Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Falkenberg
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (25948 totalt)
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Finns många videos från MX-5 Cup från Falkenberg också, "MX-5 Cup final" är bra sökord eftersom sista deltävlingen alltid är på Falkenberg.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Victor. skrev:
Finns många videos från MX-5 Cup från Falkenberg också, "MX-5 Cup final" är bra sökord eftersom sista deltävlingen alltid är på Falkenberg.
Många alternativspår men även ett och annat idealspår


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Har börjat studera och analysera, valde Henric:s video för han brukar köra bra samt att det är samma typ av bil och däck...
https://www.youtube.com/watch?v=XatljhOZ6so

- Bromsa strax innan 150m-skylten innan Chikanen. Landa i mitten av banan mellan högern/vänstern. Gå på gasen efter apex i vänstern och försök komma så nära mitten man kan ur vänstern. Ta ut mot vänster efter högern. Moddulera med gasen för grepp (över/understyrning) efter högern (ett litet krön?) .
- Moddulera med gasen för grepp (över/understyrning) innan Nyhemskurvan och sikta på början av innerkurbsen och följ dem. Se upp för krönet i slutet och när bilen "satt sig" gå på fullgas.
- Esset är en raksträcka (fullgas).
- Lätt dutt på bromsen eller lätta på gasen innan kurbs före Högfartaren och utnyttja hela banbredden (det går fort här).
- Ligg höger om mitten och bromsa innan 100m-skylten för att landa till vänster om mitten innan Ginstkurvan. Gå på gasen strax innan mitten på innerkurbsen med apex i slutet av kurbsen.

Ska studera fler videos...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Mina tankar om Falkenberg:

Chikanen känns oharmonisk, lite som idioten på Knutstorp, finns det någon som gillar dem?
Banan lutar nästan överallt, chikanen och början på rakan är hyfsat platta annars är det uppför eller utför överallt.
Solen kan vara jobbig när man kommer upp på krönet på Högfartaren.

Det finns mycket grepp i Nyhemskurvan.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

En tanke jag har haft många gånger när jag sett incar videos, faktiskt även med dig Janne från senaste körningen (hoppas du inte känner dig påhoppad ) . Så tycker jag att många går in för tidigt mot apex/krönet i slutet på nyhemskurvan innan nedfarten till esset. Jag vet att jag åkte odiffat men jag höll ut mer än vad många gör (och många andra gjorde i kartarna också) så jag var helt rät över krönet när jag touchade curbsen vilket gjorde att ingången till esset var mycket mer städad och jag fick med mig massor med fart resten av baksidan. Lite läskigt att hålla ut i kurvan dom där extra 30-40 cm men det var rätt taktik. Vill minnas att jag satte 39.9-ish (2004) med nya chikanen på kvalet. Spåret funkar klockrent i regn också så man behövde inte justera spåret då.

Just my Penny

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Precis efter krönet finns det en liten extra asfaltsbit på höger sida, vi brukar kalla det busstoppet. Siktar man på den så får man väldigt bra spår in i esset.
Sedan kan det gå fortare med ett tightare spår, beroende på bil, man får prova sig fram.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235



Benjamin E skrev:
En tanke jag har haft många gånger när jag sett incar videos, faktiskt även med dig Janne från senaste körningen (hoppas du inte känner dig påhoppad ) . Så tycker jag att många går in för tidigt mot apex/krönet i slutet på nyhemskurvan innan nedfarten till esset. Jag vet att jag åkte odiffat men jag höll ut mer än vad många gör (och många andra gjorde i kartarna också) så jag var helt rät över krönet när jag touchade curbsen vilket gjorde att ingången till esset var mycket mer städad och jag fick med mig massor med fart resten av baksidan. Lite läskigt att hålla ut i kurvan dom där extra 30-40 cm men det var rätt taktik. Vill minnas att jag satte 39.9-ish (2004) med nya chikanen på kvalet. Spåret funkar klockrent i regn också så man behövde inte justera spåret då.

Just my Penny

Håller med om din analys, Benjamin.
Jag håller ut mycket längre till vänster i ingången till Nyhemskurvan för att kunna kliva på gas tidigare, gå rakare över krönet och därmed få med sig mycket mer fart genom Esset. Man får dessutom en mycket mer stabil bil över krönet.

I en race-situation är läget ett annat, då kör man tightare för att inte någon ska kunna stoppa in nosen men i alla andra situationer är det bättre och snabbare att ta en senare apex.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Johan Samson skrev:
Benjamin E skrev:
En tanke jag har haft många gånger när jag sett incar videos, faktiskt även med dig Janne från senaste körningen (hoppas du inte känner dig påhoppad ) . Så tycker jag att många går in för tidigt mot apex/krönet i slutet på nyhemskurvan innan nedfarten till esset. Jag vet att jag åkte odiffat men jag höll ut mer än vad många gör (och många andra gjorde i kartarna också) så jag var helt rät över krönet när jag touchade curbsen vilket gjorde att ingången till esset var mycket mer städad och jag fick med mig massor med fart resten av baksidan. Lite läskigt att hålla ut i kurvan dom där extra 30-40 cm men det var rätt taktik. Vill minnas att jag satte 39.9-ish (2004) med nya chikanen på kvalet. Spåret funkar klockrent i regn också så man behövde inte justera spåret då.

Just my Penny

Håller med om din analys, Benjamin.
Jag håller ut mycket längre till vänster i ingången till Nyhemskurvan för att kunna kliva på gas tidigare, gå rakare över krönet och därmed få med sig mycket mer fart genom Esset. Man får dessutom en mycket mer stabil bil över krönet.

I en race-situation är läget ett annat, då kör man tightare för att inte någon ska kunna stoppa in nosen men i alla andra situationer är det bättre och snabbare att ta en senare apex.


Jag åkte inte så många racehelger med nya chikanen, men minns att det gjorde att jag inte behövde "bryta in" karten i kurvan utan kunde fortsätta ta fart en lite stund i böjen upp. Typ..

Krönet var ett bra ställe att ta sig om på utsidan när man kom ikapp varvade eller i regn.. Men vi var ju bara 120 cm breda också...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Mycket intressant feedback, jag läser och tar åt mig thumbs up

Jag måste växla precis när jag går ut ur Nyhemskurvan och testar lite olika varianter när det känns bäst att kasta in 3:an och släppa lös pållarna.

Tidigare har jag varit bättre än bilen men i år börjar modifieringarna göra nytta på riktigt så jag känner att bilen för första gången har mer potential än vad jag är bra förare.

Om det finns möjlighet har jag gärna dig Johan som mentor i passagerarstolen vid nästa tillfälle.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Janne J skrev:
Mycket intressant feedback, jag läser och tar åt mig thumbs up

Jag måste växla precis när jag går ut ur Nyhemskurvan och testar lite olika varianter när det känns bäst att kasta in 3:an och släppa lös pållarna.

Tidigare har jag varit bättre än bilen men i år börjar modifieringarna göra nytta på riktigt så jag känner att bilen för första gången har mer potential än vad jag är bra förare.

Om det finns möjlighet har jag gärna dig Johan som mentor i passagerarstolen vid nästa tillfälle.


Superintressant jämförelse på din video: 2:46 slickar du innerkanten och får "såga" med ratten i kurvan upp till krönet (kan vara temp i däcken såklart) 130 km/h-ish när du passerar konerna på högersidan i Esset, varvet efter 3:42 ligger du bakom Porschen och kör om en MX i ytterspår och får en bättre kurva = lugnare färd, och 134 km/h i esset, 133 km/h nästa varv med lite tightare kurva bakom Porschen.

Edit: prövat med att kortväxla 3:an uppför? Vridet borde räcka för att hålla farten/accelerera men inte lossa bakänden?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Falkenberg
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (25948 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande