Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Formel 4 satsning Gustav Jonsson
1 besök senaste veckan (253 totalt)
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Hittade en artikel i lokala nyheterna idag "Mitti X"
https://www.mitti.se/nyheter/gustav-ar-i-form-for-formel-4-6.19.75909. . . . .

Citat:

Som nioåring insåg Gustav Jonsson tjusningen med gokart. För Mitt i berättar han om sitt nya steg på den fartfyllda banan, som enda svensk i den brittiska FIA Formel 4-serien.
"Ingen i släkten har någon bakgrund alls i motorsport, så det var en väldig tillfällighet att det hände. Farsan och jag körde hyrkart en dag, sedan var jag med i en gokartskola och efter det köpte vi en gokart.

Från det till att nu köra Formel 4, vilket de flesta inte tar steget upp till, känns väldigt bra.

I december förra året tog jag kontakt med en sportagent i England. Fokuset var egentligen att köra gokart ett år till, men han sade att det var bättre att vi satsade på att köra Formel 4 i stället. Efter det arrangerade han ett tredagarstest med ett brittiskt Formel 4-team. Vi åkte över, jag testade och det gick väldigt bra.

Redan efter två pass på banan är jag redan i bra fas med de andra i teamet. Så det känns väldigt bra inför kommande race. Ett av mina mål är att ta hem rookieserien som är för dem som inte har kört tidigare."


Gustav Jonsson testkör Tatuus T-421-bilen i England.Jacob Ebrey
När man trycker full gas skjuts man bakåt i sätet.

"Formel 4 är en underklass till Formel 1, och det första steget för de allra flesta efter gokart om man ska satsa. Det är aerodynamiska bilar som är väldigt lätta och egentligen inte har någon särskilt stor motor.

Eftersom de väger så lite går det ändå ganska fort. När man trycker full gas skjuts man bakåt i sätet, man märker att man nästan kommer att flyga iväg. Men om jag ska vara helt ärlig så tänker jag inte så mycket på hur fort det går när jag sitter i bilen. Man har så mycket annat att tänka på.

Att ta sig till Formel 1 ... det är en sådan liten chans, det är så många som tävlar om en av de 20 platserna. Självklart, om jag skulle komma till Formel 1 skulle jag inte bli missnöjd. Mitt mål är att hålla på med motorsport och inte ha det som en hobby, utan som ett jobb.

Vad jag gillar med motorsport? Så klart är det farten. Det är väldigt kul att veta att det inte är så många fordon som kan vara så snabba, inte bara på en raksträcka. Men sedan vet jag inte riktigt. Det bara är något speciellt att hålla på med motorsport."

Berättat för: Alexander Kuronen

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Allmänt banåkaforum
Formel 4 satsning Gustav Jonsson
1 besök senaste veckan (253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande