Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 108, 109, 110, 111   >>
74 besök idag (623551 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Spacer är i sig inget problem, så länge den är av vettigt material.

Risken brukar vara att man sabbar geometrierna men det är ju samma sak med fälgar med lågt ET...så hamnar du på samma effektiva ET är det ju inget problem.

Att besikta med "skräpdäck" brukar bli problematiskt eftersom man ju ska göra SFRO-besiktningen med de däcken. Att försöka klara ett bromsprov för en prestandabil med kassa urdubbade vinterdäck brukar sällan sluta bra.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Kanske inte rätt fråga att ställa här men, men ställs den inte så vet jag att jag aldrig för svar iaf.

Vad krävs om man övertar ett påbörjat/slutfört bygge som inte är inregistrerat?

Ibland ser jag tex ramar och delr till 7'or till salu, och det kunde ju vara en kul genväg till att bygga en bil. Men vad behövs mer än "metallen"? Intyg på materialet som använts, tex kvitton vid inköp? Samma för tillsatsmaterial vid svetsning?
Och om inte det finns är det kanske bättre att köpa "projektet", slänga ramen och bygga en ny med rätt material som det finns intyg på?


Vad skulle krävas för intyg på använt material, etc, på ett "färdigställt" men inte inregistrerat bygge?
Igår dör det upp en bygge till salu här som fick det att suga i pojkdrömsbilstarmen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=125705
Skulle det ens gå att regga in det? Lätta saker som ett tex byta lampor till såna med rätt märkning, etc ser jag itne som hinder utan snarare materialspec på ram/bärarmar/etc som kanske saknas.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Frågan passar väl utmärkt här :-)

Kort sagt så behöver ju SFRO vid besiktningen kunna verifiera (med rimlig bestämdhet) materialsort och dimensioner. Bäst är givetvis om det finns kvitton, materialintyg osv. Saknas det så har SFROs besiktningsmän möjlighet att hårdhetsmäta materialen och därmed kan man ganska säkert "gaffla in" vad det är. Givetvis ingår den kontrollen i den normala avgiften. För att ta fram dimensioner kan man ibland behöva borra mäthål om profilerna är slutna.

För ursprungskontrollens del räcker det normalt sett med kvitto på det man köpt dvs ett "påbörjat bygge" i alla fall som grund. Sedan kan det förstås bli mer diskussion om det påbörjade bygget innehåller en mängd dyra komponenter som inte är spårbara.

Ett bygge som är så ihopmonterat som det du länkar till får man nog räkna med att demontera ordentligt för att kunna kontrollera och besikta.

Proportionerna ser lite skumma ut tycker jag vilket egentligen är en estetisk fråga MEN det är värt att kolla upp att karossformen gör det möjligt att klara placeringarna för belysningen. Det man brukar få problem med är minxt 500 mm från mark till underkant på lysande yta för halvljus (och 350 mm för blinkers).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Finns det nåt hinder hos sfro/SBP som gör det dumt olämpligt att flytta/modda torpedvägg på ombyggt fordon.? Bilen har helbur.


Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



erikjakan skrev:
Finns det nåt hinder hos sfro/SBP som gör det dumt olämpligt att flytta/modda torpedvägg på ombyggt fordon.? Bilen har helbur.


Mvh Erik Wedlund


Nej, egentligen inte. Det kräver förstås lite av byggaren för att få till både styrkan i stommen och övriga funktioner (man påverkar ofta värmepaketet och defroster vilket en del har lite svårt att lösa på bra sätt).

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



therealpinto skrev:
erikjakan skrev:
Finns det nåt hinder hos sfro/SBP som gör det dumt olämpligt att flytta/modda torpedvägg på ombyggt fordon.? Bilen har helbur.


Mvh Erik Wedlund


Nej, egentligen inte. Det kräver förstås lite av byggaren för att få till både styrkan i stommen och övriga funktioner (man påverkar ofta värmepaketet och defroster vilket en del har lite svårt att lösa på bra sätt).


Kanon, tack för bra svar som alltid

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Följdfråga, man kan ändra totalvikt på ombyggt fordon?

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



erikjakan skrev:
Följdfråga, man kan ändra totalvikt på ombyggt fordon?

MVH Erik Wedlund


Ja, om man bygger om det så att höjd totalvikt är motiverat.

Enklast är de fall där man monterar kompletta hjulupphängningar (och normalt sett bromsar) från en bil med högre godkända axelbelastningar. Jag har till exempel gjort någon BMW 320 e46 med hjulupphängningar från 330 vilket gör att man kan använda samma totalvikt som 330.

I vissa fall kan det också räcka att byta till kraftigare fjädrar men då behöver man veta, eller kunna bedöma att axlarna i sig klarar ökad vikt. Ett exempel på det är limousinebyggen av Volvo 740/940 där SFRO tagit in information från fabrikstillverkare av limos för att kunna godkänna högre vikter.

Det gäller alltid att också bedöma att stommen klarar vikten.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2274



Vad kostar det att registrera som ombyggt respektive amatörbyggt fordon?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



elCrillo skrev:
Vad kostar det att registrera som ombyggt respektive amatörbyggt fordon?


Amatörbygge är 5000 kr för SFRO besiktningar + 1500 kr för bullerprov och sedan en vanlig reg besiktning.
Avgift för vägning tillkommer om man inte kan lösa det själv.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det kan vara värt att lägga till att för amatörbyggt fordon är det också Transportstyrelsens avgift för ursprungskontroll som tillkommer.

En del besiktningsorgan/stationer inkluderar vägning för reggningen i sin avgift, andra inte.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



therealpinto skrev:
Det kan vara värt att lägga till att för amatörbyggt fordon är det också Transportstyrelsens avgift för ursprungskontroll som tillkommer.

En del besiktningsorgan/stationer inkluderar vägning för reggningen i sin avgift, andra inte.


+ dispensavgift om man vill regga med den högre effektgränsen. (3000 kr tror jag det var)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Vad kostar ombyggt fordon???

_________________
Michael Thulesius
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Michael Th skrev:
Vad kostar ombyggt fordon???


SFRO har samma avgift för ombyggt som amatörbyggt (5000 kr). Normalt sett krävs ingen ursprungskontroll och vissa besiktningsorgan har lägre avgift för registreringsbesiktningen för ombyggt än för amatörbyggt.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2274



Det va ju billigt! Jag har fått för mej att det skulle dra iväg flera 10000...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



elCrillo skrev:
Det va ju billigt! Jag har fått för mej att det skulle dra iväg flera 10000...


Jag brukar säga att den som bygger amatörbyggt bör budgetera för cirka 10 000 kr i avgifter (SFRO, regbesiktningar, intyg osv) och ombyggt någon tusenlapp mindre. Då brukar man klara sig.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2274



therealpinto skrev:
elCrillo skrev:
Det va ju billigt! Jag har fått för mej att det skulle dra iväg flera 10000...


Jag brukar säga att den som bygger amatörbyggt bör budgetera för cirka 10 000 kr i avgifter (SFRO, regbesiktningar, intyg osv) och ombyggt någon tusenlapp mindre. Då brukar man klara sig.

👍 Fick för mej att det va det dubbla... Då har jag ju 10' mer att bygga för i budgeten! 😉

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



Citat:
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!


Bilen tillverkad 1992-12 står som årsmodell 1993 i papperna dock reggad i Sverige 1996 vilka regler gäller för denna bil?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



therealpinto skrev:
elCrillo skrev:
Det va ju billigt! Jag har fått för mej att det skulle dra iväg flera 10000...


Jag brukar säga att den som bygger amatörbyggt bör budgetera för cirka 10 000 kr i avgifter (SFRO, regbesiktningar, intyg osv) och ombyggt någon tusenlapp mindre. Då brukar man klara sig.


10k är nog rimligt, för det skall ansökas hos SFRO, man skall göra bullerprover, regbesiktning, vägning, kontrollbesiktning. Minsta lilla omtag på något av det där och det drar iväg över 10k.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Jag skulle vilja registrera om min BMW E46 330i med turbo och e85.
Det krävs då att den också blir ett ombyggt fordon. naturligvisvis inom tillåtna effekt/vrid. Jag har läst på sfro angående storlek på turbo och spridare etc.

Dessvärre är väl den inte ombyggd på dom ställena som krävs för ombyggd fordon.

Motorn förbli nog orginal men kör Maxxecu som styrning.
Växellådan och kardan byts förhoppningvis till en 8hp automat.

Misstänker det inte räcker ?
Men om jag byter hela bakre diffen till en från bmw M3 F80 ?

Någonstans läste jag (tror det var Gustav som skrev) att det låg på förslag att byte till LSD skulle räcknas som byte av baxkaxel ? något nytt där ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det formella är Transportstyrelsens definition av ombyggt fordon;

följande större ombyggnader omfattas var för sig av
definitionen
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning
utbytts, eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller
ändrats;
följande ombyggnader omfattas av definitionen
först i kombination med ytterligare definierad
ombyggnad
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts, eller
3. bromssystem utbytts;



Det man behöver förhålla sig till är hur punkterna är skrivna. Om man har en 330 och vill behålla 330-motorn "spelar det ingen roll" om man byter växellåda eller diff eller båda för man uppfyller ändå inte hela den punkten (andra punkten 2).

Istället får man sikta in sig på andra delar av definitionen och det rimliga brukar vara andra punkten 1 (styrinrättning med rattaxel) i kombination med andra punkten 3 (bromssystem utbytts). Alltså, byt till en annan styrväxel och rattaxel - det kan vara en styrväxel med snabbare utväxling som INTE kommer från e46 (Z4 kanske?), det kan vara en styrväxel utan hydraulservo eller så, samt rattaxel som också är annorlunda.

Tillsammans med större bromsar runtom och annan huvudcylinder är du hemma som ombyggt fordon trots att motorn inte är bytt. Då behöver du inte heller byta låda och diff om du inte vill.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 108, 109, 110, 111   >>
74 besök idag (623551 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande