Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 107, 108, 109   >>
125 besök senaste veckan (655947 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
Nordictuningdalarna skrev:
Grymt

Blir det inget TAnu ? Gatebil ?


Inget bestämt ännu, men det verkar inte bli någon tävling i år. Lyckas dels inte rodda ihop pengarna. Sen är det dags att lägga lite energi hemma. Det här med att lägga all vaken tid i garaget funkar inte längre. Bilen är inte så svår att få klar, men det är allt annat runt omkring.

vi får se... Planen är att köra på Gatebil och lite trackdays än så länge.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
Cammo skrev:
Rhodin-Gbg skrev:
Den ser ju galet cool ut, men jag undrar lite över din "Hellaflush-situation"!? Behöver du ha så mycket frigång i hjulhusen/skärmkanterna?


Det bodykit jag har är gjort för 710 slicks. Mina däck har 100mm mindre diameter. Därför ser det lite lustigt ut. Jag ska väl bygga dit nån läpp eller nåt i framtiden.


Haha 26 juni 2015... har fortfarande inte kommit till skott med detta

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190



Cammo skrev:
Cammo skrev:
Rhodin-Gbg skrev:
Den ser ju galet cool ut, men jag undrar lite över din "Hellaflush-situation"!? Behöver du ha så mycket frigång i hjulhusen/skärmkanterna?


Det bodykit jag har är gjort för 710 slicks. Mina däck har 100mm mindre diameter. Därför ser det lite lustigt ut. Jag ska väl bygga dit nån läpp eller nåt i framtiden.


Haha 26 juni 2015... har fortfarande inte kommit till skott med detta


Du har väll fullt upp med å byta motor hela tiden 😁😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
Mschneberger skrev:


Du har väll fullt upp med å byta motor hela tiden 😁😁


Jo. N54 satt ju i 3 år. Annars byter jag ju vartannat

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190



Cammo skrev:
Mschneberger skrev:


Du har väll fullt upp med å byta motor hela tiden 😁😁


Jo. N54 satt ju i 3 år. Annars byter jag ju vartannat


Å andra sidan så rullar ju z4:an rätt mycket mellan motorbytena 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
Jag bygger ju det mesta själv, men jag orkade helt enkelt inte denna gången. Dessa dök upp här på säljes och egentligen hade jag nog inte råd, men villhöver man något tillräckligt starkt så... Jag slipper ju tillverka nu och priset var rätt.


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
Jag har även svetsat klart och matchportat grenröret. Det slog sig cirka 0.5mm så det behöver en planing. Sen kan jag montera.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
Bakvagn monterad. Jag passade på att byta ut en trasigtempgivare i diffen när jag ändå hade den nere. Nu kommer jag även skruva dit knivar bak. Allt var redan klart utom droplinks. Det löste sig själv nu med nya länkarmarna.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190



😍😍

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
Jag blev ju tvungen att bygga ny kabelpiska. När jag ändå höll på så tänkte jag att jag går all in. Den förra var jättebra. Den klarade att det läckte ut förbränning ur cylindern utan att skadas. Så det var värt det tänkte jag och byggde "milspec" rakt igenom. Dyrt och tar en jävla tid, men värt det...













_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190



Cammo skrev:
Jag blev ju tvungen att bygga ny kabelpiska. När jag ändå höll på så tänkte jag att jag går all in. Den förra var jättebra. Den klarade att det läckte ut förbränning ur cylindern utan att skadas. Så det var värt det tänkte jag och byggde "milspec" rakt igenom. Dyrt och tar en jävla tid, men värt det...


https://rejsa.nu/im/user/8659/2023-06-10-14-18-38_img_20230513_104549. . . . .

https://rejsa.nu/im/user/8659/2023-06-10-14-18-38_img_20230513_104558. . . . .

https://rejsa.nu/im/user/8659/2023-06-10-14-18-38_img_20230513_110028. . . . .

https://rejsa.nu/im/user/8659/2023-06-10-14-18-38_img_20230520_150900_ . . . .

https://rejsa.nu/im/user/8659/2023-06-10-14-18-38_img_20230608_195524. . . . .

https://rejsa.nu/im/user/8659/2023-06-10-14-18-38_img_20230608_195553. . . . .


Det är nått väldigt speciellt med snygga piskor . 👏

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
Har lite klent med bilder, men nu är motorn varmkörd.

Fick inte generatorn att ladda dock. Kör med en A4 1,8t generator just nu. Den laddar 90A och Topend batteriet jag har skulle inte ha mer än 100A. OEM är en 180A so den funkade inte. Har kopplat en lampa med 12v matning från ena hållet och generatorn i andra. Är det inte så man ska göra på äldre generatorer? Får kolla mer på detta imorgon. Kabelpiskan funkade direkt, det var skönt. Lite justeringar med PDM men inga katastrofer. Nu funkar bromsljus och blinkers. Parkeringsljusen funkade från början. Kör även med en CANBUS knappsats nu. Även den är upp and running.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 269



Cammo skrev:
Fick inte generatorn att ladda dock. Har kopplat en lampa med 12v matning från ena hållet och generatorn i andra. Är det inte så man ska göra på äldre generatorer?

Du får inte ha för klen lampa, den behöver dra lite ström för att kicka igång laddningen.
På min bil funkade inte laddningen med en 1,2W-lampa, men bytte till en 2,3W-lampa och det räckte för att trigga igång laddningen thumbs up

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
gtBen skrev:
Cammo skrev:
Fick inte generatorn att ladda dock. Har kopplat en lampa med 12v matning från ena hållet och generatorn i andra. Är det inte så man ska göra på äldre generatorer?

Du får inte ha för klen lampa, den behöver dra lite ström för att kicka igång laddningen.
På min bil funkade inte laddningen med en 1,2W-lampa, men bytte till en 2,3W-lampa och det räckte för att trigga igång laddningen thumbs up


Tack för tipset. Dock hittade jag felet. Generatorn var kass, men jag hade en till. Jag mätte och upptäckte då att generatorn skickade 12v även när den inte snurrade. Då provmätte jag på den andra och där var det inte så. Efter ett byte så laddar den så fint och lampan lyser och slocknar som den ska.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11238



Cammo skrev:
Jag mätte och upptäckte då att generatorn skickade 12v även när den inte snurrade.


Jag hade så förra året också, att det kom bakspänning via generatorn när huvudströmmen var avslagen. Jag satte en diod så var problemet löst.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Cammo skrev:
Jag mätte och upptäckte då att generatorn skickade 12v även när den inte snurrade.


Jag hade så förra året också, att det kom bakspänning via generatorn när huvudströmmen var avslagen. Jag satte en diod så var problemet löst.


Smart. Jag får testa sen om det funkar. Då har jag ju en reservgenerator

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
Jag har varit seg på att uppdatera ser jag...

Jag bytte generator och sen fungerade laddningen som den skulle. Det bar iväg till Gatebil sen, detta utan att jag hunnit mappa bilen. Så första passet hade jag varvstopp på 3000 och loggade. Efter justering gick jag ut ett pass till på 5000rpm och senare höjde jag till 7000rpm. Detta på grundtryck så klart. Det sista och 4e passet började något vibrera rätt duktigt i drivlinan, så jag avbröt och körde inte mer den helgen. Jag hade även en del kraftigt skrap från bakbromsarna.

Hem och kolla igenom lite. Tänkte att det kanske var stödlagret som höll på att ge upp, men hittade inget fel där. Väl hemma när jag körde in i garaget så vibrerade det inte längre, så jag tänkte att det kanske var pickup som gjorde det. Det är ju löjligt skitigt på banan under Gatebil.

Glad och även detta gång utan dynokörning så drog jag till Timeattacknu trackday på torsdagen innan King of Mantorp. Efter ett pass kunde jag konstatera att mappningen av bränsle upp till 7000rpm och 0.8bar var klar. Jag körde ett pass till på samma, bara för att verifiera. Sen gick jag på ett laddtryckssteg och tänkte mappa in detta, men nu kom vibrationerna igen. Rätt kraftigt också, så jag kröp tillbaka till depån och lyfte upp bilen. Hittade fortfarande inget utom ett roterande glapp. Det är en del spel i diffen, men det har alltid varit så. Det kändes inget bra... Jag ville kontrollera allt ordentligt innan jag kör mer. Så jag lastade... glömde dock att släppa bandet från tält till fälg, som jag satt dit när det började blåsa hårt. Så nu har jag 2 böjda ben och 3 kryss som måste bytas på tältet

Väl hemma och uppe på lyften kunde jag kontrollera både stötlager och diff fästen ordentligt. Hittade inget, så jag plockade av kardanen och synade den noga. Hittade inget där heller. Nästa steg i planeringen ( oavsett ) var att plocka av lådan och skruva isär den. Nu upptäckte jag något som var lite konstigt. Lådan hade en glipa på ca 2mm längst ner mot blocket. Jag hade skadat centreringsbussningen, så lådan var inte helt plan mot blocket. Detta kan ju bli hur konstigt som helst efter ett tag när hubben i svänhjulet blir lite varm av friktionen tänker jag...

Jaja, lådan ska ändå kontrolleras. Så jag plockade ner den. Börjar med att syna svänghjulet. Detta är ett standard S55 DCT svänhjul. Det är inte mitt N54 som jag har lättat. Så jag har aldrig kört med detta svänghjul innan. Ser dock inga skador eller konstigheter på det. Funderar på att byta ändå bara för att utesluta... men tror fortfarande att det kan vara något i lådan, eller att den satt snett.

Lådan i stativ och sen börja demontera. Det kan bli spån på magneterna i mechatronic enheten och då beter sig lådorna rätt konstigt. Fast det var knappt några spån alls och allt såg ut som nytt. Inga skadade drev eller lager. Alla syncringar var hela och utan skador. Det såg helt enkelt tipp-topp ut.

Så jag är inne på den snea lådan. Någon som har en annan ide?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
Bild på lådan



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
Jag satte ihop bilen igen och fick lådan rak. Nu försvann vibrationerna. Det var skönt. Fast nu började jag höra lite lagermorr när man gick av last. Min dotter fick provköra lite och hon har ju inte lika mycket pedal som jag Så nu hördes morrret lite. Jag tömde oljan och hittade lite spån i den. Bara att riva ur motorn och kontrollera. Jag vet ju av erfarenhet att även om det är mycket jobb så tjänar man ofta en del pengar på att kolla upp allt.

Lagren ser bra ut. Alla loggar visar bra oljetryck. Någonstans här kom jag även på att jag glömde att byta oljekylare. Denna satt ju på när jag rasade lagren i N54an. Även accusumpen var ju med om detta raset. Så spånen är nog från det raset. Skönt ändå att ha kontrollerat allt. Nu ska bara motorn ihop igen. Jag har "X" lager från ACL på vevstakarna. Dessa har en aning ökat lagerspel. Det kan vara orsaken till morret jag hör på låglast. Kanske ska byta till STD lager istället. I vilket fall känns det bra att ha kontrollerat att allt är som det ska. Siktar på körning om en vecka igen.

Bjuder på en bild från Mantorp senast. Knäppt av Martin aka MH Rallybilder

[/img]

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686


Trådstartare
För några år sedanråkade jag sälja min kolfiber diffusor. Har inte riktigt fått tummen ur att bygga en ny, men plötsligt händer det. Mitt monteringslim var tyvärr slut, så jag fick inte ned mattan i vissa hörn, men det är inga problem att spackla upp detta. Den sitter ju under bilen, så det spelar mindre roll. Det är injecerad kolfiber, så den är lätt och fin ändå.




_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Vad blir nästa körning?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 107, 108, 109   >>
125 besök senaste veckan (655947 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande