Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ny racingserie: Retroracing
2 besök senaste veckan (1304 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Titta, någon/några har tagit upp idén om en serie för äldre bilar med ett lite flexiblare reglemente än "riktig" historisk racing. Om jag fattade rätt.

www.retroracing.se

Kör tre tävlingar i år under SSK

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Citat:
Regler
Retro Racing Saloon är en klass avsedd för bilar som är att betrakta som historiska, men som inte till alla delar uppfyller kraven på att vara strikt historiska avseende de krav som FIA ställer för att godkänna dem för Historic Technical Passport. Även om detta reglemente innebär vissa tekniska friheter, jämfört med de bilar som är byggda helt enlighet med FIA:s historiska reglemente Appendix-K, är det vår rekommendation att man parallellt med detta reglemente tittar i Appendix-K, så man kan ta höjd, för att i framtiden, om man så vill, utveckla bilen för att erhålla en HTP.

Regementets syfte är att förenkla och förbilliga möjligheten att bygga en bil för denna typ av bilsport. Det kommer i särskilda fall, efter dispensansökan, vara möjligt att klassa in andra lösningar, på en specifik bilmodell, om dessa är väl motiverade av praktiska, och ekonomiska skäl. Dessa klassningar ska vara möjliga för alla med samma bilmodell att nyttja.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Kul! Visst finns det nån tråd om när vi tänkte det?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tord skrev:
Kul! Visst finns det nån tråd om när vi tänkte det?


Hade t.o.m en egen forumdel här på Rejsa

Den nya serien har tagit hand om den gamla webadressen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Tord skrev:
Kul! Visst finns det nån tråd om när vi tänkte det?


Det var inte igår, men den iden var lite liberalare på det historiska planet om jag minns rätt.

Finn också en FB grupp, blir intressant och se hur intresset är för en sån typ av historisk icke HTP/app K-petig Racing.

https://facebook.com/groups/392514914236824/

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peggen som verkar driva det hela thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Magnus Thomé skrev:
Peggen som verkar driva det hela thumbs up


Magnus & Fuling fick jag äran att släppa in som medlemmar.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Varför just 1981 vore intressant att få svar på

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jovani skrev:
Varför just 1981 vore intressant att få svar på


Klippt från www.rhk.se :

Grupp A
Utvecklingen tog först ett steg tillbaka när Grupp-A reglementet kom 1982. Det var en enklare och mera standardbetonad bil, till att börja med. Klassen släpptes in i RHK säsongen 2011. Klassen öppnades först för bilar mellan 1982-1985, men från säsongen 2017 är klassen öppen ända upp till 1990. Grupp A utvecklades mera i slutet av.....

Nyare GT & Standardvagnar 1972-1981
Intresset för nyare standardvagnar tog ordentlig fart kring millenniumskiftet och när de blev tillräckligt många blev det dags att dela upp klassen i yngre och äldre nyare standardvagnar. I den här klassen kör man på slicks och det går undan värre. Bilarna börjar dessutom bli riktigt dyra i denna klass. Vi får se Ford Escort, [...]

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Fram till 90, så en e30 är ok? Bara den har 8 ventiler?

Riktigt kul initiativ, fritt reglemente på ett sätt, men rätt invecklat ändå.

Hade hellre sett en run what you brung klass som dem kör i Australien.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erikjakan skrev:
Fram till 90, så en e30 är ok? Bara den har 8 ventiler?

Riktigt kul initiativ, fritt reglemente på ett sätt, men rätt invecklat ändå.

Hade hellre sett en run what you brung klass som dem kör i Australien.


Läser man på sidan så är det en tydlig tanke med serien att man naturligt ska kunna ta steget vidare in i Fias historisk racing om man vill. Så vissa förenklingar av deras upplägg för att hålla ner kostnaden. Är ju en bra tanke med en "instegsklass" så att säga.

Den retroracingserie som vi diskuterade här för en bunt år sen var klart mer åt det hållet du tänker

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Magnus Thomé skrev:
erikjakan skrev:
Fram till 90, så en e30 är ok? Bara den har 8 ventiler?

Riktigt kul initiativ, fritt reglemente på ett sätt, men rätt invecklat ändå.

Hade hellre sett en run what you brung klass som dem kör i Australien.


Läser man på sidan så är det en tydlig tanke med serien att man naturligt ska kunna ta steget vidare in i Fias historisk racing om man vill. Så vissa förenklingar av deras upplägg för att hålla ner kostnaden. Är ju en bra tanke med en "instegsklass" så att säga.

Den retroracingserie som vi diskuterade här för en bunt år sen var klart mer åt det hållet du tänker


Ja, men det tankesättet är nog mest bara fördyrande, tror jag.

Hade varit kul att se en startlista med ekipage, sen kan jag tycka att 2 liter och fugge är lite väl begränsande. Det är ännu dyrare att få såna maskiner att prestera nåt av värde än nåt mer modernt.

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Men väldigt mycket billigare än "riktig" historisk racing under FIA.

Det är helt klart mer ett "nästan FIA" än "racing med äldre bilar"

_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



erikjakan skrev:
Fram till 90, så en e30 är ok? Bara den har 8 ventiler?

Riktigt kul initiativ, fritt reglemente på ett sätt, men rätt invecklat ändå.

Hade hellre sett en run what you brung klass som dem kör i Australien.



Var fick du "Fram till 90" från?
Det är tom 1981 som är tillåtet i Retro Racing.

Och om det är RHK som du tänkte på så kördes ju M3 E30 i Grupp A från -87.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Ser att reglementet är lite hårdare än vad vi klurade på back in the days...

Huvudsaken är att utgångsblocket kommer från en motor som varit godkänd i Gr upp till 2 litet fram t.o.m. 1981.
Enbart förgasare
2 ventilteknik
Växellådan måste ha funnits 1981, enbart h mönster

Vi var ju några som började bygga på en Cortina från 65, med en Opel c20xe (dvs insprutning och 16V) och delad bakaxel från en sierra... den passar väldigt dåligt i det här...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Allmänt banåkaforum
Ny racingserie: Retroracing
2 besök senaste veckan (1304 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande