Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Tesla Model 3 Performance 2021 - FLATOUT, 15 seconds of fame
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
6 besök senaste veckan (32817 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Nu har sista bitarna kommit på plats kring hjulupphängningen.

Tydligen stod ena stötdämparen på 15 och övriga på 3. Det kanske inte bara var höjden som var fel på Gelleråsen...

Nåväl, nu ska den sänkas. Finns det något bra knep för att göra en fattigmans-cornerweight?



_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Skulle kommit in på en kaffe i nya huset breve 😀

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



dstr skrev:
Finns det något bra knep för att göra en fattigmans-cornerweight? [/img]

Åk ut och tvärbromsa så du får reda på om något/vilket hjul som låser upp före de andra, justera ...repeat thumbs up

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Jag har inte hunnit sänka bilen ännu, men igår fick jag tillfälle att prova bilen på GTR Motorpark. En bana som jag kört många varv på, både med den här och andra bilar.

Det var väldigt tydligt att den är på tok för hög bak. Jag har dock reviderat tankarna om sänkning fram. Kanske en centimeter, men inte så mycket mer. Bak blir det nog 4cm. Minst.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



gtBen skrev:
dstr skrev:
Finns det något bra knep för att göra en fattigmans-cornerweight? [/img]

Åk ut och tvärbromsa så du får reda på om något/vilket hjul som låser upp före de andra, justera ...repeat thumbs up
Annars är ju rak slalom med jämna avstånd ett bra test, öka hastigheten tills det släpper nånstans. Om det är olika i högergir och vänstergir så finns det justeringspotential. Tex understyr vid högergir och överstyr vid vänstergir.
Men exakt vad som ska justeras i vilket läge sår du leka dig fram till, alla bilar jag ju inte vara exakt lika gällande respons på ändring (och det beror nog på hur långt från balans du börjar).

Vad är målet? En garagesiffra, varvtid eller balans i smajlet (så inte ena mungigan går högre upp än den andra)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Målet är att tangera varvtiderna jag körde med 458an. På Mantorp var det 1.29. 3e juni ska jag försöka slå det.

Jag skaffade precis bromsbeläggen från Teslas track package. Det står Brembo på kartongen...

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



dstr skrev:
Målet är att tangera varvtiderna jag körde med 458an. På Mantorp var det 1.29. 3e juni ska jag försöka slå det.

Jag skaffade precis bromsbeläggen från Teslas track package. Det står Brembo på kartongen...


Är det dom som byttes ut på alla teslor i början för att dom var för hårda för svenskt klimat? Kastde en hel låda med typ 10 uppsättningar vid garagestädningen förra månan 😁 det var nån brembo hp 2k ish

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Mange K skrev:

Är det dom som byttes ut på alla teslor i början för att dom var för hårda för svenskt klimat? Kastde en hel låda med typ 10 uppsättningar vid garagestädningen förra månan 😁 det var nån brembo hp 2k ish


Nej, det var 2015. Till Model S.

Dom här såg riktigt rejsiga ut. Måste dock köpa Teslas toolbox (verkstadsdator-grej) för att byta bak. Kostar 300-någonting för en timme. Rätt nice att möjligheten finns.


Kvällen i garaget var dock givande. Dagens mål var att sänka bilen. Nu har jag koll på hur man byter bakfjädrar. Går på ca 15 minuter nu (när bilen väl hänger på lyften och däcket är av).

Imorgon ska jag träna på fram...

Spontana spaningen är att jag har för höga fjädrar bak. Kommer nog inte kunna få den så låg som jag vill ha den med nuvarande setup.


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Riktigt nöjd med höjden fram.

Bak behöver ner ännu mer.


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Det blev några varv på Mantorp igår. Riktigt smidigt med en supercharger nära banan.

Bromsbeläggen från Teslas track package är väldigt mycket bättre än original. Borde bytt till dom tidigare.

Öhlinsdämparna gör den till en annan bil. Den "jobbade" sig genom kurvorna på ett helt annat sätt.

1.31 fick jag till. Det saknas två sekunder innan jag är nöjd.

Det var riktigt svårt att hitta bromspunkter. Där saknar jag verkligen motorljudet som referens.


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Hur däcktrycket utvecklar sig på ett utvarv, två snabba och ett lugnare:



_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Såg bra ut från läktarn med. Vad åkte du för däck här?
Hur gick det för dottra?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



dstr skrev:
Det blev några varv på Mantorp igår. Riktigt smidigt med en supercharger nära banan.

Bromsbeläggen från Teslas track package är väldigt mycket bättre än original. Borde bytt till dom tidigare.

Öhlinsdämparna gör den till en annan bil. Den "jobbade" sig genom kurvorna på ett helt annat sätt.

1.31 fick jag till. Det saknas två sekunder innan jag är nöjd.

Det var riktigt svårt att hitta bromspunkter. Där saknar jag verkligen motorljudet som referens.



Superfreckt!!

Oj så mkt frågor det finns nu
Hur upplever du att bilen klarar av värmen i batterier/motor?
Hur många varv kan du köra "in anger" innan den börjar protestera?
Finns mjukvaruförbättringar man kan hitta för banbruk?

Vad orkar du med för toppfart?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Såg bra ut från läktarn med. Vad åkte du för däck här?
Hur gick det för dottra?


Cup2

Bra - hon hade en fantastisk och väldigt lärorik dag. Första gången på en annan bana än GTR Motorpark.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Jocke_D skrev:

Superfreckt!!

Oj så mkt frågor det finns nu
Hur upplever du att bilen klarar av värmen i batterier/motor?
Hur många varv kan du köra "in anger" innan den börjar protestera?
Finns mjukvaruförbättringar man kan hitta för banbruk?

Vad orkar du med för toppfart?


På mantorp laddade jag bara på 2 hårda varv efter varandra, sen lät jag mig själv och däck vila. Batteri och motorer var aldrig ett problem. På GTR Motorpark kan jag nöta många varv utan att batteriet ens blir åt det gula hållet.

Track mode från fabrik har allt man behöver för att köra på bana.

Mountain Pass Performance säljer en Partybox. Jag är osäker om den ger något extra "umpf" på en Performance. Det är inte akutellt för mig att labba med - jag vill ha kvar garantierna.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vad väger Teslan in på för vikt?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Lillen skrev:
Vad väger Teslan in på för vikt?


Regbeviset säger 1919kg tjänstevikt.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Gargelack av baklucka inför montering av vinge.

Har dock inte hittat "rätt" vinge ännu. :/



_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Vingblad införskaffat.

Nu behöver jag få till fästen på något sätt.



_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Barnen kommer älska den thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Barnen kommer älska den thumbs up


Barnen och jag.

Det hade varit kul att prova den på söndag på Gälleråsen. Hela morgondagen är planerad i garaget, men jag har inte ens material att bygga med ännu. :/

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Tesla Model 3 Performance 2021 - FLATOUT, 15 seconds of fame
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
6 besök senaste veckan (32817 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande