Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälp med Toyota Yaris GR
3 besök senaste veckan (382 totalt)
Gesang
Hovås
Här sen Jun 2023
Inlägg: 5


Trådstartare
Hej

Nu har jag börjat att beställa saker till min yaris. Jag har beställt halvbur, 6 punkt, två recaro stolar och annan säkerhetsutrustning. Jag tar även ut baksätet. Nu vill jag börja med de absolut bästa typ av däck och fälg jag ska välja som ni yarisexperter kör på. Däcken är för att köra bana. Sen kommer jag som du sa tidigare investera i en oljekylare men tänkte även investera i IC som klarar trimmning om jag vill ha det i framtiden. Har du någon bra kombo där då det känns lite tajt för bägge. Sen vet jag inte så mycket om luftinsug och om det är värt att installera eftermarknads anordning. Sen gärna hur min hjulinställning ska se ut. Har du sen några bra tipps kring besiktning? Behöver man plocka ut allt varje gång?

Ha det gott!

Med vänliga hälsning

Andreas Gesang

_________________
Andreas Gesang
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13275



Vad optimerar du för? Snabbast över 1 varv eller konsekvent över flera varv?

Jag kör min original förutom hjul, hjulvinklar, bromskylning och bromsbelägg. Min orkar 20 minuter innan den tycker att doggarna blir varma.
Jag valde att gå på 17x9 fälgar och åker nu kuhmo v70 i 255/40-17, de är hårdhet 91, dvs hard. Hade ar-1 i samma dimension innan men de går av för snabbt för mitt tycke. Jag gillar v70 då de är enkla att förstå på gränsen. Det var inte ar-1 på min bil.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13275



Tord skrev:
Vad optimerar du för? Snabbast över 1 varv eller konsekvent över flera varv?

Jag kör min original förutom hjul, hjulvinklar, bromskylning och bromsbelägg. Min orkar 20 minuter innan den tycker att doggarna blir varma.
Jag valde att gå på 17x9 fälgar och åker nu kuhmo v70 i 255/40-17, de är hårdhet 91, dvs hard. Hade ar-1 i samma dimension innan men de går av för snabbt för mitt tycke. Jag gillar v70 då de är enkla att förstå på gränsen. Det var inte ar-1 på min bil.


Diffarna, inte doggar

_________________
Tord Ringenha11
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 64



Hej,
Jag kör min original i motorn men har installerat bromskylning, diffkylning och transfer case-kylning från HRNSHN. Hittills i år har jag inte kört på bana när det varit varmt men kan konstatera att bromsarna känns väldigt svala efter 20 min hård körning vid 10-15 grader i luften.

I övrigt har jag camberbultar fram och bak samt lite lätt toe out både fram och bak vilket förvandlat bilens instyrning. Den upplevs som väldigt neutral i sitt beteende och bjuder inte på några överraskningar när man kör på gränsen. Jag har Protrack 18x9 med Dunlop Direzza 245/40-18. Galet trevligt däck när det blivit varmt

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Gesang
Hovås
Här sen Jun 2023
Inlägg: 5


Trådstartare
Jag kör för att vara snabb under trackday. Inte långlopp.

_________________
Andreas Gesang
Citera
Gesang
Hovås
Här sen Jun 2023
Inlägg: 5


Trådstartare
Kör du med någon speciell hjulinställning?

_________________
Andreas Gesang
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13275



Jag har fått min justerad av Daniel på Bandhagens däck, har camberbultarna fram, 3,2 negativ camber fram, 2,6 bak och ungefär 0,2 grader toe out, fram och bak

Daniel är ganska snabb i sin Yaris, så åker du dit och gör en inställning så får du gott om tips!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälp med Toyota Yaris GR
3 besök senaste veckan (382 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande