Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Märkligt däckslitage AR-1
4 besök senaste veckan (867 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239


Trådstartare
Jag har fått ett litet märkligt slitage efter Knutstorp i helgen. Efter Knutstorp är kanske inte helt rätt, lade på däcken förra året och kört Knutstorp, Mantorp, Gotland och kinnekulle då.

Men i alla fall, det "belastade" vänsterdäcket har ett fint och jämt slitage., kanske svårt att se med däckresterna på det.




Höger däremot är nere på korden på insidan.


Jag tror vinklarna är OK, gjorde en inställning förra året. Ska kolla upp det igen när jag lagt på nya däck.

Min teori är att när man låter bakänden drifta lite lätt så är det bara insidan av innerhjulet som har kontakt med asfalten och man slitaget blir med punktformat på insidan.
Kan det vara så?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Ja det skulle jag säga, dessutom påminner detta lite om E46m3 slitage som beror på Ackermann om jag inte minns fel?

Hade liknande slitage på min 996 med gt3 setup, den käkade däck på samma sätt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239


Trådstartare
erikjakan skrev:
Ja det skulle jag säga, dessutom påminner detta lite om E46m3 slitage som beror på Ackermann om jag inte minns fel?

Hade liknande slitage på min 996 med gt3 setup, den käkade däck på samma sätt


Glömde skriva att det är bakdäcken.

Var det bakdäcken du slet så på 996an?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Dem såg så smala ut så jag antog att det var fram 😅

Bak slet typ likadant, mycket körning på has och mycket vrid ut ur kurvorna!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Haft liknande problem höger fram på Kinnekulle

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239


Trådstartare
erikjakan skrev:
Dem såg så smala ut så jag antog att det var fram 😅

Bak slet typ likadant, mycket körning på has och mycket vrid ut ur kurvorna!


Jag vet! Det är bara 295or, måste bygga om fälgarna så jag får på bredare. AR-1 finns ju i 305 i 18".

Kanske får hasa mindre då bara, men då får jag svårt med GT3, GT4, GTS...
Kan tilläggas att det var kallt i helgen, jättesvårt att få upp tempen, knappt ljumna däcken. Bilen hasade runt i alla kurvor, låste upp i inbromsningarna.
Framdäcken så var halva däcket (insidan) ljummet och resten iskalla. Ska justera ner cambern där.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Du har diff va Magnus?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 152



Vad kör du med för diff? Bromsad eller öppen? Kan det vara så att det spinner på innerhjulet?

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239


Trådstartare
mittmotor skrev:
Du har diff va Magnus?


TexasRx7 skrev:
Vad kör du med för diff? Bromsad eller öppen? Kan det vara så att det spinner på innerhjulet?


Japp, torsen diff.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Ah, den kan ju lyfta på inner hjulet och då funkar inte Torsendiff, kan vara det som spökar.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239


Trådstartare
erikjakan skrev:
Ah, den kan ju lyfta på inner hjulet och då funkar inte Torsendiff, kan vara det som spökar.


Nja, osannolikt att den lyfter ett bakhjul. Tycker jag borde märka det på varvtalet också. Ska jag vara ärlig är det inte många ställen jag gasar fullt på Knuststorp utöver rakan...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 152



Den behöver inte lyfta på ett hjul, Det räcker att det lättar. Men ja! Du borde märka det på motor varvtalet.

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



erikjakan skrev:
Ah, den kan ju lyfta på inner hjulet och då funkar inte Torsendiff, kan vara det som spökar.


Normalt fungerar det även om ett hjul inte har lika mycket vikt, eller till och med lyfter. Det finns en hel del masströghet i ett komplett hjul.

Har det dessutom innan lyftet 'diffat' till så håller det kvar även om ett hjul är helt i luften, eller en drivaxel går av.

Skillnad på praktisk verklighet och teori

_________________
Roland Johansson
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Jag skulle gissa på att idioten, kvällsposten, bäcken, liton har gjort det där med anledning av att det hjulet fått mindre vikt och kanske inte spunnit men slirat/tuggat eller hur man ska beskriva det.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239


Trådstartare
Alexus skrev:
Jag skulle gissa på att idioten, kvällsposten, bäcken, liton har gjort det där med anledning av att det hjulet fått mindre vikt och kanske inte spunnit men slirat/tuggat eller hur man ska beskriva det.


Måste nästan vara så, om jag inte har någon konstig hjulvinkel på högersidan. Ska göra en hjulinställning när jag fått nya däck och fixat annat som gick sönder... Tydligen är inte vissa 54 år gamla grejer inte riktigt gjorda för det jag utsätter dem för.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Rolle Scirocco skrev:
erikjakan skrev:
Ah, den kan ju lyfta på inner hjulet och då funkar inte Torsendiff, kan vara det som spökar.


Normalt fungerar det även om ett hjul inte har lika mycket vikt, eller till och med lyfter. Det finns en hel del masströghet i ett komplett hjul.

Har det dessutom innan lyftet 'diffat' till så håller det kvar även om ett hjul är helt i luften, eller en drivaxel går av.

Skillnad på praktisk verklighet och teori


Det där låter konstigt, menar du att det låser? Borde betyda brutal understyrning tills det börjar släppa på innern.
Låter iof som när man kör Audi med torsen i mitten, tärningsrull om det blir understyrt eller överstyrt om man inte kör full attack jämt.
Men att ha så mycket broms på en tvärdiff låter jobbigt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239


Trådstartare
MaZ skrev:
Rolle Scirocco skrev:
erikjakan skrev:
Ah, den kan ju lyfta på inner hjulet och då funkar inte Torsendiff, kan vara det som spökar.


Normalt fungerar det även om ett hjul inte har lika mycket vikt, eller till och med lyfter. Det finns en hel del masströghet i ett komplett hjul.

Har det dessutom innan lyftet 'diffat' till så håller det kvar även om ett hjul är helt i luften, eller en drivaxel går av.

Skillnad på praktisk verklighet och teori


Det där låter konstigt, menar du att det låser? Borde betyda brutal understyrning tills det börjar släppa på innern.
Låter iof som när man kör Audi med torsen i mitten, tärningsrull om det blir understyrt eller överstyrt om man inte kör full attack jämt.
Men att ha så mycket broms på en tvärdiff låter jobbigt.


Jag har väldigt liten kunskap om hur en torsen fungerar, när den låser upp och hur.
Men enligt denna länk, så designar man friktionen i kugghjulen för att få olika moment fördelningar. Tex 4:1, det drivande hjulet kan få upp till 4ggr momentet som det slirande hjulet och den gör det gradvis.
https://www.kmpdrivetrain.com/differentials/torsen-vs-plated-limited-s . . . .

Just det där att den bygger på friktion mellan delar tycker jag låter som om det kan slitas och få försämrad förmåga efter ett tag.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



MaZ skrev:
Rolle Scirocco skrev:
erikjakan skrev:
Ah, den kan ju lyfta på inner hjulet och då funkar inte Torsendiff, kan vara det som spökar.


Normalt fungerar det även om ett hjul inte har lika mycket vikt, eller till och med lyfter. Det finns en hel del masströghet i ett komplett hjul.

Har det dessutom innan lyftet 'diffat' till så håller det kvar även om ett hjul är helt i luften, eller en drivaxel går av.

Skillnad på praktisk verklighet och teori


Det där låter konstigt, menar du att det låser? Borde betyda brutal understyrning tills det börjar släppa på innern.
Låter iof som när man kör Audi med torsen i mitten, tärningsrull om det blir understyrt eller överstyrt om man inte kör full attack jämt.
Men att ha så mycket broms på en tvärdiff låter jobbigt.


Som efterföljande inlägg så låser inte en torsendiff upp på samma sätt som en lamelldiff, den fördelar momentet mellan hjulen så du kan fortfarande ha varvtalsskillnad.

Men visst kan du få olika intressanta fenomen som överstyrt och understyrt men det går ju att få utan torsen- eller lamelldiff också

_________________
Roland Johansson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Vi råkade vid de första testerna på Formula Studentbilen med Quaife torsen diff få till en märklig setup som gjorde att bilen vid cirkelprovet lyfte det inre bakhjulet och då slutade bilen accelerera med innerhjulet som snurrade i luften även om föraren gav mer gas. Hastigheten bilen kunde nå i cirkelprovet var alltså begränsad av diffen och inte av greppet på ytterhjulen. När vi ändrade fjädersetup så gick det att köra betydligt snabbare och hålla innerhjulet på marken.

Jag har fått liknande slitage på min framhjulsdrivna bil och jag tror att det beror på dålig kontaktyta för innerhjulet med mycket negativ camber som spinner även med Torsen diff. Minska camber bak eller gör bilen mer rollstyv så blir det bättre. Det går även att jobba lite med körningen så att du inte är riktigt lika aggressiv med gaspådrag ut ur kurvorna vilket lätt kan ge mycket hjulspinn och högt slitage på inre delen av backdäcket som blir väldigt varmt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Vi råkade vid de första testerna på Formula Studentbilen med Quaife torsen diff få till en märklig setup som gjorde att bilen vid cirkelprovet lyfte det inre bakhjulet och då slutade bilen accelerera med innerhjulet som snurrade i luften även om föraren gav mer gas. Hastigheten bilen kunde nå i cirkelprovet var alltså begränsad av diffen och inte av greppet på ytterhjulen. När vi ändrade fjädersetup så gick det att köra betydligt snabbare och hålla innerhjulet på marken.

Jag har fått liknande slitage på min framhjulsdrivna bil och jag tror att det beror på dålig kontaktyta för innerhjulet med mycket negativ camber som spinner även med Torsen diff. Minska camber bak eller gör bilen mer rollstyv så blir det bättre. Det går även att jobba lite med körningen så att du inte är riktigt lika aggressiv med gaspådrag ut ur kurvorna vilket lätt kan ge mycket hjulspinn och högt slitage på inre delen av backdäcket som blir väldigt varmt.


Jag vet inte hur man mäter rollstyvhet, men jag skulle säga att den är "ganska styv". Men jag ska ta ner cambern lite. Det kan vara så att jag hade lite mer camber på höger än vänster, hittar inte senaste protokollet.
Tror inte den lyfter innerhjulet bak, det gör aldrig 911or, då skulle de vara väldigt överstyrda, på en okörbar nivå. Däremot lyfter de fram ofta (de gamla bilarna i alla fall).

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Däck för banåka
Märkligt däckslitage AR-1
4 besök senaste veckan (867 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande