Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Göra rent bromsok från bromsdamm??
2 besök senaste veckan (462 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Jag har några bromsok som jag tänkte avyttra, men som har bromsdamm på sig som inte lossnar av lite vanlig tvätt.

Jag testade att spruta Brakleen och gnugga med en trasa och då börjar det släppa. Men det känns som att det kommer gå åt en jäklamassa Brakleen(dunstar dessutom fort) och gnuggande...

Vad är det effektivaste sättet att få bort beläggningen?


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



WD40 dunstar inte lika fort, och kan lösa en del. Men allt beror ju på vad skiten består av och vad underliggande färg tål.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Jag brukar tvätta bort bromsdamm med en alkalisk lösning som jag blandar till från målartvätt och vatten. Alkaliska lösningar funkar väldigt bra på att lösa upp proteiner - flugor och andra insekter.

_________________
Göran Nilsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Har du provat vanlig fälgtvätt? Är ju bromsdamm där också oftast...

Tex Meguiars lila sprayflaska kanske kan funka?
Har inte tvättat bromsar, men den är bra på att tvätta fälgar och sotet på avgsarören.
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 151



Syratvätt eller lämplig flygrostlösare kommer fixa det galant thumbs up

https://arcticlean.se/fallout
https://arcticlean.se/acid-clean-gel

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Sonax Xtreme fälgrengöring löser det där.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Flygrostlösare som du låter verka länge och jobbar med pensel eller en borste, sen spola av med vatten och sen på med nytt lager tills det blir rent. Jag har just nu Dragons Breath flygrostborttagare som funkar men luktar r*v. Brakeclean tar bara olja och fett från ytan på bromsskivorna.

Ibland kan det även vara lite fett från drivknut eller asfaltsstänk och det får man ta med kallavfettning på torr yta.

Här är mina banåkafälgar som är rengjorda med flygrostlösare inför däcksbytet som började sina dagar på Bistlings Opel Speedster och har sen gått som gatfälgar och numera banfälgar många sesonger med race bromsbelägg.


Fick även ett bromsok som kärvade på bruxbilen vilket ledde till metall mot metall på innerbelägget vilket ledde till sjukt mycket metall på insidan av fälgen, men många behandlingar med flygrostlösare senare så är det i princip helt borta. Jag hade gjort rent bromsok på samma sätt.

Fick nått tips att göra rent bromsok med liten stålborste på dremel och sen typ wd40, men jag tycker det funkar dåligt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Flygrostmedel har jag hemma, jag ska testa det så får vi se hur det funkar.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Skruva banåkabil
Göra rent bromsok från bromsdamm??
2 besök senaste veckan (462 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande