Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
lång hjulbas = ?
1 besök senaste veckan (2285 totalt)
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586


Trådstartare
lång hjulbas = ?

vad är att föredra vid generell banåkning, kort eller lång hjulbas?
eller snarare, är en lång hjulbas totalt värdelöst?

328 cm är handlar det om, på ett långtidsprojekt jag har i tankarna ...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag är helt fel man o svara men kortare hjulbas ger väl en riktningsändringsvillighet/nervositet vilket ju är bra eller dåligt beroende på vad för typ av bana (eller tex slalom) man ska köra. Lång hjulbas blir ju det motsatta. Vad som är bäst beror nog även på förarens körstil och tycke och smak... Sen lär ju viktspridningen påverka osså. Dvs en mittmotorbil eller en med mycket vikt långt fram/bak lär ju ha olika gränser för "för kort" eller "för lång" om du förstår vad jag menar...


Men allt det här visste du säkert redan. Mer djuplodande svar är jag inte kapabel till

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586


Trådstartare
jag är med, tackar för svaret!

när det gäller vikten så går den troligen att flytta runt lite hur som helst ..

är det önskvärt att ha den mesta vikten "mellan" hjulen?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om jag inte är helt ute och far så ligger förhållandet mellan spårvidd axelavstånd på ca ca 1,5-2 på en std bil.

citat:
328 cm
Hmm det blir ca 187sm stårvidd, ganska brett det

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Vad har du hittat som har 328 cm mellan axlarna?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586


Trådstartare
spårvidd på 1.87 kan säkert stämma .. bilen är 202 cm bred ...

men bara 139 cm hög ...
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



fizz skrev:
spårvidd på 1.87 kan säkert stämma .. bilen är 202 cm bred ...

men bara 139 cm hög ...


Låter som GM-fullsize 65'eller nyare? thumbs up

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586


Trådstartare
Anders Larsson skrev:
fizz skrev:
spårvidd på 1.87 kan säkert stämma .. bilen är 202 cm bred ...

men bara 139 cm hög ...


Låter som GM-fullsize 65'eller nyare? thumbs up


du har nästan rätt ... (bara ett år fel .. )
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586


Trådstartare
har funderat lite vidare .. (och prutat på bilen .. )

var ska man få tag på en vettig framvagn/bakvagn, som;
1: Kommer från en relativt tung bil,
2: Har relativt billiga reservdelar,
3: Ger en märkbar förbättring i väghållning,
4: Klarar hög effekt (runt 800hk/800nm är väl "målet"(jag inser att det inte finns standardkomponenter till detta )),
5: Bra bromsar ..

osv. Osv ...

jag hittar ingenting som ligger i en vettig prisklass ...

några ideer?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Hej

Vettig prisklass är ju alltid svårt men...
- Jagga (gärna V12)
- BMW 7-serie/8-serie
- Corvette (kanske lite lätt bil...)

BMWs 7:or får man väl för sansade pengar speciellt om man tar en lite risig bil från Tyskland. Det borde väl gå att sälja av motor och låda från en sån?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586


Trådstartare
therealpinto <- har funderat lite på BMW 7, men frågan är om den bättre väghållningen motiverar priset på
bla. reservdelar ... kompisen som haft två 750 sade häromdagen att bromsskivor fram tex kostade
2500 kr styck på BMW .... en användbar 750 kan man jue få för 10000, och det borde man kunna sälja delar för ... thumbs up

vad som talar för Jaguar bakvagn är väl att de har bromsarna inne (på alla axlar?), och inte ute vid
hjulet ... men då kostar bara en bakaxel ~10000 kr ... (är väl iofs en motiverad kostnad, men kan man
göra det bättre och billigare, varför inte?)

Corvette har väl ungefär samma pris på bakaxel, och troligen samma design på framvagnen jag redan har (iaf om man tar en något äldre variant?)

tackar för ideerna dock ...

är det någon som vet om man kan uppskatta hur många procent av en bils tomvikt som är kaross/plåt?
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586


Trådstartare
therealpinot <- går det att besikta som ombyggt fordon med egenbyggd rörram ?
bara behålla karossen intakt?
Citera
Allmänt banåkaforum
lång hjulbas = ?
1 besök senaste veckan (2285 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande