Harts = polyester?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Japp, polyesterharts(finns epoxy också).

_________________
Kai Anttila
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Då är jag med. Tycker man ofta ser en limsträng annars mellan delar som sätts ihop. Epoxi funkar ju mellan polyester och polyester men inte tvärtom för andra som tar till sig av samma tips

Jag går/gick hem på föräldraledighet nu så jag hoppas kunna få lite mer gjort framöver nu när jag kan lägga jobbstressen åt sidan. Sen blir jag gräsänkling på skärtorsdag till påskaftonskvällen. Tanken är att jag ska dunka uteplats egentligen men borde gå klämma in lite garagetid med

Målsättningen är att hinna med följande:
-Rostlagning bakom framskärmar, byte plåt, slipning, rostomvandlare, färg och kanske underredesmassa med.
-inpassning framskärmar
-i vart fall demontage av sandplåt/nedre front
-gjutning av insida huv
-gjutning sidokjolar
-gjutning av ett par smådetaljer
-bygga klart de nya bärarmarna fram

En ambitiös lista.. blir nog mycke koffein och lite sömn

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 263



Cassius skrev:
... Tanken är att jag ska dunka uteplats egentligen men borde gå klämma in lite garagetid med


Det är en hårfin balansgång att göra precis minimum av "måsten" och samtidigt maximera garagetiden och undgå upptäckt

Skämt o sido, angående vinge bak skulle jag rösta för ingen alls men jag tycker ändå den du redan har passar ganska bra in

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 38, 39, 40   >>
26 besök idag (59247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande