Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
BMWCS Motorsport
Team BROH säsong 2022
191 besök totalt
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Jag tänkte att det just nu bara är en lång väg till årets första race. Andra kanske har tidigare start men BMW Cup drar inte igång förrän den 20/5 på Gelleråsen. Som tur är har vi då tid att prova ut bilarna så att årets justeringar är injusterade... Hittills har ambitionen alltid varit att komma fullt justerad och klar till första racet, och lika många gånger ska man bara....

Jag tänkte lägga upp racerapporterna från 2022 så att vi kan dela det med övriga här på Rejsa.

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Racerapport Falkenberg
Den 7/5 var det dags för första start i BMW Cup 2022, som vanligt blev det lite tajt med tid på slutet. Planen var att vi skulle vara färdiga i början av april och köra omfattande test för att prova ändringarna vi gjort under vintern. Verkligheten blev att vi inte varit ute på banan och all körning vi gjort var ute på gården utanför garaget.
Det var full fart i garaget veckan innan tävling och bland det sista vi skulle fixa var hjulinställningar. Min bil #19 ställdes in med cornor wieght och samtliga vinklar. Claes bil #23 ställdes in med cornor weight och camber, när vi skulle kontrollera Toe-vinklarnas så tyckte Claes "det är inte så mycket vi ändrat, det behöver vi inte kolla". Lite nervöst på fredagen innan vi kom iväg, inget var testat och det var ett halvt år sedan jag körde riktigt fort.
Väl på plats visade det sig att vi bara var tre bilar i BMW Cup och det var fem bilar i SSK klass 2 som skulle köra ihop. På lördan var det första fria träningen och jag skulle även bromsa in mina nya bromsbelägg. Bilen kändes ovan och den var t.o.m. instabil på "baksidan" av banan (i ca 150 km/h fullt på fyran börjar bilen slingra än till höger och än till vänster). Det var lite läskigt och riktigt ovant. När vi kom in var det en av SSK bilarna som kört fortast och jag var 0,6 sekunder långsammare. Jag konstaterade till Malin som kört fortast "jag får helt enkelt köra fortare om jag ska ha något med racet att göra".
På tidsträningen levererar jag stort, jag kör fortaste jag gjort på Falkenberg, 50,3XX, 0,7 sekunder snabbare än förra året. Jag tog Pole inför första racet på söndagen. Snabbaste SSK bil var 0,15 sekunder efter. Tyvärr funkade inte Claes bil alls, toevinklarna var en katastrof så bilen var knappt körbar. Så går det när man inte gör eller kontrollerar allt innan start.
Första racet på söndagen var nervöst, Malin som startade sidan om mej har en Wankel i sin BMW E36 och jag visste inte alls hur det skulle gå i starten. Malin hade även varit kaxig och sagt att jag bara skulle se rött hela racet (Hennes b il är röd) varpå jag svarade "Japp, hela backspegeln full!". Jag tog starten och en nevös balett i leding påbörjades. Det gick ruskigt brett med bakvagnen hängandes i ofördelaktiga vinklar. Det ser fräckt ut men det är inte effektivt. Efter 11 varv i ledning händer något med min bil, det är som om den står stilla trots full gas och tre SSK bilar passerar mej på baksidan. Men jag kommer igen och jagar vilt. Under jakten sätter jag återigen racets snabbaste tid och jag slutar på tredje plats i racet och etta i BMW Cup.
Claes hade oflyt precis i starten. Han låg i mitten med bil utanför och innanför sig och får släpp på bakvagnen och puttar till en Opel. Opeln får sladd och Claes går med förarsidan rakt in i Opelns framhjul och båda bilarna åker av banan. Mikael i Opeln kommer tillbaka på banan medan Claes vackert parkerar utanför banan och får bli bärgad. Väl i depå konstateras att bilen klarat sig med plåtskador och hjulvinklarna kontrolleras än en gång.
Väl i depå med #19 konstaterades det vad som troligen orsakat att alla SSK bilarna kom om. Bromsoket vänster fram var löst och en bult fattades. Troligen har oket legat snett och bromsat så att dom andra fick chansen att passera. Lite intressant att jag körde snabbaste varvtider med ett bromok löst, ibland ör det bra att inte veta. Och trots allt var det en ruskig tur att det var den övre bulten som släppte, hade det varit den nedre hade hjulet låst sig och det hade varit gonatt.
Race två var jag åter igen i Pole, denna gång med fastsittande bromsok. Bredvid mej stod Svante med sin E46 med Volvo rödblocksmotor. Svante tog starten och jag valde att släppa av alla SSK bilar inkl. Claes för att köra mot Claes. Och jä%#¤r vad vi körde, som en av SSK förarna utryckte det "ni kom som raketer på rakan och då tänkte man att ni måste bromsa tidigt, men ni bromsade senare än oss och sen bara laddade ni på igen". Claes satte snabbaste varvtid med 50,2XX och jag hade näst snabbaste tid. Vi började sist i fältet och Claes slutade som tvåa i Racet. Hade racet varit 2 minuter längre så hade Claes tagit ledningen. Jag slutade bara trea totalt i racet men det var riktigt kul racing. Trevligt att vi fick köra med SSK och att det är så jämt mellan oss trots så skilda klasser.

Filmer från racen i Falkenberg finns på Youtube, första racet 1:40 in i filmen på länken, andra racet 5:56.
[youtube]SSK-serien deltävling 1 från Falkenberg - Söndag - YouTube[/youtube]


#19 bromsar om SSK-bil för avancemang till fjärde efter att jag släppt hela fältet i race 2


#23 bromsar om Svante i slutet av rakan för andra plats i race 2


#23 har parkerat långt utanför banan i starten i race 1.


Jag höll första platsen i race 1 tills bromsoket vänster fram lossnade och jag inte fattade hur tre SSK-bilar kunde dundra om


Kolla vinkel på framhjul på #19, kanske lite övertaggad i starten. allternativt kanske ett ämne för drifting

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Årets andra race på Ljungbyhed, Team BROH
Ljungbyhed är inte min favoritbana, jag tycker den har några läskiga partier där det bara handlar om att våga. Tidigare har jag inte lyckats komma ner under minuten per varv och det har känts riktigt frustrerande. Men nu skulle det fort som....
Den första fria träningen gick så där, jag höll mej några hundradelar över minuten. Claes var precis under minuten och snabbast var Lundvall en halv sekund snabbare än Team BROH. Väl i depå igen gjorde jag samma konstaterande som i Falkenberg, jag får helt enkelt skärpa med och åka fortare.
Till tidsträningen hade banan torkat upp än mer och de andra klasserna hade lagt lite nytt färskt gummi i asfalten. Vi tre i toppen gick ut skilda ifrån varandra, vi låg på olika delar av varvet för att inte ge iväg någon information i onödan. Det kändes som att nu gick det fort, men min GPS i bilen ville inte visa mina tider. Efter cirka halva tiden av tidsträningen gick jag i depå. Däcken var så varma att det började bli halt och jag kände inte att det skulle gå fortare. I depån möter jag både #23 och #48 som också valt att avbryta i förtid. Det visade sig att vi alla hade förbättrat våra tider mot den fria träningen med minst en sekund, dvs. en evighet när det gäller varvtider. Lundvall #48 var snabbast på 58:41, Claes #23 på 58:95 och jag på 59:05.
Lundvall på Pole med Claes på sidan och mej bakom, jag tror att han kände sig lite uppvaktad. Starten går och det är full fart mot första kurvan. Claes går upp på utsidan och jag ligger precis i Lundvalls bagage. En bit in i kurvan får Lundvall släpp på bakvagnen och jag går vänster. Sen får Lundvall en retur och går i mitt bakhjul med sin front. Claes leder och jag ligger tvåa, Lundvall ligger absolut sist innan han vänder bilen och börjar jaga. Lundvall är snart ikapp mej och vi har sedan en riktigt bra fight, vi bytte positioner fyra eller fem gånger under racet. Lundvall flyger vid ett varv ordentligt utanför banan och det flyger jord, stenar och bildelar omkring. Vid denna tur utanför banan är det något som slår sönder tanken på #48. Jag ligger bakom och ser det men det blir inga tekniska flaggor. Jag funderar en stund på hur mycket bränsle Lundvall har med sig, om han kanske får bränslestop. Racet körs full tid och Lundvall tar hem andra platsen med mej på tredje. Under racet har jag satt snabbaste tid med 0,003 sekunders marginal mot Lundvall. 58:77 är nytt personbästa på Ljungbyhed för mej.
I depån kommer saneringsmaterial och brandsläckare fram när jag skriker att #48 läker bränsle. Nu var det bra att ha Miljömatta att ställa bilen på och saneringsmedel att tillgå, allt enligt SBF:s krav. Team #48 försöker desperat få tag på något som kan laga tanken så att Lundvall kan köra andra racet. I sista sekund kommer det klartecken från Lundvall att tanken är tät och dom är klara för race.
Jag startar i Pole och tar starten, Lundvall ligger tvåa och Claes går ut som trea. Jag behåller ledningen i tre kurvor sen går det fel. Kurva fem tar Lundvall mycket fortare än vad jag vågar/kan så jag vill ha så stor lucka som möjligt innan dess. Ut på Porscherakan är det en liten kant man ska över och sedan lutar hela banan på fel håll. När jag går över kanten med kalla däck tappar jag fästet och får sladd. Banan tar snart slut och jag kör minst 100 meter på gräset utanför banan. Lundvall, Claes och Lars Brodin håller sig på banan och passerar mej.
Claes utmanar Lundvall på tredjevarvet och tar ledningen. Jag jagar i bakgrunden och passerar Brolin men sen blir det inte mer spännande än så. Lundvall bryter efter halva racet för att han fyllt på för lite bränsle. Efter att Lundvall brutit var det mest en promenadseger för #19, jag hade ingen chans att ta in 8 sekunder som till slut skiljde i mål.
Lundvall och jag hade pole i vars ett race, Claes vann båda racen. Race 1 var riktigt spännande och bra racing, det är så det ska vara! Kul i race 2 var att Lars Brolin tog tredjepris när Lundvall tvingades bryta. Nästa race är på Knutan och Sportvagns meetet.






_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp
Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp arrangeras av MSCC är en riktigt trevlig tillställning. Körning i dagarna tre och 5 200 personer i publiken, 230 tävlingsbilar anmälda, 200 startande och massor av fina sportbilar på Sportvagnsparkeringen vid övre depån. Vi hade även tur med vädret och det var en riktigt trevlig tillställning!
Vi körde tillsammans med CAR Challenge, dvs. Alfa Romeo Club Svecia. Totalt var vi 28 bilar anmälda, och som mest 22 bilar till race. På fredagen körde vi fri träning och första passet avbröts lagom när alla i fälten kommit ut på banan för att en bil framför mej sprängde en oljeslang i backen ner till Liton så både banan och #19 behövde saneras.
Andra fria träningen var betydligt mera givande, alla släppte förbi snabbare bilar och det var bra med plats på banan. Jag gjorde en liten nybörjarmiss, jag såg ett par Alfor längre fram på banan och tänkte "Dom ska jag om!". Och jag körde fullt, men man ska ju inte visa korten innan man måste, dvs. man kör inte fullt innan racet. Jag satte nytt personbästa på Knutan med 1.06:83, närmaste tid från de övriga var CAR #89 Claes Hoffsten "Hoffa" 0,7 sekunder långsammare.
Jag valde att gå ut i den bakre delen av fältet vid tidsträningen för jag tänkte värma upp däck och bil på vägen upp genom fältet för att lagom få fritt spår när jag hade optimal temp i däcken. Tyvärr blev det inte så, efter några varv blev det bärgning och Safety Car som skulle samla upp fältet. Vi åkte flera varv bakom SC och tiden började rinna ut. Jag gjorde ett snabbt överslag att om SC gick in på detta varv så skulle jag köra om de fyra bilarna som var framför mej och få ett, kanske två fria varv. SC gick in och jag laddade förbi de fyra andra bilarna och laddade vad jag hade. Över NGK-krönet har en Alfa problem men posteringen har inte Gulflaggat. Kanske var dom lite sena eller så var dom snälla att vänta tills jag passerat. Tider under Gulflagg räknas nämligen inte. Vid mållinjen ser jag 1,06:992 på Dachen, helt ok! CAR #89 Hoffa har fått till en tid 0,09 sekunder snabbare än mej så jag tar andra position i starten. Claes #23 startar som sjätte bil, ganska missnöjd med tidskvalet och att #48 Lundvall var snabbare med femte snabbaste tid.
Första racet tar jag starten efter att Hoffa fått hjulspinn och jag går först in i Ronnie Pettersson. Racet före har haft ett haveri så att ytterspåret in i Ronnie Pettersson är täckt med saneringsmedel, dvs. halt som... men vi laddar vad vi kan. Efter fyra varv kommer Hoffa på rakan och jag har inget att sätta emot, vi följer varandra men jag kan inte riktigt utmana Hoffa om första platsen. I mål skiljer det drygt 2 sekunder mellan oss. Men racet har gått riktigt fort, jag har satt ytterligare nytt personbästa med 1,06:628 vilket jag tror är den snabbaste tiden i Modifierat under race på Knutan (jag har bara kollat lite slarvigt på Svensk Racing, så jag TROR att det är snabbt). Hoffa i sin #89 Alfa var ytterligare 0,06 sekunder snabbare så startordningen för Race 2 är samma, Hoffa på Pole och jag som tvåa.
När jag går omkring och är missnöjd med att inte vunnit race 1 får jag reda #89 är en gammal STCC-bil (nu med annan motor) byggd av Alfas fabriksavdelning. Helt ok att kunna hänga på med en garagebyggd gammal Compact tänker jag och blir ganska nöjd. Längre ner i fältet var det många roliga bataljer med både BMW och Alfor. De flesta hittade någon och fightas med och det var riktigt kul!
CAR #89 Hoffa tar starten i race 2 och jag hänger med på. Efter några varv är jag uppe i rumpan på CAR #89 och ligger någon decimeter bakom genom Liton och ut på rakan, nu jä#¤%. Men en missad växling till fyran och jag blir direkt 10 meter efter och Racet är avgjort CAR #89 Hoffa vinner. Efter racet får jag reda på att det inte bara är bilen #89 som gått i STCC, utan även chauffören Claes Hoffsten, Hoffa, har kört STCC. Jag känner mej nu riktigt nöjd att både jag och #19 hänger med i tempot.
På sista varvet blev det lite spännande vid varvningar. Två Alfor skulle varva en tredje Alfa och jag skulle varva allihop. De två Alforna som skulle varva sin klasskamrat kom helt plötsligt på att jag kommit in i bilden och skulle varva den första Alfan för andra gången. Det var lite trångt med tre bilar i bredd ner mot Svackan men jag kom riktigt fort och uppför NGK:n var jag förbi. Mycket trevligt kört och alla respekterade varandra och gav plats trots att det var riktigt ont om plats, jag själv fick gå över curpsen till höger, men då fanns det plats för oss alla.
Claes i #23 fastnade i trafik med bilar överallt i Race 1 och blev till sist trea i BMWCup och sexa totalt. Lundvall blev totalt fyra i racet och tog en andra plats i BMWCup. Claes kom inte till start i Race 2 då generatorn inte ville vara med längre. Tredjeplats i Race 2 kneps av Lars Brodin #17 på en elfte placering totalt i racet.
Stort tack till MSCC för SSM och Stort Tack till CAR Challenge för att vi hade så trevligt tillsammans och att det var riktigt trevlig racing genom hela fältet och mellan de olika klasserna. Riktigt Trevligt!

Bildcred är Bengt-Åce Gustavsson för de första 6 bilderna och Ronny Persson för de kommande tre bilderna.










_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Sommarträffen på Ring Knutstorp, Lördag
Sommarträffen 2022, BMWCS träff för alla sektioner och med Motorsportsektionen som ansvarig för all banaktivitet. På lördagen började helgen med sommarträffen för att vara M-bilar 50-år på söndagen. På samma sätt som förra året var Sommarträffen en samproduktion med Svenska SAAB-klubben. BMW-Cup körde två race per dag, med träning och tidskval.
Extra kul var att Förenade Bil-kombin #90 skulle komma ut och rastas av Joakim Söderström i Klass Modifierad och att Fredrik Skoow #35 gjorde sin racedebut i Klass Standard. Totalt var vi nio startande i BMW-Cup och två i SAAB KM. Racen Livestreamades på Youtube och hittas enklast genom att söka AV Kompaniet på YouTube.

Vi hade fått tydliga direktiv från vår kompis Jussi att det skulle vara två BROH/Mechanum-bilar i topp. Så målbilden var inställd. Jag var lite nervös då Joakim Söderström skulle köra #90, bilen är bevisat snabb och Joakim har kört en hel del "häftig" racing. Nervös var jag för att jag inte visste om jag skulle kunna leverera. Som vanligt var även Claes #23 och Lundvall #48 starka konkurrenter till förstaplatsen.

Den fria träningen inledde jag med att visa Fredrik #35 spåret kring banan och för att värma bilen. Efter några varv i lågt tempo så ville jag bara "känna lite" på banan, det var motorcyklar som kört på fredagen och då brukar det vara bra grepp. Väl i depån igen så visade sig att jag kört ett 1:06,793-varv vilket blev helgens snabbaste tid. Tidsträningen direkt efter körde jag ett 1:06,844-varv och kände mej nöjd. Pole för mej, före #48 Lundvall och #23 Claes. Skillnaden mellan #48 och #23 var mindre än 0,1 sekunder. Joakim i #90 hade problem med känslan i bromsarna (Utan ABS) och var fjärde tid, 1,855 sekunder efter mej.
I första racet tänkte jag starta säkert och tråkigt, i med trean och bara gasa. Lundvall #48 skulle då komma upp jämsides från sin startposition men inte komma om och jag riskerade inte att missa växlingen mellan tvåa och trean. Starten gick enligt plan med den lilla detaljen att Lundvall ville ta mitt spår medan jag fortfarande var kvar. En liten kontakt blev det med ett mindre märke på #48 och min framfälg. Eftersom jag försvarat mitt spår kom jag ut från första kurvan som första bil. full fart över NGK-krönet och ner mot kurvan upp mot Idioten. Här valde jag ett långsamt/defensivt spår för att inte Lundvall skulle dyka på insidan. Efter det var det bara full fart som gällde och det var ingen som riktigt kunde hota mej. Claes #23 och Lundvall #48 fightades hårt och andra platsen och Lundvall försvarade placeringen hela loppet. På fjärde plats och utanför pallen kom Joakim Söderström, som var ovan vid en bil utan ABS.

Mellan racen fick jag ordentligt skäll av Claes för att jag "sovit" i starten. Han hade laddat fullt bakom mej och varit tvungen att bromsa för att inte köra på mej bakifrån. Bättring till andra racet utlovades, nu skulle det inte bli någon "fegstart" från mej.
Startordningen på andra racet var samma som i första när det gällde de första två leden. Vid Line up fick Claes problem med att #23 inte ville starta, till sist startade bilen och kunde rulla ut i bandepån. Då det tog än längre tid innan start stannade bilen igen och gick inte igång för egen maskin. När alla andra rullade ut stod #23 kvar i depån. Alex vår hjälte mekaniker ser detta från läktaren och springer ner till Claes och puttar igång "23 med vår hund vilt stretande emot, tur att Alex är stark och puttar både bilen och släpar med hunden. Claes jagar efter startfältet som är långt framför.

Starten på andra racet blir med en lucka bakom mej där Claes med #23 skulle varit. Jag ger allt i starten och ingen har en chans att hänga på, jag är först in i Ronnie Pettersson kurvan och rycker en lucka direkt. Bakom mej kommer #48 Lundvall och #90 Söderström. Claes hinner nästan ikapp startfältet innan start och är om fyra bilar innan rakan är slut. Innan första varvet är slut är Claes uppe på en fjärde plats, en bit bakom #90 Joakim Söderström. Efter några varv sätter Claes in en stöt på rakan och kör om Joakim på ren fart, riktigt kaxigt med tanke på att Joakim kör med 3-liters motor och Claes med 2,5-liters motor. #23 är riktigt snabb när Claes vill, och troligen hade ekipaget adrenalin så det räckte och blev över efter fadäsen i bandepån.

Jag vinner ohotat även race 2 då #48 tvingas bryta med motorhaveri. Claes #23 kommer på andra plats och tredje plats tar #90 Joakim Söderström. Tyvärr visar det sig att motorn på #48 inte kan fixas i depån så tyvärr är det slutkört för Lundvall #48.
Summeras dagen blev det två segrar för #19 och en tredje och en andra plats för #23, helt enkelt en bra dag för Team BROH/Mechanum

Sommarträffen, M 50 år, på Ring Knutstorp, Söndag
Sommarträffen var officiellt endast på lördagen medans M-sektionens 50-årsdag firades på söndagen. Konceptet på banan var lika det på lördagen med skillnaden att SAAB inte var med på söndagen.
Söndagen var en ny tävlingsdag som inleddes med fri träning direkt följd av tidsträning. Joakim i #90 var ute och tränade friskt, Joakim hade under lördagen kört snabbare och snabbare så han vill nog visa oss. Claes tyckte att "jag kör inga träningar, jag kan banan". Jag tycker att det är ett bra tillfälle att värma bil och bil och efter en stund så jag även #23 på banan.
Tidsträningen gick bra och jag tog Pole, kul och överraskande var att Joakim #90 knep andra snabbaste tid drygt 0,5 sekunder snabbare än Claes. Jag var i sin tur drygt en sekund snabbare än Joakim.

Starten går som i andra racet på lördagen, jag drar iväg snabbare än alla och drar genast en liten lucka som bara växer under racet. Claes hänger på mej och går in i Ronnie Pettersson jämsides med Joakim #90. Claes har innern och kommer snabbare ur kurvan och ligger nu på andra plats. Jag har en liten lucka och efter 2-3 varv upplever jag att Claes kommer närmare och jag börjar bli nervös. Nu får jag skärpa mej och ladda på allt vad det går. Claes och jag drar ifrån de övriga med en stor lucka, jag tror att vi hade mer än 10 sekunders lucka. Plötsligt är Claes inte längre i backspegel och jag börjar bli orolig att han brutit men jag ser honom inte någonstans längst banan.
Jag har bara sett 1,07-tider på min logg i bilen och tänker att det kan vara kul att köra 1,07-tider hela racet så jag laddar på längst fram. Jag lyckas nästan med min tanke, det visar sig att det smugit in sig en 1,06-tid tidigt i racet men jag håller alla tider i racet inom en sekund vilket är ruskigt jämt.
Claes hade i jakten på mej kört sina däck en bit över gränsen, speciellt vänster bak. I Ronnie Pettersson hade han helt enkelt snurrat, det var därför jag inte såg honom i backspegeln. Lagom innan Joakim i #90 kommer fram har Claes fått tillbaka #23 på banan och ligger precis före. Nu blir det en kamp om andra platsen, Joakim jagar och Claes har mindre och mindre grepp i bakvagnen. Sista varvet ligger Joakim direkt i Claes bakhasor och Claes får köra defensiva spår för att hålla Joakim bakom sig. Ut på rakan och #90 kommer fortare ut, vid mållinjen skiljer det 0,03 sekunder till Claes fördel så att #23 säkrar andra platsen. En meter efter mållinjen är #90 förbi, men då är racet redan över och det kvittar. Etta #19, tvåa #23 och trea #90.

Mellan racen byter vi Claes bakdäck så att han ska ha bättre fäste och hänga med bättre. En timme innan andra racet säger Alex till mej "Vad är det som rinner vid ditt framhjul?" Det visar sig vara bromsvätska, snabbt av med hjulet för att kontrollera vad som gått sönder. Tyvärr var både bromsslang och luftnippel torra. Läckaget kom från dammskyddet som var lite lagom smält pga. värmen i bromsarna. Vi demonterar kolven och inser att packningen mellan kolv och bromsok har blivit så varm att den blivit hård och smulats sönder. Vi provar att vända packningen ut och in men når vi lägger bromstryck på så står det en stråle ut från oket. Bara att inse att det är dags att kasta in handduken för #19.
Med #19 icke startande blir Claes första bil på andra plats i starten. Claes tar starten med Joakim på andra plats och Lars Brodin i #17 på tredje plats. I början av racet är det lite fight om pallplatserna både #17 och #90 utmanar bilen framför. Efter några varv är det luckor både till tvåa och trea. Claes blir etta, Joakim blir tvåa och Lars blir trea. För min del var det kul att se racet från läktaren även om jag helst hade varit med på banan.

Efter racet så klagade Claes lite på att bromsarna inte tog riktigt och att kändes lite konstigt när man bromsade. Väl hemma i garaget plockade vi av bromsoken och tittade på beläggen. Vänster fram hade bromsat ordentligt på stålplattan och allt friktionsmaterial var borta, inte konstigt att bromsarna inte kändes bra. Troligen har Claes kört minst halva sista racet med bromsar stål mot stål och ändå vann han med #23. Snyggt kört!
Helgen summeras att vi nästan uppfyllda Jussis kravlista. Av fyra race vann #19 tre och fick lämna WO på det fjärde. #23 vann sista racet, kom tvåa i två och kom trea i det första racet. Helt ok utfall tycker jag.

Den 3/9 är det dags för säsongens sista race på Sturup Raceway. Tyvärr är startfältet decimerat på grund av flera haverier men både #19 och #23 planerar att vara på startlinjen! Claes är favoriten men jag kommer att göra vad jag kan för att spöa honom.












_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Sturup raceway, sista racen för 2022
Tyvärr har jag inga bilder från detta evenemang, jag ska bättra mej i år!

Dags för sista racen 2022, Sturup Raceway tillsammans med MSCC. Inför sista två racen hade jag bra läge att både vinna klassas och att ta hem totalsegrare i Cuppen, det viktigaste var att stanna kvar på banan. Skulle jag åka av tar Claes #23 segern i klassen och Tim #1 tar segern i Cuppen. Men självklart tänker jag ju stanna på banan och köra för att vinna, ingen minns en fegis.
Väderleksprognosen sa att det skulle vara lite fuktigt på förmiddagen men att det skulle klarna upp och vara torrt på eftermiddagen när racen skulle köras. Team BROH hade bara med sig R-däck. För första gången på länge så skulle både jag och Claes starta på nya däck, skillnaden mellan däcken var att mina tillverkade 2016 och Claes tillverkade 2021. VI tänkte se om/hur det påverkar med lite äldre däck givet att de var oanvända och vettigt lagrade.
Den fria träningen visade jag Fredrik Skoow #35 spåren runt Sturup. Det var blött och fästet var inte på topp, speciellt med nya däck och etiketterna kvar var det lite svajigt de första varven. Jag försökte verkligen hitta spåren och rytmen för att kunna åka fort. Men trots att jag tränat på Sturup vid två tillfällen i år får jag inte riktigt till det. Det går helt enkelt inte tillräckligt fort och släpper till höger och vänster.
Tidsträningen sker med lätt fuktig bana och jag sätter en ok tid men är 0,3 sekunder efter Claes i #23. Sturup är Claes hemmabana och han har lagt många varv på denna. Jag ligger och kör någon tiondel över mitt personbästa men det måste gå fortare. Vid första racet har det strax innan kommit en skur så halva banan är torr men halva är blöt, och det är delat i flera partier. Claes tar starten med mej som tvåa och Brodin #17 som trea med Tim #1 i hasorna. Claes och jag drar ifrån de övriga och kör mestadels på tvären. De torra partierna kör jag fortare och de blötare är Claes snabbare. Efter några varv släpper Claes en lucka vid Dammasvängen som jag kniper och tar mej om. Nu går det riktigt fort och när jag får släpp efter långa rakan och tittar i backspegeln ser jag att Claes har lika mycket släpp. Riktigt kul och vi ligger verkligen på gränsen av fästet. Efter ytterligare något varv i ledning får jag ett toksläpp i kurvan efter start och mål-rakan och kör drifting. Peter Norrman i tornet är övertygad om att jag ska snurra, men jag håller i och reder ut det. Claes har under tiden tagit ytterspår och har mycket högre hastighet ur kurvan och tar sig tillbaka i ledning. Jag jagar vad jag kan men kommer inte riktigt i läge att komma om. Claes vinner första racet med 0,4 sekund och jag klarade mej kvar på bana. Jag hade under racet kört lite snabbare än Claes och tar pole till andra racet.
Lite kul är att titta på våra varvtider, från 1,20-tider första varvet i princip linjärt ner till 1,10-tider. Banan torkade allt eftersom vi körde och vi var troligen så tokiga att vi konstant låg på gränsen.
Inför andra racet var banan torr och nu J#¤%ar skulle det bli åka av. Teamet hade övertygat mej om att jag skulle justera dämparna eftersom Claes var lite snabbare än mej i torrt underlag. Två klick fram och två klick bak kom vi fram till efter mycket stor tvekan från min sida. Jag har aldrig vågat justera inställningarna på banan tidigare, jag vet hur bilen uppträder men vad händer när vi justerar något? Nu var det upp till bevis!
Banan är torr och förhållanden är riktigt bra, jag har Pole och både jag och Claes gör en riktigt bra start. Vi ligger sida vid sida genom hela första svängen och jag drar ifrån så att Claes ligger precis vid mitt bakhjul när vi ska svänga vänster efter långa rakan. Då äntligen går han in bakom. Nu kör vi riktigt tajt och det går brutalt fort. Både jag och Claes sätter nya personbästa på Sturup, nu skiljer det 0,047 sekunder mellan våra personbästa. Ett av målen för 2022 var att sätta nytt personbästa på Sturup, nu satte jag 1:07,778.
Efter två tredjedelar av racet när jag går ut på start och mål-rakan får jag ett kast precis när jag ska skicka i fyran så jag missar växlingen. Det ger Claes det lilla extra han behöver för att komma om, jag jagar allt jag kan men vi är för jämna och jag kommer inte om. Claes vinner även det andra racet med mej som tvåa och #17 Brodin som trea. Och trots att jag bara behövde komma i mål i båda racen har vi kört så mycket det bara gick i båda racen, trots allt är det som vi tycker är roligast.
Tyvärr är säsongen 2022 med dessa race slut och nu dröjer det flera månader innan det är dags igen. När jag summerar så kan jag stolt säga att jag satte nya personbästa på alla banor vi körde på i år, Falkenberg, Ljungbyhed, Knutan och Sturup. Allra snabbast gick det på Knutan där vi totalt körde sex av årets race. Jag vann samtliga av racen som jag körde på Knutan och fick tyvärr lämna DNS i ett race då jag hade eldat upp tätningarna i främre bromsoken. Det har varit många roliga race och fighter om placeringar i racen, både inom Cuppen och med andra när vi kört tillsammans med andra klasser. Det tråkiga är att vi varit ganska få bilar i vissa race. Förhoppningsvis kommer det fler roliga ekipage ut på banorna nästa år.
Går ni i tankar på att köra BMW Cup så bara hör av er om det är något ni undrar över. Jag ställer gärna upp med guidning av banor och spårval eller funderingar på tekniska lösningar på bilarna. Viktigast är att tänka på att bilen aldrig kan bli perfekt i garaget, bygg bilen tillräckligt bra och kom ut och prova på banan.
Tack alla funktionärer och tekniker som gör det möjligt för oss andra att ha såhär kul på banorna, Tack för 2022 och hoppas att 2023 blir minst lika bra!

_________________
Ola Håkansson
Citera
BMWCS Motorsport
Team BROH säsong 2022
191 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande