Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälp med däckstryck m5e60
1 besök senaste veckan (269 totalt)
bmwM38
Norrtälje
Här sen Dec 2006
Inlägg: 35


Trådstartare
Hej , inhandlat goodyear eagle f1 supersport R .
265 fram & 305 bak på 19 tum.
Någon som har en bra idé på ett ok lufttryck att starta med .
Med vänlig hälsning, nybörjaren

_________________
Rickard Blomgren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Hej och välkommen!

Såna här frågor brukar man få mycket bättre respons på om man ställer dom i sin egen biltråd där man presenterar sig/bilen och förklarar lite vad man skall ha den till och vilka ambitioner man har och (som du nu gjort) sin egen kunskapsnivå.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
bmwM38
Norrtälje
Här sen Dec 2006
Inlägg: 35


Trådstartare
Hej , har tyvärr inte någon tråd vad jag gjort.
Kanske kommer en framöver

_________________
Rickard Blomgren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Goodyear Eagle F1 Supersport R

Har missat de här, är det rdäck eller UUHPdäck?




EDIT:

Såhär vare det ja

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114671

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Vet tyvärr inte vad för typ av stommar de är i dem. Var länge sen jag kikade på videosarna så minns inte vad han sa.


Grundtips när man inte vet hur stabila däcken (stommarna) är: Börja med vanligt gattryck. Ut o värm upp lugnt, in och ta ner till gattryck igen. Ut o kör fullt spett (men inte överkör!!) bara lite kort. Sen in o kika på om stommen är såpass stabil så att man kan sänka ner trycket. Så lågt tryck som möjligt utan att däcket viker sig varken i slitbana eller skuldra thumbs up

Det låter kanske krångligt men är ganska fort gjort för att få ett hum vad man ska sikta på. Mest att man håller bra koll på varmtrycket o efter varje pass tittar på hur slitaget ser ut.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1124



Magnus Thomé skrev:

Grundtips när man inte vet hur stabila däcken (stommarna) är: Börja med vanligt gattryck. Ut o värm upp lugnt, in och ta ner till gattryck igen. Ut o kör fullt spett (men inte överkör!!) bara lite kort. Sen in o kika på om stommen är såpass stabil så att man kan sänka ner trycket. Så lågt tryck som möjligt utan att däcket viker sig varken i slitbana eller skuldra thumbs up

Det låter kanske krångligt men är ganska fort gjort för att få ett hum vad man ska sikta på. Mest att man håller bra koll på varmtrycket o efter varje pass tittar på hur slitaget ser ut.

Lägger till här att när du tittar på slitaget, titta extra noga på om ytterskuldran blir sliten, blir den det så är förmodligen trycket för lågt, det är väldigt lätt att köra sönder en ytterskuldra så du måste byta däcket trots att nästan allt mönster är kvar på resten av däcket.


Generellt så kan man även säga att BMW M5 E60 är en galet tung bil att köra bana med så däcken lär behöva mer tryck än många lättare bilar.

Om däckstommarna inte är extremt bra så skulle jag börja på 2,3 kallt och sikta på runt 2,8 varmt som någon indikation. Men notera också att om du sänker trycket mycket för att nå ett målsatt varmtryck så var extremt vaksam när du pausat för lunch exempelvis och sedan ska ut igen. då kan trycket vara för lågt för att komma igång igen.

Lägre tryck ger bättre grepp men mer belastning på stommarna, högre tryck stabiliserar däcket men det kan bli halt och överhettat lättare.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:

Grundtips när man inte vet hur stabila däcken (stommarna) är: Börja med vanligt gattryck. Ut o värm upp lugnt, in och ta ner till gattryck igen. Ut o kör fullt spett (men inte överkör!!) bara lite kort. Sen in o kika på om stommen är såpass stabil så att man kan sänka ner trycket. Så lågt tryck som möjligt utan att däcket viker sig varken i slitbana eller skuldra thumbs up

Det låter kanske krångligt men är ganska fort gjort för att få ett hum vad man ska sikta på. Mest att man håller bra koll på varmtrycket o efter varje pass tittar på hur slitaget ser ut.

Lägger till här att när du tittar på slitaget, titta extra noga på om ytterskuldran blir sliten, blir den det så är förmodligen trycket för lågt, det är väldigt lätt att köra sönder en ytterskuldra så du måste byta däcket trots att nästan allt mönster är kvar på resten av däcket.


Generellt så kan man även säga att BMW M5 E60 är en galet tung bil att köra bana med så däcken lär behöva mer tryck än många lättare bilar.

Om däckstommarna inte är extremt bra så skulle jag börja på 2,3 kallt och sikta på runt 2,8 varmt som någon indikation. Men notera också att om du sänker trycket mycket för att nå ett målsatt varmtryck så var extremt vaksam när du pausat för lunch exempelvis och sedan ska ut igen. då kan trycket vara för lågt för att komma igång igen.

Lägre tryck ger bättre grepp men mer belastning på stommarna, högre tryck stabiliserar däcket men det kan bli halt och överhettat lättare.


Klockrent thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
bmwM38
Norrtälje
Här sen Dec 2006
Inlägg: 35


Trådstartare
Det låter som en bra plan , det ska jag prova

_________________
Rickard Blomgren
Citera
bmwM38
Norrtälje
Här sen Dec 2006
Inlägg: 35


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vet tyvärr inte vad för typ av stommar de är i dem. Var länge sen jag kikade på videosarna så minns inte vad han sa.


Grundtips när man inte vet hur stabila däcken (stommarna) är: Börja med vanligt gattryck. Ut o värm upp lugnt, in och ta ner till gattryck igen. Ut o kör fullt spett (men inte överkör!!) bara lite kort. Sen in o kika på om stommen är såpass stabil så att man kan sänka ner trycket. Så lågt tryck som möjligt utan att däcket viker sig varken i slitbana eller skuldra thumbs up

Det låter kanske krångligt men är ganska fort gjort för att få ett hum vad man ska sikta på. Mest att man håller bra koll på varmtrycket o efter varje pass tittar på hur slitaget ser ut.



Tack , låter vettigt

_________________
Rickard Blomgren
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälp med däckstryck m5e60
1 besök senaste veckan (269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande