Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -79. Kapa kapa.. | << 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 38, 39, 40 >> 26 besök idag (59247 totalt) |
Tack för tipset, får kolla upp den. Tänker att det inte skadar att prova
Jag hade faktiskt fram slagghammaren efter jag tog bilderna och knackade runt lite. Det var överaskande bra klang i plåten! Vid sidan av lyktan är de rätt kasst, men där spelar de ingen större roll heller. Viktigare är lådan på bild 3, den var helt borta på min andra Kadett och är den väl kass så är plåten bakom också kass så den är bökig att byta.. Men den lät överaskande frisk! De allra mesta verkar vara kraftigare ytrost, ser inte värre ut på någon fläck jämfört med någon annan i alla fall. Kan tillägga att jag skrapat bort den underredesmassa som var lös, de var väldigt lite exponerad rost. Min erfarenhet säger i alla fall att om massan sitter kvar, även om den lätt skrapas bort, så är plåten friskare än där den redan har är borta.
Tagen! Skickar PM _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Well... framskärmarna är uppsågade för breddare + rostiga, huven har ett stort hål i sig och frontplåten är också lite rostig (de är nog den fräschaste delen). För C2 fronten rekomenderar jag Pesch: https://www.pesch.cz/en/category/ope 345EUR + frakt för två skärmar, huv och frontplåt i glasfiber _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Förlåt, menade lampor och grill, om du ska över på C1an _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||||||
De är bara att hämta. Lyktorna satt med 3 skruv var, osäker på om en ramlat bort tidigare.. men en av de tre gick av vid demontage på båda lyktorna.. Går nog lösa ganska enkelt dock. De var väl rostat där Ren fosforsyra lät lite spännande, vågar man verkligen pensla på det i ett hobbygarage med kass ventilation? Provat på ena skärmen imorse, passformen är väl hyffsad ändå.. Viss justering krävs ju alltid men får se hur hög nivå jag lägger på det. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Grymt! Då får jag planera en visit näröver nån gång under våren _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||||||
Det är mycke annat i livet som tar tid också, blir lätt att man tycker det går sakta tills man ett halvår senare funderar över vad man gjort
Jag har som sidospår hållit på i garaget med att skapa mer förvaringsutrymme och plats för att kunna få in min andra Kadett. En större milstolpe börjar äntligen vara klar! Fullt utdragbara lådor, 55cm djupa. Ryms en hel del pryttlar i dessa Stommen består av 45x70 och 20mm plywood, lådorna är blandat mdf och spånskiva, de dolda lådorna är spånskiva och masonit. Fronten sen är 15mm plywood. Jag har en låda kvar att göra "längst ner till vänster) samt två dolda lådor. Lådskenorna kommer till stor del från gamla ritningshutschar som skulle slängas. MDF och spånskiva är emballage material från början och plywooden överbliven i produktion och skulle slängas. Allt byggt i garaget med skruvdragare och cirkelsåg Jag skulle ha haft ritat upp någon smart snäpparm till kabelrullarna med så dom inte tar i varandra när man drar ut kabel.. Vanlig Elfa klädstång är det dom sitter på. Kvar är att bygga ett däckställ där det idag står en garderob (står i motsatt riktning till hur fotona är tagna). Garderobsfronten ska flyttas till höger om arbetsbänken där det idag finns ett intjack. Tanken är sen att sätta ihop dörrarna (pardörrs garderob) med gångjärn i mitten samt en takskena så det blir en dragspelsdörr av det. Sen behöver jag upp med några hyllmeter till också för annat smått och gott. Utöver det grävs det plintar i trädgården för att snart påbörja 90kvm uteplats och frun pratar allt mer om att köket behöver bytas ut (vilket kommer medföra att riva ut golvet ner till bjälkarna och börja om med skruvlimmad golvspån och kanske några extra strävor så det slutar knarra). Tur man inte är sysslolös _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||
Har nog nära 7 meter arbetsbänk nu, bekvämt är det eftersom man inte behöver städa bort allt varje gång utan kan ha 4-5 små projekt framme samtidigt hela tiden Bänkskivan skulle jag fått byta, hade varit bättre med formplyfa till en början men i framtiden är tanken att skaffa en rostfri typ 2mm plåt och lägga på som är bockad över kanten. Verktygstavlorna ska flyttas till den fasta bänken med (den innersta delen står på hjul och är flyttbar) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Ja yta är bra . Jag har klätt mina med 3mm 235 riktigt trevlig yta . Å så e den lite blånerad så det blir rätt snyggt också 🙂 har liknade i köket 😁 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||
Mmm,, det där är bra, jag har liknande på kortsidan i ena av mina garage, ca 5m långt och verktyg utmed hela väggen snart. Jag har även satt upp rejält med belysning över bänken, rekommenderas! Och ett annat tips för den som funderar på att göra liknande, sätt dem på lite över normalhöjd så ni kan stå och jobba med lite böjda armar. Jag har sen ett par barstolar då jag vill sitta och jobba. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||||
Denna är 100cm om minnet inte sviker, mycket bekvämt _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Snygg bänk/förvaring och perfekt när det är typ gratis!
Plåtklätt med lite tjockare plåt är ju bra när man svetsar också, om du inte redan har någon typ av svetsbänk? "Nån gång" ska jag ta tag i min arbetsbänk och förvaring, men just nu prioriteras mek med bilen den lilla garagetid som finns |
||||||||
Sakta med säkert tuggar jag mig framåt
Jag fick göra om infästningarna för insuget... borde insett de tidigare men men. Håller å med ett stödfäste vid spjällhuset nu. Sen flytt av oljecatch och placering av tomgångsmotor. Parallellt håller jag på och passar in ena framskärmen, behöver bara få loss lite mer än nån halvtimma här och var för att kunna göra underarbetet också, jag är lite orolig att det är mer rost på förarsidan kontra passagerarsida med.. Sen blev jag sponsrad glasfiberhuv också! Så nu blir hela fronten i glasfiber, huven saknar dock "insida" så där får jag gjuta av den jag har och para ihop. Då blir det även aero catch som huvlåsning. Nån som har bra tips på sammanfogning av de två glasfiberdelarna? Slipa grovt och polyester emellan eller ska man köra någon form av lim istället? Allt va de lider blir de en diskret sidokjol för att släppa in mindre luft under bilen från sidan samt en ny frontläpp då Golf GTI är lite i smalaste laget... (kommer man väl igång med plastning är det svårt att hålla sig sen ). Här slog mig något dock.. Fram kommer den bli ganska aggresiv, frontlätt, breddare, huvscoop... Men bak? Visst, jag har en vinge där idag. Men den är helt ärligt ganska pluttig... :/ Tror ni det skulle passa rent estetiskt att para ihop en E30 M3 Evo vinge (för vanlig E30 = lite smalare än till riktig M3) med vingen jag har? M3an är ju lite avrundat kantig precis som Kadetten.. Helheten blir ju en form av två-plans spoiler som är "justerbar" med läppen. Kanske kan funka? Nytt gummi till 17"arna är på väg hem också, så jag kan måtta in breddarna ordentligt Blev NS-2R igen, 215/45 fram och 255/40 bak. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Slipa med grovt papper, rengör båda ytorna med aceton, stryk på harts på anliggningsytan, lägg på glasfiberremsor på hartsen, badda med harts igen och skruva ihop delarna(skruvarna tas bort efteråt). Så fäste jag skärmbreddarna på min Commodore för en typ åtta år sedan och hittils har jag inte sett några sprickor.
_________________ Kai Anttila |
||||||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Då är jag med. Tycker man ofta ser en limsträng annars mellan delar som sätts ihop. Epoxi funkar ju mellan polyester och polyester men inte tvärtom för andra som tar till sig av samma tips
Jag går/gick hem på föräldraledighet nu så jag hoppas kunna få lite mer gjort framöver nu när jag kan lägga jobbstressen åt sidan. Sen blir jag gräsänkling på skärtorsdag till påskaftonskvällen. Tanken är att jag ska dunka uteplats egentligen men borde gå klämma in lite garagetid med Målsättningen är att hinna med följande: -Rostlagning bakom framskärmar, byte plåt, slipning, rostomvandlare, färg och kanske underredesmassa med. -inpassning framskärmar -i vart fall demontage av sandplåt/nedre front -gjutning av insida huv -gjutning sidokjolar -gjutning av ett par smådetaljer -bygga klart de nya bärarmarna fram En ambitiös lista.. blir nog mycke koffein och lite sömn _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Det är en hårfin balansgång att göra precis minimum av "måsten" och samtidigt maximera garagetiden och undgå upptäckt Skämt o sido, angående vinge bak skulle jag rösta för ingen alls men jag tycker ändå den du redan har passar ganska bra in |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -79. Kapa kapa.. | << 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 38, 39, 40 >> 26 besök idag (59247 totalt) |