Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Bil för Roadsport till 2024? | << 1, 2 18 besök senaste veckan (1392 totalt) |
Den såg ju faktiskt riktigt intressant ut, en uppsättning coilovers och sitta-still-stolar med bälten och man är bra på väg. /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Instämmer, såg ut som ett bra utgångsobjekt med rätt spec och båge och hardtop.
Rent generellt rekommenderar jag verkligen att köpa en bil med rätt spec från början, det kostar oändligt mycket mer att behöva uppgradera senare, plus arbetsinsatsen. Så sikta på en 1.8 med torsen diff, kanske kostar 10-20 tusen extra men det är det lätt värt i slutändan. Om det sedan är en NA, NB eller NBFL spelar mindre roll, samtliga går att få konkurrenskraftiga. Bilen i länken har redan en del utrustning som du behöver (går att sälja hardtop för 7-10 tusen om du vill), behövs stol, bälte och stötdämpare också. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Hur vet man om bilen har torsen diff eller inte? /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Annars är det lite knepigt att testa tvärsäkert, eftersom det behövs lagom greppskillnad mellan bakhjulen (max ca 2,4) för att märka skillnad mot öppen. Att plocka ut en drivaxel är iofs ett säkert sätt... Tex https://www.miata.net/garage/diffgui |
||||
Tack Niklas! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Tack för tipset. Jag skall sikta på en 1.8L NA eller NB då. Torsen diff är ett stort plus över en vanlig öppen diff samt den extra effekten i 1.8L motorn är helt klart värd det.
Jag hade gärna kollat på den i Lomma snart men en har inte riktigt den budgeten precis nu. Återbäringspengarna är kommer stå för en del så det är tyvärr därför jag måste vänta till Juni. Jag får bara hoppas att den är kvar tills dess eller en liknande bil finns på marknaden. En NC med 1.8L motorn har ungefär samma prestanda, iallafall när man kollar 0-100 km/h datan, som en NA eller NB 1.6L så de känns inte värt det i mina ögon tyvärr. Men I de nuvarande priserna på 1.8L NA och NB så känns MR2 Spyder lite väl lockande. _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
||||
Om du seriöst tittar på en MR2 så googla runt lite efter en båge som dels uppfyller SBF:s regler, och dels passar med original softtop, vilket jag gissar att du vill ha kvar?
Jag gjorde en snabb sökning och hittade denna som jag tror borde funka, men kräver att stödtorn svetsas. https://www.megillianmotorsport.com/ _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Nä inte riktigt. Har fortfarande planer på en 1.8L Miata. Har sökt runt på komponenter och som alla säger så är så är Miata alltid svaret.
Som jag och min amerikanska vän sa. Miata, Miata Is Always The Answer, Miata. _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
||||
En annan sak att fundera på är driftbudget, ingen mening att ha en bil i garaget men inte ha råd att köra den. En lätt bil med mindre däckdimension har både billigare inköp av däck och bromsar, samt mindre slitage pga vikt. Detta påverkar driftbudget markant.
MX-5 Standard Cup är en officiell SPVM klass sedan förra året där fokus ligger på att erbjuda kul racing, med ett reglemente som ger jämna förutsättningar och håller ner kostnaderna genom att bara tillåta ett begränsat antal modifieringar. Detta ger ett relativt lågt insteg för att börja köra racing, kostnaderna hålls ner och man kommer in i vårt fantastiska gäng inom MX-5 Cup där man kan få all hjälp som behövs. Men... Då krävs det en MX-5. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Ja i så fall så är det MX-5 Standard Cup är det jag vill delta i. Det är helt klart nu.
Jag visste inte att de hade blivit uppdelat in en separat klass nu. Sista gången jag stod på SSM så var det, om jag tänker efter nu, en underkategori inom Roadsport C. Men jag stod sist som funktionär på SSM 2019 så saker har förändrats sedan dess. _________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Bil för Roadsport till 2024? | << 1, 2 18 besök senaste veckan (1392 totalt) |